Jouluun asti saikkua työuupumuksen takia,
veikkaan, että osa ei kestä syytä, mutta kerron sen kuitenkin: edes 2kk kesäloman aikana en saanut niin paljon voimia, että olisin kestänyt sen n. 1-vuotiaiden "tulvan" päiväkotiin virikkeitä saamaan. Se meteli, riittämättömyyden tunne, ruokailu- ja nukutustilanteet, ulkoilu ja pahimpana lasten (vauvojen!) itku, hätä ja ahdistus. En ymmärrä, jos vaihtoehtona olisi pitää lasta kotona, kun toinen vanhemmista siellä kuitenkin on, hänet pitää tunkea siihen meteliin valtavan tunnekirjon kanssa selvittäväksi!
Vaatisitte edes kaupungeilta lisää hoitajia, tiloja, pienempiä ryhmiä. Tekisitte edes jotain lastenne hyvinvoinnin eteen, yrittäisitte edes! Mutta ei, kun helpompi on vain kääntää selkä itkevälle lapselle ja mennä kotiin nauttimaan omasta ajasta. Olen niin surullinen. Ja työssäkäybiä, OIKEASTI niitä hoitopaikkoja tarvitsevia perheitä en syyllistä yhtään. Lapsi ymmärtää kyllä myöhemmin, miksi sinne päiväkotiin on pitänyt mennä ja pääsääntöisesti heidän päivänsä sujuvatkin paremmin kuin niiden, jotka eivät ilmeisesti kotona ollessaankaan saa riittävää määrää hellyyttä ja huolenpitoa, ja saavat myöhemmin kuulla, että äiti/isi laittoi sinne meluryhmään ihan vaan sen takia, että vauva saa virikkeitä ja sosiaalistuu...voi luoja!
Kommentit (60)
Onni on pätevä hoitaja :-). Niitäkin on.
Aivan törkeitä kirjoittelette!
Ap: lle paljon tsemppiä!
Kantajaa vastuu ja vaihtajaa alaa vaikka konttorirotaksi.
pienten päivähoidon olosuhteet ovat usein lapselle liian kuormittavat ja lapsiryhmien kokoa pitäisi saada pienemmäksi, jotta aikuisilla olisi mahdollisuus riittävästi tukea jokaista lasta yksilöllisesti. En ihmettele, että uuvuuttaa, kun ei pysty jakamaan huomiotaan riittävästi ja tehdä työtä niin hyvin kun haluaisi ja mikä olisi lasten kehityksen kannalta tärkeää.
vanhempien on helppo syyllistää kasvattajaa ja puhua asenneongelmasta, mutta nimenomaan siitähän ei ole kyse vaan päinvastoin. Aidosti lasten kehitystä ja tunnetarpeita tunteva ja niistä välittävät ihminen turhautuu, kun havaitsee epäkohtia nykyisessä varhaiskasvatusresursseissa.
Mä niin komppaan tätä!! Hyvin kirjoitettu!
Mä en tajuu, miten tähän (Hgin) päivähoitoon saisi aikaiseksi järjellisen muutoksen!
Mutta sen tiedän, että ainakin omassa työyksikössäni 90% meistä on turhautuneita. Ja väsyneitä - siis tässä vaiheessa juuri alkanutta syyskautta..!
Usein pitkät saikut nostavat vain kynnystä palata töihin. Työkuorman pienentäminen ja työolojen muuttaminen on usein tehokkaampaa. Myös toipujan itsensä kannalta.
Varmasti oot oikeessa. Päiväkodissa toi on vaan käytännössä mahdotonta. Jos ryhmän yhden aikuisen työkuormaa kevennetään, se siirtyy niiden parin muun harteille ja...noidankehä on valmis.
kivan helpolla lähti saikku sulle. Ootko hyvännäköinen ja antajana mieslääkäri vai millä konstilla nykyään saikku noin helposti irtoaa?
Mut hei, nythän sulla on ihanaa virikeaikaa itsellesi. Voi shoppaa ja hoppaa kaikis ihanis jutuis!
...sssstanan lintsari
sellaiset terveiset, että omakohtainen kokemus työuupumuksesta näyttää puuttuvan. Menee nimittäin pitkään ennen kuin shop & hopp tulee mielenkään tuossa tilassa.
Ja itse asiassa siihen pyritäänkin, että vapaa-ajalla jaksais edes vähän tehdä noitakin.
Ja potilaan ulkonäöllä/lekurin sukupuolella ei tod. oo merkitystä, vaan lekurin ammattitaidolla huomata, milloin ihminen on oikeesti murentumassa.
ps. en ole ap
oon kyllä samaa mieltä kanssasi toisarvoisista vastauksista. Surullista!
Ap on valitettavasti kirjoittanut vähän provokatiivisesti, mikä toisin on tyypillistä uupumustilassa. Siis että sanoo asiat juuri niinkuin ajattelee.
Terkuin 54
Siskoni on myös uupunut lto. Hän on tehnyt työtä myös 32 vuotta ja on sanonut, että maailma on niin toisenlainen, että ei jaksa enää. Hänellä on mahakipua ja unettomuutta ja aamuisin oksettaa kun on niin väsynyt.
Ja hänkin on sanonut syyksi vaativat vanhemmat. Juuri ne vanhemmat, jotka ovat vauvan kanssa kotona, suurimpaan ääneen vaativat laadukasta ja yksilöllistä hoitoa ja ovat uhkaamassa heti syytteillä jos ei lapsi ole saanut sitä ja tätä. Kun edes vanhemmat ei osaa sanaa EI.
Hän on joutunut pitkille sairauslomille ihan fyysisten oireiden vuoksi, mutta itse sanoo, että ne ovat ihan psykosomaattisia. Selkä ja hartiat on kipeät kun ahdistaa töihin meno ja voimattomuus kun ei voi tälle nykymenolle mitään. Maha on kipeä ja kuvottaa ja huimaa välillä.
Joukkopako alalta on alkanut. Nuoret lto.t vaihtaa alaa jos vain kykenevät.
Voimia sinulle.
totta kai paikalleni tulee sijainen, toivottavasti hyvä sellainen, toivottavasti parempi kuin minä. 30 vuotta tätä uraa takana, aika monta ihanaa lapsukaista on tullut saateltua koululaiseksi asti. Nyt vain parina viime vuotena huomannut tämän muutoksen vanhempien asenteissa/suhteissa lapsiinsa, jo viime keväänä alkoi ahdistus ja kävin työpsykologin kanssa juttelemassa. Monta vuotta sain jo tehdä isojen ryhmässä, joten pakko on välillä suoda se mahdollisuus kollegoillekin, jotka ovat onneksi ihan huippuja ja ymmärtävät tilanteeni täysin. Kun se oma raja tulee vastaan, niin se tulee. Ei siinä auta ryhmän vaihdot, niitä pieniä näkee ja kuulee kyllä.
Nyt poistun täältä, saatte olla minusta ihan sitä mieltä mitä haluatte, toivottavasti samalla katsotte peiliin ja mietitte omaa asennettanne.
pienten päivähoidon olosuhteet ovat usein lapselle liian kuormittavat ja lapsiryhmien kokoa pitäisi saada pienemmäksi, jotta aikuisilla olisi mahdollisuus riittävästi tukea jokaista lasta yksilöllisesti. En ihmettele, että uuvuuttaa, kun ei pysty jakamaan huomiotaan riittävästi ja tehdä työtä niin hyvin kun haluaisi ja mikä olisi lasten kehityksen kannalta tärkeää.
vanhempien on helppo syyllistää kasvattajaa ja puhua asenneongelmasta, mutta nimenomaan siitähän ei ole kyse vaan päinvastoin. Aidosti lasten kehitystä ja tunnetarpeita tunteva ja niistä välittävät ihminen turhautuu, kun havaitsee epäkohtia nykyisessä varhaiskasvatusresursseissa.
mutta vanhemmat näköjään niin uupuneita itse että ei kykyä muuhun kuin ärisemiseen
Ei kyllä houkuttele laittamaan lasta päiväkotiin kun hlökunnalla on tietynlainen asenneongelma
Oletko sitä mieltä, että hermoromahduksen partaalla oleva ihminen täytyisi sitten väkisin olla siellä töissä?
Meillä täällä Suomessa irvistellään ja päivitellään kahvipöydillä mutta mitään konkreettista barrikaadimaista tekoa ei uskalleta. Aivan uskomatonta, että täällä maksetaan maailman eniten veroa mutta sos.-ja terveydenhuollon palvelussa on niin hävettävän suuri aukko
Itsekin päiväkodin todellisuutta työntekijän roolista nähneenä, ymmärrän ap:ta paremmin kuin hyvin.
Mikä teitä vanhempia vaivaa, jotka ette halua kuulla totuutta lastenne jokapäiväisestä arjesta? Vanhemmuus todellakin on hukassa, kun oma hyvinvointi ajaa lapsen edun edelle.
57:n vastaus on muuten 55:lle.
t.57, joka tuli kurkkaamaan, onko täällä uusia kommentteja
Ap halusi syyllistää vanhempia.
Joo ja mun lapsi ei ole hoidossa., on jo teini.
Siis 1-vuotiaiden virikelasten tulva päiväkotiin?
Kun eikö kokonaisuudessaan näiden "virikelasten" osuus ole todella pieni loppuen lopuksi päivähoidettavista, siis sellaisten jotka ihan aidosti ovat siellä päiväkodissa vaan siksi että saisivat olla kavereiden kanssa kun äiti on vauvan kanssa.
Ja sitten juuri ap:n päiväkotiin on tulvimalla tulvinut 1-vuotiaita virikelapsia joiden toinen vanhempi on kotona? Asutko jollain megatyöttömyyden alueella tai esim. lestadiolaisten kotiseuduilla. Aika harvan 1-vuotiaan äiti kai on toisen vauvan kanssa kotona, eikö se ole jo fysiologisestikin aika epätodennäköistä, toki tietenkin mahdollista.
Tsemppiä kuitenkin uupumukseen, ehkä työpaikan vaihtaminen yksityiselle sektorille auttaisi?
Kela ei muuten korvaa työuupumus diagnoosilla sairauslomaa.
Täysi palkka juoksi 5 kuukautta ja 2 viikkoa ja sen jälkeen olin vielä kahdesti kuntoutusjaksolla viikon kylpylässä. Työnantajan kustannuksella tietysti!
vaikka joissain tapauksissa lapsen toinen vanhempi onkin kotona, ei tilanne välttämättä ole sitä, että se vanhempi vain lorvailee. Itselläni diagnosoitiin vaikea masennus ja sen seurauksena olin jopa osastohoidossa -> seurauksena se, että lastensuojelun mielestä PARAS tukitoimi meidän perheelle on se, että lapsi menee hoitoon. Ideana on se, että vaikka virallisesti olenkin saikulla ja kotona, niin aika menee kyllä suht tehokkaasti masennuksesta toipumiseen, erilaisiin tapaamisiin milloin missäkin ja ensisijaisesti kuntoutukseen, että pääsen joskus takaisin töihin. Itsehän en päättänyt masentua! En ole missään nimessä tätä tietä elämälleni valinnut. Onkin siis todella hienoa, että ap nyt syyllistää kaikkia kotonaolevia aikuisia lasten päivähoidosta kun ei itse kestä työtään... Ei sillä, muuten toivon tsemppiä Ap:lle ja paljon. Tie on pitkä ja kivinen toipumisessa. Kokemusta on.
T. Ap :)
P.s. Kauniita unia, oman kullan kuvia.
Yksityissektorilla minäkin olen ja työterveyshuolto yksityisellä lääkäriasemalla. Ihmettelen kyllä lääkäriä, joka kirjoittaa suoraan 4 kk sairasloman. Tavallaanhan se on asian lakaisemista maton alle. "Tässä saikkua. Adjö ja good luck!" Hyvä lääkäri määrää ensin muutaman viikon, kuukauden. Sen jälkeen hän tapaa potilaan uudelleen ja keskustellaan jatkosta.
Toivottavasti sairaslomalla toivut.