Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?

Vierailija
05.03.2015 |

En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (koti sohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa". Siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat? Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan "paskaduunia". En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.

Kommentit (281)

Vierailija
261/281 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, 300 kun tunkee työpaikoille joka päivä paikanpäälle hakemaan töitä...

Vierailija
262/281 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulipa tässä mieleen kun nuorena hain kesätöitä ja ilmoitukseen oli laitettu työnantajan numero mistä voi kysellä lisätietoja. Menin soittamaan tähän niin sain tylyn vastauksen " ei mulla oo aikaa vastata puhelintiedusteluihin, olen kiireinen mies ja mussun mussun". En muista tarkalleen mitä sanoi mutta ilkeä oli ja herkkänä nuorena pääsi pikku itku. Nyttemmin jälkeenpäin mietin että mitä vittua laittaa sen numeron siihen että voi tiedustella jos ei siihen kerta saa soittaa? Olen sen jälkeenkin soittanut muihin työpaikkoihin, siellä vastaanotto ollut ystävällisempi, mutta paikka on jäänyt saamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/281 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on kyllä niin pihalla. Itse olet shitti. Ja ei, ei hyvätkään hakijat aina saa töitä, sillä yhtä sihteerin paikkaakin voi hakea 200-400 hakijaa. Ja pitää hieman katsoa, minkälaiseen organisaatioon voi vain marssia kesken päivän keskeyttämään johtajan työt.

Vierailija
264/281 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maisterin paperit ja valtavasti ja laajasti oman alan osaamista. Työkokemusta omalta alalta on 19 vuotta. 

Sain potkut yt-neuvottelujen seurauksena 8 vuoden työsuhteesta. Noissa yt:issä irtisanottiin valtava määrä maistereita, ja jätettiin amk:n suorittaneet, koska heille voi taulukoiden mukaan maksaa pienempää palkkaa. Korkeampi koulutus ja osaaminen vaihdettiin siis halvempaan.

Olen hakenut oman alani töitä puoli vuotta. Pääsen haastatteluihin aika usein, yleensä 80-150 hakijan joukosta. Tehtäviin vaaditaan yleensä maisterin tutkinto, mutta valituksi tulee lähes aina amk-tutkinnon suorittanut. Miksi? Koska heille voi maksaa vähemmän palkkaa.

Tämä on koko Suomen kannalta huolestuttavaa kehitystä. Korkeampi sivistys, osaaminen, koulutus vaihdetaan alempaan RAHAN takia.

Ei kovin kaukokatseista toimintaa.

Vierailija
265/281 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieluummin makaan kotona kuin teen p*skaduunia. Kokeilin tota p*skaduuniakin ja totesin, että ei kiinnosta.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että p*skaduunia saa ihan kuka vaan. Niitä kunnollisia töitä sitten ei.

Vierailija
266/281 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Kelalle kesätöihin. Hakemuksessa kysyttiin onko minulla tuttuja heidän työntekijöiden joukossa ja voiko joku heistä suositella minua. Ei ole eli en varmaan saa paikkaa. Suhteilla menevät näköjään valtion ja kunnan työpaikat.

Vierailija
267/281 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu kun et mistään mitään ymmärrä kirjoitti:

Aloittaja on kyllä niin pihalla. Itse olet shitti. Ja ei, ei hyvätkään hakijat aina saa töitä, sillä yhtä sihteerin paikkaakin voi hakea 200-400 hakijaa. Ja pitää hieman katsoa, minkälaiseen organisaatioon voi vain marssia kesken päivän keskeyttämään johtajan työt.

Suureen firmaan ei ole mitään mahdollisuutta mennä tapaamaan johtajaa, et pääse vartijoiden ohi.

Vierailija
268/281 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin varmaan väärään aikaan. Minua ei haluttu töihin nuorena kun tuli 90-luvun lama. Vaikka oli tuore koulutus, kesätyökokemusta, innokkuutta, joustavuutta ja lapsetonkin olin vielä silloin. Ehkä naamani ei miellyttänyt tai käyttäydyin huonosti. Ehkä mulla oli väärän väristä huulipunaa tai että sitä ei ollut ollenkaan. Ei voi tietää.

Nykyään tiedän, ettei kukaan enää tämän ikäistä akkaa palkkaa. Satunnaisesti heittelen hakemuksia menemään mutta ei ne enää edes viitsi vastata mulle. Se on aika vaikeaa kun hakijoita on aina se 300 muutakin. Työikää olisi kuitenkin vielä jäljellä vajaa 20 vuotta mutta meneehän tämä elämä näinkin. 

En ole enää edes pettynyt vaan nautin vapaasta ajasta ja kuuntelen lintujen laulua auringon paisteessa.

Vierailija
269/281 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se menee aika raasti nykyään niin, että se alimman palkkavaatimuksen hakemukseensa rustannut vaatimukset täyttävä hakija valitaan tehtävään. Raha on se mikä ratkaisee. Ei kannata hinnoitella itseään ulos nykytilanteessa. Palkkavaatimus kannattaa pitää kohtuullisena ja ajatella, että saa ansiotasoa nostettua sitten eirlaisilla lisillä kunhan pääsee vain töihin.

Minä olen aina pitänyt palkkavaatimuksen hieman alempana kuin sen hetkinen vallitseva palkkataso. Näin saan myytyä itseni firmaan ja saan edes jotain palkkaa. Kun olen saanut paikan, näytän taitoni ja alan hilaamaan palkkaa ylös pikkuhiljaa. Sitä mukaa kun työnanataja näkee hyödyllisyyteni firmalle, nousee myös palkkatasoni. oikotietä onneen ei ole ja kaikkien työtä pitkään vailla olleiden on lähdettävä pohjalta kiipeämään.

Olen ollut itsekin AMK:sta valmistumisen jälkeen noin puolivuotta työttömänä, ja huomasin silloin, että on turha unelmoida saavansa heti valmistumisen jälkeen koulutusta vastaavaa vakipaikkaa koulutuksen palkkatasoon nähden sopivalla palkalla.

Kun alensin hieman vaatimustasoani, sainkin myyjän vakipaikan omaa-alaani sivuavalta alalta. Palkka työstä oli reilusti alempi, mitä koulutustasoni ihmisillä on, mutta sain todella hyvää työkokemusta myyntihommista, joita moni firma nykyään arvostaa.

Olin noin vuoden myyjänä ja lähettelin samalla työhakemuksia koulutustani vastaaviin hommiin. Tuon vuoden etsimisen jälkeen lopulta tärppäsi ja sain koulutustani vastaavan vakihomman. Palkkataso oli koeajan reilusti alhaisempi kuin pitäisi, mutta nousi sen jälkeen jo lähelle koulustani ja työkokemustani vastaavaan keskiarvoon.

Ei ole siis tätä päivää hakea kapeakatseisesti vain jotain tiettyjä työpaikkoja, vaan on oltava joustava ja mentävä sinne mihin pääsee. Aktiivisella ja kovalla soittelulla ja haastatteluissa käymisellä ja erilaisten hakemusten tekemisellä ja CV:n päivittämisellä ja firman oviin koputtamisella saa kyllä jossain vaiheessa tulosta aikaiseksi.

Vierailija
270/281 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sitä tarvitse kuin kuulua lestadiolais-klaaniin jossa kaikille uskonveljille järjestetään yhteistuumin töitä ja kunnallisvaltuustopaikkoja.

Vierailija
271/281 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kouluttautunut kahteen ammattiin. Vaihdoin alaa kun sain vain edellisessä ammatissa vain määräaikaisia ja vain kesätöitä sekä pyörin pitkin Suomea töiden perässä. Se oli todella rankkaa.

Nyt kun olen vaihtanut alaa niin työnantajat kuvittelee etten millään osaa tehdä sitä ensimmäistä ammattia.

Muistan kun työllistyin erääseen firmaan niin työnantaja väitti että kaikki työttömät ovat vetelyksiä. Silloin olin ollut vasta pari kuukautta työtön valmistumisen jälkeen ja sanomalla sen se leimasi minutkin samanlaiseksi. Todellakaan se ei pidä paikkaansa. Aivan väärä asenne. Näiden pinttyneiden asenteiden takia moni ei vain saa töitä.

Myös pakko mainita että kerran en saanut kesätöitä tältä alalta kun työnantaja oli saanut kesäksi työharjoittelijan 5€/h ja kysyi vielä naureskellen että jos tulet samalla niin palkata sinut. Itseasiassa luulin että se oli vitsi ja myöhemmin tajusin että se ei ollut.

Myös henkilökemiat ovat erilaisia eri työyhteisöissä ja se vaikuttaa saatko paikan. Itse olen tehnyt myös keikkatöitä ja nähnyt niin monenlaisia paikkoja ja voin sanoa että muutamissa paikoissa kemiat kohtasi todella hyvin ja joissain katsottiin kuin rättiä.

Jos olet lukenut tähän asti niin toinen ammattini on niin harvinainen että yrityksiä suomesta sille alalle löytyy vain kolme.

Vierailija
272/281 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Painu V####uun.

Vierailija
273/281 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne tuntuu olevan se, että Suomessa ihmisen pitäisi saada kiva siisti sisätyö hyvällä palkalla ja työajat pitäisi olla arkisin aamuvuoroja. Kouluttautumista tai tuloksellisuuden osoitusta taas ei saisi rekrytointitilanteessa kysyä hakijalta.

Ihmiset ovat selkeästi tottuneet saamaan asiat liian helpolla. Kun pitäisikin vähän ponnistella ja osoittaa työnantajalle, että pystyy tekemään firmalle tulosta, suurimmalla osalla menee löysät housuun.

Suurimmalla osalla työikäisistä ei ole hajuakaan, mitä tulosvastuu tarkoittaa tai miten heidänkin palkkansa pystytään maksamaan joka kuukausi.

Ihmiset luulevat, että rahaa tulee taikasdinästä sen kun vain käy sitä sieltä hakemassa aina kun tarvitsee.

Vierailija
274/281 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on maisterin paperit ja valtavasti ja laajasti oman alan osaamista. Työkokemusta omalta alalta on 19 vuotta. 

Sain potkut yt-neuvottelujen seurauksena 8 vuoden työsuhteesta. Noissa yt:issä irtisanottiin valtava määrä maistereita, ja jätettiin amk:n suorittaneet, koska heille voi taulukoiden mukaan maksaa pienempää palkkaa. Korkeampi koulutus ja osaaminen vaihdettiin siis halvempaan.

Olen hakenut oman alani töitä puoli vuotta. Pääsen haastatteluihin aika usein, yleensä 80-150 hakijan joukosta. Tehtäviin vaaditaan yleensä maisterin tutkinto, mutta valituksi tulee lähes aina amk-tutkinnon suorittanut. Miksi? Koska heille voi maksaa vähemmän palkkaa.

Tämä on koko Suomen kannalta huolestuttavaa kehitystä. Korkeampi sivistys, osaaminen, koulutus vaihdetaan alempaan RAHAN takia.

Ei kovin kaukokatseista toimintaa.

Kannattaa sinunkin miettiä omaa hinnoitteluasi. Selkeästi yrität pyytää osaamisestasi liian kovaa hintaa. Ei työnantajaa kiinnosta kuinka paljon olet ylikouttanut itseäsi tehtävää varten, jonka voi hoitaa pienemmälläkin kouluttautumisella.

Markkinataloudessa on se hieno juttu, että vain sillä on merkitystä, millä voi tehdä rahaa.

Jos osaamisesi on niin huippuluokkaa kuin itse väität, sille löytyy varmasti kysyntää työelämässä. Jos taas luulet jonkun humanistimaisterin olevan työnantajalle korkean palkan arvoinen sijoitus, olet täysin hakoteillä etkä oikein ymmärrä markkinatalouden toimintaa.

Vierailija
275/281 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tammikuussa, homehduin kuukauden kotona katsoen Netflixia ja syljeskellen kattoon. Ihanaa! Helmikuussa aloin hiljalleen lahettamaan hakemuksia, noin 10 kpl yhteensa. Kutsu tuli kuuteen haastatteluun, joista kolmeen ehdin menemaan ennen kuin loytyi jo taydellinen match. Rekry meni niin nopeasti etta kahden viikon paasta ekasta haastattelusta minulla oli jo oma tyopiste konttorissa jossa juuri olin kaynyt haastattelussa ;)

Maisterikoulutus / 0 vuotta tyokokemusta / oman alan tyo

Terveisia Keski-Euroopasta.

Vierailija
276/281 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: Painu V####uun.

Sinulla on vielä paljon opittavaa

Vierailija
277/281 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen strategia että kaikki työttömät koulutusasteesta, terveysongelmista tms. riippumatta työllistyisivät matalapalkka-aloille on kaikin puolin järjetön ja toimimaton. Pitäisi keskittyä toimiin jotka luovat työpaikkoja, että saataisiin ihmiset oikeisiin työpaikkoihin, josta saa oikeita verotuloja. Mikään muu Pohjois-Euroopan maa ei ole hoitanut hommia yhtä kökösti kuin Suomi.

Vierailija
278/281 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 ammattia, pers aukinen yrittäjä ja AMK opiskelija. Töitä haettu ainakin 40-50 paikkaan ja ei-oota kaikkialle. On haettu varastolle, myyntiin, tehtaalle ja mitä kaikkia ikinä onkaan vastaan tullut. Aina ei nappaa.

Vierailija
279/281 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla just päin vastoin. oon yrittäny hakee kuis minne, kysyny tulla paikan päälle haastatteluun ja käynyt paikan päällä myös ja ollaan kauniisti sanottuna kerrottu painuu helvettiin.

hyvä et oot ite saanut mut se ei oo realistinen kaikille muille.

Vierailija
280/281 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoomaan ja postia pääsee jakamaan joo, mutta kun haluat vaativampaan hommaan on hakijoita tosi paljon. Lisäksi vuokrafirmojen käyttö on hyvin yleistä näissä paikoissa. Ottavat sieltä harjoittelijat, jotka on helppo potkaista pellolle ja vakkarityöntekijät otetaan muuta kautta.