Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikilla mun ystävillä on ns. virikelapsi

Vierailija
21.08.2012 |

Siis joilla on kaksi lasta. No, yhdellä ei ole, mut 6 tapausta tulee heti mieleen. Ovat tosi kunnianhimoisia ihmisiä, akateemisia, hyviä työssään, haluavat lapsensa parasta. Osa on jo palannut töihin, ja kaikkien lapset tuntuvat olevan tosi reippaita, iloisia ja keskimääräistä fiksumpia. Voiko päivähoito siis olla pahasta...?

Mietin vaan tätä, kun itse saan pian vauvan ja olen miettinyt, otanko 4-vuotiaani pois tarhasta, jossa viihtyy. Muutama tuttu lähistöllä on mammiksella, mutta heillä on vanhemmat lapset kaikilla pk:ssa. Puistoissa on vain 2-vuotiaita ja sitä nuorempia. Vaikea päättää, mitä tekis.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että isommat lapset kaipaavat seuraa ja ehkä ohjattuakin toimintaa, mutta näissä keskusteluissa aina ihmetyttää sellainen tietty omanapaisuus. Asiaa voisi ajatella myös omaa perhettä laajemmassa perspektiivissä: eikö olisi reilumpaa, että hoitopaikan saavat ne, jotka sitä tarvitsevat = ne, joiden vanhemmat ovat töissä...

Vai onko joku niin naiivi, että luulee virikehoidon lopettamisen lisäävän pk-paikkojen määrää? Eiköhän kaikki asiaa vähänkin ajattelevat ymmärrä, että sellaisessa tilanteessa hoitopaikkoja vähennettäisiin ja päiväkoteja suljettaisiin vastaava määrä.

Hoitopaikkapula ei johdu virikelapsista, vaan siitä, että kunnat säästävät. Päivähoitoon ei laiteta rahaa yhtään enempää kuin on aivan pakko. Jos virikelapsia ei olisi, hoitopaikkoja olisi vielä vähemmän ja niistä vähentyneistä paikoista olisi aivan samanlainen pula.

Rahaa ei tällä tavoin kuitenkaan todellakaan säästettäisi, koska päiväkotien viriketoiminta jouduttaisiin korvaamaan jollain muulla, erilaisilla kerroilla ym, jotka parhaassa tapauksessa päiväkodeista erillään maksaisivat vielä enemmän kuin päiväkodin yhteydessä järjestetty virikehoito. Puhumattakaan byrokratiasta, jota tarvittaisiin päiväkotipaikkojen tarveharkintaan palatessa (joka oli niin toimimaton ja perheille hankala systeemi, että sitä ei kukaan asioista tietävä halua takaisin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi