Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupat eivät huoli TET-harjoittelijoita

Vierailija
23.08.2012 |

Nuori kävi kymmenessä kaupassa kysymässä paikkaa ja jokaisesssa kieltäydyttiin. Olen aika hämmästynyt! Miksi ei nuoria haluta ilmaiseksi ottaa vähän auttelemaan ja varmasti olisivat myös myöhemmin innokkaita kesätyöntekijöitä tai asiakkaita.

Koulut voisivat kyllä sitten lopettaa tuon koko jutun jos kerran työpaikoille ei nuoria haluta.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä on yksinkertaisesti se, että työtahti on mennyt niin rankaksi, ettei organisaatiossa ole yhtä ainutta ihmistä jolla olisi aikaa vahtia jotain "tettiläistä"

Vierailija
62/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion kyllä tämän asian suhteen tehdä muutakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo TET-harjoittelu on mennyt aika pelleilyksi nykyään. Sen alkuperäinen tarkoitus oli antaa nuorille mahdollisuus kokeilla jotakin alaa ja antaa työkokemusta niillekin joille vanhemmat eivät pysty suhteillaan järjestämään kesätyöpaikkoja. Nykyään tilanne on enemmän se että myös TET-paikat järjestyvät ensisijaisesti vanhempien suhteilla.

Sen että nuorille annettiin mahdollisuus hakea itse oma TET-paikkansa piti olla aktivoiva tekijä jolla nuoren omaa tekemistä ja toimintaa palkitaan, mutta käytännön lopputulos on täysin päinvastainen.

Vierailija
64/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kivaksi nuoreksi, eivät voi ottaa töihin, jos sellainen päätös on tehty...

Vierailija
65/72 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme tietää harjoittelusta päivä ennen kuin kävin kysymässä... Ja muut luokkalaisistani ei siihen mennessä ollut kukaan hakenut minnekkään... Mutta ei paikkaa mistään kaupasta ( mihin olisin halunnut, koska en oikeastaan halua markettiin) saanut. Etsivät vanhempia jne. Ymmärrän kyllä, mutta miten nuoret löytävät paikan jos ovat ns. "liian nuoria" töihin... 

Vierailija
66/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:18"]Olen itse yrittäjänä (en kaupan ala) ja meillä on aina silloin tällöin tettiläisiä. Olen itse huomannut, että on olemassa hyvä ensivaikutelmaan perustuva tapa valita tetläiset hommiin. Nuodatan itse seuraavia sääntöjä:
1) Unohda suoraan kaikki, jotka tulevat kaverin kanssa tai isompana ryhmänä kysymään. He eivät koskaan suostu yksin ottamaan paikkaa tai jos suostuvat, ovat vössyköitä, eivätkä tee mitään tai muuten huoja motivaatioltaan tai uskallukseltaan (esim. puhelimen käyttöön)

2) Yksin tulevista katso pukeutumista ja ulosantia. Ulosannissa jos nuori osaa katsoa silmiin, kätellä ja kertoa selkeästi oman nimensä, koulunsa, luokkansa ja sen, että on hakemassa tet-paikkaa, ollaan jo hyvillä vesillä. Pukeutumisessa katso seuraavaa: jos poika, niin suorat housut ja kauluspaita ja jokin asuun sopiva pitkä paita tai takki sekä asuun sopivat kengät, niin tämä lupaa hyvää. Jos tyttö, niin polvipituinen tai pidempi hame tai mekko ja yläosa "säädyllinen" (=tissit ei näy kaula-aukosta) ja jotkin asuun sopivat matalalla korolla varustetut kengät, niin tämä lupaa hyvää.

3) Jos nuori läpäisee kohdan 2, niin johdata hänet johonkin takahuoneeseen, jätä hänet ko. huoneeseen seisomaan ja sano "odota tässä. Tulen kohta takaisin." Poistu 5-10 minuutin ajaksi ja seuraa jostain kauempaa, jos mahdollista, mitä nuori tekee (tai katso takaisin tultuasi, mitä hän on tehnyt). Jos nuori on vielä seisomassa, ei ole koskenut mihinkään sinä aikana, kun olet ollut poissa, istuutunut luvatta tai raplaa kännykkäänsä, niin tämä on hyvä merkki ja nuoren voi palkata. Jos hän tutkii huoneen seinällä olevia juttuja, kuten ohjeistuksia tai firman valokuvia kuitenkin näihin koskematta, tämä on erittäin luvaava merkki ja nuoresta saa tod.näk. erinomaisen harjoittelijan.
[/quote]
Tettiläisiä ei palkata, muuten ok trollaus.

Vierailija
67/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:18"]

Olen itse yrittäjänä (en kaupan ala) ja meillä on aina silloin tällöin tettiläisiä. Olen itse huomannut, että on olemassa hyvä ensivaikutelmaan perustuva tapa valita tetläiset hommiin. Nuodatan itse seuraavia sääntöjä:
1) Unohda suoraan kaikki, jotka tulevat kaverin kanssa tai isompana ryhmänä kysymään. He eivät koskaan suostu yksin ottamaan paikkaa tai jos suostuvat, ovat vössyköitä, eivätkä tee mitään tai muuten huoja motivaatioltaan tai uskallukseltaan (esim. puhelimen käyttöön)

2) Yksin tulevista katso pukeutumista ja ulosantia. Ulosannissa jos nuori osaa katsoa silmiin, kätellä ja kertoa selkeästi oman nimensä, koulunsa, luokkansa ja sen, että on hakemassa tet-paikkaa, ollaan jo hyvillä vesillä. Pukeutumisessa katso seuraavaa: jos poika, niin suorat housut ja kauluspaita ja jokin asuun sopiva pitkä paita tai takki sekä asuun sopivat kengät, niin tämä lupaa hyvää. Jos tyttö, niin polvipituinen tai pidempi hame tai mekko ja yläosa "säädyllinen" (=tissit ei näy kaula-aukosta) ja jotkin asuun sopivat matalalla korolla varustetut kengät, niin tämä lupaa hyvää.

3) Jos nuori läpäisee kohdan 2, niin johdata hänet johonkin takahuoneeseen, jätä hänet ko. huoneeseen seisomaan ja sano "odota tässä. Tulen kohta takaisin." Poistu 5-10 minuutin ajaksi ja seuraa jostain kauempaa, jos mahdollista, mitä nuori tekee (tai katso takaisin tultuasi, mitä hän on tehnyt). Jos nuori on vielä seisomassa, ei ole koskenut mihinkään sinä aikana, kun olet ollut poissa, istuutunut luvatta tai raplaa kännykkäänsä, niin tämä on hyvä merkki ja nuoren voi palkata. Jos hän tutkii huoneen seinällä olevia juttuja, kuten ohjeistuksia tai firman valokuvia kuitenkin näihin koskematta, tämä on erittäin luvaava merkki ja nuoresta saa tod.näk. erinomaisen harjoittelijan.

[/quote]

Aika helvetin oudot kriteerit. Esim. kohta 3. Jos pyydät henkilöä odottamaan tilassa, jossa on mahdollisuus istua, ei ole mitään mieltä rangaista istumisesta, vaikka se tapahtuisi "ilman lupaa". Sinulle ei myöskään kuulu millään tavalla miten tet-paikan hakija tai työnhakija kuluttaa aikansa sinun ollessasi jossain nurkan takana kyttäämässä, vaikka sitten räpläisi puhelintaan kunhan laittaa sen heti pois kun tulet takaisin.

Mutta niin, ethän sinä rekrytoi tettiläisiä tai ketään muutakaan kuin korkeintaan unissasi.

Vierailija
68/72 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:18"]

Olen itse yrittäjänä (en kaupan ala) ja meillä on aina silloin tällöin tettiläisiä. Olen itse huomannut, että on olemassa hyvä ensivaikutelmaan perustuva tapa valita tetläiset hommiin. Nuodatan itse seuraavia sääntöjä:

[/quote]

Aika helvetin oudot kriteerit. Esim. kohta 3. Jos pyydät henkilöä odottamaan tilassa, jossa on mahdollisuus istua, ei ole mitään mieltä rangaista istumisesta, vaikka se tapahtuisi "ilman lupaa". Sinulle ei myöskään kuulu millään tavalla miten tet-paikan hakija tai työnhakija kuluttaa aikansa sinun ollessasi jossain nurkan takana kyttäämässä, vaikka sitten räpläisi puhelintaan kunhan laittaa sen heti pois kun tulet takaisin.

Mutta niin, ethän sinä rekrytoi tettiläisiä tai ketään muutakaan kuin korkeintaan unissasi.

[/quote]

Olen ihan tällä vuosisadalla. Kyllä nykyäänkin fiksut osaa pukeutua työpaikkaa hakemaan ja ei tytöllä tarvii olla maahan asti hame, kunhan peittää polvet, niin on minusta ihan ok. Meillä on ala, jolla edellytetään konservatiivista pukeutumista, joten sen takia en edes haastattele niitä, jotka ei sitä hallitse. Eri asia olisi, jos tulisi kysymään harjoittelijaa jonnekin teollisuuslaitokseen.

Käytin sanaa palkkaus epähuomiossa, mutta tarkoitin ottamista. Sama se, mitä termiä täällä käyttää.

Tuo, että mitä tekee odotusaikana kertoo aika paljon. Jos ei ole kärsivällisyyttä odottaa ilman kännykän raplaamista, niin tod.näk. sitten harjoittelussakin kulutetaan enemmän aikaa siihen puhelimen raplaamiseen kuin siihen, mitä pitäisi tehdä. Se, että jos tutkii huoneen seinällä olevia ilmoituksia, karttoja yms. kertoo kiinnostuksesta firmaa kohtaan sen sijaan, että kiinnostaisi vain puhelimen raplaaminen.

Vierailija
69/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet on niin surkeita, lusmuja, väärä asenne ja löysiä. Otin kerran, kun olin yrittäjä ja toiste en ottanut. Olemus merkitsee paljon ja napakkuus pitää tulla esille.

Vierailija
70/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas tettiläiset huonossa valossa :O

Tosiaan, teinilleni kun tuli tet-kausi, niin siihen ei kovin kauaa annettu aikaa työpaikkaa hakea. Hän lähti sitä heti hakemaan, kun tiedot tuli. On shokkiväritukkainen, oman tiensä kulkija vaatetukseltaan. No, paikkahan tuolle aukesi heti ekassa kohteessa, ravintolassa.

Sai todella hyvät arvostelut ja kiittivät häntä, että hänestä oli oikeasti apua siellä. Ei sitä hygieniapassia tarvitse alle 3 kuukauden työsuhteisiin. Näin luin jostain. Ja todellakaan tettiläiset eivät sitä tarvitse, vaan voivat työskennellä kaupassa, ravintolassa yms.

Se ajatus, miksi ja miten tutustutaan työelämään on todellakin monilta kadonnut. Vanhemmat kun ottaa omalle työpaikalleen, jää kokematta se työnhaku jne. Mitkä olisi todella tärkeää tulevaisuuden kannalta.

Vierailija
71/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tyttö ja niin helvetin veltto ja itseppäinen. Ope hankki hälle sen paikan ja tyhmä olin kun otin. Eipä se sitten tullut enää ekan päivän jälkeen. Olisin vierestä opastunut kassakoneen käyttöä ja siitä sitten alkoi se jankkaaminen ettei hänen tarvitse. Sanoin ettei nyt ole muuta tekemistä ja olen tässä vieressä. Helppo kone ja pieni herkkukauppa kyseessä. 

Ai niin pussitti se karkkeja se tympee ilme naamalla ja huokaili samalla.

Vierailija
72/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei oteta TETtiläisiä pääasiassa siksi, että henkilöstö on nyt rajattu pienimpää mahdolliseen määrään, jopa sen alle, joten opastusaikaa ei ole.

Muita syitä ovat esim. talossa on paljon taustatiloja, joissa ei saa oleskella ilman kulkulupaa eli periaatteessa TETtiläistä ei voi juuri jättää yksin. Myös ammatti- ja ammattikorkeakoulusta on tulossa pilvin pimein harjottelijoita, joita ei enää tarvi kädestä pitäen opastaa. Kaikille ei noita "autteluhommia" riitä. Lisäksi on huomattu, että tylsemmät puuhat, esim. siivoaminen (jota meillä tekee ihan kaikki) ei kelpaa nuorille. Mieluummin jätetään luuttu nojaamaan, ja hipsitään kulman taakse näpräämään kännykkää.

Isoissa lösseissä kulkevia ei oikein koskaan ole haluttu tettiin, juuri ton kaverin kanssa hengailun takia. Ei myöskään heitä, joille äiti/ isä kyselee/ vaatii harjoittelupaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä