Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?
En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:39"]
No nykyään TODELLA monissa firmoissa ei pääse edes ovesta sisälle vaikka haluaisi. Täällä esim jos menisi isoimmilta tehtailta kyselemään töitä niin vartija tulee vastaan ja kysyy että mitä asiaa. Main entrancea pitemmälle EI PÄÄSE! Käsketään täyttämään netissä hakemus.
[/quote]
Näinpä ja valituille tehdään vielä turvallisuusselvitykset...
No just..Hienostolaisperseet joilla on suojatyöpaikka äidin ja isän firmassa haukkuu työttömiä..
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:19"] Ennen vanhaan sai töitä noin että käveli paikan päälle kysymään. Ei enää. Ps. Olet aika typerä [/quote] Kyllä saa nykyäänkin. Olen 21 ja kaikki työni olen hankkinut suoraan soittamalla/menemällä paikan päälle. Tottakai haluavat sen jälkeen hakemuksen, mutta ilman soittoa tms sitä ei satojen joukosta kaivettaisi. [/quote] Just näin, ja monesti on ns. piilotyöpaikkoja, jotka eivät ole vielä haussa tai niihin täytetään kun sopiva löytyy. Tehtaista ja varastoista mm. löytyy työtä kun soittaa ja käy kysymässä.
[/quote]
Elätkö jossain 80-luvun Suomi-filmissä? Missä edes on enää tehtaita?!!
[/quote]
Kyllä niitä on. Niihin vaan mennään lähinnä suhteilla. Tai vaaditaan perusteellinen koulutus jota harvalla on.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:38"]
En päässyt edes mäkkiin olen liian korkeasti koulutettu ja ymmärsivät varmaan että olisin siellä vain sen rahan takia ja samalla etsisin oman alan töitä.
[/quote]
No enpäs usko. Ei niitä kiinnosta ettet sinne jää vuosiksi, meinaatko että on kovin harvinaista ko. alalla että ovi käy samaan tahtiin sisään ja ulos?
Eikä sulle pitäisi edes maksaa senttiäkään enempää koulutuksestasi. Joku muu syy oli varmaankin, ehkä jos keksit sen niin seuraavalla kerralla lopputulos on parempi?
[/quote]
Sinne otettaneen nuoria, koska asiakkaatkin ovat nuoria. Mummeli myyjänä voi karkottaa asiakkaat, hemaiseva tyttö tuo nuoria poikia viettämään aikaansa sinne.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:27"]
No aika monessa paikassa käsketään tekemään hakemus netissä. Äidinkielenopettajani kertoi, miten olivat tehneet kaverilleen työhakemuksen. Olivat jättäneet huomioimatta, kun ainoastaan nettihakemukset otettiin huomioon. Ja sitten asiaan. Tällä hetkellä alalla, jolle valmistun on huono työllisyystilanne. Porukkaa lomautetaan ja irtisanotaan. Toista se oli silloin, kun aloitin opinnot. Näyttää siis aika huonolle.
[/quote]
Tottakai käsketään, mutta sitä hakemusta ei "löydy" sieltä satojen muiden seasta ellei soita. Kyllä se yritys kiinnostuu 99% todennäköisemmin Liisan hakemuksesta, joka soittaa ja kertoo, että on kiinnostunut kyseisestä työstä, kuin Maijan hakemuksta ilman muuta kontaktia. Siinä vain käy niin, että se Maija tihrustaa muille kun on niin kova hakemaan töitä, mutta ei tipu.
Alan huono tilanne mielestäni eri. Silloin ei ole kyse tästä asiasta, että "mitään töitä ei löydy".
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:39"]
No nykyään TODELLA monissa firmoissa ei pääse edes ovesta sisälle vaikka haluaisi. Täällä esim jos menisi isoimmilta tehtailta kyselemään töitä niin vartija tulee vastaan ja kysyy että mitä asiaa. Main entrancea pitemmälle EI PÄÄSE! Käsketään täyttämään netissä hakemus.
[/quote]
No onko juuri sieltä kyseisestä firmasta pakko hakea töitä jos tietää että miljoona muuta hakijaa? Mites se puhelu? Ohjautuuko sekin vartijalle? On sata muutakin firmaa kuin tuo jossa juuuri on vartija esteenä.
En tiedä. En ole koskaan ollut päivääkään työtön. Ei myöskään kukaan sisaruksistani. Meidät on pienestä asti opetettu työhön ja jo yläasteen tetit on poikineet ekat työpaikat. Opiskellessakin oli töitä ja valmistumispäivänäni aloitin pidemmän työsuhteen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:38"]
En päässyt edes mäkkiin olen liian korkeasti koulutettu ja ymmärsivät varmaan että olisin siellä vain sen rahan takia ja samalla etsisin oman alan töitä.
[/quote]
No enpäs usko. Ei niitä kiinnosta ettet sinne jää vuosiksi, meinaatko että on kovin harvinaista ko. alalla että ovi käy samaan tahtiin sisään ja ulos?
Eikä sulle pitäisi edes maksaa senttiäkään enempää koulutuksestasi. Joku muu syy oli varmaankin, ehkä jos keksit sen niin seuraavalla kerralla lopputulos on parempi?
[/quote] kumman itse ottaisit? 25 vuotiaan korkeasti koulutetun (vasta valmistuneen) vai 20 vuotiaan välivuotta pitävän ?
Itse soitin paikalliselle makkaratehtaalle viime syksynä. Pyysin vaihteeseen ja sanoin että etsin töitä ja kuka teillä hoitaa tällaiset asiat. Yhdisti suoraan jolleki vastaavalle, jolle esitin asian. Yksi savustaja oli lähdössä pois ja sain harjoittelupaikan tapaamisen jälkeen. Nyt puolivuotta kisällinä, koska näihin hommiin voi kouluttautua vain oppimalla senioreilta.
Koska Suomessa työhön johon riittäisi hyvin kandipaperit vaaditaan maisterinpaperit ja ainakin 5 vuoden työkokemusta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:42"]
No just..Hienostolaisperseet joilla on suojatyöpaikka äidin ja isän firmassa haukkuu työttömiä..
[/quote]
Vanhemillani on kyllä firma, mutta heillä en ole töissä ollut koskaan. Minulle on kyllä pienestä pitäen opetettu millä töitä saa. Ja olen aina saanut. Inokkuudella, halulla, soittamalla ja kontaktilla yritykseen. Tänä kesänä töitä tarjottiin uudesta firmasta. Kyllä se on siis kantanut. En koe itseäni onnekkaaki vaan olen pyristellyt ja pyristellyt ja se on tuottanut tulosta. Siksi minun on niin vaikea ymmärtää työnhakua ja sen vaikeutta. Ja puhun nyt pääsääntöisesti nuorista, en mt-työttömistä tai yksittäisen alan työttömyydestä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:46"]En tiedä. En ole koskaan ollut päivääkään työtön. Ei myöskään kukaan sisaruksistani. Meidät on pienestä asti opetettu työhön ja jo yläasteen tetit on poikineet ekat työpaikat. Opiskellessakin oli töitä ja valmistumispäivänäni aloitin pidemmän työsuhteen.
[/quote] laitoksella jo vaihtelit toisten vauvojen vaipat pientä korvausta vastaan
Minä kävin paikan päällä eilen 19/20 liikettä sanoi "laita netin kautta hakemus". Että jatkossa taidan nakutella koneella sitä shittiä mitä kukaan ei lue.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:46"]
En tiedä. En ole koskaan ollut päivääkään työtön. Ei myöskään kukaan sisaruksistani. Meidät on pienestä asti opetettu työhön ja jo yläasteen tetit on poikineet ekat työpaikat. Opiskellessakin oli töitä ja valmistumispäivänäni aloitin pidemmän työsuhteen.
[/quote]
Juuri tätä tarkoitan! niin outoa, että toisille on niin helppoa ja toisille nähtävästi utopiaa tämä työnhaku prosessi/saanti. Onko se sitten osittain se kasvatus.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:27"]
No aika monessa paikassa käsketään tekemään hakemus netissä. Äidinkielenopettajani kertoi, miten olivat tehneet kaverilleen työhakemuksen. Olivat jättäneet huomioimatta, kun ainoastaan nettihakemukset otettiin huomioon. Ja sitten asiaan. Tällä hetkellä alalla, jolle valmistun on huono työllisyystilanne. Porukkaa lomautetaan ja irtisanotaan. Toista se oli silloin, kun aloitin opinnot. Näyttää siis aika huonolle.
[/quote]
Tottakai käsketään, mutta sitä hakemusta ei "löydy" sieltä satojen muiden seasta ellei soita. Kyllä se yritys kiinnostuu 99% todennäköisemmin Liisan hakemuksesta, joka soittaa ja kertoo, että on kiinnostunut kyseisestä työstä, kuin Maijan hakemuksta ilman muuta kontaktia. Siinä vain käy niin, että se Maija tihrustaa muille kun on niin kova hakemaan töitä, mutta ei tipu.
Alan huono tilanne mielestäni eri. Silloin ei ole kyse tästä asiasta, että "mitään töitä ei löydy".
[/quote]
No tuo soitteluhan ei kyllä myöskään mikään automaattinen onnenavain ole. Ei meillä ainakaan työpäivän aikana ole yksinkertaisesti aikaa vastailla niihin kyselyihin, tästä syystä ohjataan tekemään verkkohakemus.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:46"]En tiedä. En ole koskaan ollut päivääkään työtön. Ei myöskään kukaan sisaruksistani. Meidät on pienestä asti opetettu työhön ja jo yläasteen tetit on poikineet ekat työpaikat. Opiskellessakin oli töitä ja valmistumispäivänäni aloitin pidemmän työsuhteen.
[/quote] laitoksella jo vaihtelit toisten vauvojen vaipat pientä korvausta vastaan
[/quote] suunnilleen näin. Anteeksi, mutta kyllä sen aika monista nykynuorista huomaa, että mitään ei tarvitse tehdä. Pleikkariohjain pysyy kädessä, mutta pöytää ei osata pyyhkiä. Sitten haetaan työmarkkinoille ja se vetelyys näkyy jo kauas.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:46"]En tiedä. En ole koskaan ollut päivääkään työtön. Ei myöskään kukaan sisaruksistani. Meidät on pienestä asti opetettu työhön ja jo yläasteen tetit on poikineet ekat työpaikat. Opiskellessakin oli töitä ja valmistumispäivänäni aloitin pidemmän työsuhteen.
[/quote]
Tipuin tuolilta :'D
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:52"]
Minä kävin paikan päällä eilen 19/20 liikettä sanoi "laita netin kautta hakemus". Että jatkossa taidan nakutella koneella sitä shittiä mitä kukaan ei lue.
[/quote]
Mutta nyt olet esittäytynyt ja se on aina plussaa! Tottakai laitetaan hakemus netin kautta, mutta nyt se hakemus huomataan helpommin jos muistavat nimesi. Se on sen kontaktin ottamisen idea! Ei se, että sillä ne työt tupsahtaisivat heti eteen vaan pongahdus sille paperille.
Maaseudulla asia on nuorille vaikeaa. Itse sain töitä mahdollisesti puoleksi vuodeksi. Ajomatka on vaan 45 minuuttia ja työpäivän pituus on 9 tuntia. Tuntipalkka on 8 €. Ymmärrän kyllä jos joku ei halua tehdä tätä kun mitään ei jää säästöön..
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:38"]
[/quote]