Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lidl työnantajana?

Vierailija
21.08.2012 |

Elikkäs hain ihan muuten vain Lidl:n töihin, kun nyt olen ilmeisesti työtttömäksi jäämässä. (Nykyisessä paikassa koko ajan puhutaan jatkosta, mutta mitään ei mustaa valkoisella ole.) ja pääsin haastatteluun.

Paikka Lidl:ssä olisi vakituinen, mutta osa-aikanen (olisikohan 30t/vko? Sopisi minulle vallan hyvin).

Haluaisin kuulla Lidläisiltä, minkälaista on olla kyseisessä kaupasssa töissä ihan oikeasti tällä 2010-luvun puolella, ei mitään urbaanilegendoja punaisista otsapannoista. Entä minkälainen oli haastattelu? Joudun nyt ensimmäistä kertaa elämässäni jonnekin ryhmähaastatteluun...

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tullessaan Lidl oli aivan surkea työpaikka, jonka meiningistä liikkui aika rankkojakin juttuja. Itse menin sinne tänä vuonna töihin opiskelurahoja tienaamaan ja näyttävät kyllä petranneen. En ainakaan vielä ole nähnyt samanlaista natsimeininkiä, josta silloin aikoinaan puhuttiin. Ovat ilmeisesti sitten älynneet inhimillistää suomalaisille työoloajaan tai sitten tämäkin riippuu paikasta.

Muutama epäkohta minusta kuitenkin on. Käytäntö on, että työntekijöiden pitää liimata eväisiinsä kuitit muuten työnantaja heittää eväät menemään. Aika ikävää epäluottamusta minusta työnantajan puolelta, mutten tiedä, onko tämä joku yleinen käytäntö kaupanalalla. Kassalla joutuu myös olemaan välillä koko työvuoron. Itse olen nyt ollut kolme viikkoa putkeen joka päivä kassalla tekemättä muuta, mikä on tosi raskasta ja tylsää. Olen nuori ihminen, eikä minulla ole ollut koskaan selkävaivoja, mutta nyt on alkanut minullakin selkä jomottaa. Kotiin saatetaan myös soittaa ja käskeä töihin ihan yllättäen, ja puhelimeen on kuulemma AINA vastattava, vaikka sitten olisi kipeä, nukkuisi tai ei edes pääsisi tulemaan. Joskus saattaa myös käydä niin, että passitetaankin kokonaan töiseen myymälään tekemään työvuoro. Kieltäytyä toki saa, mutta ei mielellään.

Paljon taitaa kuitenkin riippua päälliköistä ja työkavereista. Kaikki ovat olleet ihan rentoja, enkä ole nähnyt kyylämeininkiä (ainakaan tähän mennessä), eikä kuuluisia laukun tarkistuksiakaan ole tapahtunut (elleivät sitten tarkista salaa :D). Vaikuttaa siis ihan siedettävältä työpaikalta.

Vierailija
2/77 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hukassa. Lidl _on_ yksityinen työnantaja. Julkisia ovat kunnat ja valtio ja sitten on vielä kirkko. Kaikki muut ovat "yksityisiä".

Ennen Lidliä olin yksityisellä työnantajalla niin isona plussana pidän nyt ettei palkka-asioiden kanssa tarvitse taistella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajan puheluun, ei vaikka olisi työsuhdepuhelin, jollaisesta tässä tuskin edes on kysymys.

Ihan sama vaikka työnantaja sanoisi, että on vastattava. Ei ole.

Kotiin saatetaan myös soittaa ja käskeä töihin ihan yllättäen, ja puhelimeen on kuulemma AINA vastattava, vaikka sitten olisi kipeä, nukkuisi tai ei edes pääsisi tulemaan.

Vierailija
4/77 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni on nyt puolisen vuotta ollut eräässä Lidlissä Tampereella. On ihan tykännyt - ei mikään unelmajopi, mutta kyllä siitä (vähän :D) maksetaan. Tunteja on saanut tehdä alusta asti niin paljon kuin jaksaa, vaikka "vain" 24 viikkotunnin sopimuksella on. (Paljon sairaslomia ja "sairaslomia"...) Ainoat valituksen aiheet ovat oikeastaan olleet asiakkaat, mutta niiden kanssa nyt saa vääntää kaupassa jos toisessakin.

Vierailija
5/77 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lidl on paras. Töitä saa paiskia, kaikki tekevät tasa-arvoisesti kaikkea, mikä tarkoittaa MYÖS sitä, että päällikötkin ovat kassalla tarvittaessa. Selllaista ihme hierarkiaa, kuin vaikkapa Keskolla, ei ole, että kassat ovat alinta kastia ja kaikki tekevät vain sitä yhtä omaa hommaansa.Jos on jonoa, niin kaikki ovat siellä kassalla 8h, niitä päälliköitä myöden. Mutta joka päivä saa tehdä muutakin, töitä on tarpeeksi kaikille. Siivoushommat eivät haittaa yhtään, itse pidetään kaupasta huolta.

Vierailija
6/77 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tykkäsi kovasti, ja tunteja sai tedä paljonkin enemmän kuin nuo sovitut 30. Kuulemma reilu työnantaja. Yhtään moitetta en pojan suusta kuullut työnantajaa kohtaan.

Vierailija
7/77 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vastata puhelimeenkaan (ei sellaista pakkoa voi ollakaan), mutta jos on aikaa ja haluaa rahaa, niin miksikäs ei? Sairaslomia on aina, joten musta ne on vaan hyvä lisätienestikeino, JOS on aikaa. Myöskään muihin myymälöihin ei ole pakko menne tuuraamaan, ainakaan meillä.

Vierailija
8/77 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esimiestehtävissä toimivilla yhtä helvettiä. Puoli vuotta sitä kestin, monta kertaa itkin, kun ahdisti ja vitutti niin paljon kun tiesi joutuvansa taas menemään töihin. Siellä oli myös áivan sairas aluepäällikkö, joka teki esimiesten elämästä helvetin.. Elämäni pahin virhe oli mennä lidliin töihin!!

Vierailija
9/77 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan tähän vanhaan ketjuun. Kaikki tietävät saavat vastata! Eli kysymyksessä Lidl myyjänpaikka "työ alkaa sopimuksen mukaan" . Kuinka pian hakuajan umpeutumisen jälkeen voi odottaa kutsua haastatteluun?? Kuinka siitä ilmoitetaan? Puhelimitse/postitse/spostilla. Tietäisi vähän, koska luopua toivosta..

Vierailija
10/77 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan tähän vanhaan ketjuun. Kaikki tietävät saavat vastata! Eli kysymyksessä Lidl myyjänpaikka "työ alkaa sopimuksen mukaan" . Kuinka pian hakuajan umpeutumisen jälkeen voi odottaa kutsua haastatteluun?? Kuinka siitä ilmoitetaan? Puhelimitse/postitse/spostilla. Tietäisi vähän, koska luopua toivosta..

Minulla tuli kutsu haastatteluun, kun oli vielä hakuaikaa jäljellä jotain viikko. Liekkö todistukseni teki vaikutuksen vai mikä lie :p lähetin avoimen hakemuksen päivää ennenkuin tuli paikka moliin hakuun. Jos ei viikon kuluessa hakuajan jälkeen kuulu, niin en oikein usko että ottavat yhteyttä. Minulle ainakin soittivat.

Vierailija
11/77 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että se on työnantajalle kovinkaan "edullista" tehdä paljon koeaikapurkuja. Työnantajalle kuitenkin tulee kustannuksia työntekijöiden koulutuksista, joten tuskinpa se siitä johtuu, että oot potkut saanut.

Vierailija
12/77 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 22:50"]

Olin Lidlissä töissä syksyllä sen 4kk eli koeajan. Olisin mielelläni jatkanut, vaikka täyttä kuraa oli työ, kuitenkin minut irtisanottiin koeajan puitteissa. En kertaakaan myöhästynyt ja muutenkin käytökseni oli todella hyvää sekä kohteliasta. Aina vastasin puhelimeen kun soitettiin ja usein meninkin tuurailemaan. Silti minut irtisanottiin ja kerrottiin että minulla oli todella hyviä mahdollisuuksia.

Jälkeenpäin sain kuulla että täällä omalla alueellani (Itä-Uusimaa) lidlissä on usein tälläinen tapa, että koeajan jälkeen heitetään pihalle, sillä se tulee "halvemmaksi" työnantajalle. Ja niinhän se on ilmeisesti, henkilöt jotka olivat samaan aikaan kanssani haastattelussa, ovat myös kadonneet lidlin työkuvioista samoihin aikoihin kuin minä. Ja kokoajan haetaan uusia työntekijöitä, jotta saadaan taas käyttää uusia henkilöitä "hyväksi".

Ei enää koskaan lidliin töihin.

[/quote]

Haha!

Tiedätkö, miten kallista on kouluttaa uusia työntekijöitä? Ei meillä pk-seudulla ainakaan luovuta kehityskelpoisesta työntekijästä mistään hinnasta. Taisit olla vatsataudissa joka lauantaiaamu.

Vierailija
13/77 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lidliläinen-

Lidl on loistava työpaikka, olen ollut 2 vuotta töissä ja ensimmäisen puolen vuoden jälkeen minut ylennettiin vuorovastaavaksi, vuorovastaavan hommista saa enemmän palkkaa kuin myyjän hommista, mutta vastuutakin riittää; myymälä, henkilökunta, tuotteiden riitto, tilitykset ja rahaliikenne.. Nyt olen saanut uuden ylennyksen seuraavalle tasolle eli musta tulee apulaismyymäläpäällikkö, taas enemmän valtaa ja vastuuta. Koulutus alkaa ensi viikolla ja palkka nousee sen mukana :) Työ lidlissä on kivaa mutta ripeätahtista, pitää hyvin vireessä ja ei ehdi väsymään kun on kokoajan menossa. Kuorman purun kanssa ei "nössöillä" esim. K-ryhmässä kaikki tuotteet ovat rullakoissa tai lavalla josta nostetaan muutama laatikko tavaraa apukärryille ja viedään ne paikalleen ja haetaan lisää.. Kun taas lidlissä; pumppukärryistä kiinni ja koko lava mukaan ja siitä kaikki niin perkeleen nopeasti hyllyyn, yhteen hyllylavaan menee aikaa 20-40min riippuen työntekijästä ja tuotteista joita lavalla on. Eli ripeätä hommaa on , hyvä niin. lidlissä homma toimii, meillä ainaki tosi mukava porukka ja mukava aluepäällikkö ja kaikki.. Työssä viihtyminen on omasta asenteesta enimmäkseen kiinni. Itse esimiehenä arvostan työntekijöissä: nopeutta, ahkeruutta, hyviä sosiaalisia taitoja, rentoa asennetta ja ennen kaikkea sitä että vaikka ei aluksi olisikaan hyvä työntekijä niin silti on valmis yrittämään ja oppimaan uutta.. Kassalla röhnöttäjät ei pitkälle pötki, oli yritys mikä tahansa. Tottakai sielläkin välillä joutuu olemaan mutta tosiasia kaupan alasta on se että 90% kaupan töistä tapahtuu myymälässä, ei kassalla. Ulkopuoliset ihmiset (ei töissä kaupan alallla) kuvittelevat että jos olet kaupassa töissä niin olet kassalla 8h päivässä.. Asia ei todellakaan ole näin, meillä lidlissä kun kassalla ei enää tarvita niin paljoa ihmisiä niin heti sieltä lähdetään myymälän töiden pariin.. Ainakin ne reippaimmat työntekijät.

Vierailija
14/77 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen etelä-pohjanmaalla lidlissä ollut kohta vuoden ja voin sanoa että monta itkua on itketty ja muutama ollut jo pitemmällä sairaslomalla loppuun palamisen takia. Itse olen luultavasti seuraavaksi jäämässä.. Myymäläpäällikkömme ei kunnioita työntekijöitä yhtään ja puhuu erittäin töykeästi. työvuorolistat ei tule sovittuna päivänä ja välillä tulee laittomiakin vuoroja, meitä on liian vähän ihmisiä töissä. (kaksi + paistaja yleensä) Meille kerrotaan etä pitää olla ripeämpi mutta kaikki tekevät jo parhaansa.. Päälliköt eivät tee asiallemme mitään, vaan hokevat vain että kyllä naapurikaupunginkin myymälässä hyvin pärjätään ja siellä on yhtä paljon myynti, mutta kun niiden kanssa juttelee asia on ihan eri. Meidän myymälä on vain ottanut asian esiin.

Vierailija
15/77 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin kiinnostais tietää työhaastattelusta?

Vierailija
16/77 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli ihan henk koht haastattelu, kuulemma ryhmähaastattelujakin on ollut jossain. Vastataan kysymyksiin ja näytetään reippaalta ja iloiselta, sillä pärjää pitkälle. On tosiaan Lidlejä joissa on hyvä ilmapiiri ja niitä joissa ei ole, mutta on se joskus työntekijästäkin kiinni. On nähty niitäkin, joiden mielestä kaikki on aina päin helvettiä ja jotka näkevät paikan ihan kamalana, toisin kuin muut työntekijät (esim. jokainen työvuoro on yhtä huono, ja valivalivali). Nämä usein irtisanoutuvat itse.

Pienillä paikkakunnilla kun on vähän työntekijöitä, voi tosiaan vaikuttaa ilmapiiriin todella paljon yksi kuspää, oli se pomo tai pomon kaveri. Mutta niin varmaan kaikissa kaupoissa/kaikilla aloilla.  Tsägästä kiinni...

Vierailija
17/77 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis haastattelu parin päivän päästä, ei ainakaan kerrottu että olis ryhmähaastattelu, mutta oon kuullut että lidlissä käytetään tätä ryhmähaastattelua? Onko kassan käyttö vaikeaa? jännittää miten sen oppii.. Mitä haastattelussa kysytään? kauheeta ku mua jännittää.. aikaisempaa kokemusta mulla siis ei ole myyjän työstä :S

Vierailija
18/77 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut nyt puolisen vuotta töissä Lidlissä. Yleisesti ottaen asiat sujuvat hyvin. Töitä riittää ja palkka tulee ajallaan. Opiskelijana teen 15 tuntia viikossa, mutta välillä tunnit menevät miten sattuu. Syksyllä oli monta viikkoa vain 10 tuntia viikossa ja sitten keskelle kiireisiä opintoja iskettiin pari 30 työtunnin viikkoa tasoittamaan noita "vajaita" viikkoja. Oli burnout kyllä lähellä.

Suurimman osan ajasta työvuorotoiveet otetaan hyvin huomioon, mutta välillä tulee mitä ikävimpiä vuoroja. Esim. päivälle, jonka olen toivonut täysin vapaaksi, on laitettu välivuoro, jolloin en ole ehtinyt aamu- enkä iltaluennolle. Vuoronvaihtoihin suhtaudutaan myös erittäin nihkeästi, joka vaikeuttaa erityisesti meidän opiskelevien työntekijöiden elämää. Logiikkaa vuoronvaihdoista ei tunnu myöskään löytyvän, kun toisille niitä annetaan, mutta toisille ei.

Meillä tuntuu olevan myös vähän sellainen hierarkia, että vanhemmat työntekijät saavat hoitaa lavojen purkamisen ja iltasiivoukset, kun uudemmat työntekijät istuvat kassalla aamusta iltaan, vaikka taitoja löytyisi muuhunkin. Samat työvuorot myös ovat alkaneet toistua viikosta toiseen, joka voi tarkoittaa sitä, että olet aina välivuorossa (kassalla) etkä ikinä pääse hyllyttämään tai siivoamaan. Työstä tulee kyllä aika yksitoikkoista.

Moni kuitenkin tykkää eikä näe Lidlissä työnantajana mitään ongelmia. Itselläni vaan sattuu olemaan parempia työkokemuksia muualta, johon Lidlin toimintatapoja vertaan. Toisille sopii, toisille ei. Lidl sopisi minulle työpaikkana varmasti paremmin, jos en opiskelisi yhtä aikaa ja pystyisi joustamaan rajattomasti vuorojen suhteen ja paikkaamaan kaikki saikut.

Vierailija
19/77 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa ettei Lidlissä saa henkilökunta-alennusta. Se motivoi työhön paljon... Vai onko ajat muuttuneet?

T. Ässäläinen

Vierailija
20/77 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha keskustelu jo ja sen lukaisinkin jo läpi, mutta kokemuksia Lidlistä työnantajana (erityisesti pk-seutu) ja millainen ryhmähaastattelu (missä se yös pidettiin) olisi mukava kuulla, sillä olen itse menossa huomenna ryhmähaastatteluun :)

Kiitos jos etukäteen jos joku vielä viitsii vastailla.