Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tapana tarjota kuohuviinit taaperon synttäreillä?

Vierailija
27.08.2012 |

Lapsi täyttää 2 ja järkätään pienet juhlat. Lapsivieraita tulee vaan pari, aikuisia hieman enempi. Ruokapuolen tarjottavat siis aikuisille sopivaksi (=ei mitään pilttikakkua) mutta entä juomat? Ei olla alkoholiongelmaisia mutta tekis mieli juhlistaa kuohuvalla maljalla (lasi per nuppi, tms, EI humaltumista). Onko paheksuttava ajatus?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko niin niuhoja, ei yhden maljan nostaminen tee juhlista ryyppyfestiä, eikä kenestäkään alkoholistia!

Älä yritä, kukaan ei niuhottanut ketjussa sellaisia. Jonkunlainen etikettituntemus on kuitenkin hyvä olla ja maljojen nosto ei perinteisesti kuulu kyseiseen tilaisuuteen. Kahvi ja voileipäpöytä on tyylikkäämpää, kuin yliammuttu tilaisuus.

MIKÄ ON VOILEIPÄPÖYTÄ?? Siis leipiä tarjolla juhlissa? Ja tämä on tyylikästä? Olin italiassa kastejuhlissa joissa tarjottiin sampanjaa ja savuporoa ja lopuksi illallinen ravintolassa. Pappi oli suomalainen, ja hän kertoi että tuntuu ihan kamalalta kun suomalainen JUHLISTAA tilannetta voileipäkakulla, joka on hänestä maailman arkisin asia.

ihan arkiaamuisin voileipäkakkuja, paria laatua per päivä. Että tosi arkista on, niitä aina iltaisin väkrään:) OIkeesti hyvin tehty voileipäkakku on todella juhlava ja hyvä, lapsuudesta saakka muistan nimenomaan hienot juhlat, missä on useampia voileipäkakkulaatuja. On siis eri asia kuin voileipä:)

Tulinkin juuri takaisin kysymään vielä tuosta voileipäpöydästä. Ok, jos voileipäpöydällä tarkoitetaan voileipäkakkua, joka on jostain syystä mulle jotenkin vieras asia, vaikka olen juhlissa sitä saanutkin. Niissä useasti mainitsemissani 3v-juhlissakin oli joku lohikakku, joka oli kyllä hieno ja hyvä ja kaukana voileivistä. Mä vähän ajattelinkin, ettei kai kukaan tarjoa juhlissa voileipiä, siis niitä normaaleja joita lähes jokainen syö kotonaan joka päivä :)

Pitänee siis hommata suolaiseksi syötäväksi voileipäkakku. Onko se muuten joku suomalaisten oma keksintö, vai syödäänkö sellaisia muuallakin?

Mä taidan pitää sellaiset oikeat lastenjuhlat, joihin on ihan pukukoodi: saa tulla joko jonain satuhahmona, tai sitten pukeutua jotenkin värikkäästi ja lapsellisesti. Koko aika pitää käyttää mun lapselle jutellen ja hänen kanssaan leikkien, eikä saa jutella aikuisten kesken tai - herran jestas - eri huoneessa. Että juhla on varmasti sellainen, joka on mun lapsen mieleen..

Vierailija
2/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aika yllättynyt, kun leikki-ikäisen synttäreillä äiti tarjosi aikuisille viiniä. En kehdannut kieltäytyä niin join yhden lasillisen. Mutta olin vähän hämmästynyt. Äiti tarjosi kyllä vielä lisääkin.

Koskaan muulloin ei ole tarjottu alkoholia lasten juhlissa (ei edes shampanjaa ristiäisissä, mikä olisi minusta normaalimpaa), vaikka vapaa-ajallaan alkoholia juovia tuttuja onkin. Itselle ei tulisi mieleen tarjota alkoholia lasten juhlissa, paitsi mahdollisesti rippijuhlissa voisi olla viiniä ruokajuomana TAI shampanjamaljat, ei molempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse lasista :)

Vierailija
4/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli älä liioittele.

Vierailija
5/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on lapsen synttärit, vaikka aikuisia onkin vieraana. Mun mielestä juhla voi olla juhla ilman pisaraakaan alkoholia, myös aikuisilla.

Vierailija
6/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohda

Vierailija
7/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itselleni tulisi mieleenikään tarjota alkoholia lapsen juhlissa.

Vierailija
8/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mautonta.

Vierailija
9/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen juhlissa, laseissa on Pommacia =)

Miksi juuri 2v-synttärit on erikoiset?

Miksei 1v?

Aiotteko joka synttäreillä tarjota skumppaa?

Vierailija
10/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin aivan hyvin voitte ottaa sen tavaksi! Monissa muissa maissa, esim. mieheni kotimaassa Irlannissa, lastenjuhlissa on yleensä aikuisille viiniä, enkä ole nähnyt kenenkään juovan itseään lastenjuhlissa humalaan.

Eli ei tosiaankaan mitään paheksuttavaa ole yksissä kuohuviinilasillisissa!

Vierailija
11/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ettei noissa aikuisille suunnatuissa juhlissa ole enää mitään tekemistä lapsen syntymäpäivän kanssa. Pidä niillä ystävillesi hienoja kutsuja sitten muista syistä, mutta älä käytä kaksivuotiaan syntymäpäiviä tekosyynä.

Kaksivuotias kyllä arvostaisi enemmän pilttikakkua, riehuvia lapsivieraita, itse askarreltuja paperihattuja ja hassuttelua.

Vierailija
12/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä juhla voi olla juhla ilman pisaraakaan alkoholia, myös aikuisilla.

Samaa mieltä, ettei alkoholia _tarvita_ tekemään juhlaa, mutta kun olimme joku aika sitten 3v-juhlissa joissa tarjottiin YKSI lasi, se jotenkin kuitenkin juhlisti tilannetta. Jos kukaan ei humallu, miten se voi olla tuomittavaa?

Vierailija
13/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaksi vuotissynttärit olen kuin yksi muiden joukossa.

Vierailija
14/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näin oli siis jo lapsuudessani. Tämä ei ole mikään "valitettavasti yleistynyt" tapa meidän osalta.

Joskus, jos tulee vain ihmisiä, jotka eivät edes joisi sitä kuoharia loppuun, niin emme väkisin avaa pulloa, mutta muuten siis aina on.

Voihan se olla vaikka itse tehtyä mehua näteissä laseissa, jotka kaikki saavat eteensä. Ei se alkoholi ole siinä se pointti, vaan sellainen juhlava aloitus.

Vierailija
15/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkin erityisempiin tilaisuuksiin kuin jokavuotisiin lastensynttäreihin. Mitäs kun tulee toinen ja kolmas ehkä neljäs lapsi.. jokaisen synttäreillä joka vuosi skumpatellaan :D ei jestas.. eikö mee jo vähän ylilyönniksi? Ja maku koko hommasta? Joku hyvin kysyikin että onko 2 v synttärit jotenkin erityiset vai kilistelläänkö sitten joka synttäreillä?

Naurettavaa pörhistelyä.

Jos irkuissa tarjotaan aikuispainotteisilla lasten synttäreillä VIINIÄ niin se nyt on vähän eri asia kuin KUOHUviini suomessa, jossa tuo pelkkä viininkin litkiminen jää paljon jälkeen irkuista.. eli hieman eri asia viini irkuissa..

Vierailija
16/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se lapsesta tuntuu kivalta, että aikuiset juhlistavat minun, lapsen synttäreitä kokoontumalla yhteen ja onnittelemalla.

Samalla lapsesta asti oppii erottamaan arjen ja juhlan ja myös sen, että juhla ei ole mitään riehumista lapsijoukossa. Se voi toki olla myös sitä. Emme vaadi, että lapset seuraavat hiljaa, kun aikuiset skoolailevat kuohuviinejään. Mutta minusta se nimenomaan osoittaa lapselle, että hän on tärkeä osa perhettä, että häntä juhlitaan ihan kunnolla eikä vain niin, että pöydässä on karkkia ja sitten on kamalasti lahjoja. Meillä on aina satsattu myös tosi hyvään ruokaan. Lahjoihin ei niinkään.

Jossain vaiheessa esikoinen sanoi, että haluaa selkeästi kaverisynttärit. Silloin niitä alettiin järjestämään täysin lasta kuunnellen. Ja silloin ei tietenkään ole mitään kuoharipulloja mukana.

Vierailija
17/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen synttäreillä toivottamaan vieraat tervetulleiksi. Lapset ovat nostaneet maljan myös, heillä lasissa joko mehua tai Pommacia. Ekat kolmisen vuotta järkättiin vain aikuis-/sukulaisjuhlat, kunnes lapsi halusi erilliset juhlat omille kavereilleen - siellä ei ole alkoholitarjoilua, vaikka niiden valvojana sitä kyllä mielellään ottaisi lasillisen jos toisenkin :-)

Älkää olko niin niuhoja, ei yhden maljan nostaminen tee juhlista ryyppyfestiä, eikä kenestäkään alkoholistia!

Vierailija
18/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kilistellään joka synttäreillä.

Ei tosiaan välttämättä aina kyllä just kuohuviinillä. Ihan hyvin se voi olla vaikka hyvää mehua. Mutta siis kaikkien synttärit ovat yhtä arvokkaat ja ne huomioidaan tekemällä vähän hienompi juhla.

Aikuiset joustavat kyllä päivästä. Mutta aikuisetkin huomioidaan. Meillä siis jaetaan tätä huomiota ja juhlan tunnetta, ei lahjoja niinkään.

Vierailija
19/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä muistan lukeneeni jotain tappelua täältä aiheesta voiko ristiäisissä tarjota lasin kuohuviiniä, ja moni oli sitä mieltä, että lapsi ei saa olla samassa kiinteistössä jossa säilytetään alkoholia. Samat säännöt alkoholille ja aseille, eikö!!

No, hyvä tietää ettei pidetä pahana, jos kuohuviinimaljaa EI tarjota. Me ollaan käyty niin hirveän vähän lasten juhlissa kun ei tunneta lapsiperheitä läheisesti. Samasta syystä ei järjestetty vuosi sitten mitään 1v-juhlia, paitsi isovanhemmat ja tädit oli paikalla. Silloin olin tehnyt pilttikakun, jota lapsi pelkäs ja aikuiset ei syöneet.

Nyt tunnetaan kaksi perhettä, joilla saman ikäiset lapset, jotka aiotaan kutsua. Meidän lapsi on ujo eikä tykkää mistään karnevaalimelumeiningistä eikä väenpaljoudesta. Ei siis kutsumalla kutsuta kaikkia lapsia, jotka tunnemme ohimennen tai vaikka muskarista. Haluan juhlista sellaiset, että lapsi oikeasti niistä tykkää, eli melko vähän ihmisiä, vain nämä oikeasti tutut lapset ja aikuiset. (Ja sitten taas lisäksi sukulaisjuhlat).

Koska en järkännyt vuosi sitten mitään, ja olen kuunnellut ja facebookista nähnyt kuvia miten jotkut pitävät koko kylälle piknik-karnevaaleja lapsen ekoilla synttäreille, tuli olo, että mäkin haluan järkätä jotain erityistä ja sellaista, josta mulle itsellekin jää onnistunut olo. Oma alkoholinkäyttöni on ERITTÄIN vähäistä, meillä ei esim nyt ole kotona mitään. Todella harvoin ostetaan saunakaljat; punaviiniä join ennen mielelläni illallisella viikonloppuisin, muttei me sitäkään enää osteta. Kuohuviini (tai sampanja, muttei ole varaa) on mulle sellainen erityinen juhlajuoma, jota otetaan vaan se yksi lasi.

Joo, sama kai se on mitä lasissa on, mutta ei se tunnu jotenkin samalta avata pommac-pulloa tai mehukatti-kanisteria....... Joku varmaan ymmärtää mitä tarkoitan - pointti ei ole se alkoholipitoisuus, vaan se, mitä liitän mielessäni kuohuviiniin - JUHLAVUUS. Ja joku voi ehdottaa alkoholitonta kuohuviiniä - fine, mutta miten se oikeastaan eroaa siitä, että ostetaan yksi pullo oikeaa kuohuviiniä 5-6 aikuiselle? Kukaan ei voi tulla humalaan siitäkään.

t.ap, jolla ei ole ongelmia ottaa vain yhtä lasillistä, ja joka ei pidä syntinä sitä, että lapsen läsnäollessa sen ottaa kerran puolessa vuodessa

Vierailija
20/46 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuiset skoolaa skumpalla ja lapset pommacilla. En näe siitä mitään pahaa. Sama homma esim. uutenavuonna ja vappuna ja näin. Kyllä alkoholi kuuluu meillä elämään eikä lasten takia siitä luovuttu 18 vuodeksi. Tosin eipä me kännejä ennen lapsiakaan juotu vaan nimenomaan juhlistettiin merkkipäiviä tai juotiin saunakaljat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan