Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapseni pakko esiintyä luokkatovereiden nähden alasti?

Vierailija
22.08.2012 |

Koulusta tuli viesti, että liikkatunnin jälkeen on pakko käydä suihkussa. 9-vuotiaamme on arka ja haluaa kotonakin käydä suihkussa ja saunassa itsekseen ,eikä esiintyä alasti kenenkään seurassa. Onko hänen pakko tehdä koulussa niin ja vielä puolituntemattomien luokkatovereiden edessä?

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimioppilaat eivät käy suihkussa ja siitä kaikki täälläkin säännöistä meuhkaavat pitävät turpansa visusti tukossa. Saako osa luokasta haista mielikuvitusolentojen takia? Muslimivanhemmille ei kyllä kukaan ole pontevana sanomassa että suihkussa on pakko käydä vaan vanhemmat kertovat ihan tasan miten toimitaan missäkin tilanteessa.

Kun tätä pelleilyä saa seurata läheltä ei voi kuin ihmetellä. Ja kas... lapsethan huomaavat tämän tottakai ja rupeavat pikkuhiljaa itsekin pistämään hanttiin asioille joita eivät halua tai jaksa tehdä. En mene suihkuun kun noikaan ei mene..

Vierailija
82/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUST meinasin toho edellisen viestin loppuun laittaa pari kipakkaa lausetta näistä lakanapäistä, mutta sinä veit sanat suustani! Ei pieni lapsi itse osaa itseään hävetä, vaan se oppii kun se seuraa aikuisten mallia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa..miten tälläisesta jaksetaan vääntää. Aina on ollut ja tulee olemaan ujoja tai sellaisia, jotka eivät muuten vaan viihdy alasti edes omanikäisten seurassa. Mutta jos suihkussa on käytävä niin siellä tulisi käydä. Jos ei halua yhteissuihkuun tulisi olla kuitenkin mahdollisuus peseytyä yksin. En sinänsä ymmärrä mikä pakko voisi olla näyttäytyä muiden edessä alasti, jos vaikka on sellainen kehitysvaihe menossa että kainostuttaa.

Vierailija
84/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijjaa. Kait siellä suihkussa muutkin on ihan alasti. Kaikki ne on samassa veneessä, enemmän tai vähemmän kainoja jokainen. Kait se on ihan tervettäkin, mutta että ehdoin tahdoin nuristaan yhteissuihkusta hikiliikkatunnin jälkeen (ne ei aina ole koulupäivän päätteeksi!) niin hohhoijjaa sanon mä. Siitähän silmätikuksi joutuu kun yksi jää pois suihkusta.

Vierailija
85/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo hyvää yötä, kun ei ole ymmärrystä asettua toisen asemaan niin sitä ei ole.

Vierailija
86/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja täällä ei koskaan käydä liikuntatunnin jälkeen suihkussa. Oma lapseni kuolisi häpeästä jos joutuisi riisuutumaan luokkakavereidensa katsellessa. Meillä on kotona suihku ja sitä käytetään ahkerasti. Pitäisi huomioida kasvavien ja kehittyvien lasten arkuus oman kehon suhteen. Suomessa on ihme meininki että kaikkien pitää olla valmis heittämään vaatteet pois missä tahansa ja kenen tahansa seurassa tai muuten katsotaan pitkin nokanvartta.

Mä en muutenkaan ymmärrä, että miten voi olla koulun tehtävä opettaa ihmisiä peseytymään? Mitä virkaa vanhemmilla enää on, jos ei edes perusjuttuja opita kotona?

Toiseksi, me itse ainakin peseydyimme paremmin kun ei ollut suihkupakkoa. Ala-asteella sinne suihkun alle juostiin hädin tuskin kastautumaan (pesuksi sitä ei parhaalla tahdollakaan voi kutsua), kun taas yläasteella pystyi kunnolla pesemään sen haisevan ylävartalon lavuaarissa, kun sai pitää rintsikat/topin päällä.

Vierailija
87/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntatuntien ei tosiaan tarvitsisi olla niin kilpailuhenkisiä vaan jokainen saisi suorittaa tasollaan ja opetusta pitäisi tosiaan siirtää enemmän suuntaan, jossa kannustettaisiin löytämään iloa liikunnasta ja ulkoilusta eikä semmoista pakkoa, josta ne ei-sporttiset alkaa vaan inhota liikuntaa entistä enemmän.

En halua vieläkään osallistua joukkuepeleihin. Sain peruskoulussa ja lukiossa tarpeekseni tiukkapipoisten joukkuetovereiden läksytyksestä ja huudoista. Pelatkoon ne, jotka todella osaa ja on hyviä. Minä en halua kuunnella paasaamista siitä, jos en saa jotakin typerää palloa kiinni. Sen ei pitäisi edes olla kuolemanvakava juttu.

Onneksi ei jäänyt kammoa kaikkea liikuntaa kohtaan. Nykyisin olen saanut ilon yksilöliikunnasta, mm. lenkkeilystä, jumpasta, zumbasta ym. Niissä lajeissa saa liikkua vain itseä varten ja liikunnan riemusta.

Koululiikunnassa pitäisi mielestäni olla enemmän myös yksilölajeja, eikä niitä iänikuisia pallopelejä. Niistä moni liikunnan vihaajakin voisi löytää oman lajinsa. Joukkuepelit ei kaikille sovi.

Vierailija
88/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa pakottamaan,väkisinkö sinne suihkuun aletaan lapset raahaamaan?Vaikka meilläkin oli suihkupakko niin hoitui ne pesut käsienpesualtaassa,

en usko että ujolle/kiusatulle lapselle auttaa kertoa ettei omaa kehoa tarvitse hävetä ja suihkussa voi käydä häpeilemättä muiden seurassa.

Kyllä käsienpesualtaassa haisevien paikkojen peseminen riittää.

Jo kertoo paljon opettajasta jos kytätään kuka käy suihkussa ja kuka ei ja sen perusteella numero laskee jos ei käydä suihkussa,hirveä olet,joskaan koko 12 vuoden kouluaikana kaikissa kouluissa ne lukuisat liikanmaikat olivatkin ne kauheimmat maikat,kaikki tiukkapipoisia.

Kyllä uimahallissa moni piti uikkaria osittain päällä,sanoi kukkahattutädit mitä tahansa,ei sielläkään ole valtuuksia alkaa repimään uikkaria pois päältä jos ei suostu alasti suihkussa käymään,

tuskin kukaan ilkeydellään vartaloaan häpeääa ja käy suihkussa peitellen kehoaan,kyllä siinä on aivan muut syyt.

Vierailija
89/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Mä en muutenkaan ymmärrä, että miten voi olla koulun tehtävä opettaa ihmisiä peseytymään? Mitä virkaa vanhemmilla enää on, jos ei edes perusjuttuja opita kotona?

Mutta jokainen saa mennä suihkuun YKSIN. Tekö käytte koko perhe aina joukkosuihkussa? Ja saunomista ei meidän perheessä harrasteta.

Vierailija
90/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä normaalilla työpaikalla mennä kesken työpäivän jumppaan/juoksemaan/hiihtämään/uimaan/pelaamaan jne?

Yleensä noita tehdään työpäivän jälkeen.

Liikuntatunnit pitäisi sijoittaa aina päivän loppuun. Liikunnanopet voisivat olla tuntiopettajia ja heitä pitäisi olla riittävän monta, jotta tämä onnistuisi. Alaluokilla luokanope voi opettaa liikan (näin minun ala-asteaikanani oli). Näin jokainen voisi mennä vasta kotona suihkuun.

Vierailija
91/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kouluaikana 90- luvun alussa oli suihkupakko, ope tuli vahtimaan ja jos ei käynyt pesulla sai huonomman numeron liikunnasta. Katossa olevia lorottajia, oli hauska vältellä ettei tukka kastu. :D

Omaa lasta kehotan kyllä käymään suihkussa koulussakin. Meillä on nyt menossa jonkinsortin hygieniakasvatusta kyn iltapesulla käynti on niiiin vastenmielistä että! Eilen tuli pikimustana pihalta ja jouduin pakottamaan kauheiden huutoraivareiden raikuessa suihkuun :(

Onkohan tää kuinka yleistä lapsilla? (7v)

Vierailija
92/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 80-luvulla koulussa sai käydä suihkussa, mutta riitti myös jos pesi kainalot lavuaarissa.

Suihkupakko edistää kiusaamista ehdottomasti!

Meillä suihkussa kävivät luokan hienostelijat ja ne, jotka olivat hoikkia ja aikaisin kehittyneitä. Jotenkin he tunnistivat jo silloin olevansa "parempia" kuin muut.

Mielestäni suihkupakko ei todellakaan ole mitään hyvää hygieniakasvatusta! Jokainen voi käydä kotonaan suihkussa päivän päätteeksi.

Varhaisteini-ikäiset ovat erittäin haavoittuvia kehonsa suhteen varsinkin nykyään.

Vierailija
93/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet ovat meidän suomalaisten ongelmat kun voidaan napista liiallisesta hygienian ylläpidosta. Hohhoijjaa...

Vierailija
94/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lapsemme eivät siis peseydy koulussakaan muiden nähden.

koska meidän uskonto kieltää suvaitsemattomien fanatikkojen kanssa hengailun sekä tyttöjen alistamisen mm huiveilla ja muilla pienille lapsille sopimattomilla vaatteilla. Eli jos lapsesi olisi tulossa omani kanssa samalle luokalle meidän pitäisi vaihtaa koulua.

Vierailija
95/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liikuntatunnit pitäisi sijoittaa aina päivän loppuun. Liikunnanopet voisivat olla tuntiopettajia ja heitä pitäisi olla riittävän monta, jotta tämä onnistuisi. Alaluokilla luokanope voi opettaa liikan (näin minun ala-asteaikanani oli). Näin jokainen voisi mennä vasta kotona suihkuun."

Ja siellä taas mahtavaa älynvirtaa :D. Montako liikuntasalia arvelisit löytyvän yhdestä koulurakennuksesta? Suurimmassa osassa kouluja on ainakin 2 rinnakkaisluokkaa, joissain jopa yli 5. Sitten kerrot ne luokka-asteiden määrällä niin saat viikossa pidettävien liikuntakertojen määrän, muista että yleensä kyseessä on myös kaksoistunti. Ota huomioon myös, että monet koulut ovat nykyään yhtenäiskouluja, jolloin rakennuksessa opiskelee satoja lapsia eskareista ysiluokkalaisiin, kutakin ikäluokkaa siis monta ryhmää. Ihanko oikeasti kuvittelet,että kaikille luokille riittää tilaa ja välineitä salissa iltapäivän viimeisillä tunneilla?

Kyllä huomaa, että mitään kokemusta koulumaailmasta ei ole, vaan asiantuntijalausunnot annetaan taas omien kivikautisten koulukokemusten mukaan. Mitähän mieltä kansa olisi siitä, että nostettaisiin veroprosentit pilviin, ihan vain jotta saataisiin rakennettua joka koulun viereen kovan rahan ja 10 salin liikuntahalli? Perusteluksi korotuksille kirjattaisiin, että saleja nyt vain tarvittiin tällainen määrä lisää ettei mamman herkkien mussukoiden tarvitsisi käydä koulupäivän aikana suihkussa?!

Toisaalta, mitä se opettajaa haittaisi pitää ulkoliikuntatunteja. Minä ulkoilen mieluusti säässä kuin säässä, pukeutumiskysymyshän se vain on. Olen kuitenkin huomannut, että kotiväen mielestä edes tihkusateella ei voi ulkoilla, pakkasella ei voi ulkoilla, helteellä ei voi ulkoilla, kovassa auringonpaisteessa ei sovi kaikkien olla, kostea metsä on aivan vihoviimeinen paikka ulkoiluun ja räntäsateessa ulkoilukaan ei kaikille perheille käy jne. Eli miten ehdottaisit tässä tilanteessa toimittavan? Olisiko niin, että yksi luokka telmii salissa ja me muut 2-5 luokkaa seisoskelisimme sitten liikuntatunnin katoksen alla odottamassa hienohelmoille sopivaa ja mieluista ulkoilusäätä?

Joskus sitä aina ihmettelee mistä niitä rehellisesti tyhmiä lapsia välillä satelee, mutta nopeasti sen aina muistaa ettei se ole tosiaan lapsen vika, hänhän ei geenejään voinut valita...jos on lusikalla älynvirtaa annettu, ei voi kauhalla vaatia.

Vierailija
96/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei ole oikeutta pakottaa ketään tekemään yhtään mitään.

Älkää herran tähden opettako tuollaista viestiä niille mukulillenne. Tästä se johtuu kun alaikäiset nulikat juovat "sidukkaa" keskellä kaupunkia, pelottelevat ohikulkijoita ja rikkovat paikkoja. Kun poliisi tulee paikalle ja käskee kaatamaan juomat maahan, haistatellaan virkavallalle päin naamaa ja nauraa röhötetään päälle. Ihan vain siksi, että äiti on sanonut, ettei ketään voi pakottaa mihinkään.

En tarkoita, että ne teidän nuorenne oikein suunnittelevat etukäteen soittavansa suuta esim. poliisille, he vain poimivat mussukoitaan puolustavien äitien puheista ne sopivat osat, ja käyttävät niitä hyväkseen.

Vierailija
97/138 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on onneton 3D-näkö ja olin surkea monissa pallopeleissä. Itkinkin sitä usein. Hiihtokilpailuissa olin vika tai tokavika. Pituushyppy oli ihan painajaista kun minulla on töppöjalat. Uimisessa ja pikajuoksussa ja notkeutta vaativissa lajeissa oli kohtuullinen.

Mutta mä olen ylpeä siitä, että turpaan tuli ja kestin sen. Painajaismaiset suihkut, epäonnistuneet pallopelit, traumatisoivat hiihtokilpailut ja täysin epäinhimillisen voikkamaikan. Mä en ymmärrä tätä curling-vanhemmuutta ollenkaan. Ei tarvitse, kun ei lapsi halua. Mistä se epäonnistumisen ja paskan sietokyky sekä suomalainen sisu kasvaa, jos ei tarvitse tehdä mitään?

Vierailija
98/138 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa opettajalle että mun lapsi ei halua käydä suihkussa koulussa.

Vierailija
99/138 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän 9-vuotiaan hikikään vielä haise. Urheilee pari kertaa viikossa vapaa-ajalla aika rajua lajia ja todellakin on ihan hikinen (naamassa pisaroita ja punainen), mutta vaatteet ei varsinaisesti haise hielle vieläkään. Toki suihkutellaan urheilun jälkeen, kun se viilentää ja tulee puhtaampi olo + hyvä opetella jo nyt tavaksi.

Vierailija
100/138 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi vain pestä kainaloita, kasvoja ja jalkoja ja käydä sitten kotona tarvittaessa vielä suihkussa?