Voisiko joku selittää miksi auringonpimennyksen katsominen...
... paljailla silmillä on vaarallisempaa kuin auringon katsominen paljailla silmillä minä tahansa tavallisena aurinkoisena päivänä?
Kommentit (45)
:DD tuijottelen auringonpimennystä niin ei tarvii mennä laserleikkaukseen korjaamaan näköä ja säästän!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:57"]
:DD tuijottelen auringonpimennystä niin ei tarvii mennä laserleikkaukseen korjaamaan näköä ja säästän!
[/quote]
Pölvästi, auringonsäteet vahingoittavat tarkannäön aluetta verkkokalvolla. Laserleikkauksessa manipuloidaan sarveiskalvon muotoa.
Sama kuin haluaisit silikonitissit ja ajattelisit että se onnistuu murtamalla nilkkasi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:31"] Aloitukseni poistui jo toiselle sivulle, mutta koska nämä hölmistelyketjut näkyvät pysyvän, tässä hieman tietoa alkajaisiksi: "Aurinkoon katsominen esimerkiksi auringonpimennyksen seuraamiseksi johtaa parissakymmenessä sekunnissa näkyvän valon ja infrapunasäteilyn lämpövaikutuksen aiheuttamaan verkkokalvon tarkan näön alueen palovammaan ja näkökyvyn pysyvään heikkenemiseen. Samanlainen palovamma voi syntyä teollisuuslaserin säteestä" http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00061 [/quote] Joo ei ketään kiinnostanut miksi se aiheuttaa vaurioita ja millaisia vaan miksi se on vaarallisempaa kuin aurinkoon katsominen muutenkaan.
[/quote]
Ettepä näy tietävän sitäkään, miksi aurinkoa ei normaalistikaan saa katsoa. Käsittämätöntä mussuttamista koko ketju. Onko täällä pelkästään kymmenvuotiaita vai mistä tämä äärimmäinen tietämättömyys ja piittaamattomuus johtuu?
Ottakaa, älykääpiöt, huomioon se, että tässäkin ketjussa yksi kirjoittaja antaa ohjeita ihan siinä toivossa, että edes joku turmelisi näkökykynsä aurinkoon tuijottamalla. Mutta ehkäpä ne silmävauriot ansaitsee, kun ei äly riitä ja av-palstan huuhaa käy faktoista.
[/quote]
Kukahan tässä älykääpiö on? Aloitus oli ihan asiallinen kysymys, kukaan tuskin tuijottaa normaalioloissa aurinkoon vaan kysymys oli auringonpimennyksestä. Eipä ole aloittajan kysymykseen selkeää vastausta tullut tähän mennessä, ei sultakaan. Joten poistu takavasemmalle ihmisiä haukkumasta!
[/quote]
Sinä ja aika moni muu olette älykääpiöitä. Kukaan ei liene väittänyt, että auringonpimennyksen tuijottaminen olisi vaarallisempaa kuin auringon tuijottaminen muulloin - vai löydätkö sinä jostain artikkelin, jossa väitetään niin? Auringonpimennyksen aikaan ilmiöstä kirjoitetaan lehdissä, ihmiset innostuvat pällistelemään taivaalle, ja tietämättömimpiä pitää vuorostaan taas varoitella. Jos joku päättelee tuosta, että auringonpimennyksen aikaan tuijottelu on jotenkin vaarallisempaa, hänelle pitää kertoa selvästi, mitä vaurioita silmille voi siitä syntyä. Katso itse ketjun kirjoituksia ja hämmästele, kuinka paljon mutua, arvailua ja laaja-alaista tietämättömyyttä mahtuu aikuistenkin ajatusmaailmaan.
Auringon tuijottaminen pimennyksen aikaan ei ole vaarallisempaa kuin muulloin. Sama aurinko, samat säteet. Ymmärrätkö tämän vai haluatko vielä pidentää vuoden typerintä ketjua?
Vierailija wrote:
"Ei se sen vaarallisempaa ole. Normaalisti kukaan ei jää tuijottamaan Aurinkoon. Se tuntuu ikävältä eikä Auringossa tapahdu mitään silmin nähden kiinnostavaa, joten ihminen kääntää vilkaisun jälkeen katseen muualle. Pimennystä voi jäädä katsomaan pitemmäksi aikaa, kun silmä sopeutuu hetkessä siihen kirkkauteen eikä se tunnu niin epämukavalta.
Nuo turvaohjeet annetaan hätävarjelun liioitteluperiaatteella. Jotkut ovat paljon herkempiä saamaan vammoja kuin normaalit ja halutaan, ettei kukaan tule syyttämään ohjeiden antajaa"
----------------------------------------------------------------
Älä ikinä katso ilman silmäsuojausta!!! Silmä palaa paskaksi sekunnin murto-osassa! Se on niinku polttolaserilla väläyttäis jos silmällä sitä kattoo!!!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 08:20"]
olen mä katsonut auringonpimennyst paljaalla silmällä lapsena. muistan kun välitunnilla oltiin ja kielloista huolimatta katsoin. ei mulla likinäköisyyttä kummenpaa silmävaivaa ole tullut ja siitä on nyt aikaa vuosikymmeniä
[/quote]
Mäkin taisin lapsena katsoa paljain silmin ja olen likinäköinen. Olen miettinyt voisiko likinäköisyys ja hajataitto johtua tuosta... Tuolloin minulla ei vielä ollut laseja mutta joskus niihin aikoihin/vähän sen jälkeen muistaakseni silmälasit sain...
[/quote]
Mun lapsilla on myös silmälasit ja ne ei ainakaan ole katsoneet. Tai eivät sitten ole sitä tunnustaneet jos niin ovat tehneet mun selkäni takana. Tosi monilla ihmisillä on silmälasit mutta ei kai ne kaikki ole olleet tottelemattomia ja katsoneet auringonpimennystä paljain silmin? Tiedä tuota sitten
[/quote]
Niin mietin vain kun mun kuudella sisaruksella + vanhemmilla normaali näkö, että miksi oon ainut jolla huono.
[/quote]
En usko, että sun näkö sen takia on huonompi. Mun siskolla on paljon mua huonompi näkö ja luulen, ettei hän ole sitä auringonpimennyksen katsomisen takia menettänyt. Murrosiässä melkein kaikki luokan tytöt saivat äkkiä silmälasit enkä mä jaksa uskoa, että ne kaikki olisivat auringonpimennystä paljain silmin katsoneet niin paljon.