Kaupat eivät huoli TET-harjoittelijoita
Nuori kävi kymmenessä kaupassa kysymässä paikkaa ja jokaisesssa kieltäydyttiin. Olen aika hämmästynyt! Miksi ei nuoria haluta ilmaiseksi ottaa vähän auttelemaan ja varmasti olisivat myös myöhemmin innokkaita kesätyöntekijöitä tai asiakkaita.
Koulut voisivat kyllä sitten lopettaa tuon koko jutun jos kerran työpaikoille ei nuoria haluta.
Kommentit (72)
että eikö TET:läiset ole "töissä" vain kaksi viikkoa? Esim meidän kaupan hommien opettelemiseen menee rutkasti kauemmin ja sitte meidän vakkari työntekijöiden työaika menee opettamiseen vaikka niitä omia töitä olisi pilvin pimein. Pari kertaa olen tälläisiä TET:läisiä yrittänyt ohjata, mutta ovat niin puupäitä etteivät osaa tai viitsi asioita tehdä kunnolla. Hienoa, kun täytyy sama asia sitten tehdä uudestaan.. Vaikka ihan oikeasti olen yrittänyt kädestä pitäen näyttää ja kannustanut kysymään, jos jotain jää kertomatta heidän mielestään. Ei kiitos enää!
Isossa myymälässä, vuosien varrella monenlaisia tettiläisiä on tullut nähtyä.
Jos sattuu reipas ja huolellinen tettiläinen, niin kyllä hänestä on apua tavaran purkamisessa. Meillä on joulukauden kaikenmaailman lyhtyjen ja joulukoristeiden purkamista moninkertaisista pakkauksista, joissa tettiläinen on oiva apu.
Mutta.... Joskus on otettu kaverusryhmiä, jotka vain kuluttavat aikaa ja lusmuilevat, piilottelevat jossain ettei heidän tarvitsisi tehdä mitään. Olen suoraan valittanut heistä, ja joidenkin tet-jakso onkin loppunut pariin päivään...noloa heille.
Eli jos itse saan päättää, otan yhden reippaan tettiläisen, en kaveruksia.
Muistan itse päässeeni oikein kivoihin tet-paikkoihin 90-luvulla, oli mm. eläinlääkärillä, enimmäkseen lehmiä kiersimme hoitamassa. Tuskin minusta kovin paljon hyötyä oli, mutta olen edelleen kiitollinen mukavalle eläinlääkärille. Ehkä hänelle oli seuraa tettiläisestä automatkoille....
Niin, kyllähän tettiläisen ohjaaminen vie aikaa ja energiaa, mutta uskon että olemme enimmäkseen jääneet heistä plussan puolelle. Vaatii kärsivällisyyttä ohjaajalta, mutta juuri tuollaisen aikaavievän tavaran purkeminen ja ehkä hyllytyskin heiltä onnistuu. Kun ajattelen asiaa heidän kannaltaan, venyn hieman enemmän sen pari viikkoa että jaksan neuvoa ja kehuakin kun jokin asia menee hyvin. Ja olishan se kiva että tettiläinen saa tehdä välillä jotain erilaistakin, eikä aina vain samaa purkamista.
Meillä päin kyllä ottaa joka vuosi hh ja s-market. Ite olin kyllä paikallisella liikennöitsijällä koska ei kaupas kiinnostanut olla.
Itse kävin vähintää yli 10 paikassa, sanoivat siellä etteivät voi ottaa tai silloin on joku kampanja :/ En halua itse supermarkettiin. yhdessä paikassa kävin kaverin kanssa. Oli vain 1 paikka ja kaverini sanoi : haittaako jos otan tän paikan? mitä siihen nyt sitten sanomaa... eli annoin sit sen paikan hyvyyttäni. No, kun päästiin ulos kaupasta kaverini alkoi selittää et ei se oikee siit nyt ees välittäny. Ja et sitä nyt nii harmittaa mun puolesta -,-( sen nyt oli vaan pakko saada se paikka naaman eestä, sen tyyppistä persoonaa ).... Itse olin erittäin kiinnostunut alasta ( olisin suunnilleen itkenyt ilosta jos olisin päässyt) ja olisin mieluusti tehnyt tuota enemmänkin, mutta... paikkaa mulla nyt ei viel ainankaa ole. Eikä täältä muita kiinnoatavia paikkoja löydy. Vaikka tet onkin vain 2 päivää haluan että paikka on mielenkiintoinen ja voisin kuvitella tekeväni sellaista. En siis mielestäni ollut töykeä, kiitin silti kohteliaasti vaikkei paikkaa tullut ja ulkonäköni ei ole mitenkään erikoinen. ( koulumenestyskin on hyvä eli ei noista varmaa ole kiinni)
Minusta tettejä ei pitäisi olla jos paikkaa ei edes mistään saa... Kyseinen kauppa mistä olis saanut paikan jos kaveri ei ois ottanu sitä ( ja siis se ei oikeesti edes halunnu sitä) olikin sitten ainoa.
Opo kysyy:
Milloin nuori oli saanut tietää tulevasta TET-jaksosta ja milloin hän oli paikkaa hakemassa? Jos paikasta on ilmoitettu jo esim. kuukausi takaperin ja kaikki aktiiviset luokkakaverit ovat silloin käyneet paikan hakemassa niin luonnollisesti mattimyöhäiselle tarjoillaan ei-oota.
Suurimpia TET-työnantajia ovat nimenomaa kaupat. Teollisuuteen/raksalle onkin sitten nykyään astetta vaikeampi päästä juuri kiristyneiden turvallisuusvaatimusten myötä. Samoin kahvilat ja ravintolat alkavat olla melkoisen tarkkoja hygieniapassista.
Hyvä etteivät käytä hyväksi ja korvaa työvoimaa TETiläisillä. Minusta paljon pahempi ongelma on että jotkut yritykset ketjuttavat TETiläisiä ja pyörittävät siten ilmaistyövoimalla yritystä. Esimerkiksi Espalla sijaitseva Cafe Esplanadi on sellainen. Siellä on jatkuvasti n. 3 työharjoittelijaa kantamassa ilman taukoja ja kunnollista opastusta astioita pöydistä tiskiin - muuta ei sitten opetetakaan, vaan ihan vaan käytetään työvoimana raskaassa työssä.
TET-harjoittelijoiden lisäksi työharjoittelupaikkoja etsii myös ammatillisessa koulutuksessa olevat opiskelijat. Uskoisin, että monessa työpaikassa arvostetaan enemmän ammattikoululaisia kuin TET-harjoittelijoita, koska ammattikoululaisilla on enemmän teoriatietoa siitä alasta.
Pienemmillä paikkakunnilla TET-harjoittelupaikan löytäminen voi olla tosi haastavaa, koska sopivia yrityksiä on vähän.
Mielestäni TET-harjoittelu on tärkeä. Kun minä olin parikymmentä vuotta sitten yläasteella, menin työharjoitteluun ravintolaan, koska se oli sellainen ala, jota harkitsin jonkin aikaa vakavasti. Työharjoittelu paljasti minulle kuitenkin ravintola-alan fyysisen rankkuuden. Päädyin lopulta kaupallisen alan koulutukseen ja hyvä niin. Hanttihommiahan niillä TET-harjoittelijoilla teetetään. Minäkin kuvittelin, että ravintola-ala on jotain hohdokasta ja että pääsisin tekemään jotain mielenkiintoista, mutta harjoitteluni oli pelkkää vihannesten pilkkomista ja tiskaamista. Tuskin ne päästävät TET-harjoittelijoita kaupan kassalle. Varastotöitä se tekisi enimmäkseen.
Olen sekä yläkoululaisien vanhempi että työssä kaupassa, jossa tehtäviini kuuluu TET-harjoittelijoiden perehdytys, tehteävien anto ja arviointi.
Meidän harjoittelijat ovat olleet mukavia ja reippaita tyyppejä, pari on todella saanut kausiapulaisen töitäkin hyvin menneen TETin perusteella. Ikävimpiä muistoja on olleet jotkut tosi arat ja ujot tyttöset, joista ei saa mitään irti, mutta häirikköjä ei ole ollut kertaakaan. Ehkä siksikin, koska aina otetaan vain yksi.
Ongelmia on viime aikoina aiheuttanut ihan tää yleinen taloustilanne. Porukkaa on vähennetty, kauheen vaikea mun sitoa aikaani viikoksi TEttiläiseen. Samoin se syy, että porukkaa on vähennetty, eli kauppa ei käy, silloin myöskään mielekästä tekemistä ei ole tarpeeksi harjoittelijalle. Mielestäni ei ole järkeä ottaa TETtiläistä varastoa siivoamaan tai mapittamaan, jos kaupan alalle on halunnut harjoitteluun.
Omat lapseni ovat aina itse hakeneet TET-paikkansa. Mun mielestä se on yksi osa sitä harjoittelua, että osaa ja uskaltaa ilman äitiä mennä vieraaseen paikkaan. Samoin he ovat toimineet HETI kun ajankohta on selvillä, eli ei oo ruuhkan vuoksi jäänyt saamatta paikka. Lisäksi ymmärrän joidenkin ennakkoluulon, olen kuullut sekä omilta lapsilta että kollegoilta hurjia juttuja, miten TETtiläiset on hölmöilleet.
Ap kyllä nyt mielestäni ylireagoi. Ihan perusteltuja syitä olla ottamatta TET-nuorta on valtavasti, se ei todellakaan ole mikään kaupan (tai muunkaan paikan) velvollisuus ottaa heitä.
Kaupoissakin on yt-neuvotteluita käynnissä, voi olla että ei oikein saa ottaa harjoittelijoita, kun omillekkaan ei muka ole töitä riittävästi.
Minä olen kaupassa töissä ja meillä on lähes koko ajan 1-2 tettiläistä "töissä". Lisäks meillä on toisinaan tukityöllistettyjä ja työharjoittelijoita kauppa- ja ammattikoulusta. Pari kertaa on ollut myös kehitysvammainen aikuinen, olisko sen nimi työkokeilu. Myös maahanmuuttajia on ollut työkkärin kautta opiskelemassa kieltä ja suomalaista työkulttuuria. Harjottelijoita ja tettiläisiä voi olla yhtä aikaa enintään kolme, että ohjaaja ehtii tehdä myös omat työnsä päivän aikana.
Aika surullista, että nuorilta on mennyt maine työntekijöinä noiden Jonnejen takia.
En tiedä miten asiat ovat 20 vuodessa muuttuneet mutta kyllä se ennen oli lähinnä vanhempien homma auttaa siinä tet-paikan saannissa.
Koulun kautta pääsi koulun keittiöön (pakollinen viikko kaikille), ja "soveltuvimmat" oppilaat halutessan joihinkin yleishyödyllisiin paikkoihin eli vanhusten sairaalaan ja päiväkotiin.
Varmaan 98% oli vanhempien työpaikalla tai vanhempien järjestämässä työssä perhetutuilla.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2012 klo 11:48"]
ottaa juuri vastuukysymysten takia kuten se trukkionnettomuus keväällä. Siinähän syytettiin yrittäjää vaikka pojat alkoi pelleilemään. Tuon jälkeen päätin että tänne ei nuorisoa oteta.
[/quote]
Tässä on selkeä syy.
Meillä ei vaan riitä tekeminen teteille (pikkukauppa, ei ruokakauppa), joten ei sen takia oteta. Toisekseen useat teinit tulee aivan jäätävässä ryhmässä kysymään tet-paikkaa tyyliin yhteen ääneen niin ei oikein huvita. Toiset taas tulee purkkaa jauhaen, epäsiistin näköisenä niin ei heitäkään viitsi edes harkita.
Mieluusti muuten otettais jos tekemistä olis. Meneehän tetin kanssa oma aikansa ja periaatteessa hoitaisin asiat nopeammin itse, mutta kiva heitä on opettaa talon tavoille :)
Olen itse yrittäjänä (en kaupan ala) ja meillä on aina silloin tällöin tettiläisiä. Olen itse huomannut, että on olemassa hyvä ensivaikutelmaan perustuva tapa valita tetläiset hommiin. Nuodatan itse seuraavia sääntöjä:
1) Unohda suoraan kaikki, jotka tulevat kaverin kanssa tai isompana ryhmänä kysymään. He eivät koskaan suostu yksin ottamaan paikkaa tai jos suostuvat, ovat vössyköitä, eivätkä tee mitään tai muuten huoja motivaatioltaan tai uskallukseltaan (esim. puhelimen käyttöön)
2) Yksin tulevista katso pukeutumista ja ulosantia. Ulosannissa jos nuori osaa katsoa silmiin, kätellä ja kertoa selkeästi oman nimensä, koulunsa, luokkansa ja sen, että on hakemassa tet-paikkaa, ollaan jo hyvillä vesillä. Pukeutumisessa katso seuraavaa: jos poika, niin suorat housut ja kauluspaita ja jokin asuun sopiva pitkä paita tai takki sekä asuun sopivat kengät, niin tämä lupaa hyvää. Jos tyttö, niin polvipituinen tai pidempi hame tai mekko ja yläosa "säädyllinen" (=tissit ei näy kaula-aukosta) ja jotkin asuun sopivat matalalla korolla varustetut kengät, niin tämä lupaa hyvää.
3) Jos nuori läpäisee kohdan 2, niin johdata hänet johonkin takahuoneeseen, jätä hänet ko. huoneeseen seisomaan ja sano "odota tässä. Tulen kohta takaisin." Poistu 5-10 minuutin ajaksi ja seuraa jostain kauempaa, jos mahdollista, mitä nuori tekee (tai katso takaisin tultuasi, mitä hän on tehnyt). Jos nuori on vielä seisomassa, ei ole koskenut mihinkään sinä aikana, kun olet ollut poissa, istuutunut luvatta tai raplaa kännykkäänsä, niin tämä on hyvä merkki ja nuoren voi palkata. Jos hän tutkii huoneen seinällä olevia juttuja, kuten ohjeistuksia tai firman valokuvia kuitenkin näihin koskematta, tämä on erittäin luvaava merkki ja nuoresta saa tod.näk. erinomaisen harjoittelijan.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:18"]
Olen itse yrittäjänä (en kaupan ala) ja meillä on aina silloin tällöin tettiläisiä. Olen itse huomannut, että on olemassa hyvä ensivaikutelmaan perustuva tapa valita tetläiset hommiin. Nuodatan itse seuraavia sääntöjä:
1) Unohda suoraan kaikki, jotka tulevat kaverin kanssa tai isompana ryhmänä kysymään. He eivät koskaan suostu yksin ottamaan paikkaa tai jos suostuvat, ovat vössyköitä, eivätkä tee mitään tai muuten huoja motivaatioltaan tai uskallukseltaan (esim. puhelimen käyttöön)
2) Yksin tulevista katso pukeutumista ja ulosantia. Ulosannissa jos nuori osaa katsoa silmiin, kätellä ja kertoa selkeästi oman nimensä, koulunsa, luokkansa ja sen, että on hakemassa tet-paikkaa, ollaan jo hyvillä vesillä. Pukeutumisessa katso seuraavaa: jos poika, niin suorat housut ja kauluspaita ja jokin asuun sopiva pitkä paita tai takki sekä asuun sopivat kengät, niin tämä lupaa hyvää. Jos tyttö, niin polvipituinen tai pidempi hame tai mekko ja yläosa "säädyllinen" (=tissit ei näy kaula-aukosta) ja jotkin asuun sopivat matalalla korolla varustetut kengät, niin tämä lupaa hyvää.
3) Jos nuori läpäisee kohdan 2, niin johdata hänet johonkin takahuoneeseen, jätä hänet ko. huoneeseen seisomaan ja sano "odota tässä. Tulen kohta takaisin." Poistu 5-10 minuutin ajaksi ja seuraa jostain kauempaa, jos mahdollista, mitä nuori tekee (tai katso takaisin tultuasi, mitä hän on tehnyt). Jos nuori on vielä seisomassa, ei ole koskenut mihinkään sinä aikana, kun olet ollut poissa, istuutunut luvatta tai raplaa kännykkäänsä, niin tämä on hyvä merkki ja nuoren voi palkata. Jos hän tutkii huoneen seinällä olevia juttuja, kuten ohjeistuksia tai firman valokuvia kuitenkin näihin koskematta, tämä on erittäin luvaava merkki ja nuoresta saa tod.näk. erinomaisen harjoittelijan.
[/quote]
Millä vuosikymmenellä elät, jos tytöillä on pitkät hameet ja pojilla suorat housut? :D Ymmärrän kyllä vaatimukset siististä ja soveliaasta pukeutumisesta, mutta nuo eivät kuulosta ihan tältä päivältä. Et taida liian usein joutua ottamaan tettiläisiä vastaan noilla ehdoilla.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:18"]
[/quote]
aikamoinen kyylä taidat olla. Epäreilua johtamista.
Jos on joku gootti tms niin saa olla muuten tosi hyvät suositukset, että pääsee. Siistin näköinen ja reippaasti käyttäytyvä (katsoo silmiin, esittelee itsensä, kättelee) saa paikan helpommin.
Meillä mennään jatkuvasti vajaalla miehityksellä säästösyistä ja pomo ottaa silmät kiiluen ilmaisia orjia töihin kuka vaan sattuu tulemaan tyrkylle. Henkilöstön työaika meneekin sitten kätevästi näiden kaikenmaailman harjoittelijoiden perässäkulkemiseen tai sitten heidät jätetään kylmästi yksin (vaikka ei saisi) ja paikkaillaankin sitten loppupäivä heidän virheitä, pomon antama perhedytyskin kun on vähän niin ja näin... Ojasta allikkoon, jippii!