Kaikilla mun ystävillä on ns. virikelapsi
Siis joilla on kaksi lasta. No, yhdellä ei ole, mut 6 tapausta tulee heti mieleen. Ovat tosi kunnianhimoisia ihmisiä, akateemisia, hyviä työssään, haluavat lapsensa parasta. Osa on jo palannut töihin, ja kaikkien lapset tuntuvat olevan tosi reippaita, iloisia ja keskimääräistä fiksumpia. Voiko päivähoito siis olla pahasta...?
Mietin vaan tätä, kun itse saan pian vauvan ja olen miettinyt, otanko 4-vuotiaani pois tarhasta, jossa viihtyy. Muutama tuttu lähistöllä on mammiksella, mutta heillä on vanhemmat lapset kaikilla pk:ssa. Puistoissa on vain 2-vuotiaita ja sitä nuorempia. Vaikea päättää, mitä tekis.
Kommentit (61)
noin vanhan tarhassa. Ehkä kolme päivää viikossa ja korkeintaan kuusituntisia päiviä.
liittyy nyt siihen, että lapsi pidetään päiväkodissa? Mun mielestä ei ole kovin kunnianhimoista haluta päästä lastenhoidosta mahdollisimman vähällä, joten mihin tällä kunnianhimolla tässä kohden nyt viitataan? Siihen että ap:kin on kunnianhimoinen kunnon ihminen? ;)
liittyy nyt siihen, että lapsi pidetään päiväkodissa? Mun mielestä ei ole kovin kunnianhimoista haluta päästä lastenhoidosta mahdollisimman vähällä, joten mihin tällä kunnianhimolla tässä kohden nyt viitataan? Siihen että ap:kin on kunnianhimoinen kunnon ihminen? ;)
ihmeellisen positiivisessa hengessä tämä keskustelu lähtikin käyntiin..
Ettei Suomessa ole mitään vaihtoehtoa varhaiskasvatukselle kuin tyyliin "parjattu päiväkoti". Kerho ei ole yhtään sama asia, harva kerho on ammattitaidolla vedetty. Päiväkotikin on usein yhtä säilömistä.
Lyhennettyä päivää tosin eikä joka päivä :)
3v olisi siinä ja siinä pitäisinkö enää tarhassa, sitä nuorempaa en laittaisi vaan ottaisin kotiin.
Siis joilla on kaksi lasta. No, yhdellä ei ole, mut 6 tapausta tulee heti mieleen. Ovat tosi kunnianhimoisia ihmisiä, akateemisia, hyviä työssään, haluavat lapsensa parasta. Osa on jo palannut töihin, ja kaikkien lapset tuntuvat olevan tosi reippaita, iloisia ja keskimääräistä fiksumpia. Voiko päivähoito siis olla pahasta...?
Mietin vaan tätä, kun itse saan pian vauvan ja olen miettinyt, otanko 4-vuotiaani pois tarhasta, jossa viihtyy. Muutama tuttu lähistöllä on mammiksella, mutta heillä on vanhemmat lapset kaikilla pk:ssa. Puistoissa on vain 2-vuotiaita ja sitä nuorempia. Vaikea päättää, mitä tekis.
että kaikkien lapset on mieluummin pk:ssa?
Ihan oikeasti?
Mulla on 3 poikaa, joista yksi vielä erityisen vilkas ja sosiaalinen, ja silti kaikki ovat AINA mieluummin kotona kuin pk:ssa. Tai no kaksi on jo koulussa, mutta aikanaan.
Mun mielestä virikehoito on ihan ensimmäisiä asioita, joista olisi todella helppo säästää.
Ja se nyt on ihan paskapuhetta, että yhtään isommalla paikkakunnalla kaikkien isommat lapset olisi pk:ssa. Se on vaan taas löysäpersemamman laiskuutta, jos ei pysty järjestämään lapselleen seuraa päivisin.
luotu hyvä vaihtoehto päiväkodille avoimen varhaiskasvatuksen kautta. Siellä lapsia hoitavat päiväkodin työntekijät päiväkodin tiloissa. Lapset saavat tuossa päivässä ne virikkeet, mitä päiväkodin lapsetkin, mutta siirtymävaiheet, ruokailu ja päiväunet sekä toinen ulkoilu jätetään pois. Ja jos ei ole todella kädetön äiti, siinä kerhon jälkeen voi lapsia pukiessa sopia puistotapaamiset ja kylästelyt, niin että lapset saa sitä ikäistään seuraa vaikka joka päivä jos on tarvis.
vääntää rautalangasta, miten akateemisuus liittyy siihen, että isompi lapsi pistetään päivähoitoon. Sillä ihan sattumalta myös omat kaverini ovat pääsääntöisesti akateemisia, eikä kenenkään isompi lapsi ole päiväkodissa vaikka ovat pienemmän kanssa kotona. Ei koulutustaustalla ja uralla ole yhtään mitään tekemistä näiden asioiden kanssa, joten jotain muuta tällä ihmisten taustan korostamisella haettiin, ja mua kovasti kiinnostaa, että mitä.
koska en halua vaihtaa ryhmää nyt kerhoon ja sitten kerhosta takaisin samaan eskariryhmään. Jos siis edes kumpikaan siirto onnistuisi ylipäätään.
Meillä 5v on 3pv/vko ja 5h/pv, eli 15h/vko hoitosopimuksella.
Mun mielestä just ok näin. On ollut samassa ryhmässä 2v jo täysipäiväisenä, ei vaihdu kaverit kerhoon menemisen takia.
-Neljän äiti
mut olen kuullut, ettei siellä ole oikein jengiä. Sääli, mutta tämä on tilanne.
Se akateemisuus tuli mainittua vähän ehkä turhaan osana omaa päänsisäistä ajatuskulkua, ts. ihan fiksutkin ihmiset vievät lapsiaan virikehoitoon, virikehoito ei näytä olevan pahasta... mitähän minun kannattaisi tehdä...
Osin myös mietin, miksiköhän juuri minun tuttavapiirissäni on näin paljon näitä virikelapsia. Sori sekavuus, mut teen monta asiaa kerralla. Ap
Neljävuotias TARVITSEE jo päiväkodin ohjattua toimintaa, mutta vain osapäiväisesti. Koko päivästä ei lapselle hyötyä.Siis jos lapsellesi haluat parasta vie osapäivä hoitoon vaikka 4kertaa viikossa.
Neljävuotias TARVITSEE jo päiväkodin ohjattua toimintaa, mutta vain osapäiväisesti. Koko päivästä ei lapselle hyötyä.Siis jos lapsellesi haluat parasta vie osapäivä hoitoon vaikka 4kertaa viikossa.
Pitihän palstamarttyyrinkin päästä ääneen, ihmeellisen positiivisessa hengessä tämä keskustelu lähtikin käyntiin..
Sitten kun tulee kritiikkiä, sitä ei kestetäkään. Mitä jos jätettäis hoitopaikat niitä oikeasti tarvitseville? Niin joo, eihän se käykään, kun Nicoyamppa rakastaa niin kavereitaan, jotka on olleet sillä koko ihmisikänsä, ja olis niin JULMAA repiä lapsi rutiineistaan omaan kotiin, oman äidin ja uuden sisaruksen kanssa Sitäpaitsi, Nicoyampalla on ikiaikainen oikeus hoitopaikkaansa, koska se oli siinä ENSIN.
mut olen kuullut, ettei siellä ole oikein jengiä. Sääli, mutta tämä on tilanne.
Se akateemisuus tuli mainittua vähän ehkä turhaan osana omaa päänsisäistä ajatuskulkua, ts. ihan fiksutkin ihmiset vievät lapsiaan virikehoitoon, virikehoito ei näytä olevan pahasta... mitähän minun kannattaisi tehdä...
Osin myös mietin, miksiköhän juuri minun tuttavapiirissäni on näin paljon näitä virikelapsia. Sori sekavuus, mut teen monta asiaa kerralla. Ap
nykyään virikelapsia on yhä enemmän.
Ymmärrän, että isommat lapset kaipaavat seuraa ja ehkä ohjattuakin toimintaa, mutta näissä keskusteluissa aina ihmetyttää sellainen tietty omanapaisuus. Asiaa voisi ajatella myös omaa perhettä laajemmassa perspektiivissä: eikö olisi reilumpaa, että hoitopaikan saavat ne, jotka sitä tarvitsevat = ne, joiden vanhemmat ovat töissä...
Omakin esikoinen oli 3-vuotias pikkusisaruksen syntyessä ja jatkoi päiväkodissaan 3 päivänä viikossa puolipäiväisesti. Samassa pk-ryhmässä oli paljon muitakin virikelapsia, itse asiassa kaikki pikkusisaruksia saaneet lapset jäivätpäiväkotiin vauvan syntymisestä huolimatta. Näin Helsingissä, hyvällä asuinalueella.
Monessa päiväkodissahan on nykyään omia virikeryhmiä, jotka ovat mielestäni oikein hyvä ajatus. Ammattitaitoiset hoitajat, tutut lapset ja ympäristö. Paikallisessa kerhossa hoitajan pätevyydestä ei ole mitään tietoa ja lapsia ryhmässä yli 20.
Kyllä minä itsekkäästi ajattelen tässä(kin) asiassa omaa perhettäni ja lapsiani tehden heidän kannaltaan parhaimpia päätöksiä. Ei siitä tule mitään palkintoa, jos minä marttyyrinä luovun lapseni pk-paikasta.
Ymmärrän, että isommat lapset kaipaavat seuraa ja ehkä ohjattuakin toimintaa, mutta näissä keskusteluissa aina ihmetyttää sellainen tietty omanapaisuus. Asiaa voisi ajatella myös omaa perhettä laajemmassa perspektiivissä: eikö olisi reilumpaa, että hoitopaikan saavat ne, jotka sitä tarvitsevat = ne, joiden vanhemmat ovat töissä...
Vai onko joku niin naiivi, että luulee virikehoidon lopettamisen lisäävän pk-paikkojen määrää? Eiköhän kaikki asiaa vähänkin ajattelevat ymmärrä, että sellaisessa tilanteessa hoitopaikkoja vähennettäisiin ja päiväkoteja suljettaisiin vastaava määrä.
Hoitopaikkapula ei johdu virikelapsista, vaan siitä, että kunnat säästävät. Päivähoitoon ei laiteta rahaa yhtään enempää kuin on aivan pakko. Jos virikelapsia ei olisi, hoitopaikkoja olisi vielä vähemmän ja niistä vähentyneistä paikoista olisi aivan samanlainen pula.
Rahaa ei tällä tavoin kuitenkaan todellakaan säästettäisi, koska päiväkotien viriketoiminta jouduttaisiin korvaamaan jollain muulla, erilaisilla kerroilla ym, jotka parhaassa tapauksessa päiväkodeista erillään maksaisivat vielä enemmän kuin päiväkodin yhteydessä järjestetty virikehoito. Puhumattakaan byrokratiasta, jota tarvittaisiin päiväkotipaikkojen tarveharkintaan palatessa (joka oli niin toimimaton ja perheille hankala systeemi, että sitä ei kukaan asioista tietävä halua takaisin)
Tarveharkintaisuus olisi helppo järjestää,hoitopaikkahakemuksen oheen vain kopio työ-,opiskelu- tai lääkärintodistuksesta. Kuntien ei tarvitsisi järjestää mitään korvaavaa toimintaa,tällaista lakiin säädettyä velvollisuutta ei ole. Rahaa säästyisi,vaikka pk-paikkapula tuskin helpottaisi. Lisäksi kelalta olisi helppo selvittää kenelle maksetaan jotakin etuutta,mikä perustuu lapsen kotona hoitamiseen tai äitiyslomaan.
Voisithan tietysti vähentää hoitopäivien määrää tai pituutta?