Mistä poissaolevaisuus, hajamielisyys ja väsymys voisivat johtua?
Ehkä puolisen vuotta on tuntunut ihan siltä, kuin kävelisi sumussa.. Kaikki perus verenkuvat, kilpirauhaset, keliakia yms. on testattu, mutta mitään ei löydy.
Olen 31v, eikä elämässä ole mitään merkittäviä muutoksiakaan tapahtunut, ja olen elämääni muuten oikein tyytyväinen. Mutta tosiaan tämä on kyllä todella inhottavaa, kun töissäkään en pysty oikein mihinkään keskittymään ja uusia asioita on todella vaikea oppia. Mikään ei jää enää päähän. Töissä jaksan aika hyvin muuten tsempata, mutta kotiin tullessa kaadun sänkyyn.
Pelottaa vaan, että lapset kärsii tästä.. :(
Kommentit (34)
nuvaring oli ihan pahin.
mutta stressi on pahin aiheuttaja.
diagnoosi nyt voi olla mitä tahansa, masennus, burn out. Tohon uupumukseen ei mitkään urheilut ens alkuun auta, sä tarviit lepoa ja pidä huolta itsestäs. Hakeudu myös ammattiauttajan kanssa juttelemaan...
ja saattaa ne lapset pitkällä ajanjaksolla kärsiä, joten hae apua. muualta kuin täältä!
terveyskeskuksesta kilpirauhasarvosi vaikka tulostettuna. Kirjoita arvosi esim tänne tai kilpirauhasfoorumille muiden sairastavien arvioitaviksi. Suomessa kilpirauhasarvojen viiterajat ovat hyvin laajat. Eli voit hyvinkin sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, vaikka arvotis olisivatkin lääkärin mielestä "kunnossa".
Itselläni oli asiaan perehtyneen kilpirauhaslääkärin mielestä selkeä vajaatoiminta, vaikka terveyskeskuslääkäri väitti ettei mitään ole. Sain kokeeksi Thyroxinlääkityksen, jonka avulla sain takaisin oman elämäni. Väsymys ja sumuisuus väistyivät.
Mulla oli ennen joulua tosi tiukat pari kuukautta. Mies sairastui, vauva oli just syntyny ja siihen leikki- ja taaperoikäinen päälle. Eli 3 hoidettavaa plus koti. Sit mies alkoi parantua, vauva kasvoi ja arki alkoi helpottaa. Ja kun arki alkoi rullata normaalisti ja mies taas kympillä mukana, niin mulle iski ihan jalat alta vievä väsymys, puoli vuotta sen jälkeen kun tuo ruljanssi alkoi. Eipä tähän taida auttaa kuin yrittää ehtiä levätä ja tehdä kerran viikossa jotain kodin ulkopuolella. Eihän nuo lapset mihinkään häviä tai kotihommat.
Kun saa väsymyksen pois, niin nuo muut ongelmat saattaa kadota samalla. Yritä keskittyä siihen mitä olet tekemässä ja oikein panostat siihen, että huomaat kaiken kivan, mitä ympärillä on. Tyyliin vaikka "ihanan värinen tuo lehti auringossa! Onpa tuo pusero liikuttavan pieni/iso tuon päällä!" Jospa alkaisit piiristyä sitä kautta. Eli kun keskityt iloisiin asioihin, voi väsy pikkuhiljaa väistyä taka-alalle. Tsemppiä!
..väsymystä ja särkyjä KUULON ONGELMAT, enkä mitenkään yhdistänyt niitä korviin (eikä kukaan muukaan). Kuulotesti=nopea ja kivuton testi! Suosittelen.
sun elämässä ei vain ole mitään mielenkiintoista tai inspiroivaa? Jos arki on tavallista ja harmaaja arjen pyörittämistä eikä ole mitään omaa juttua, niin ehkä jossain vaiheessa ei vaan jaksa enää keskittyä tai kiinnostua mistään. Yritä etsiä itselles joku uusi harrastus, saada jotain uusia kokemuksia. Heittäytyä vaikka tyhjän päälle tai tehdä jotain mitä et olisi kuvitellut tekeväsi? Tietenkin jos on perheellinen, vakitöissä jne tämä voi olla vaikeampaa, mutta se, että jos saa pysäyttäviä kokemuksia voi auttaa pääsemään tuosta "horroksesta".
Kun saa väsymyksen pois, niin nuo muut ongelmat saattaa kadota samalla. Yritä keskittyä siihen mitä olet tekemässä ja oikein panostat siihen, että huomaat kaiken kivan, mitä ympärillä on. Tyyliin vaikka "ihanan värinen tuo lehti auringossa! Onpa tuo pusero liikuttavan pieni/iso tuon päällä!" Jospa alkaisit piiristyä sitä kautta. Eli kun keskityt iloisiin asioihin, voi väsy pikkuhiljaa väistyä taka-alalle. Tsemppiä!
Ehkä hieman tavanomaista kiireisempää (stressaavampaa) on tämä vuosi ollut, joten voihan kaikki siitä johtua. Mitään sen kummoisempaa ei ole kyllä tapahtunut, lapsetkin alkaa jo olla aika isoja. Olen kyllä yrittänyt tosiaan löytää aikaa itselleni ja mieluisille tekemisille ainakin kerran viikossa. Nukun myös n. 9h yössä (olen aina nukkunut), mutta mikään uni tuohonkaan päälle ei tunnu poistavan väsymystä. Yritin myös kerran vähentää unta, mutta luonnollisesti olin vain vielä väsyneempi. Kiitos vinkeistä!
-ap
sun elämässä ei vain ole mitään mielenkiintoista tai inspiroivaa? Jos arki on tavallista ja harmaaja arjen pyörittämistä eikä ole mitään omaa juttua, niin ehkä jossain vaiheessa ei vaan jaksa enää keskittyä tai kiinnostua mistään. Yritä etsiä itselles joku uusi harrastus, saada jotain uusia kokemuksia. Heittäytyä vaikka tyhjän päälle tai tehdä jotain mitä et olisi kuvitellut tekeväsi? Tietenkin jos on perheellinen, vakitöissä jne tämä voi olla vaikeampaa, mutta se, että jos saa pysäyttäviä kokemuksia voi auttaa pääsemään tuosta "horroksesta".
Tuo tyhjän päälle heittäytyminen kuulostaisi kyllä ihanalta tästä oravanpyörästä, mutta se ei tosiaan kyllä mitenkään ole mahdollista tässä elämäntilanteessa. :( Pitää kokeilla keksiä jotakin radikaalia tähän arjen keskelle.
Tässä välissä vielä edelliselle: kuuloa ei kyllä ole tutkittu pitkään aikaan, senhän toki voisi vielä kokeilla, kiitos vinkistä.
-ap
Ketä tahansa voi olla hajamielinen, täytyis yrittää aina muistaa että me olemme kaikki vain ihmisiä, jotkut vaan luulee olevansa täydellisiä, siinähän eletään valheessa.
http://www.uniapnea.fi/uafi/symton.html