Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupat eivät huoli TET-harjoittelijoita

Vierailija
23.08.2012 |

Nuori kävi kymmenessä kaupassa kysymässä paikkaa ja jokaisesssa kieltäydyttiin. Olen aika hämmästynyt! Miksi ei nuoria haluta ilmaiseksi ottaa vähän auttelemaan ja varmasti olisivat myös myöhemmin innokkaita kesätyöntekijöitä tai asiakkaita.

Koulut voisivat kyllä sitten lopettaa tuon koko jutun jos kerran työpaikoille ei nuoria haluta.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuorille ei riitä tekemistä. Esim. paikallisessa osuuskaupassa on 171 harjoittelijaa! Arvatkaa, monenko työntekijän työt on siirretty niille kokonaan.

Vierailija
2/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itsekään halua TETiläisiä. He sitovat liikaa henkilötöä ja hyöty TETiläisistä työnantajalle on pyöreä nolla. Monilla nuoprilla on jon tullessaan asennevamma työtä kohtaan. Jos nuori on oma-alotteinen ja reipas, sekä siisti voin harkita uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa lisävarovaisuutta. Sitoo yhden työntekijän täysin jos ei halua ottaa riskiä syytteeseen joutumisesta harjoittelijan mokatessa. Harjoittelijaa kun ei saa jättää yksin hetkeksikään. Jos nuorelle sanoo: istu ja odota tässä hetki niin oletettava ettei näin tee vaan saattaa tehdä mitä hyvänsä. Miksi siis ottaa riski? Tietenkin aina erottuu ns. fiksun oloisia nuoria jopa pojista ja heitä voi onnistaa.

Vierailija
4/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikoilla. Liian kallista jne. Näitä ongelmia puidaan niiden teinipoikien trukkionnettomuuden jäljiltä raastuvassa jo ensi syksynä ja siitä on tulossa todella iso vyyhti.

Vierailija
5/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun työnantajien asenne on tuollainen eikä nuoriin ole enää aikaa panostaa. Tässä ei kyllä kohtaa työelämä ja koulujen opetus millään tavalla.

Vierailija
6/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan, kun omina yläasteaikoina kaupat olivat erittäin suosittuja tettipaikkoja. Syy: tettiläisen oma etu. Monet kehuivat sillä, kuinka paljon olivat kerenneet tettiviikon aikana varastamaan. Ehkäpä kaupat ovat huomanneet hävikit ja eivät senkään takia halua tettiläisiä.

Itse olin muilla sektoreilla tetissä, koska kaupan ala ei minua ole koskaan kiinnostanut pätkääkään.

Vierailija
7/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden harjoittelijan jäljiltä on käyty kärjäillä asti ja kaksi viimeistä harjoittelijaa olivat niin hankalia nuoria, ettei paljon huvittanut mitään ketään ottaa meidän pieneen putiikkiin. Ei mulla ole aikaa alkaa kasvattaa ketään, hyvä kun ehdin vähän työtehtäviä neuvoa. Meillä on loppupeleissä aika vähän sellaisia hommia, mitä nuori voi tehdä. Aina jotain tietysti keksitään. Viime keväänäkin meille marssi kolme nuorta, jotka olisivat kaikki halunneet TET-harjoittelijoiksi. Kaksi heistä ei edes tervehtinyt, saatika esitellyt itseään. Puhemies oli sen verran reippaan oloinen nuori, että päätin antaa hänelle mahdollisuuden. Mutta keskeytän harjoittelun kyllä heti, jos homma alkaa tökkiä.

Vierailija
8/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kysyikö jo kirjastosta töitä?"

Laittaa nyt vaan koulun listalta jonkun paikan. Mutta kyllä siltä vähän fiilarit meni koko hommasta.

Vierailija
9/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa muutenkin roikkuu melkein päivittäin, omistaja olisi ottanut, mutta sitten selvisi, että koululla ei ole vakuutusta ja omistajan olisi pitänyt maksaa jotain lisävakuutuksesta. Jos tyttö on siellä oppilaana ja harrastajana niin ratsastuskoulun vakuutus kattaa sen kyllä jos jotain sattuu, mutta tet-harjoittelija rinnastuu työntekijään ja siihen tarvitaan jotain lisää. Meni niin monimutkaiseksi, ettei viitsitty enää panostaa asiaan. Nyt tyttö menee sitten kaupungin keskusvarastolle seisoskelemaan viikoksi yhdeksän muun nuoren kanssa. Sanon seisoskelemaan koska sellaista siellä oli kuulemma viime vuonna ollut, naapurin poika kertoi. Kantoivat teatterilavasteita paikasta toiseen ja puhdistivat niitä. Siihen meni ehkä tunti tai kaks päivittäin ja lopun ajan saivat hengailla missä halusivat, kukaan ei huomannut eikä ketään kiinnostanut kunhan ilmoittautuivat paikan pomolle ennen poislähtöään klo 14 ta 15.

Vierailija
10/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulu järjesti kahdelle nuorelle neidolle paikan Prismaan, kun nuoret eivät itse saaneet hommattua paikkaa.. No, Prismassa olisi pitänyt riisua kasvoista lävistykset - eivät suostuneet ja lähtivät ovet paukkuen pois. Koulu hommasi uuden paikan vanuksia hoitamaan.

Äidit hyökkäsivät koulua vastaan, syyttäen, että koulu on pilannut nuorten mahikset saada PrIsmasta kesätöitä.

Koulun puolesta tet voitaisiin myös lopettaa. Ihan sama.

Ope

Vierailija
11/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori kävi kymmenessä kaupassa kysymässä paikkaa ja jokaisesssa kieltäydyttiin. Olen aika hämmästynyt! Miksi ei nuoria haluta ilmaiseksi ottaa vähän auttelemaan ja varmasti olisivat myös myöhemmin innokkaita kesätyöntekijöitä tai asiakkaita.

Koulut voisivat kyllä sitten lopettaa tuon koko jutun jos kerran työpaikoille ei nuoria haluta.

Mutta todellaki nolisi ehkä syytä vanhempien katsoa ihan sinne omaan kotiin. Jos nykynuoret on jo lähtökohtaisesti epäilyttäviä idiootteja, jotka pöllivät TET-paikoista ja joiden takia työnantajat joutuvat ihan kohtuuttomiin vastuisiin ( se trukkionnettomuus, vain ja ainoastaan idioottipoikien vika), ei mikään ihme, jos kyseinen instituutio romuttuu täysin.

Mikä on toki harmi.

Vierailija
12/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulu järjesti kahdelle nuorelle neidolle paikan Prismaan, kun nuoret eivät itse saaneet hommattua paikkaa.. No, Prismassa olisi pitänyt riisua kasvoista lävistykset - eivät suostuneet ja lähtivät ovet paukkuen pois. Koulu hommasi uuden paikan vanuksia hoitamaan.

Äidit hyökkäsivät koulua vastaan, syyttäen, että koulu on pilannut nuorten mahikset saada PrIsmasta kesätöitä.

Koulun puolesta tet voitaisiin myös lopettaa. Ihan sama.

Ope

Mun työpaikalla tet-harjoittelijat tulivat joskus puoliltapäivin ja lähtivät samantien syömään... Pomo soitti kouluun kun toistui toisena harjoittelupäivänä että eipä tarvita tuollaisia ja pitäköön koulu hyvänään.

Vierailija
13/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjankin värisen tukan saa ponnarille/piiloon, lävärit pois tarvittaessa ja meikit neutraalimmaksi. Jos saa vielä kaupan vaatteita käyttöön, eipä siinä gootiksi ketään tunnista...

t. ex-vaihtoehtonuori, käytöstavat ym. hallussa vaan kenkieni vuoksi en kelvannut töihin (työkengät olisi olleet, vaan sepä ei kiinnostanut)

Vierailija
14/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...aikuiset naiset täällä nimittelevät kilpaa Suomen nuoria!! :D Uskomatonta touhua, jälleen kerran...hiekkaa vitussa tai jotain? ;)

Vierailija
15/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärillä seitsemän yläastetta. Töitä teemme kovalla tahdilla pienellä miehityksellä, paljon tarkkoja taustatöitä ja monimutkaisia asiakastilanteita.

Voimme ottaa yhden harjoittelijan kerrallaan, tähän kuuluvat tettiläiset, työelämäharjoittelijat, kuntoutujat, alan opiskelijat.

Lävistysohje on, että lävistyskorut pois vuoron alussa, koskee koko henkilökuntaa. Ei voimakasta meikkiä.

Koulut voivat sopia pysyvästä yhteistyöstä lähikauppojen kanssa, koordinoida yhdessä aikatauluja ja ehkä viedä läpi jotain spesiaaliprojekteja yhdessä kauppojen kanssa. Esim. lasten lukutunteja kirjakaupan tai kirjaston kanssa, lemmikinhoitoluentoja lemmikkiliikkeessä, askartelupisteitä tiimarissa.

Vierailija
16/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun työnantajien asenne on tuollainen eikä nuoriin ole enää aikaa panostaa. Tässä ei kyllä kohtaa työelämä ja koulujen opetus millään tavalla.

Vierailija
17/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoret eivät tee töit, laiskottelevat, kuuntelevat musiikkia, hyllyttävät väärin, eivät palvele asiakkaita.

Ihan sama kuinka hyvä perehdytys on niin silti ollaan laiskoja tekemään yhtään mitään.

Tullaan myöhässä töihin ja lähdetään ajoissa.

Olen tavannut muutaman hyvän harkkarin näiden vuosien aikana mitä olen töitä kaupassa tehnyt.

Vierailija
18/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienemmät kaupat ottavat 1 tettiläisen, isommissa kaupoissa niitä sitten näkee laumoittain. Aika suosittuja taitavat olla nämä kaupat tet paikkoina, että niistä voi olla vaikeaa saa paikkaa. Itse sain aikoinaan kirjastosta tet paikan. Sielä vein kirjoja hyllyihin, välillä olin siinä palautustiskillä. Myös päiväkodeista kannattaa kysyä paikkaa, moni saa sieltä paikan. Myös esim. vanhusten ulkoiluttajana voi toimia.

Totta puhuen ei tuosta tetistä hirveästi taida mitään hyötyä olla kenellekkään, sama vaikka loppuisi koko toiminta.

Vierailija
19/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on lain mukaan peruskoulussa pakollista.Tosin työelämään tutustumisen voi suorittaa erilaisin tavoin; katselemalla vaikka netistä työpaikkavideoita, hohhoijaa.

Tet-harjoittelijat ovat vakuutettuja koulun/kunnan taholta,joten työnantaja ei tarvitse erillistä vakuutusta.Vakuutus ei tosin kata esinevahinkoja.

Mielestäni tettiläiset tarjoavat työpaikoille myös mukavan kesätyöntekijäreservin.Vai kumman sinä ottaisit: nuoren vartin haastattelun perusteella vai nuoren viikon tet-harjoittelun perusteella?

terv.opo

Vierailija
20/72 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tettiläiset ovat usein niin nuoria, että vaikka olisivat olleet viikon tetissä ja olisivat olleet hyviä työntekijöitä niin sanotaan, että ei palkata noin nuoria. Moni haluaa töihin vähintään 18 vuotiaita ja kun niitäkin tulijoita riittää niin ei riitä työpaikkoja nuoremmille. Tai sitten esim. säästetään ja ei saa palkata kesätyöntekijöitä tai jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän