Miksei päivähoito voi tyytyä niihin hoitoaikoihin, joita on haettu?!
Taas hoidosta jupinaa siitä, kun ei olla ilmoitettu minuutilleen hoitoaikoja. Pitäisim kuulemma 15 minuutin tarkkuudella ilmoittaa sähköisessä järjestelmässä hoitoon tulo ja sieltä lähteminen! Ei vaan ole aina niin selvää ja tilanteet voivat muuttua päivittäin riippuen minun ja mieheni työtilanteesta!
Mikä se on, ettei kelpaa se hoitoaika, mitä ollaan haettu ja mistä maksetaan?? Ollaan haettu hoitoaika klo 7.30-16.30. Useimpina päivinä tuodaan lapset lähempänä klo 8 ja haetaan klo 16. Joskus kuitenkin päästään hakemaan vasta myöhemmin ja joinain aamuina täytyy viedä aiemmin, mutta ei tätä voi yleensä ennakkoon tietää.
Minua ei oikeasti yhtään kiinnosta alkaa päivähoitotoimen toimistoapulaiseksi. Niin kauan kuin maksut ei riipu hoitominuuteista, niin minulla ei mielestäni ole mitään velvollisuutta ilmoittaa aikoja tuon tarkemmin. Loma-ajat ja sellaiset on asia erikseen.
Kommentit (52)
Jos maksaisitte vaikka 5eur/h eli 40eur/päivä eli 840eur kuukaudessa, mutta nyt kai ostetaan se 10h päivä jollain 1eur/h = 210eur kuukaudessa. Elii te ette oikeasti maksa mitään.
kyllä siitä menee muutama ropo päivähoitoonkin.
Ja vaikka saisin päivähoidon ilmaiseksi, ei ole minun tehtäväni ilmoitella muita poikkeavia hoitoaikoja kuin niitä, jotka eivät ole alkuperäisen hoitosopimuksen mukaisia.
Ei minulta koskaan kysytty kuin vapaapäiviä ja lomia.
Välillä hain jo 12.30, välillä kello 16.55.
Minä maksoin hoidosta ajalla 8 - 17.
Lto.t valittavat, että heillä on kamalasti paperihommia ja lasten on siksi pakko nukkua se 2 tuntia, että he ehtivät tehdä kaikki hallinnolliset hommat.
Nyt jos päiväkoti aukeaa klo 6.30 ja muutama lapsi tuleekin klo 7.00 niin lto vain pyörittää peukaloitaan, eikä osaa alkaa niitä paperitöitä tekemään.
Luulisi akateemisten ihmisten osaavan organisoida työtään hiukan paremmin.
Meillä ainakin hiljaisimpina hetkinä ei peukaloita pyöritetä vaan aina on jotain tekemätöntä työtä. Ehkä lto.t eivät osaa sitten muuta kuin istua ja toljottaa seinää jos lapset onkin haettu puoli tuntia aiemmin kuin päiväkoti menee kiinni.
Tässä keskustelussa huomaa hyvin ettei arvosteta toisten ammattitaitoa eikä -alaa. Niin valitettavaa kuin se onkin. Teidän rakkaimpia ne siellä hoitaa ja hoitajamitoitukset on tehtävä oikeiden tietojen perusteella. Jos useampi vanhempi ilmoittaa lapselleen ylipitkän hoitoajan turhaan, varataan henkilökuntaa enempi turhaan ja kun usein sitä henkilökuntaa ei tahdo riittää edes pakollisiin.
Itse olen pph, ja joo, päiväkodissa palkka juoksee vaikkei ainuttakaan lasta ole tullut ilmoitettuun aikaan. Mutta meilläpä ei. Arvatkaa kuinka turhauttavaa on odotella ja odotella kun te, hyvät vanhemmat, ette voi noudattaa sovittuja hoitoaikoja!
Miettikääpäs omaa työtänne, jos ekan tunnin saatte odotella ja pyöritellä peukkuja... Kivaa??
Ylipitkä hoitoaika ilmoitetaan juuri siksi, että kukaan ei joutuisi "ylitöihin" ja kitisisi liian pitkistä hoitoajoista.Se on huonoa suunnittelua ja työnjohtoa, jos ei todellakaan esim. aamulla pysty lapsia hoitoon odotellessa mitään muuta tekemään kuin pyörittelemään peukkuja. Aamun ensimmäiset työt kannattaa suunnitella siten, että ei tule katastrofia, vaikka kaikki neljä lasta tulisivatkin jo kuudelta, mutta jos ei tule ketään ennen seitsemää, on tunniksi jotain järkevää tekemistä.
kaupassa työntekijä saa palkan, perhepäivähoitaja taas ei saa. Ymmärrätkö eron?
Kaupan työntekijä saa, mutta yrittäjä (kaupan omistaja) ei saa. Sanoisin siis, että tämä on myös jossain määrin ammatinvalintakysymys.
Luulisi, että pph:lla, joka siis tekee töitä omassa kodissaan, jotain tekemättömiä kotitöitä olisi, ettei mene ihan peukaloiden pyörittelyksi. Vanhempien työviikot ovat joka tapauksessa tietyn pituisia. Vaikka nouto/tuontiaikoihin olisi sovittu väljyyttä, niin tietty tuntimäärä joka viikkoon kuitenkin töitä tulee.
Jos palkkaa pph:lle maksetaan vain toteutuneiden hoitoaikojen mukaan, niin kannattaa vanhempien kanssa sopia, kuinka pitkiä päivistä keskimäärin tulee. Silloin ei tule pettymyksiä, jos hoitoaikaa on varattu maksimiaikojen mukaan, mutta päivät jäävätkin lyhyemmiksi.
Niin myös minäki suunnilleen tuon verran veroja ja ei ole lapsia päivähoidossa eli olisi helvetin hienoa jos MINUN maksamiani rahoja edes käytettäisiin tarpeeseen eikä varallaoloon.
Niin myös minäki suunnilleen tuon verran veroja ja ei ole lapsia päivähoidossa eli olisi helvetin hienoa jos MINUN maksamiani rahoja edes käytettäisiin tarpeeseen eikä varallaoloon.
Se varallaolo on aivan yhtä tarpeellista, koska se mahdollistaa sellaisen työn tekemisen, jossa on joustava työaika. Vai pitäisikö mielestäsi joustavaa työaikaa tekevien vanhempien lapsilta evätä päivähoito-oikeus. Virikelasten kanssa tällaista ongelmaa ei ole, vaan heidän kohdallaan kiinteät hoitoajat ovat mahdollisia.
sen tarkempaa tietoa ei päiväkoti tarvitse- siis tässä puhuttiin päiväkodista, ei perhepäivähoitajasta, joka onkin vähän eri asia, koska hoitaa lapsia kotonaan.
Eri juttu, jos joku on ilmoittanut hoitoajaksi yli klo 17:n ja jatkuvasti hakee kumminkin lapsensa tuntuvasti aikaisemmin. Siitä seuraa, että joudutaan ulottamaan jonkun hoitajan työaika sinne "yliajalle", eli hän tulee myöhemmin töihin -> ei ole paikalla aiemmin eli päivällä on sitten se yhden hoitajan vaje tunnin verran jossain ryhmässä. Ei nyt mikään maailman isoin ongelma, mutta toki voisi paremmalla suunnittelulla ja työaikojen viestinnällä ehkäistäkin sen.
"Kaupan työntekijä saa, mutta yrittäjä (kaupan omistaja) ei saa"
useamman vuoden hoidossa ja molemmilla hoitoajat siitä kun pk aukeaa siihen kun se sulkee. Kukaan ei koskaan ihmetellyt haku tai tuontiaikoja, ihan älytöntä niitä ilmoittaakaan kun vaihtelivat päivittäin työn luonteesta johtuen. Laskivat siis hoitajamäärän sen mukaan että lapset ovat aina siellä.
odottamassa, että kello napsahtaa 17.00 ennen kuin hakee lapsensa. Muuten on hoitajilla hommat sekaisin jos on yksi lapsi vähempänä pihalla ja heidät on mitoitettu töihin kymmenelle lapselle klo 17.30 saakkaa.
On se vaikeaa tuo päiväkodin työntekijän työ.
Ihan naurettavaa vaatia 15 minuutin tarkkuudella ennakointia. Sehän on vaan plussaa, jos lapsi tuleekin myöhemmin tai haetaan aikaisemmin: voi keskittyä paikalla oleviin lapsiin paremmin.
Meillä on maksettu aina maksimimaksut ja maksimiajat, koska meidän viikkoaikataulu on niin vaihteleva. Välillä olin työttömänä ja tein sijaisuuksia lyhyellä varoitusajalla. En olisi mitenkään pystynyt arvioimaan milloin olen tarkalleen päiväkodilla.
Pk-seudulla jo parin minuutin töistä lähdön myöhästyminen voi viivästyttää päiväkodille pääsyä vaikka puolella tunnilla: bussi meni nenän edestä ja seuraava tulee 25 min kuluttua.
Mun mielestä ap:n päiväkodin systeemit kusee. Käyttäytyisin juuri ap:n tavoin tuossa tilanteessa. Ikinä joustoa ei ole nimittäin toiseen suuntaan esim. maksuissa.
Meidän lasten päiväkodissa kukaan ei ollut etukäteen kiinnostunut tulevatko lapseni sinne 7.30 vai 8.30 kunhan tulevat ennen aamupiiriä. Ja kyseessä oli erittäin hyvä, pieni päiväkoti, jossa ajateltiin lasten ja perheiden parasta - aina.
Miettikääpäs omaa työtänne, jos ekan tunnin saatte odotella ja pyöritellä peukkuja... Kivaa??
Jos näin onnellisesti käy, on aina jotain hommia rästissä. Sellaisia, jotka eivät ole kiireellisiä, mutta jotka kuitenkin on hyvä jossain vaiheessa tehdä.
Tai sitten voi keittää kahvia ja nautiskella yllättävästä vapaa-ajasta - luovassa työssä tosi hyvä juttu! Tulee roppakaupalla uusia ideoita juuri silloin, kun ei tarvitse tehdä tai ajatella mitään.
kolmen maissa.
Voisin toki ilmoittaa tarkat hoitoajatkin, mutta en viitsi. Siispä vien ja haen lasta miten huvittaa ennalta ilmoittamatta.
Protestoin tällä nykyistä maksujärjestelmää vastaan. Joudumme maksamaan täydestä päivästä sen vuoksi, että lapsi on ehkä kerran kuussa sinne puoli viiteen/ viiteen saakka hoidossa. Kokonaishoitoaika jää reiluun 30 tuntiin viikossa ja tunnit saattavat jakautua epätasaisesti.
Nykyinen systeemi on vanhanaikainen eikä maksuissa huomioida sitä, että monella on epätyypilliset työajat.
sen tarkempaa tietoa ei päiväkoti tarvitse- siis tässä puhuttiin päiväkodista, ei perhepäivähoitajasta, joka onkin vähän eri asia, koska hoitaa lapsia kotonaan.
Eri juttu, jos joku on ilmoittanut hoitoajaksi yli klo 17:n ja jatkuvasti hakee kumminkin lapsensa tuntuvasti aikaisemmin. Siitä seuraa, että joudutaan ulottamaan jonkun hoitajan työaika sinne "yliajalle", eli hän tulee myöhemmin töihin -> ei ole paikalla aiemmin eli päivällä on sitten se yhden hoitajan vaje tunnin verran jossain ryhmässä. Ei nyt mikään maailman isoin ongelma, mutta toki voisi paremmalla suunnittelulla ja työaikojen viestinnällä ehkäistäkin sen.
mutta myös monen entisen tarhaikäisen äiti ja keikkatöitä tehnyt (usein soitettiin samana aamuna että ehditkö 2 tunnin päästä alkavalle keikalle vaihtuville paikkakunnille). Niimpä ymmärrän kyllä että minuuttiaikataulu ei yleensä oikeassa elämässä toimi.
Minulla lapset ovat hoidossa klo 7-22 välisenä aikana. Varsinaista työaikaa ei ole, koska se vaihtuu päivittäin. Omassa kodissa kun työskentelee ei peukaloiden pyörittämiselle jää aikaa, aina on jotain tehtävää. Olen yksityinen hoitaja joten ei ole edes tasausvapaita ja palkka on just se mikä on hoitosopimuksessa merkattuna. Se että tässä joku tirppana pyörii omien lasten ja heidän kavereidensa joukon jatkona 15min kauemmin ei maailmaani kaada. Vanhemmat tuovat lapsensa hoitoon jotta voivat käydä töissä, joten minun työaikani määräytyy sen mukaan milloin on vanhemmilla töitä. En usko sillä olevan mitään tekemistä työni arvostamisen kanssa jos vanhempi juuttuu ruuhkaan tai jonkun asiakkaan kanssa meneekin odotettua kauemmin.
Sympatiat on ap:n puolella, jos käytät palvelua vähemmän mitä olet ilmoittanut niin mikä valituksen aihe se on kun hoitajat kuitenkin saavat palkan työajaltaan.
Tässä keskustelussa huomaa hyvin ettei arvosteta toisten ammattitaitoa eikä -alaa. Niin valitettavaa kuin se onkin. Teidän rakkaimpia ne siellä hoitaa ja hoitajamitoitukset on tehtävä oikeiden tietojen perusteella. Jos useampi vanhempi ilmoittaa lapselleen ylipitkän hoitoajan turhaan, varataan henkilökuntaa enempi turhaan ja kun usein sitä henkilökuntaa ei tahdo riittää edes pakollisiin.
Itse olen pph, ja joo, päiväkodissa palkka juoksee vaikkei ainuttakaan lasta ole tullut ilmoitettuun aikaan. Mutta meilläpä ei. Arvatkaa kuinka turhauttavaa on odotella ja odotella kun te, hyvät vanhemmat, ette voi noudattaa sovittuja hoitoaikoja!
päiväkoti myös ruikuttaa kun lapsi täytyisi tuoda minuuttiaikataulun mukaan. Työni alkaa joka päivä samaan aikaan (paria poikkeusta vuodessa lukuunottamatta), joten lapsi todennäköisesti on siellä päiväkodissa silloin kun hoitoaika on ilmoitettu alkavaksi. Olen kuitenkin ammatiltani kokki. En voi etukäteen määrätä kuinka paljon asiakkaita tulee ja koska se viimeinen tulee. Tiedän ajan jolloin viimeisen tilauksen on oltava keittiössä, mutta riippuen asiakkaan tilauksesta sen laitto voi ottaa muutamista minuuteista tuntiin. Ei kukaan sille viimeiselle pöydälliselle voi sanoa: "Sori, ette te voi tilata 3 lajin illallista nyt kun kokiin pitää hakea muksu päiväkodista, pääruoka saa riittää". Päivähoidossa tuo tuntuu olevan aivan mahdoton ymmärtää että yksinkertaisesti en vain voi sanoa koska pääsen töistä. Ja lapsen haen kuitenkin sovittujen aikojen sisällä... Todella raivostuttavaa. Monta kertaa olen yrittänyt asiaa selittää, mutta ei näytä menevän jakeluun.
se ambulanssikuski joka oli kurvannut tallille työajan loppuessa vaikka potilas (joka kuoli kun ei päässyt hoitoon) oli kyydissä. Eipä ko. kuskilla tainnut olla lapsia mutta voisi todeta päikyn tädille että jos hänen oma lapsensa olisi tuossa kyydissä potilaana niin pitäisikö tämän kuskin vain lopettaa sekunnilleen se ajo kun työaika loppuu että voi hakea klo 16.00 lapsen hoidosta kun päikyn täti haluaa pitää minuuttiaikataulusta kiinni, viis siitä että oma lapsi kuolee sen takia. Luulisi olevan järkeä sen verran että tuossa vaiheessa tajuaa ettei kaikki voi jättää töitään sillä hetkellä kun kello lyö tietyn verran vaan sitä joustoa täytyy olla. Jos ei tässäkään vaiheessa tajua niin sitten valitusta ylemmälle taholle, ei hoitajasta välttämättä mutta siitä että päikyn pitää antaa ohjeistus ettei tuollaisesta enää valiteta kun se halventaa muiden työtä.
että sinne tullaan liian aikaisin. He eivät osaa varautua siihen ja joutuvat olemaan ns. varpaillaan. Eli joutuvat sisällä ja ulkona olemaan lasten kanssa.
Jos tietävät minuutilleen, että Maijan äiti tulee tänään jo 20 minuuttia aikaisemmin, voi rauhassa juoruta ringissä kun tietää, että kukaan ei näe.
että sinne tullaan liian aikaisin. He eivät osaa varautua siihen ja joutuvat olemaan ns. varpaillaan. Eli joutuvat sisällä ja ulkona olemaan lasten kanssa.
Jos tietävät minuutilleen, että Maijan äiti tulee tänään jo 20 minuuttia aikaisemmin, voi rauhassa juoruta ringissä kun tietää, että kukaan ei näe.
meidän päiväkodissa yli 150 lasta, luuletko ihan oikeasti,että olemme varpaillaan tarkkaillen, milloin kenenkin vanhemmat tulevat? Tässä kyseisessä jutussa on joko ymmärryksessä virhe (puolin tai toisin tai molemminpäin) tai sittten ap ronskisti liioittelee tai on peräti keksinyt koko jutun. Veikkaan jälkimmäistä. Terveisin Touhuava Päiväkodin täti
"Miettikääpäs omaa työtänne, jos ekan tunnin saatte odotella ja pyöritellä peukkuja... Kivaa??"
Voi, kun joskus saisikin työssä vain olla, edes yhden tunnin. Tarpeeseen tulisi. En valittaisi, todellakaan. Palkka juoksisi, minä en. Saisi vain istua, olla ja odottaa. En pyörittelisi peukaloita. Nauttisin.
hoitoaika on 7-17 vaikka todellisuudessa lapsi on 9-16 hoidossa, ja välillä vain 11-15. Tästä ei kukaan ole ikinä mitään sanonut.