Miksei päivähoito voi tyytyä niihin hoitoaikoihin, joita on haettu?!
Taas hoidosta jupinaa siitä, kun ei olla ilmoitettu minuutilleen hoitoaikoja. Pitäisim kuulemma 15 minuutin tarkkuudella ilmoittaa sähköisessä järjestelmässä hoitoon tulo ja sieltä lähteminen! Ei vaan ole aina niin selvää ja tilanteet voivat muuttua päivittäin riippuen minun ja mieheni työtilanteesta!
Mikä se on, ettei kelpaa se hoitoaika, mitä ollaan haettu ja mistä maksetaan?? Ollaan haettu hoitoaika klo 7.30-16.30. Useimpina päivinä tuodaan lapset lähempänä klo 8 ja haetaan klo 16. Joskus kuitenkin päästään hakemaan vasta myöhemmin ja joinain aamuina täytyy viedä aiemmin, mutta ei tätä voi yleensä ennakkoon tietää.
Minua ei oikeasti yhtään kiinnosta alkaa päivähoitotoimen toimistoapulaiseksi. Niin kauan kuin maksut ei riipu hoitominuuteista, niin minulla ei mielestäni ole mitään velvollisuutta ilmoittaa aikoja tuon tarkemmin. Loma-ajat ja sellaiset on asia erikseen.
Kommentit (52)
Tässä keskustelussa huomaa hyvin ettei arvosteta toisten ammattitaitoa eikä -alaa. Niin valitettavaa kuin se onkin. Teidän rakkaimpia ne siellä hoitaa ja hoitajamitoitukset on tehtävä oikeiden tietojen perusteella. Jos useampi vanhempi ilmoittaa lapselleen ylipitkän hoitoajan turhaan, varataan henkilökuntaa enempi turhaan ja kun usein sitä henkilökuntaa ei tahdo riittää edes pakollisiin.
Itse olen pph, ja joo, päiväkodissa palkka juoksee vaikkei ainuttakaan lasta ole tullut ilmoitettuun aikaan. Mutta meilläpä ei. Arvatkaa kuinka turhauttavaa on odotella ja odotella kun te, hyvät vanhemmat, ette voi noudattaa sovittuja hoitoaikoja!
Miettikääpäs omaa työtänne, jos ekan tunnin saatte odotella ja pyöritellä peukkuja... Kivaa??
Ylipitkä hoitoaika ilmoitetaan juuri siksi, että kukaan ei joutuisi "ylitöihin" ja kitisisi liian pitkistä hoitoajoista.
Se on huonoa suunnittelua ja työnjohtoa, jos ei todellakaan esim. aamulla pysty lapsia hoitoon odotellessa mitään muuta tekemään kuin pyörittelemään peukkuja. Aamun ensimmäiset työt kannattaa suunnitella siten, että ei tule katastrofia, vaikka kaikki neljä lasta tulisivatkin jo kuudelta, mutta jos ei tule ketään ennen seitsemää, on tunniksi jotain järkevää tekemistä.
Tässä keskustelussa huomaa hyvin ettei arvosteta toisten ammattitaitoa eikä -alaa. Niin valitettavaa kuin se onkin.
Meillä on se tilanne, että minä vien lapset 7.30 mennessä joka aamu, mutta hakuajat ovatkin sitten 15-17.15 (päikky menee kiinni), eli olemme ilmoittaneet lasten hoidon tarpeen tuonne 17.15 asti. Harvin sinne asti joutuvat olemaan, mutta aina on vaarana, että mieheni, joka yleensä hakee lapset, ei pääsekään hakemaan heitä, vaan minun on haettava lapset kotiin töiden jälkeen. Nippanappa tuohon ehdin. Se, että mieheni päivä venyy, ei johdu hänestä, eikä hän ole sellaisessa työssä, josta vain noustaan pöydän äärestä ja jätetään hommat huomiseen. Lisäksi nämä pidennykset eivät ole tiedossa, vaan tulevat yllättäen. Meillä ei valitettavasti ole varahakijoitakaan, joita voisimme hyödyntää tällaisissa tapauksissa, joten päivähoidosta maksetaan koko aikaisesti, vaikka hyvin harvoin sinne asti ovat. ymmärrän, että päiväkodissa haluttaisiin tietää tarkemmin, mutta valitettavasti emme voi tietää asiasta etukäteen. Tosin aina, jos haku tulee minulle, ilmoitan päiväkotiin, jotta tietävät, miksei hakijaa kuulu.
hoitoaika on ilmoitettu 7.30-16.30. Käytännössä myöhästyn usein aamuisin tästä ja lapset tulevat vasta 7.45. Hoitaja kirjaa kuitenkin päivän alkaneeksi 7.30, mikä mielestäni on ok. Iltapäivisin olen hoitopaikan pihassa 16.30, hoitaja täysin kiireettä kertoo päivän kuulumiset (itse olen se, joka nopeammin haluaisi vain kotiin ruuanlaittoon tai harrastuksiin) ja merkkaa kaupungille lähetettävään lappuun 16.45. Ilmeisesti kaupunkimme päivähoitotoimistossa ollaan sen verran fiksuja, että tajutaan ettei hoitajan työaika lopu siihen sekuntiin kuin hoitoaika loppuu. Vastaavasti jos tarvitsen hoitoa joku aamu jo aiemmin, joskus jopa 6.45 kun pitää lähteä työmatkalle, niin tämä sopii hoitajalle mainiosti. Päivähoidon ohjeistuksssakin meillä sanotaan, että hoitoaika määritellään tyypillisten tilanteiden mukaan ja satunnaiset muutokset tulee ilmoittaa hoitajalle mahdollisimman ajoissa. Jos noita muutoksia tulisi liikaa, kaupunki varmaan ehdottaisi lasten siirtämistä päiväkotiin, koska joutuu maksamaan hoitajalle näistä ylityökorvaukset.
koska pph:n työehdot on pepusta, olen omallemme sanonut, että jos kaikki hoitolapset ovat sairaita samaan aikaan (= hoitajan palkaton vapaa, tulee helposti, kun hoitolapset ovat vain kahdesta perheestä), meidän lapset saa kyllä merkata hoidossa olleiksi. En tiedä onko hoitaja näin toiminut, mutta kiitti kyllä tarjouksesta.
Minusta on aika outoa, että vielä nykypäivänä päiväkodeissa on työntekijöitä, jotka tosiaan kuvittelevat, että työssä kuin työssä on joka päivänä määriteltynä tarkka alkamis- ja loppumisaika, jonka mukaan voidaan myös lasten hoitoajat tarkasti sopia.
Ei se monessakaan työssä niin mene. Joustavat työaika tarkoittaa sitä, että jonakin päivänä ollaan pidempään, jonakin lähdetään aiemmin, sen mukaan, miten työt antavat myöten eikä sitä voi yleensä vielä aamulla ennustaa, vaan sen näkee vasta iltapäivästä. Silloin kun lapsi on hoidossa nimenomaa vanhempien työssäkäynnin vuoksi, on päiväkodin hyväksyttävä, että tästä samasta syystä hoitoaikoja ei voi tarkasti sopia, voidaan antaa vain jonkinlainen raami.
Lasteni päiväkodissa ei ole tästä tehty ongelmaa. Ainoastaan siitä on pyydetty kertomaan, jos lapsi ei jollain aterialla ole muonavahvuudessa. Ateriat tilataan edellisenä päivänä ja kun poissaoloista ilmoittaa ajoissa, kunta säästää selvää rahaa.
Tässä keskustelussa huomaa hyvin ettei arvosteta toisten ammattitaitoa eikä -alaa.
Aivan, moni päiväkodeissa työskentelevä ei arvosta ollenkaan lasten vanhempien ammattitaitoa ja alaa. He kuvittelevat, että ihan vain heidän kiusakseen monessa työssä on joustava työaika. Ei se siitä johdu, vaan siitä, että työt tulisi mahdollisimman tehokkaasti tehdyksi.
Kun mietin omaa työtäni ja ajankäyttöä työssäni, kuuntelen enemmän esimiestäni kuin päiväkodin työntekijöitä. Jälkimmäisillä ei pitäisi olla mitään sanomista asiaan, kunhan lapsi haetaan viimeistään ilmoitettuna aikana eikä lasta tuoda etuajassa.
Miettikääpäs omaa työtänne, jos ekan tunnin saatte odotella ja pyöritellä peukkuja... Kivaa??
Eikös se monessa työssä noin mene? Esimerkiksi kaupoissa ei hiljaisina tunteina montakaan asiakasta ole, vaan aika lailla odotteluksi se menee, mutta sitten jossain vaiheessa päivää onkin kunnon ryysis.
ja sinä aikana heillä saa luvan olla miehitys lastani varten. En ryhdy erikseen ilmoittamaan muusta kuin siitä, jos lapsella on aamulla joku este, hammaslääkäri tms.
olen sanonut tarhaan, että en ole toimistosihteeri, olen ostanut ja maksanut tietyn hoitoajan, joka minulle on myönnetty. En ole velvollinen erikseen selvittämään, mitä osaa hoitoajasta en käytä.
Ihan tiedoksi: henkilökuntaa ei ole yhtään sen enempää vuoroissa, vaikka kertoisin, että haenkin lapsen 16.45.
Eikös se monessa työssä noin mene? Esimerkiksi kaupoissa ei hiljaisina tunteina montakaan asiakasta ole, vaan aika lailla odotteluksi se menee, mutta sitten jossain vaiheessa päivää onkin kunnon ryysis.
kaupassa työntekijä saa palkan, perhepäivähoitaja taas ei saa. Ymmärrätkö eron?
Jos maksaisitte vaikka 5eur/h eli 40eur/päivä eli 840eur kuukaudessa, mutta nyt kai ostetaan se 10h päivä jollain 1eur/h = 210eur kuukaudessa. Elii te ette oikeasti maksa mitään.
Nyt oli kyse päiväkodista. Samaa mieltä edellisten kanssa, että ilmoittaa hoitoajat tarpeeksi pitkiksi, kun joka tapauksedda maksaa täyttä hintaa.
Meilä koiranlenkittäjäkin saa 10 euroa tunnissa
Meillä ihana pph hoitoaika on ilmoitettu 7.30-16.30. Käytännössä myöhästyn usein aamuisin tästä ja lapset tulevat vasta 7.45. Hoitaja kirjaa kuitenkin päivän alkaneeksi 7.30, mikä mielestäni on ok. Iltapäivisin olen hoitopaikan pihassa 16.30, hoitaja täysin kiireettä kertoo päivän kuulumiset (itse olen se, joka nopeammin haluaisi vain kotiin ruuanlaittoon tai harrastuksiin) ja merkkaa kaupungille lähetettävään lappuun 16.45. Ilmeisesti kaupunkimme päivähoitotoimistossa ollaan sen verran fiksuja, että tajutaan ettei hoitajan työaika lopu siihen sekuntiin kuin hoitoaika loppuu. Vastaavasti jos tarvitsen hoitoa joku aamu jo aiemmin, joskus jopa 6.45 kun pitää lähteä työmatkalle, niin tämä sopii hoitajalle mainiosti. Päivähoidon ohjeistuksssakin meillä sanotaan, että hoitoaika määritellään tyypillisten tilanteiden mukaan ja satunnaiset muutokset tulee ilmoittaa hoitajalle mahdollisimman ajoissa. Jos noita muutoksia tulisi liikaa, kaupunki varmaan ehdottaisi lasten siirtämistä päiväkotiin, koska joutuu maksamaan hoitajalle näistä ylityökorvaukset.
koska pph:n työehdot on pepusta, olen omallemme sanonut, että jos kaikki hoitolapset ovat sairaita samaan aikaan (= hoitajan palkaton vapaa, tulee helposti, kun hoitolapset ovat vain kahdesta perheestä), meidän lapset saa kyllä merkata hoidossa olleiksi. En tiedä onko hoitaja näin toiminut, mutta kiitti kyllä tarjouksesta.
Huijaako hän siinäkin, miten hoitaa lapset?
Ja sinä et sitten arvosta äitien ja isien työtä? Heidänkin on työtään tehtävä, ja minuutilleen ei voi aikataulua lyödä lukkoon.
Ehkäpä joku näistä äideistä ja isistä hoitaa sinunkin rakkaitasi (esim. sairaalassa, päiväkodissa, vanhainkodissa, koulussa) ja siksi myös siellä työpaikalla on tehtävä ne hommat, mitkä pitää tehdä. Esim. jos on toimenpide kesken, niin ei siitä lääkäri lähde 15 min liian aikaisin hakeekseen lapsensa päiväkodista just minuutilleen, vaan aikataulussa pitää olla hieman varaa.
Ainakin pääkaupunkiseudulla matkoihin joutuu myös varaamaan aikaa, joten joku 30 min jousto on hyvä olla. Juurikin siksi, että ne lapsen vakuutukset olisivat voimassa ja henkilökuntaa tarpeeksi.