Mä en olisi ottanut ajokortitonta puolisoa
Ajokortittomuus on vähän kuin puuttuisi joku raaja tai aisti.
Kaveri huokailee kun miehellään ei ole korttia. Ei se joskus seurusteluaikoina haitannut, mutta nyt kun on lasten harratuskuskaamisia, perivät kesämökin korvesta ym. lisääntynyttä ajotarvetta, niin kaikki on kovin hankalaa. Mies ei halua autokouluun, on muka liian vanha (vasta kolmikymppinen).
Kommentit (80)
Onko siis luuseri jos ei tarvitse ajokorttia ja autoa? Jos ei, niin miksi on luuseri jos ei ole ajokorttia jos sitä ei tarvitse?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:39"]
Miksi ihmeessä MUN pitäisi sulle kertoa miksi SUN pitäisi hommata ajokortti? Jokainen tekee tavallaan, mä vain en olis ottanut miestä, jolla ei olis ollut ajokorttia, asuttiin sitten Helsingissä tai Ivalossa. Mun mielestä ajokortittomuus vain kertoo tietynlaisesta luuseriudesta.
[/quote]
Niin ne kortittomat ovat riippuvaisia muiden hyväntekeväisyydestä. Kuinka moni kuskaa tänäänkin jotain kortitonta ja saako siitä jotain hyötyä? Todennäköisesti ei saa edes bensarahoja. Ja aika harvalla autottomalla on varaa edes niihin lyhyisiin taksimatkoihin, pitkistä puhumattakaan.
Hyvä niille, jotka eivät omista ajokorttia, mutta eivät käytä myös muiden autoja hyväkseen. Heitä on tosi vähän.
Se on mun mielipide. Mä en yhtäkään ajokortitonta ole tavannut, joka ei ole joskus tai aika useinkin tarvinnut muiden autokyytejä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:49"]
Niin ne kortittomat ovat riippuvaisia muiden hyväntekeväisyydestä. Kuinka moni kuskaa tänäänkin jotain kortitonta ja saako siitä jotain hyötyä? Todennäköisesti ei saa edes bensarahoja. Ja aika harvalla autottomalla on varaa edes niihin lyhyisiin taksimatkoihin, pitkistä puhumattakaan.
Hyvä niille, jotka eivät omista ajokorttia, mutta eivät käytä myös muiden autoja hyväkseen. Heitä on tosi vähän.
[/quote]hei joillain ihmisillä on käytöstapoja, kekseliäisyyttä, rahaa elättää itseään ja kyky liikkua bussipysäkille vaikka olisi enemmän kun 3 metriä.
Mä kyllä tunnen montakin, itseni lisäksi. Jos joku tarjoaa kyytiä niin menen, ja tarjoan myös bensarahaa (ja vielä tyylillä "paljonkon haluat bensarahaa"), samoin muut. Pari sellaista pahaa kyytipummijaa tunnen, ovat kyllä pummeja elämässään muutenkin. Mutta kun ei ole autoa, niin siinä säästyy ihan kivasti rahaa ja on varaa käyttää taksia tarvittaessa, ei se niin kallista ole.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:50"]
Se on mun mielipide. Mä en yhtäkään ajokortitonta ole tavannut, joka ei ole joskus tai aika useinkin tarvinnut muiden autokyytejä.
[/quote]
Mäkään en ottaisi sellaista miestä kenellä korttia ei olis. Ei siitä tulis yhtikäs mitään. Itselläni tuli epilepsia ja sain vuoden ajokiellon, mies joutui kuskaamaan mua omiin menoihin ja se oli kamalaa. Koko ajan sai olla riippuvainen miehestä ja hänen aikatauluistaan. Töihin meno kesti 2 tuntia bussilla. Ei siis mitään järkeä. Epilepsia kohtaukset ovat pysyneet poissa ja autolla ajo sujuu taas ihan normaalisti. Ainoa mitä en saa ajaa on kuorma-auto, joten silloin kun ajokortin hankin, hankin samalla kuorma-autokortin, se nyt meni vähän hukkaan, mutta sillehän ei voi mitään.
Ja jos miehelle nyt sattuis tulemaan sellainen sairaus, että hän ei saisi enää ollenkaan ajaa autoaan, niin en tietenkään jättäisi häntä, mutta en tahallaan haluaisi sellaista miestä kenellä ei korttia ole. Sairaudet ovat tietenkin asia ihan erikseen ja niitä nyt ei voi edes verrata.
Ja mä nyt olen sitä mieltä, että ajokortti kuuluu ihan perussettiin, vaikka asuiskin kuinka kaupunkiseudulla ja keskustassa. Ja itselläni, kun ajokortin hankin, maksoin itse ja olin pieni palkkaisessa työssä, joten raha ei ole syy. Aina saa siihen tahtiin säästettyä, ei siinä tarvitse kuin laittaa vaikka muutama kymppi säästöön. Tai sitten alat 15 vuotiaana vaatimaan, kenties aikaisemminkin lapsilisärahat itsellesi ja siihen, että ne säästetään ajokorttia varten niin se on sillä selvä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:12"]
Mäkään en ottaisi sellaista miestä kenellä korttia ei olis. Ei siitä tulis yhtikäs mitään. Itselläni tuli epilepsia ja sain vuoden ajokiellon, mies joutui kuskaamaan mua omiin menoihin ja se oli kamalaa. Koko ajan sai olla riippuvainen miehestä ja hänen aikatauluistaan. Töihin meno kesti 2 tuntia bussilla. Ei siis mitään järkeä. Epilepsia kohtaukset ovat pysyneet poissa ja autolla ajo sujuu taas ihan normaalisti. Ainoa mitä en saa ajaa on kuorma-auto, joten silloin kun ajokortin hankin, hankin samalla kuorma-autokortin, se nyt meni vähän hukkaan, mutta sillehän ei voi mitään.
Ja jos miehelle nyt sattuis tulemaan sellainen sairaus, että hän ei saisi enää ollenkaan ajaa autoaan, niin en tietenkään jättäisi häntä, mutta en tahallaan haluaisi sellaista miestä kenellä ei korttia ole. Sairaudet ovat tietenkin asia ihan erikseen ja niitä nyt ei voi edes verrata.
Ja mä nyt olen sitä mieltä, että ajokortti kuuluu ihan perussettiin, vaikka asuiskin kuinka kaupunkiseudulla ja keskustassa. Ja itselläni, kun ajokortin hankin, maksoin itse ja olin pieni palkkaisessa työssä, joten raha ei ole syy. Aina saa siihen tahtiin säästettyä, ei siinä tarvitse kuin laittaa vaikka muutama kymppi säästöön. Tai sitten alat 15 vuotiaana vaatimaan, kenties aikaisemminkin lapsilisärahat itsellesi ja siihen, että ne säästetään ajokorttia varten niin se on sillä selvä.
[/quote]
reps xDD saiskohan tälleen "vaatimalla" takautuvasti nämä lapsilisät? t. Pentti 31 vee
Miksi se pitäisi olla jos kortille ei ole tarvetta?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:16"]
[/quote]
reps xDD saiskohan tälleen "vaatimalla" takautuvasti nämä lapsilisät? t. Pentti 31 vee
[/quote]
Ei ole mun murheeni, jos sä olet ollut niin idiootti, ettet ole tajunnut sitä, kun olit 15 vuotias. Pointti nyt lähinnä oli se, että voihan sitä vanhemmat alkaa säästämään lapsilleen viimeistään 15 vuoden iässä ajokorttia varten.
Ja mikäli oikeasti olet mies ja etenkin 31 vuotta, niin jätä nyt herran jestas xD:t ja reps kommentit sanavalikoimastasi pois. Lisäksi, olet varmaan ollut työelämässä kuitenkin jo jonkin aikaa, niin vaikka kuinka köyhä olisit luulisi sinulta muutama kymppi likenevän säästöön kuukausittain. Mies, joka ei ole ajokorttia hakenut (sairaudet ei edellenkään kuulu tähän kastiin) on mielestäni erittäin surkimus.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:31"]
Miksi se pitäisi olla jos kortille ei ole tarvetta?
[/quote]
[/quote]
Mites, jos joskus haluat lähteä jonnekkin pidemmälle matkalle? Tai tulee jokin äkillinen sairaala reissu, missä voi henki olla niistä muutamista minuuteista kiinni. Taksilla kestää tulla, ambulanssilla kestää tulla, autolla pääsee lähtemään samantien ja nopeammin on sairaalassa. Vai hyppäätkö kenties bussiin, kiertelet ja kaartelet, hyvällä tuurilla vaihdat vielä bussia, jollei sairaala ole sen bussireitin varrella. Lähdet koko perheen voimin ulkomaan matkalle, mukava kannella laukkuja bussissa. Joo taksit on keksitty, mutta onko siinä touhussa mitään järkeä?
Kukin tekee mitä lystää, edelleen olen sitä mieltä, että kertoo ihmisestä paljon, jollei ole korttia.
Voisiko joku nyt perustella miksi se ajokortti pitäisi olla myös autottomalla jolla ei ole tarvetta ajokortille työn, asumisen tai harrastuksen takia, eikä ole mökkiä tms. missään korvessa?
Miksi pitäisi hommata jotain tarpeetonta? Eikö sen ajokortinkin voi hommata sitten jos se osoittautuu tarpeelliseksi? Toisilla voi olla tarve aikaisin, toisilla myöhemmin ja joillain ei koskaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:36"] Mies, joka ei ole ajokorttia hakenut (sairaudet ei edellenkään kuulu tähän kastiin) on mielestäni erittäin surkimus.
[/quote]
Mullekin näin maaseudulla kasvaneena ajokortti tuntuu jotenkin itsestään selvältä asialta, ja aina tuntuu oudolta jos ei aikuisella ihmisellä korttia ole. Nykyään asun kaupungissa, olen asunut jo 10 vuotta.
Kuitenkin asia on myös niin, että ei sitä korttia ole mun mielestä kauheasti järkeä ajaa ellei sitä oikeasti tarvitse. Nimittäin sitä autoa kyllä pitää sitten ajaakin suht ahkerasti kortin saamisen jälkeen, koska ei ajamiseen totu eikä siihen tule mitään rutiinia, jos ajaa kerran puolessa vuodessa. Jos taas ei ole oikeaa tarvetta autolle, niin on aika typerää maksaa ajokortista ja ostaa auto ja maksaa siitä vakuutukset jne ihan vaan siksi, että "vain luusereilla ei ole ajokorttia".
Mun mielestä ajokortin hankkimisen pitäisi riippua ennen kaikkea siitä, onko autoon oikea tarve vai ei. Se on mun mielestä tosiaan vähän hassua, jos perheessä on auto ja sille on selkeä tarve, mutta toinen ei hanki ajokorttia vaikka siitä olisi hyötyä.
kaveri selitti vakavissaan, että hänen vaimonsa kuuluu olla vapaa. joten vaimo sai huomenlahjaksi lahjakortin autokouluun.
mä en siis ole vapaa nainen hänen silmissään, kun käytän julkistaliikennettä. tuolla miehellä on paljon muitakin väläyksiä.
Tähän mennessä olen matkaillut lentokoneella, junalla, pyörällä, bussilla, laivalla ja täydentänyt tarvittaessa esim. taksilla. Mikään autokiertoloma ei ole houkuttanut. Ulkomaille on reissattu (perheen kanssa ja ilman perhettä) niin että ollaan menty matkalaukkujen kanssa taksilla lentokentälle, kohteessa sitten taksilla tai - voi ihme ja kumma - jopa julkisilla hotellille (monissa paikoissa lentokentältä menee monta suoraa bussi- ja junalinjaa eri suuntiin). En ole kokenut sitä mitenkään ylettömän vaivalloiseksi.
Asun paikassa jossa sairaala on kilsan päässä, taksitolppa 100 m päässä, iso terveyskeskus 200 m päässä. Jos joku perheenjäsen saisi esim. sairaskohtauksen, niin joka tapauksessa soitettaisiin ekana hätänumeroon ja ambulanssi. Autoa ei ole, joten ei se ajokortti hätätapauksessakaan mitään auttaisi, ja en näe mitään järkeä hommata autoa vain sen varalta että joku joskus pitäisi viedä kiirellää sairaalaan.
Minusta ihmisestä kertoo aika paljon jos ei ymmärrä että kaikilla ei ole samanlaisia tarpeita kuin itsellä, ja että jotkut pärjäävät vallan mainiosti ilman sellaisia asioita jotka itse kokee tarpeellisiksi, jopa välttämättömiksi.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:41"]
Mites, jos joskus haluat lähteä jonnekkin pidemmälle matkalle? Tai tulee jokin äkillinen sairaala reissu, missä voi henki olla niistä muutamista minuuteista kiinni. Taksilla kestää tulla, ambulanssilla kestää tulla, autolla pääsee lähtemään samantien ja nopeammin on sairaalassa. Vai hyppäätkö kenties bussiin, kiertelet ja kaartelet, hyvällä tuurilla vaihdat vielä bussia, jollei sairaala ole sen bussireitin varrella. Lähdet koko perheen voimin ulkomaan matkalle, mukava kannella laukkuja bussissa. Joo taksit on keksitty, mutta onko siinä touhussa mitään järkeä?
Kukin tekee mitä lystää, edelleen olen sitä mieltä, että kertoo ihmisestä paljon, jollei ole korttia.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:36"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole mun murheeni, jos sä olet ollut niin idiootti, ettet ole tajunnut sitä, kun olit 15 vuotias. Pointti nyt lähinnä oli se, että voihan sitä vanhemmat alkaa säästämään lapsilleen viimeistään 15 vuoden iässä ajokorttia varten.
Ja mikäli oikeasti olet mies ja etenkin 31 vuotta, niin jätä nyt herran jestas xD:t ja reps kommentit sanavalikoimastasi pois. Lisäksi, olet varmaan ollut työelämässä kuitenkin jo jonkin aikaa, niin vaikka kuinka köyhä olisit luulisi sinulta muutama kymppi likenevän säästöön kuukausittain. Mies, joka ei ole ajokorttia hakenut (sairaudet ei edellenkään kuulu tähän kastiin) on mielestäni erittäin surkimus.
[/quote]
No sä olet kyllä ilkeä täti? Onko menkat taas vai? mä asun semmosessa kylässä misssä liikutaan hevosilla. Peräkammarista olen poistunut kerran pari viikossa syöttämään mun raakkia. Älä hauku penaa kun et piru vie tunne. By the way mä repsaan just niin kun mä haluun. Jos et omista hevosta olet ihan paska ja Ikean lihapullat sun muut einekset ei nyt lasketa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:41"]Kukin tekee mitä lystää, edelleen olen sitä mieltä, että kertoo ihmisestä paljon, jollei ole korttia.
[/quote]
Minä en paniikkihäiriön takia pysty ajamaan korttia. Mitä se minusta kertoo? En koskaan pummaa kyytejä, kävelen tai menen bussilla. Jos on ystävien kanssa sovittu vaikka konserttiin meno, niin ensimmäisenä alan katsoa bussi- ja juna-aikatauluja, en todellakaan oleta että kukaan minua minnekään kuskaa.
Mutta tiedätkö, minä olen todella reipas. Kävelen kauppaan, lenkkeilen juosten, kävelen ratsastusharrastukseeni. Vien lapsia kerhoon, kävellen. Monelle autoilijoille pienikin matka kävellen on tuskaa, ja valitetaan että jos auto on huollossa niin on pakko kävellä esim. juuri sinne kauppaan. Jonne on heiltä lyhempi matka kuin meiltä.
meillä oli auto pari vuotta, kunnes todettiin, että ihan turha maksaa vakuutuksia ja maksuja, kun reaalinen tarve on noin pari kertaa kuussa. Säästetään iso raha, kun luovuttiin autosta ja nyt se tarvekin on vähentynyt.
Autolliset tuntuu säälivän meitä hirmuisesti ja tarjoavat kyytiä tuon tuosta. Säälin siis huomaa jutuista, ettei teidän tarvii rämpiä pakkasessa ja tuiskussa ja vielä kauppakassien kanssa.
Joskus otetaan kyyti vastaan, että naapurikin voi tuntea itsensä hyväntekijäksi. ;) useinmiten sanon kiitos ei ja siten saan ihmeellisiä katseita. yksi keran kutsui mua urheaksi. :D
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sä olet kyllä ilkeä täti? Onko menkat taas vai? mä asun semmosessa kylässä misssä liikutaan hevosilla. Peräkammarista olen poistunut kerran pari viikossa syöttämään mun raakkia. Älä hauku penaa kun et piru vie tunne. By the way mä repsaan just niin kun mä haluun. Jos et omista hevosta olet ihan paska ja Ikean lihapullat sun muut einekset ei nyt lasketa.
[/quote]
Eihän tälle voi muuta, kun nauraa. Ja ei, valitan ei ole menkat alkamassa. En vain ymmärrä aikuisia ihmisiä, jotka käyttävät teinien lyhenteitä. Ellei sitten ole jumittunut teinin tasolle, sehän on asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 15:41"]Kukin tekee mitä lystää, edelleen olen sitä mieltä, että kertoo ihmisestä paljon, jollei ole korttia.
[/quote]
Minä en paniikkihäiriön takia pysty ajamaan korttia. Mitä se minusta kertoo? En koskaan pummaa kyytejä, kävelen tai menen bussilla. Jos on ystävien kanssa sovittu vaikka konserttiin meno, niin ensimmäisenä alan katsoa bussi- ja juna-aikatauluja, en todellakaan oleta että kukaan minua minnekään kuskaa.
Mutta tiedätkö, minä olen todella reipas. Kävelen kauppaan, lenkkeilen juosten, kävelen ratsastusharrastukseeni. Vien lapsia kerhoon, kävellen. Monelle autoilijoille pienikin matka kävellen on tuskaa, ja valitetaan että jos auto on huollossa niin on pakko kävellä esim. juuri sinne kauppaan. Jonne on heiltä lyhempi matka kuin meiltä.
[/quote]
Ennen kuin vastaat olisi hyvä, että lukisit viestit tarkasti. Monesti olen painottanut sitä, että sairauden takia ajokortittomat eivät kuulu tähän kastiin millään lailla.
Miljoona suomalaista asuu pk-seudulla, 50 % suomalaisista alueella pk-seutu+Turku, Tampere ja Jyväskylä ympäristöineen, 64 % asuu kaupungeissa ja 84 % asuu taajamissa. Joo, kaikkialla ei tietenkään ole kunnolla toimivaa joukkoliikennettä (edes pk-seudulla), mutta aika monella kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 14:33"]
No jos maalla asuu, niin ei pysty liikkumaan itsenäisesti. Niitä busseja ei välttämättä lähde kuin 10 kilsan päästä, Lapissa matkat ovat vielä pidempiä.
Aika harvalla kuitenkin on joukkoliikenne nurkan takana ja vielä sellainen, että kyytejä menee monta päivässä ja pääsee vielä takaisin kotiinkin.
[/quote]