Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on asua Porissa?

Vierailija
27.08.2012 |

Erityisesti ihmiset kiinnostavat, ovatko mukavia, millaisia?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sä olet varmaan niitä pöljiä, joita siellä on, sillä eri paikkakunnat ovat hyvinkin erilaisia.

Ihan samanlaista täällä on asua kuin missä tahansa muuallakin.

Palasin takaisin Poriin. Olen asunut kuudella eri paikkakunnalla joten jonkinlaista kokemusta on muuallakin asumisesta.

Vierailija
22/42 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vietän paljon aikaa Porissa. Voisin ihan hyvin muuttaa sinne ja uskoisin viihtyväni. Pori on kaunis paikka jos viitsii liikkua hiukan. Meri-Pori... Koen myös että harrastusmahdollisuudet ovat hyvät. Kaupunki on mennyt henkisessä mielessä paljon eteenpäin viimevuosina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä murre, jota paikalliset käyttävät liioitellen, kehnot työllistymis- ja koulutusmahdollisuudet ja kaupunkiympäristö on ruma ja rapistunut.

Vierailija
24/42 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porilaiset ei puhu eikä pukahda! Ja jos linja-auto on "täynnä" (eli jokainen istuu yksin ja kassi on vieressä) niin mieluummin seistään kun pyydetään, että pääsenkö istumaan. Mutta jos oikein rupeat juttelemaan, niin kyllä ne yleensä vastaa edes jotain. :) Porissa ei muuten kannata jättää julkisen liikenteen varaan liikkumista. Busseja menee harvoin ja se on kallista!

Porin murretta joko vihaa tai rakastaa. Itse huomaan usein sanahirviön: "niinku sillee, kyl sä tiiät"

Yksi ongelma auringonpalvojille on se, että Yyteri on oikeesti kaukana! Torilta 20 kilometriä. Itse käynyt viimeksi ehkä 3 vuotta sitten. Kokemäenjoessa (Kirjurinluoto) on kiva käydä pulahtamassa, mutta Yyteriin verrattuna se on pieni. 

Jos asuinalueita miettii niin varmaan "huonoimpia" ovat Sampola ja Pihlava. Itse en muuttaisi, mutta joku toinen voi olla eri mieltä. Tietysti omakotialueet voi olla rauhallisempia.

Muistakaa vielä se, että Porissa ei ole juurikaan mäkiä. Itse juuri Itä-Suomeen muuttaneena huomasin, että täältähän niitä löytyy.

Vierailija
25/42 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä yhdistyy helsinkiläinen vittumaisuus, vantaalainen juntteus ja hämäläinen hitaus varsin vittulaisella tavalla.

Vierailija
26/42 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa lisää

Vierailija
27/42 |
02.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2012 klo 23:03"]

Ja reiluja. Tuttuja saa kyllä ja kaupungissa on ihan aktiviteettia, pyöräillään paljon, kävelykatuja keskustassa jne.

Jatkan vielä tätä. Pori on rannikkokaupunki ja se on plussaa. Ihan erilainen meininki kuin sisämaassa. Jos yhtään merellisyys puhuttelee niin hyvä valinta.

Tosi merellinen tunnelma, joopa joo! Yyrteri n. 20 kilsan päässä :-). Ainoa vesi lähistöllä on Kokkeli.

Vierailija
28/42 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Poriin pari vuotta sitten työpaikan takia Helsingistä.

Aluksi en osannut olla oikein mitään mieltä kaupungista, mutta nyt olen oppinut arvostamaan Helsinkiä ihan eri tavalla.

Täälä julkisilla kulkeminen on kallista ja busseja kulkee todella harvoin.

Auto on periaatteessa pakollinen jos asut keskustan ulkopuolella.

Sitten se täälä aiemmin mainittu junttius...

Voi luoja työkavereitteni ilmeitä ja jopa närkästymistä kun tuli puheeksi lätkä ja se etten ole sitä koskaan seurannut, saatika että tietäisin mikä on ässät.

Jääkiekko ja ässät ovat täälä jumalasta seuraavat.

Kauppakeskus Puuvillasta löytyy monia hyviä kauppoja. On New Yorker, H&M, Dressman ym.

Keskustan kauppakeskus Isokarhu menee viikonloppuisin hyvin ajoissa kiinni.

Baareista en osaa sanoa juuri mitään kun niissä en pahemmin käy.

Aikuisille ei ole oikein mitään kunnon illanvittopaikkaa. Cabaret on järkyttävä bensalenkkarien ja pissisten kokoontumismekka. Kerran sinne eksyin, eikä enää koskaan uudestaan!

Porilaisilla on vittumainen tapa puhua hyvin monotonisesti.

Et voi koskaan tietää milloin joku on kärttyinen ja milloin iloinen. Iloinenkin ihminen kuullostaa usein vihaiselta.

Pukeutumiskulttuuri on täälä täysin eri kuin vaikka Helsingin keskustassa.

Täälä näkee paljon nuoria naisia joilla on viime vuosikymmenen pukeutumistyyli.

Wt-tyyli näkyy myös hyvin katukuvassa, niin miehillä kuin naisilla.

Ihan sama menetkö ravintolaan, baariin tai yo-juhliin, olet aina porilaisten mielestä ylipukeutunut.

Merelisyys on aika kaukana, Yyteriin on Torilta 20km, mutta Kokemäenjoki ehkä aiheuttaa sen merellisyys illuusion.

Tiivistettynä; kyllä täälä elää ja asuu, mutta aion muuttaa muutaman vuoden sisällä pois.

Vierailija
29/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Porissa useamman vuoden ja kun pääsin takaisin Uudellemaalle, ei riemulla ollut rajaa.

Noina vuosina yritin aktiivisesti etsiä uusia ystäviä opiskelun ja harrastusten parista. Yhtäkään en saanut.

Pienet piirit joihin ei pääse "ulkopuolinen" mukaan.

Merenranta on 20km päässä keskustasta, eli ei edes ole varsinainen merenrantakaupunki.

Yyteri on toki kaunis.

Ihmiset olivat kummallisen pingottuneen oloisia.

En tiedä johtuiko se siitä murteesta ja puhetyylistä, kuten edellinen kommentoija kirjoittikin, se puheen monotonisuus hämäsi usein.

Välimatkat olivat järkyttävän pitkiä ja varsinkin talvella ei paljoa tullut käytyä lähikauppaa pidemmällä, koska en omistanut autoa ja viimeinen bussi keskustaan meni 15 paikkeilla sieltä missä asuin.

Kävellen olisi ollut liian pitkä matka.

Mielenterveysongelmat ovat Porissa hyvin edustettuna. Johtunee Harjavallan sairaalasta joka on siinä lähikunnassa.

Porissa on myös paljon mt-kuntoutujille tarkoitettuja kokonaisia kerrostaloja.

Aikuisille ei löytynyt juuri mitään kouluttautumismahdollisuuksia.

Paikallinen työkkäri laittoikin minut sitten 16 vuotiaiden kanssa opiskelemaan, ikää minulla oli tuolloin 25 vuotta...

Jazzit on yliarvostettu juttu, koko jazzkatu itseasiassa.

Muutama koju joissa ylihinnoiteltua sapuskaa.

Ei enää ikinä Poriin.

Vierailija
30/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaa vahvasti Neuvostoliittoa.

Vierailija
31/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että Pori on satamakaupunki, merta ja satamaa saa kyllä hakea. Sen sijaan Porissa tuulee AINA. Ja vanha sanontakin kuuluu näin: Piru oot, jos Porist oot. 

Porin murre on rumaa. Pori on laaja kaupunki, erilaisia alueita riittää joka lähtöön. Tervetuloa vaan!

Vierailija
32/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat sisäänpäinkääntyneitä.

Pinnallisia suhteita saa muualta muuttanut luotua, mutta oman kokemuksen mukaan ei sitten mitään muuta.

Baarivalikoima on huono.

Nuorille aikuisille ei ole mitään omaa yökerhoa.

Kirjurinluoto on kaunis ja kokemäenjoessa voi uida, mutta merta saa kyllä hakea hyvin kaukaa.

Vierailija
33/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman vuoden olen Porissa asunut, ja lämmöllä sitä aikaa muistelen.

Mielestäni kaupunki on hieman piilossa oleva helmi, sillä kaunista miljöötä ja aktiviteetteja löytyy vaikka muille jakaa. Pori on lähivuosina kehittänyt palveluitaan merkittävästi, ja jopa pienyrittäjät ovat alkaneet rantautumaan keskustan kiinteistöihin entistä ahkerammin, liekö taustalla kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen.

Pori kasvaa opiskelijakaupunkina jatkuvasti, uusi ammattikorkeakoulu tarjoaa mielettömät puitteet opiskelijoille ja yliopistokeskus havittelee lisää tutkintolinjoja. Tiedossa on, kuinka Porin Jazz kerää vuosittain kävijäkuntaa kaupunkiin ympäri maailmaa - tämän lisäksi kaupunki on alkanut kiinnostaa tapahtumajärjestäjiä laajemminkin.

Porista löytyy useampi kaunis asuinalue, joihin voisin perheellisenä mielelläni asettua. Asuntojen hinnat ovat kohtuulliset, ja väkiluku kasvussa. Itse Porilaiset totta tosiaan voivat olla jurommanpuoleista kansaa, mutta pohjimmiltaan erittäin huumorintajuista ja maanläheistä porukkaa. Nämä junttihuutelijat taitavat olla juurikin tätä naapurikaupungin kiekkokansaa, joita kaupunkien välinen taisto edelleen jurppii.. :-)

Vierailija
34/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni, reilusti yli 30 vuotta, Porissa asunut, mutta viihdyn täällä. Ihmiset sisäänpäin kääntyneitä, ja vaikea luoda ihmissuhteita. Tämä harmittaa itseänikin. 

Asuminen ei ole laitakaupungilla kovin kallista, ja alueetkin on parantuneet huomattavasti 10-20 vuoden aikana.

Keskusta on aika kuollut paikka, Puuvilla herättänyt vähän "mennyttä elämää" henkiin. Kaikki perustarpeet löytyvät.

Lääkäreihin ei helpolla pääse, ja lääkärit ottavat potilaat vitseinä.

Murre on kamalaa.

Täällä sataa paljon, ja tuulee lähes aina.

Turvallisuus samaa luokkaa, kuin muissakin kaupungeissa.

Opiskelumahdollisuuksia on monelta alalta.

Työllistyminen erittäin vaikeaa.

Baareja ja räkälöitä riittää, aikuisten suosituin tanssipaikka on ehkä PK. Yökerhoja on muutama, suurin osa lopettanut.

Julkisia liikenneyhteyksiä menee vaihtelevasti, riippuen missäpäin Poria asuu.

Kaikesta huolimatta, kyllä tänne voi muuttaa, jos sopeutuu elämään kaupungissa kaupungin tavalla.

Tervetuloa Poriin!

Vierailija
35/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mää nii pal sit kaipaa. Lapsiperheel loistava paik, palvelut pelittää.

Lämpimäst suosittele. Parast tietty se loistav murre.

terkuin, pois muuttant

Et varmaa ol iha alkuperäne porilaine, ko et osaa murret kunnol.

Mää ole, muuttasi heti takas jos voisi.

Vierailija
36/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vi#u teitä "porilaisia" vaivaa?

Kui te ootte nii negatiivisii?

Ite porilaisen oon sitä mieltä tietty et Pori on mahtava paikka. Joo Yyteri on kaukan mut se on Natura aluetta joten ihan hyvä vaan että on kaukana ihmisistä.

Kallo on kaukana kans..ja sekin vetää väkee ku pipoo..

Entäs kirvatsi? Sellast ulkoilualuetta ei ihan joka kyläst löydy. Lapsille ja aikuisille sopiva.

Löytyy palveluita ja värikkäitä persoonia . Täällä jos haluaa ystäviä ni on itte oltava aktiivinen. Ei kukaa tuu kotoota hakee..

Porilaisilta kuulee totuuden halus tai ei. Ja pukeutuminen ei oo niin pinnallista. Ehkä siks porilaiset onki nii onnellisia ku ei välitä toisten mielipiteistä..

Vierailija
37/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porilaiset ei puhu eikä pukahda! Ja jos linja-auto on "täynnä" (eli jokainen istuu yksin ja kassi on vieressä) niin mieluummin seistään kun pyydetään, että pääsenkö istumaan. Mutta jos oikein rupeat juttelemaan, niin kyllä ne yleensä vastaa edes jotain. :) Porissa ei muuten kannata jättää julkisen liikenteen varaan liikkumista. Busseja menee harvoin ja se on kallista!

Porin murretta joko vihaa tai rakastaa. Itse huomaan usein sanahirviön: "niinku sillee, kyl sä tiiät"

Yksi ongelma auringonpalvojille on se, että Yyteri on oikeesti kaukana! Torilta 20 kilometriä. Itse käynyt viimeksi ehkä 3 vuotta sitten. Kokemäenjoessa (Kirjurinluoto) on kiva käydä pulahtamassa, mutta Yyteriin verrattuna se on pieni. 

Jos asuinalueita miettii niin varmaan "huonoimpia" ovat Sampola ja Pihlava. Itse en muuttaisi, mutta joku toinen voi olla eri mieltä. Tietysti omakotialueet voi olla rauhallisempia.

Muistakaa vielä se, että Porissa ei ole juurikaan mäkiä. Itse juuri Itä-Suomeen muuttaneena huomasin, että täältähän niitä löytyy.

Poris ei kyl sanot kyl ’sä tiiät’. Mialumminki ’kyl sää tiät’ tai ’tiäräksää’ tai ’ekstiä’.

Vierailija
38/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porissa on myös paljon mt-kuntoutujille tarkoitettuja kokonaisia kerrostaloja.

No, en nyt liioittelisi. Keskustasta löytyy pari kerrostaloa, joissa molemmissa on ehkä kolme tai neljä kerrosta mt-jutuille, samoissa taloissa paljon muutakin.

Mutta joo, voin sanoa, että mt-kuntoutujille ihan ok paikka, jos sellainen on tärkeää. Erilliset poliklinikat lapsille, nuorille, aikuisille, ja psykoosisairaille. Sen lisäksi päiväyksiköt nuorille ja aikuisille, monia psykoterapeutteja, ja sairaalankin puolelta löytyy yleissairaalapsykiatrian poliklinikka.

En ole asunut muualla kuin Porissa, joten vaikea verrata tätä muihin kaupunkeihin. Aika pieni paikka, tuulee aina, Yyteriin on tosiaan matkaa, vähän tylsää... Jos kuulut seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön, niin en suosittelisi, sen osalta kuollut paikka.

Vierailija
39/42 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ni veretää ylöspäi ny tää ketju!

Vierailija
40/42 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan totta. Suosittelen kaikkia ihan oikeesti harkitseen. Itse muutin poikaystäväni perässä ja kadun joka hetkeä. Vihaan kuinka tylyjä ihmiset on verrattuna tampereeseen. Sain myös hetki sitten potkut ilman pätevää syytä...ja nyt olen yrittänyt saada uusia töitä..täällä ei oikeen ole niitä.. Olen nytkin vain kerran viikossa töissä. Tampereella on niin hyvät mahdollisuudet työllistyä. Olisinpa jäänyt