Nuori äiti => huono äiti? Näin sanoo tutkimus
Hesarista löytyy aika mielenkiintoista tutkimustietoa siitä, kannattaako syntyä nuorelle vai vanhalle äidille. Nähtävästi ne vanhojen äitien lapset ainakin pysyvät paremmin hengissä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/I%C3%A4kk%C3%A4%C3%A4n%C3%A4+%C3%A4idiksi+tul…
Kommentit (32)
Tämänkaltaiset tutkimukset ja niiden pohjalta luodut tilastot eivän palvele ketään! Vanhemmuuden ei pitäisi olla kilpailua paremmuudesta toisten vanhempien kanssa, vaan keskittymistä omaan elämään ja oman perheen hyvinvointiin.
Mitä lisäarvoa yhteiskunta saa näistä tutkimuksista ja voittaako se haitat? Voisi ne tutkimusrahat käyttää muuhunkin, kuin roskaan!
Tämänkaltaiset tutkimukset ja niiden pohjalta luodut tilastot eivän palvele ketään! Vanhemmuuden ei pitäisi olla kilpailua paremmuudesta toisten vanhempien kanssa, vaan keskittymistä omaan elämään ja oman perheen hyvinvointiin.
Mitä lisäarvoa yhteiskunta saa näistä tutkimuksista ja voittaako se haitat? Voisi ne tutkimusrahat käyttää muuhunkin, kuin roskaan!
Väitän, että nuorilla vanhemmilla on keskimääräistä enemmän paineita suoriutua "hyvin", sillä ympäristössä on just näitä epäilijöitä.
Mitä tämmöinen uutisointitapa ajaa takaa? Kannustetaan kaikkia lisääntymään 40-vuotiaana? Tarkoitus on saada nuoret äidit häpeämään itseään? Häh??
eivät siirrä omia paineitaan lapsiinsa (koska niitä paineita ei enää niin ole)
Nuori odottaja/synnyttäjä/äiti yleensä luottaa itseensä automaattisesti eikä hysterisoi kuten esikoisen nelikymppisenä saava.
Minä ainakin olen aina vain hysteerisempi, esikoisen sain 18-vuotiaana ja nyt tuon kuopuksen 35-vuotiaana ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Nyt pelkään kaikkea mahdollista koko ajan...
Ei voida suoraan verrata Suomen oloihin, koska täällä varmaankin suurin osa lapsista on esim. neuvolan piirissä äidin iästä riippumatta (jolloin saa ne rokotuksensa ajallaan jne.).
Samoin täällä annetaan tietoa oikeanlaisesta ravitsemuksesta jne...
Britanniassa nuori äiti joutuu enemmän itse ottamaan selvää asioista, ja se on tietenkin suuri syy tutkimustulokseen.
eivät siirrä omia paineitaan lapsiinsa (koska niitä paineita ei enää niin ole)
Nuori odottaja/synnyttäjä/äiti yleensä luottaa itseensä automaattisesti eikä hysterisoi kuten esikoisen nelikymppisenä saava.
Minä ainakin olen aina vain hysteerisempi, esikoisen sain 18-vuotiaana ja nyt tuon kuopuksen 35-vuotiaana ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Nyt pelkään kaikkea mahdollista koko ajan...
haluavat vielä juhlia ja bailata. Rahaa myös laitetaan paljon enemmän itseensä, kuin lapsiin.
Vanhemmat äidit pysyy kotona ja rahat laitetaan lapsiin.
Itse tulin raskaaksi 19-vuotiaana ja ehdin juuri täyttää 20 ennen kuin lapsi syntyi. Onhan tässä perse hiessä saanut töitä tehdä, että selvitään, mutta lapselta ei ole ikinä puuttunut mitään, päinvastoin. Lisäksi lapsi on tainnut tähän 3-vuoden ikään mennessä olla huomat 3 yötä poissa kotoa.
Että voisitteko jo lopettaa? Mitä se teidän napaa kutittaa, minkä ikäisenä ihmiset saa lapsia? Joudutteko ne lapset hoitamaan ja elämän kustantamaan? Ja ei, meidän perhe ei ole ikinä hakenut sossusta rahaa, me kun tehdään töitä...
Tämänkaltaiset tutkimukset ja niiden pohjalta luodut tilastot eivän palvele ketään! Vanhemmuuden ei pitäisi olla kilpailua paremmuudesta toisten vanhempien kanssa, vaan keskittymistä omaan elämään ja oman perheen hyvinvointiin. Mitä lisäarvoa yhteiskunta saa näistä tutkimuksista ja voittaako se haitat? Voisi ne tutkimusrahat käyttää muuhunkin, kuin roskaan!
sen sijaan että laittaisi focukseen (enkä tarkoita autoa) sen lapsensa. Yhteiskunta saa lisäarvona sen tiedon, että nuorten äitien lapset tarvitsevat enemmän muiden tukea, myös taloudellista, joten ehkäisyneuvontaa tulisi lisätä.
haluavat vielä juhlia ja bailata. Rahaa myös laitetaan paljon enemmän itseensä, kuin lapsiin. Vanhemmat äidit pysyy kotona ja rahat laitetaan lapsiin.
ja sitä rahaa mitä laittaa on enemmän. Voi tarvittaessa vaikka hankkia palveluita kotiin. Esimerkiksi viikkosiivooja helpottaa kummasti arkea. Säästyy aikaa ja voimia lasten kanssa oleiluun.
..joihin lapsi syntyy. Jos hyvin nuorelle äidille, yleensä tällä on rahat tiukilla, asunto ei välttämättä paras mahdollinen, ihmissuhteet voivat olla vielä vähän hakusessa ja mieskin lähteä livohkaan. Lisätään tähän Suomen ilmapiiri nuoria äitejä kohtaan, niin avot...onko ihmekään, että stressaa? Toki nuori äiti on myös vielä kasvamassa aikuiseksi ja itsekeskeisempi kuin vanhempi äiti, mutta tämä ei välttämättä ole huono asia. Lapselle muodostuu mahdollisuus tutustua ainakin isoäitiinsä ja/tai vakituiseen lastenhoitajaan enkä näe tässä mitään negatiivista, koska on tutkittu että mitä enemmän aikuisia lapsella on piirissään, sitä enemmän hän kokee olonsa turvalliseksi ja vakaaksi.
Sain oman lapseni 21-vuotiaana, äitini sai minut 42-vuotiaana. Äiti ei jaksanut enää juuri mitään, valitteli vaan että on niin rankkaa, hän on jo vanha, eivät sinun veljesi vaan tuollaista...jne. Hänellä oli taloudelliset ym. puitteet kunnossa, mutta oikeasti oli väsynyt ja myöhemmin päihdeongelmainen. Lähti pari kertaa myös "hullujenhuoneelle" illalla ja sitä oli pelottavaa seurata. Itse äitinä olen pyrkinyt välttämään niitä virheitä, mitä hän teki: en tee liikaa lapsia (enkä varsinkaan sen jälkeen, kun on ikää yli 35 vuotta!), kuuntelen lastani ja olen tämän turvana. Ja tietenkin kaikki perusjutut tähän päälle.
Olen antanut oman lapseni (nyt 5,5-vuotias) hoitoon aina kun anoppi on sitä ehdottanut enkä koe minkäänlaista syyllisyyttä tästä. Olen myös pyytänyt meille lapsenvahdin, jos olen tarvinnut vaikkapa hetken mieheni kanssa- tässäkään en näe ongelmaa. Rahaa meillä ei ole älyttömästi (miehellä pieni palkka alavalinnasta johtuen), mutta rakkautta senkin edestä. :)
joten ei lapselle koskaan voikaan tapahtua mitään. Mun tuttava on nyt kököttänyt vauvansa kanssa neljän seinän sisällä viimeiset 7 kk ja seurustelee lapsensa kanssa koko lapsen hereilläoloajan. Täytyy tunnustaa, ettei tuo lapsi ole kyllä kertaakaan sairastanut mitään, ja varmaan on mm. kielellisessä kehityksessä hyvin edistynyt - mutta olisin ihmeissäni, jos tämä ei kostaudu psyyken ongelmina myöhemmin. Elävät täysin eristyksissä.
Ja kaikki nuoret äidit eivät ole saaneet vahinkovauvoja - ehkä elämässä vaan on ollut lapset tärkeysjärjestyksessä ensin. Hyvin tässä on ehtinyt tohtoriksi ja hyvään virka-asemaan lasten jälkeenkin:).
Se kutittaa meitä, koska me maksamme sen seuraukset. Kun nuorilta vanhemmilta lähtee elämä lapasesta, se tulee veronmaksajille kalliiksi.
Tuota tutkimusta voivat päättäjät käyttää suoraan perusteluna toiminnalleen. Se on perustelu toimille, jotka ehkäisevät nuorten vahinkoraskauksia ja nuorten perheiden jäämistä tukiverkostojen ulkopuolelle.
Sinänsä harmillinen yhtälö jos kuitenkin nuorten naisten hedelmällisyys vanhempiin verrattuna otetaan huomioon.