Miten auttaa lasta, joka ei haluaisi olla illalla myöhään yksin kotona?
Pakon sanelemana joudutaan jättämään 10 v yksin kotiin keskiviikkona, kun miehen kanssa on iltameno ja palataan vasta keskiyöllä.
Lapsi on kauhuissaan, ei halua olla yksin, mutta ei nyt muutakaan olla keksitty.
Olisiko kivoja vinkkejä, miten saisi lapsen pärjäämään?
Kommentit (103)
ja pitäisin heidät hereillä klo 24 asti. Ei maailmalle tule mukana suku ja muut. Ihan sitä yleensä selviää itsekseenkin. Ei olla pidetty isovanhempia lapsenlikkoina, niinkuin se kai on tapana. ap.
Joo kyllä sitä kannattaakin kehua kuinka itse pärjää eikä työllistä mummoja lapsenlikkoina kun aikoo jättää kauhuissaan olevan 10v ikäisen lapsen YKSIN selviämään. Minä en kyllä kehtaisi kehuskella selviäväni itse jos laskun maksajana onkin lapsi.
Jos lapsi menee jonkun luokse, haette tietysti vasta aamulla, ei keskellä yötä.
Ei noin avutonta äitiä voi ollakaan.
Herätys nyt ap!! Et voi jättää lasta kotiin. Et VOI! Lasta pelottaa. Jos jätät lapsen yksin yöllä kotiin, toivottavasti jäät siitä kiinni ja lapsesi pääsee turvalliseen paikkaan asumaa. Johonkin, missä häntä ei jätetä yksin. Et ole hyvä äiti jos jätät. Vaikka et olisi ollut kymmeneen vuoteen miehesi kanssa kaksin, niin noin et voi toimia! Jos et saa lasta hoitoon, niin et voi lähteä. Sitä se vanhemmuus on. Miksi et suostu ymmärtämään? Sillä ei ole mitään väliä, vaikka kuinka toistelet, että et ole ollut miehen kanssa kaksin aikoihin. Olet tehnyt lapsen, joten se on sun tehtävämyös hoitaa sitä tai järjestää hoitopaikka. Vinkkejä siihen, miten jätät lapsen yksin niin, ettei lapsi pelkää et saa, koska niitä ei ole. Muita hyviä vinkkejä olet saanut. Käytä niitä. Tai sitten jätät konsertin väliin.
Toivon tämän olevan provo, koska mua jo ihan ahdistaa tuon 10 vuotiaan puolesta. Itku pääsee. Lapsiparka.
yksi maksullinen lapsenvahti... uusavuttomuuden huippu.
Eli kysy siltä peruneelta hoitajalta sijaista. Tai kysy rohkeasti jotain naapuria, työkaveria tai lapsen koulukaverin äitiä.
T. Ulkomailla ilman turvaverkostoa asunut
Ei pelottanut.
Vanhempien tuttu kävi päivällä tarkistamassa että kaikki on ok.
Ruoat oli valmiina kaapissa, saatiin katsoa elokuvia ja nukkua vanhempien sängyssä.
Ei mulla oo koskaan ollut sellainen olo että oltais oltu heitteillä. Meille se oli luottamuksen osoitus ja jatkossa saimme myös jäädä silloin tällöin kotiin jos ei huvittanut lähteä mukaan.
Luojan kiitos äiti ei kasvattunut meistä helmassa roikkujia arkajalkoja vaan antoi kokeilla yksinoloa sopivina annoksina. Kymmenvuotiaana sitä oli jo aika pärjäävä ja itsenäinen.
lasta pahoinpidellään henkisesti ja olet uusavuttomin ihminen jonka olen täältä bongannut vuosiin. Mitä jos te ajatte kolarin ja joudutte sairaalaan? Kuka sen lapsen sitten hoitaa kouluun aamulla?
Aika uusavuttomia täällä kasvatetaan jos 10-vuotias ei aamulla osaa itse katsoa vaatteitaan, koulutarvikkeitaanja aamupalaa itselleen.
lasta pahoinpidellään henkisesti ja olet uusavuttomin ihminen jonka olen täältä bongannut vuosiin. Mitä jos te ajatte kolarin ja joudutte sairaalaan? Kuka sen lapsen sitten hoitaa kouluun aamulla?
Aika uusavuttomia täällä kasvatetaan jos 10-vuotias ei aamulla osaa itse katsoa vaatteitaan, koulutarvikkeitaanja aamupalaa itselleen.
mutta voisi olla lapsi aika ihmeissään aamulla, jos vanhempia ei löydyä kotoa vaikka pitäisi. Siinä voisi itku tulla. Missä vanhemmat ovat?
että täällä puhutaan heitteillejätöstä. Voihan olla, että kyseisellä lapsella on sellaisia pelkotiloja, joiden takia tarvitsee vähän enemmän huolenpitoa, mutta eikö perusterveen 10-vuotiaan pitäisi pärjätä muutama tunti tutussa ympäristössä yksinään? Kai konsertissa on väliaika, millä sille voi soittaa ja varmistaa että kaikki on hyvin? Itse olin tuon ikäisenä pitkiä aikoja yksin kotona, silloin jos alkoi ahdistaa, niin tapanani oli pitää radiota päällä ettei olisi niin hiljaista.
Mutta on eri tahdissa kehittyviä lapsia ja eri kasvatustyylejä. (Itselläni oli n. 12-vuotiaana ikätoveri jolla oli samanlainen ongelma olla puoleen yöhön asti yksinään, silloin mut pyydettiin kaverilleni "lapsenvahdiksi" :0) Jos lapsi on vielä tuossa iässä kovasti riippuvainen vanhemmistaan, niin voi olla että jokin vähittäinen itsenäisyyteen totuttaminen olisi hyödyksi, mutta enpä tiedä, auttaako heittää pelokas lapsi saman tien "syvään veteen".
tasokas huora? Ihan varmasti löytyy miljoonakaupungista :)
Sosiaalitoimen mukaan alle 12-vuotiasta ei tulisi jättää eded päivällä kauaksi aikaa yksin. Vasta 15 vuotta täyttänyt on tarpeeksi vanha olemaan yön yli yksin kotona. Riippuen tietenkin lapsen kehitystasosta, mutta nämä raamit olen itse saanut kysymällä sos.toimesta.
Entä jos jotain tapahtuu, kun lapdi on yksin kotona illalla/yöllä? Jos hän satuttaa itsensä? Syttyy tulipalo? Tulee vesivahinko tms? Ei 10v osaa toimia hätätilanteissa samoin kuin aikuiset. Eikä pidäkään, sitä varten hänellä on vanhemmat tai vanhempien järjestämä hoitaja.
Se, ettei ole kuuteen vuoteen päässyt miehen kanssa kahdedtaan minnekään, ei oikeuta jättämään pelokasta lasta oman onnensa nojaan. Onko ap miehesi ollut vankilassa tai jossain muussa laitoksessa, kun ei vuosiin ole pystytty yhteistä aikaa järjestämään?
Vanhemman ensisijainen tehtävä on huolehtia ja suojella lastaan. Omat huvit tulevat vasta sen jälkeen.
Etkä ikinä antaisi itsellesi anteeksi, jos laosellesi jotain tapahtuisi, kun itse olet rilluttelemassa. Parisuhdetta voi ja pitää hoitaa, muttei lapsen kustannuksella.
ilman suvun ym tukiverkkoja.
Ratkaisu ei kuitenkaan ole jättää pelkäävä lapsi yksin. Laita email kaikille lapsen luokkakavereille ja naapureille, tuntemillesi suomalaisille ym. ja kysy tietääkö joku luotettavan lapsenvahdin. Kerro tilanne ja että synttäriyllätys kyseessä. Sitä kautta voisi löytyä joku lapsenvahdiksi tai ehkä joku kutsuu lapsen yökylään.
Usassa, jos nyt siellä olette, autetaan naapureita ja tuttuja, koska monilla suku asuu kaukana monen tunnin lentomatkan päässä. Jokainen tarvitsee joskus apua.
Älä jätä lasta yksin!! Mieti jos vaikkapa ajatte matkalla kolarin ja kukaan ei tiedä että lapsi on yksin kotona. Tai jos lapselle sattuu jotain kun olette poissa, ei todellakaan ole sen arvoista yksi konsertti.
Ei yksikään äiti näin jankkaisi. TI äitipuoli. Jokainen empaattinen ihminen ymmärtää, että lapsen pelko on vakava asia.
Menonsa voi järjestää toiseen iltaan. Huomaatteko, ap jankkaa kuutta vuotta ja nyt olis tilaisuus. Ei puhu mitään hyvästä, mielenkiintoisesta konsertista. On se samanlainen tilaisuus vaiku viikon päästä mennä leffaan. Vedätys mikä vedätys.
Mä oon 10-vuotiaana ollut viikonlopun -vuotiaan siskoni kanssa yskin kotona. Ei pelottanut.
Vanhempien tuttu kävi päivällä tarkistamassa että kaikki on ok.
Ruoat oli valmiina kaapissa, saatiin katsoa elokuvia ja nukkua vanhempien sängyssä.
Ei mulla oo koskaan ollut sellainen olo että oltais oltu heitteillä. Meille se oli luottamuksen osoitus ja jatkossa saimme myös jäädä silloin tällöin kotiin jos ei huvittanut lähteä mukaan.Luojan kiitos äiti ei kasvattunut meistä helmassa roikkujia arkajalkoja vaan antoi kokeilla yksinoloa sopivina annoksina. Kymmenvuotiaana sitä oli jo aika pärjäävä ja itsenäinen.
ja jos lasta pelottaa jo ajatuskin jäädä yksin, ei hyvä homma.
millään muulla kuin hommaamalla toinen hoitaja. Se maksaa, mutta lie sen väärti? Siellä ulkomaillakin on lastenhoitajia.
Olisi se kouluunmenokin sitten järjestetty aamuksi.
Kai nyt te sen open edes tunnette?
tai sitten lapsi menee kaverille yökylään.
t. 10-vuotiaan äiti, joka ei tasan jättäisi lastaan yöksi yksin kotiin
Jompi kumpi hakee lapsen yökylästä aamulla ja vie kouluun
Tai sitten lapsi menee niitten kauempana asuvien sukulaisten luo vaikka pariksi päiväksi, jos heille sopii.
Mitä kehtaamista siinä on? Lapsi menee heille yökylään, haette aamulla ja viette kouluun. Mietikää kun sana leviää, että ette kehdanneet pyytää apua, vaan jätitte lapsen yksin kotiin.
Saako siellä jättää lapsen yksin kotiin?