Onko lapseni pakko esiintyä luokkatovereiden nähden alasti?
Koulusta tuli viesti, että liikkatunnin jälkeen on pakko käydä suihkussa. 9-vuotiaamme on arka ja haluaa kotonakin käydä suihkussa ja saunassa itsekseen ,eikä esiintyä alasti kenenkään seurassa. Onko hänen pakko tehdä koulussa niin ja vielä puolituntemattomien luokkatovereiden edessä?
Kommentit (138)
Hygieniakasvatus kuuluu myös opetussuunnitelmaan ja ihan yleinen käytöstapa ja kohteliaisuussääntökin on, että hien hajut pestään pois kun on liikuttu ja kun päivä jatkuu siitä yhteisissä työtiloissa. Liikunnan numero muodostuu myös asenteesta ja en todellakaan anna itse kiitettävää (9-10) jos asenne ei ole kohdallaan, oli taidoiltaan kuinka hyvä tahansa. Peseytymisestä kieltäytyminen kuvastaa kyllä asennetta osaltaan. Usein moni yrittää myös kiertää suihkuunmenoa sanomalla ettei tullut edes hiki. Sekin kertoo sitten mainiosti siitä, että etpä silloin selvästikään tehnyt tunnilla asianmukaisella saatika kiitettävällä tavalla kun ei kerran kaksoistunnilla edes hiki tullut pintaan, vaikka 2h pelattiin korista/jalkapalloa/juostiin maastojuoksua tms. Kyllä siellä hiki tulee jos jotain tekisi eikä vaan vetelehtisi ja menisi sieltä msitä aita on matalin :)
mutta tosi harva oikeasti kävi, suurin osa kävi jossain vessassa pesemässä kainalot tms. Välillä opettaja (mies) tuli seisomaan suihkuhuoneeseen, vahtimaan että kaikki todella kävivät suihkussa. Se jos mikä oli nöyryyttävää ja siitä tehtiin useita valituksia. Myöhemmin meille tuli naisopettaja liikuntaa opettamaan. Kuukautisten aikana sai lähteä 5 min aikaisemmin suihkuun.
Ei edes aikuisten. Ei mun mielestä ketään saa pakottaa alastomaksi toisten edessä.
Höh, ei kai nyt tarvitse olla ja esiintyä alasti muiden edessä? Ei ainakaan meillä tarvinnut.
Menee vaan pyyhe vyötäröllä pesuhuoneeseen, jättää pyyhkeen koukkuun ja menee lähimpään suihkuun tai reunimmaiseen suihkuun, peseytyy ja sitten taas palaa pyyhkeelle.
Onko lapsella huono itsetunto?
Kouluissa tulisi olla suihkukaapit, jos lapsia todella pakotetaan käymään suihkussa. Ei olisi muuten iso investointi. Muuten ei todellakaan saa pakottaa.
Jollekin syrjitylle voi olla tosi ikävää joutua joka viikko kiusaajien kanssa samaan aikaan suihkuun. Samoin tosi laihalle tai pyöreälle. Aikaisin kehittyneen, jolla jo ehkä kuukautisetkin alkaneen, voi olla ikävä myös suihkutella alasti vielä täysin lautojen luokkatoverien kanssa, jotka supattavat sinusta selän takana. Samoin ikävää sellaiselle, joka on viimeisenä kehittyvä. Itse olen ollut isompi kuin muut, kehittynyt ensimmäisten joukossa ja ollut vielä syrjitty etenkin ala-asteella, joten en tosiaan välittänyt yhteissuihkuista.
Hygieniakasvatus kuuluu myös opetussuunnitelmaan ja ihan yleinen käytöstapa ja kohteliaisuussääntökin on, että hien hajut pestään pois kun on liikuttu ja kun päivä jatkuu siitä yhteisissä työtiloissa. Liikunnan numero muodostuu myös asenteesta ja en todellakaan anna itse kiitettävää (9-10) jos asenne ei ole kohdallaan, oli taidoiltaan kuinka hyvä tahansa. Peseytymisestä kieltäytyminen kuvastaa kyllä asennetta osaltaan. Usein moni yrittää myös kiertää suihkuunmenoa sanomalla ettei tullut edes hiki. Sekin kertoo sitten mainiosti siitä, että etpä silloin selvästikään tehnyt tunnilla asianmukaisella saatika kiitettävällä tavalla kun ei kerran kaksoistunnilla edes hiki tullut pintaan, vaikka 2h pelattiin korista/jalkapalloa/juostiin maastojuoksua tms. Kyllä siellä hiki tulee jos jotain tekisi eikä vaan vetelehtisi ja menisi sieltä msitä aita on matalin :)
Huh, mikään ei ole ilmeisesti muuttunut sitten 80-luvun. Miksi ne oppilaat, joille muiden edessä alasti oleminen on ongelma, eivät saisi käydä suihkussa erikseen?
Hikiliikunta on muutenkin hyvä keino karkoittaa viimeisetkin liikunnan ilon rippeet niistä oppilaista, jotka eivät ole sporttisia. Heille parasta antia koululiikunnassa olisi oppia ulkoilemaan ja liikkumaan ulkona - retkely, sienestys, kävelylenkit. Sporttiset oppilaat liikuvat vapaa-ajallaan joka tapauksessa, sitä ei tarvitse erikseen koulussa korostaa ja mennä heidän ehdoillaan. Kilpailuhenkisyys on myös tekijä, joka karkottaa vähemmän liikkuvia.
Kansanterveys syntyy siitä, että ihmiset hyötyliikkuvat arkielämässään, ei siitä, että vedetään hikitreeni kerran viikossa - hikitreenaaminen kun ei tule koskaan olemaan kokokansan juttu.
T: liikuntatunteja koulussa vihannut sh, joka rakastaa liikkumista
Liikuntatuntien ei tosiaan tarvitsisi olla niin kilpailuhenkisiä vaan jokainen saisi suorittaa tasollaan ja opetusta pitäisi tosiaan siirtää enemmän suuntaan, jossa kannustettaisiin löytämään iloa liikunnasta ja ulkoilusta eikä semmoista pakkoa, josta ne ei-sporttiset alkaa vaan inhota liikuntaa entistä enemmän.
Meillä oli yläasteella liikunta päivän viimeisenä.
Mutta meillä kotona ei edes ollut suihkua eikä lämmintä vettä... Sauna lämmitettiin pari kertaa viikossa, keskiviikkona ja lauantaina, joten kesäaikaan tuli käytyä uimassa. Mutta talvella ei voinut uida järvessä. Ehkä oli hyväkin peseytyä hikisen liikuntatunnin jälkeen.
Eli edelliset ovat sitä mieltä, että kullannupuille ei tarvitsisi liikuntatunnilla tulla ollenkaan hiki? Että sillä tavalla olisi ihanteellinen tunti takana? Mitä se sellainen liikunta sitten sopisi olla? En kyllä keksi mitään liikunnaksi tai urheiluksi tulkittavaa lajia, jossa ei yhtään hiki tulisi. Shakki? Kävelylenkkiä ehdotettiin. Sitäkö sitten 10kk vedettäisiin? En tiedä miten veteliä te olette kävelemään, mutta kyllä minulle kävelylenkin tarkoitus on kohottaa kuntoa ja sen myötä hiki tulee. Koulu on monen oppilaan kohdalla ainoa paikka, jossa joutuu hiukan laittamaan jalkaa toisen eteen ja sen kyllä kaupungilla kulkiessa, lasten synttäreillä ja harrastuksissa toden teolla huomaa. Ällöttävän pulleroita ja kömpelöitä lapsia on huikea määrä ja jenkkakahvat ja vatsareput löllyy jo ala-asteikäisillä :-O. Olen samaa mieltä opettajan kanssa, että kyllä nyt sentään hiki saisi ja pitääkin liikkatunneilla tulla. Mitä sellaisia liikuntatunteja sitten pitämään, missä vaan oleillaan.
Miksi kouluissa ei voisi olla suihkukaappeja/verhoja?
Keho on jokaisen henkilökohtainen asia,jokainen saa suhtautua alastomuuteen miten haluaa,eikä ketään saisi pakottaa olemaan alasti toisten ihmisten edessä jos ei halua.
Kainalot,kasvot ja jalat voi pestä wc:n lavuaarissa.
Selittäkää herkemmälle nuorelle/lapselle kuinka "kehitys on normaalia ja lässynlää" voin sanoa ettei moniakaan auta,vai monenko suihkua arasteleva lapsi on pakottamisen jälkeen alkanut mielellään käymään suihkussa.Tuo vie viimeisetkin ilot liikunnasta.
Liikuntatunnit on muutenkin pakottamista,kiristämistä,kun seuraan nykyisten ala-asteelaisten tunteja niin ei ainakaan asiat ole parempaan suuntaan menneet.Liikkumisen pitäisi olla iloista ja leppoisaa! -ainakin kouluissa,jokainen vapaa-ajallaan saa tavoitella mm-kisoihin ym. mutta koulussa liikunnan pitäisi olla kaikille ns. tasapuolista,josta kaikki suoriutuisivat onnistuneesti.
Teki talvella kurjaa katsoa kun iso lauma koululaisia hiihti metsässä.Kaukana toisista,kauan toisten jälkeen,tuli pyöreämpi tyttö yksinään.Suretti.
Liikka tunnit täytyy myös järjestää viimeiselle tunnille,niin lapset pääsevät kotiin suihkuun.
Eli edelliset ovat sitä mieltä, että kullannupuille ei tarvitsisi liikuntatunnilla tulla ollenkaan hiki? Että sillä tavalla olisi ihanteellinen tunti takana? Mitä se sellainen liikunta sitten sopisi olla? En kyllä keksi mitään liikunnaksi tai urheiluksi tulkittavaa lajia, jossa ei yhtään hiki tulisi. Shakki? Kävelylenkkiä ehdotettiin. Sitäkö sitten 10kk vedettäisiin? En tiedä miten veteliä te olette kävelemään, mutta kyllä minulle kävelylenkin tarkoitus on kohottaa kuntoa ja sen myötä hiki tulee. Koulu on monen oppilaan kohdalla ainoa paikka, jossa joutuu hiukan laittamaan jalkaa toisen eteen ja sen kyllä kaupungilla kulkiessa, lasten synttäreillä ja harrastuksissa toden teolla huomaa. Ällöttävän pulleroita ja kömpelöitä lapsia on huikea määrä ja jenkkakahvat ja vatsareput löllyy jo ala-asteikäisillä :-O. Olen samaa mieltä opettajan kanssa, että kyllä nyt sentään hiki saisi ja pitääkin liikkatunneilla tulla. Mitä sellaisia liikuntatunteja sitten pitämään, missä vaan oleillaan.
Kyllä siellä saa hiki tulla, mutta lajeja ja niiden toteutusta tulisi soveltaa tavalla, josta ne huonommat liikujatkaan ei traumatisoidu. Itse kuulun niihin, joka on saanut koulusta traumat moneen lajiin vuosiksi ja vasta myöhemmin löytänyt liikunnan ilon uudelleen, kun on omasta tahdosta saanut liikkua sitä vauhtia ja sen matkaa, kun haluaa. Ja tiedän, etten ole ainoa laatuani. Eikö se olisi koululaisten etua ajatellen positiivista, että liikumisesta jäisi kohtuu hyvä mieli ja onnistumisen tunne.
Käsittääkseni en missään kohtaa sanonut, että suihkuun ei saisi missään tapauksessa mennä erikseen tms. Sanoin, että opetussuunnitelmaan kuuluu myös ohjaaminen järkeviin hygieniatapoihin ja sen vuoksi (sekä ennen kaikeka järkyttävien hajuhaittojen vuoksi!!!) suihkuun tulee mennä. Minun puolestani kaikille voisi olla vaikka oma koppi, mutta harva kunta taitaa mitään spa-osastoja olla innokas rakentamaan kouluihin. Vihaan yli kaiken seistä siellä pukkarin ulkopuolella jäkättämässä suihkupakosta, en todellakaan huvikseni siellä notku. Pakko kuitenkin on, koska sitä käryä ei todellakaan loppupäivää kestä jos koko luokallinen teinihikeä valuu tunnilta suoraan luokkaan. Tekisitkö itse mielelläsi koko päivän töitä ketunpesän hajuisessa työhuoneessa? Sinusta vissiin olisi ihan ok, jos 20-30 kollegaa kävisi aamulla parin tunnin treeneissä ja sitten vetäisi sieltä kopista hikisen kropan päälle työvaatteet ja jakaisitte sitten pienen työkopin vielä koko päivän...? Enpä usko.
Teitä kukkahattutätejä!?! Silmiäni muljauttelen täällä kun näitä aivottomien nyhvöperseiden vastauksia luen! Ohhoh! Vittu siinä mitää hävettävää ole jos saatana samaa sukupuolta olevien kanssa käydään pesulla!!! Mitä vittua te opetatte teidän lapsille noin yli menevää häveliäisyyttä, mikä aikuisiällä voi rajoittaa jo ihan liikaa. Mä ainakin opetan mun mussukoilleni, että liikunnan jälkeen on peseydyttävä, koulussakin. Ja omalla esimerkilläni näytän että omassa kehossa ei ole mitää hävettävää tai likaista, eikä mahdollisia kilojaankaan tule peitellä neuroottisesti. Toivon että lapsistani kasvaa terveellä itsetunnolla varustettuja reippaita kansalaisia eikä tollassien riippakivien nurisevien kaltaisia. Enkä tarkoita teidän pieniä lapsia, vaan heidän vanhempiaan jotka tollasseen rohkaisee. Sanokaa niille muksuille että pää pystyyn ja suihkuun vaan! Jos sä itse häpeilet itseäsi, se on merkki että sua pitää katsella vielä enemmän että mikäs tolla on kuin noin peittelee ja nyhvöilee.
Liikuntatunnit on muutenkin pakottamista,kiristämistä,kun seuraan nykyisten ala-asteelaisten tunteja niin ei ainakaan asiat ole parempaan suuntaan menneet.Liikkumisen pitäisi olla iloista ja leppoisaa!
Meillä oli ihan mukavaa pelata ja harrastaa yleisurheilua, voimistella, jumpata yms. Tai ainakaan meillä poikien puolella ei ollut ongelmia, ketään ei kiusattu.
Ei minua vanhemmat opettaneet häpeilemään itseäni. Aikuisena sitä ei aina muista, miten ilkeitä lapsetkin voivat olla toisilleen. Kyllä sitä paikkansa tiesi, kun syrjittiin, tissejä osoiteltiin ja selän takana supateltiin. Ei siinä hirveästi nauttinut näiden morkkaajien edessä suihkuttelusta alakoululaisena.
Omalla esimerkilläni näyttäisin että vikojaan ei kannata häpeillä eikä todellakaan antaa itseään nujertaa tollaset mokomat tirskujat. Opettaisin, ettei kukaan ole täydellinen, kaikissa on vikoja (myös niissä itseään täynnä olevissa supattajissa), voimaa ja rohkeutta on kantaa itseään pää pystyssä, vikoineen kaikkineen. Tämä tulisi monen aikuisenkin oppia!
no sama se kuinka hyvä itsetunto on, ei se sitä epämukavuutta poista, jos silti pilkataan. Itse rohkaisisin kyllä omia lapsia myös toki menemään suihkuun vaan jos se on ainoa vaihtoehto. Mutta jotkut suihkuverhot ei minusta olisi hirveä sijoitus, sillä aina löytyy lapsia, joita oikeasti tuollainen ahdistaa.
No jos siellä suihkun puolella tapahtuu tuollasia räikeyksiä, niin siinä enää tarvi epämukavuutta poteakkaan. Suoraan open tai jonkun muun aikuisen juttusille. Eihän nyt kiusaamista pidä kenenkään sietää!!!
Asun ulkomailla ja täällä ei koskaan käydä liikuntatunnin jälkeen suihkussa. Oma lapseni kuolisi häpeästä jos joutuisi riisuutumaan luokkakavereidensa katsellessa. Meillä on kotona suihku ja sitä käytetään ahkerasti.
Pitäisi huomioida kasvavien ja kehittyvien lasten arkuus oman kehon suhteen. Suomessa on ihme meininki että kaikkien pitää olla valmis heittämään vaatteet pois missä tahansa ja kenen tahansa seurassa tai muuten katsotaan pitkin nokanvartta.
Ai missä tahansa ja kenen tahansa seurassa???? Onko paksumpaa kuultu!? Kyse oli saatana KOULUN LIIKUNTATUNNEISTA ja niiden jälkeisestä suihkusta SAMANIKÄISTEN SAMAA SUKUPUOLTA OLEVIEN LAPSIEN KESKEN! Mistä te revitte noita? Käydäänhän täällä ahkerasti uimahalleissakin ja siellä kuuluu peseytyä ennen altaaseen menoa eikä saunaankaan saa mennä uimapuku päällä. Mieluummin asun suomessa, olen ylpeä suomalainen. Eipä tarvihe ottaa stressiä ja voin käydä tyttöjen saunailloissa.
Kouluissa tulisi olla suihkukaapit, jos lapsia todella pakotetaan käymään suihkussa. Ei olisi muuten iso investointi. Muuten ei todellakaan saa pakottaa.