Antakaa neuvoja, pelottaa mennä töihin!
Työkaveri suuttuu ihan pienistä (esim. kohtaamani mielipaha ja sen sureminen) ja alkaa huutamaan + kiroilemaan minulle, kuin pikkulapsi. Onkohan taustalla jotain suurempaa suuttumusta tai ärsyytymistä minua kohtaan?
Yritän ratkaista aina tilanteen kuuntelemalla ja sovittelemalla, lepyttelemällä ja anteeksi pyytelemällä. Tämä tuntuisi varmasti ulkopuolisista naurettavalta. Hänen raivokohtaukset osuvat aina niin, että työyhteisön muut työntekijät eivät ole paikalla (ei työvuorot). Lisäksi hän tekee minulle käytännön piloja, esim. lähtettää viestejä jonkun toisen nimellä ja nautaa kun vastaan niihin ja samalla nolaan itseni.
Hän on suosittu ja korkeammassa asemassa, kuin minä ja tästä syystä en uskalla sanoa tilanteesta kenellekään.
Olen täysin riippuvainen työstäni ja palkkatuloistani, joten työpaikan vaihtokaan ei onnistu hetkessä.
Tilanne päättyy aina niin, että hän pyytää naureskellen anteeksi ja ihmettelee itsekin, mitä tuli tehtyä?!Anteeksipyyntö helpottaa, mutta ei poista pelkoa, koska taas "pamahtaa"?
Kertokaa neuvoja, miten te toimisitte tälläisissa tilanteissa?
Kommentit (7)
Olipa ihana lukea tekstiäsi. :)
Usein mietin, miksi akateemisesti korkeasti koulutettu alentuu moiseen. Hän valittaa usein, että ei ehdi tehdä töitään ja sitten tosiaan käyttää aikaa ihan muuhun.
Yritän etsiä sanoja siihen, etten kestää enää kovin montaa turhanpäiväisitä asioista tullutta raivokohtausta häneltä.
Ymmärtäisin, jos oikeasti olisin tehnyt hänelle jotain todella pahaa ja loukkaavaa. Raivopuuskat tosin johtuvat aina minusta ja liittyvät työni valintoihin esim: "otan vihreän, kun hänen mielestä keltainen olisi ollut parempi."
Olen aivan nolona, kun hän sitten pyytää anteeksi ja kehuu minua maasta taivaisiin ihanaksi työkaveriksi ja vertaansa vailla olevaksi. Siinä sitten äimänkäkenä, miten se nyt olikaan?!
Mistä tällainen voi johtua? turhautumisesta?
kannattaa kertoa tilanne henkilön esimiehelle heti, eikä odottaa että asia jatkuu (tai uhkailla esimiehelle kertomisella)
Taustalla saattaa olla jotain avuntarvetta tms, jota esimies voi ko. henkilön kanssa miettiä. Vaikka alkoholismi tai mielenterveyden onelmia.
Ota todisteet mukaan jos niitä on, mutta vaikka ei olisikaan niin käy juttelemassa.
Mitä esimies voi tässä tilanteessa tehdä?
Onko kenellä toisella vastaavanlaisia kokemuksia?
muutaman todisteen ja sitten esimihen pomon pakeille. onko sulla vaikka joku aanittava kannykka tms. laita nauhoitus paalle kun seuraava raivari alkaa. ja niin poispain.
Kerrot, että nämä raivokohtaukset tulevat kun muut ei ole läsnä. Voisit puhua työtovereillesi käyttäytyykö hän muita kohtaan samalla tavalla? Jos hän on kaikille (tai edes jollekin) työtoverille samanlainen, voisitte yhdessä puhua esimiehelle. Jos kaikki saa samanlaista kohtelua on "valituksessa" enemmän voimaa.
Toinen vaihtoehto on nousta tätä työntekijää vastaan. Seuraavalla kerralla kun hän saa raivokohtauksen, huuda takaisin. Kiroile ja ole oikein vihainen, kerro hänelle selvästi mitä mieltä olet hänen käytöksestään. Sama kun hän seuraavaksi tekee "hauskan" käytännönpilansa, mene hänen luokseen ja nosta oikein kova meteli pilasta, hauku tämä ihminen pataluhaksi, mieluiten niin, että muutkin kuulevat, samalla voit kertoa että tätä on jatkunut jo tarpeeksi pitkään ja olet todella kyllästynyt käytökseen. Ehkä tämä pelästyttää tämän kiusankappaleen? (sain tekstistäsi kuvan, että olet sopuisa ja kiltti ihminen, älä enää suostu kynnysmatoksi vaan ala puolustaa itseäsi). Tiedän, että on erittäin vaikeaa alkaa riitelemään takaisin, jos on aina ollut sovitteleva ja jos jo valmiiksi pelkäät tätä ihmistä. Mutta kirjoita vaikka vuorosanat valmiiksi ja harjoittele peilin edessä, kerää kiukkua valmiiksi ennen kuin tilanne tulee päälle. Sinulla on yllätysetu, kiusaajasi ei voi aavistaa että sinä hyökkäät takaisin. Tsemppiä! Ja ala nyt puolustamaan itseäsi.
Kiitos teille kaikille niin paljon, sain uskomattoman paljon voimaa ja itseluottamusta. Ota neuvonne vastaan ja uskoisin, että tulen myös niitä käyttämään lähiaikoina.
Hän varmasti laskee sen varaan, etten anna takaisin, mutta taitaa olla aika nousta vastarintaan. :-)
Pomollakin on aina pomo -muista se. Kerro hänen esimiehelleen rauhallisesti näistä piloista ja muista jutuista. Muista ottaa todisteet mukaan. Kerro, että vaikuttavat oleellisesti työtehoon, kun ei koskaan teidä ovatko hänen juttunsa oikeaa asiaa vai käytännön pilaa -ihmettele, maksetaanko sille tosiaan palkaaa muiden työnteon haittaamisesta ja siitä, että käyttää työaikaansa tällaiseen lapsellisuuteen?
Jos pomo yhtään miettii firman taloutta ja asioita tuottavuuden kannalta, voit olla varma, että tulee stoppi tuolle jutulle.
KErro pomolle myös jo valmiiksi, että pelkäät esimieheti kostoa, mikäli tämä johtaa sen "torumiseen" tms toimenpiteeseen niin voitte sopia jo jatkotapaamisesta, jossa voit kertoa tuliko sellaista..
Meitä on moneen junaan..