Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ja ruotsinkieli.

Vierailija
20.08.2012 |

Hermot menee lapseni kanssa. On saanut päähänsä ettei aio opiskella ollenkaan ruotsia, joka hänellä alkaa tänä lukuvuonna. Miksi ei tajua sitä asiaa jotta elämme kaksikielisessä maassa!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ihan hyvin voinut lukea ruotsalaisia kirjoja ja lehtiä, katsoa ruotsalaisia leffoja ja tv-sarjoja, matkustella Ruotsissa tai vaikka pyöräillä Ahvenanmaalla ja samalla käyttää ja kehittää ruotsiasi. Mutta niinkuin monet muutkin suomalaiset - ovatko he sitten niitä "oikeita" suomlaisia - suhtaudut kuin uhmaikäinen lapsi: "En ala!" Ja mitä perimmältään tässä vastustetaan? Kielitaitoa. Eikö se ole vähän hölmö vastustuksen kohde?

En tiedä luitko ollenkaan alkuperäistä viestiäni. Pyöräillä Ahvenanmaalla: on aikas kaukana sieltä missä asun. Lukea ruotsalaisia lehtiä tms: aikamoista ajanhukkaa. Luen mieluummin espanjankielisiä, jota puhun sujuvasti.

Kuten jo sanoin, en ole kymmeneen vuoteen tarvinnut ko.kieltä ja sitä olen vuosikaudet opiskellut yläasteella, lukiossa ja amk:ssa. Nyt pitäisi taas yliopistossa opiskella. Minun pitäisi nähdä aivan käsittämättömästi vaivaa sen eteen. En löydä mistään motivaatiota siihen.

Vierailija
22/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kyllä alkuperäisen viestisi.

Jos hallitset sujuvasti englannin ja espanjan, ei ruotsin uudelleen oppiminen voi olla niin vaikeaa. Vaihda espanjankielinen kirjallisuus vähäksi aikaa vaikka Muumeihin tai Mankelleihin, kyllä se opiskelemasi ruotsi sieltä aivopoimuista palautuu. Kuuntele Bo Kaspers Orkesteria, katso Onnea onkimassa-tv-sarjaa (Solsidan) ... Lycka till! :)

Olisit ihan hyvin voinut lukea ruotsalaisia kirjoja ja lehtiä, katsoa ruotsalaisia leffoja ja tv-sarjoja, matkustella Ruotsissa tai vaikka pyöräillä Ahvenanmaalla ja samalla käyttää ja kehittää ruotsiasi. Mutta niinkuin monet muutkin suomalaiset - ovatko he sitten niitä "oikeita" suomlaisia - suhtaudut kuin uhmaikäinen lapsi: "En ala!" Ja mitä perimmältään tässä vastustetaan? Kielitaitoa. Eikö se ole vähän hölmö vastustuksen kohde?

En tiedä luitko ollenkaan alkuperäistä viestiäni. Pyöräillä Ahvenanmaalla: on aikas kaukana sieltä missä asun. Lukea ruotsalaisia lehtiä tms: aikamoista ajanhukkaa. Luen mieluummin espanjankielisiä, jota puhun sujuvasti.

Kuten jo sanoin, en ole kymmeneen vuoteen tarvinnut ko.kieltä ja sitä olen vuosikaudet opiskellut yläasteella, lukiossa ja amk:ssa. Nyt pitäisi taas yliopistossa opiskella. Minun pitäisi nähdä aivan käsittämättömästi vaivaa sen eteen. En löydä mistään motivaatiota siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kyllä alkuperäisen viestisi.

Jos hallitset sujuvasti englannin ja espanjan, ei ruotsin uudelleen oppiminen voi olla niin vaikeaa. Vaihda espanjankielinen kirjallisuus vähäksi aikaa vaikka Muumeihin tai Mankelleihin, kyllä se opiskelemasi ruotsi sieltä aivopoimuista palautuu. Kuuntele Bo Kaspers Orkesteria, katso Onnea onkimassa-tv-sarjaa (Solsidan) ... Lycka till! :)

Mutta pointti meni silti komeasti ohi. En löydä sisäisesti motivaatiota käyttää valtavasti aikaa ruotsin opiskeluun. Toki olen lapsellinen. Jotenkin vaan opiskelun, kokopäivätyön ja huushollin hoitamisen jälkeen kerta kaikkiaan koen epäoikeudenmukaiseksi, että valtavasti aikaa pitäisi käyttää pakkoruotsin opiskeluun. En voi olla kunnon KTM, jos en pysty palvelemaan suomenruotsalaisia. Kuten jo totesin, ruotsalaisia pystyy aivan mainiosti palvelemaan (englanniksi).

Vierailija
24/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä pakkoruotsista voisi ottaa ilon ja hyödyn irti sen vastustamisen sijaan. Jos et sitä välttämättä tarvitse, niin kyllä siitä hyötyä, tai ainakin iloa voi olla paljonkin. Ei kielitaito ole koskaan turhaa.

Mutta pointti meni silti komeasti ohi. En löydä sisäisesti motivaatiota käyttää valtavasti aikaa ruotsin opiskeluun. Toki olen lapsellinen. Jotenkin vaan opiskelun, kokopäivätyön ja huushollin hoitamisen jälkeen kerta kaikkiaan koen epäoikeudenmukaiseksi, että valtavasti aikaa pitäisi käyttää pakkoruotsin opiskeluun. En voi olla kunnon KTM, jos en pysty palvelemaan suomenruotsalaisia. Kuten jo totesin, ruotsalaisia pystyy aivan mainiosti palvelemaan (englanniksi).

Vierailija
25/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos et sitä välttämättä tarvitse, niin kyllä siitä hyötyä, tai ainakin iloa voi olla paljonkin."

Ei ole hyötyä ja vielä vähemmän iloa. Kuten totesin jo, että opiskelin ja osasin puhua ruotsia amk:ssa. Kymmeneen vuoteen en ole tarvinnut ja nyt pitäisi taas opetella alusta uudelleen. Ilo on tosiaan aika kaukana.

Itse asiassa tämä tekee minut hirveän surulliseksi. Kommentit, että koitapa kasvaa aikuiseksi. Siis voisinko saada järkevän selityksen miksi aikuisen (yli 30 v.) pitäisi käyttää järkyttävä määrä aikaa ruotsin opiskeluun? Vastaus ei voi olla, että ehkä siitä joskus voi olla jotain hyötyä, kun siitä ei vielä tähän päivään mennessä ole ollut. Eikö mene kaaliin, että kaikki Suomessa eivät asu Länsirannikolla?

Vierailija
26/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan pystynyt ymmärtämään, miksi jotkut vastustavat kielitaitoa.

Asennevamma tosiaan.

Vierailija
27/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut suurehkossa kaupungissa länsirannikolla koko ikäni. En ole tarvinnut ruotsia missään koulujen ulkopuolella. Virkamiestutkinto on kumminkin "suoritettu".

Muutin naimisiin mennessäni paikkakunnalle, jossa on enemmistö ruotsinkielisiä. Mieheni on asunut ko. paikkakunnalla koko ikänsä, aloittanut ruotsin opinnot 3. luokalta (kuten paikkakunnan kaikki suomenkieliset lapset, vaihtoehtoja ei ole), työkavereista enemmistöllä äidinkieli ruotsi, firman emoyhtiö on ruotsalainen, eikä hän silti tarvitse edes työssään ruotsin kieltä, eikä osaa sitä yhtään minua paremmin.

Vierailija
28/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaisia vain 5%. Tämä tekee sen, että monella paikkakunnalla 0%. Onpa hyödyllistä tosiaan tuhlata aikaa ruotsin opiskeluun. Mutta hei, totta kai pitää olla valmis vaikkapa kerran 20 vuodessa palvelemaan sitä hienoa suomenruotsalaista omalla kielellään, jotta tämä voi sitten v*ttuilla, ettei taivuteta heidän hienoa kieltään oikein.

Vierailija
29/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermot menee lapseni kanssa. On saanut päähänsä ettei aio opiskella ollenkaan ruotsia, joka hänellä alkaa tänä lukuvuonna. Miksi ei tajua sitä asiaa jotta elämme kaksikielisessä maassa!

Vierailija
30/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan käsittänyt miksi joillekin on niin tärkeää puolustaa "pakkoruotsia" sillä, että "kielitaito on aina hyvästä" tai "ruotsi on helppo oppia ja auttaa opiskellessa muita kieliä myöhemmin". Minkä ihmeen takia oppilaat eivät voisi itse valita kieltä, jota HALUAVAT opiskella, sen sijaan, että täytyy väkisin opiskella ruotsia, joka ei (kuten ei mikään muukaan kieli) kiinnosta koko ikäluokkaa? Itsestään selvästi motivaatio olisi kaikilla ihan eri luokkaa, jos saisi itse valita opiskeltavan kielen.

Myöskin väite, että ruotsin kielen opiskelu auttaa jatkossa opiskeltaessa muita kieliä, joten sitä kannattaa harjoitella, on aivan järjetön. Ei ruotsin kieli auta yhtään sen enempää muiden kielien opiskelua kuin muutkaan kielet. Miksi siis opiskella ihmisen rajalliseen "kielivalikoimaan" ruotsia, jos se ei kiinnosta tai sitä ei tarvitse? Eikö mieluummin kannattaisi opiskella senkin sijaan jotain kieltä, joka on opiskelijalle mielekäs ja tarpeellinen? Olisi hauska kuulla perusteluita vastaan. :)

Vierailija
31/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin unohtui mainita, että itselläni ei ollut mitään erityistä antipatiaa ruotsinopiskelua kohtaan, hyvällä kielipäällä kohtuullisesti opin melko pienellä harjoittelulla perusteet, myöhemmin työelämässä ja puolison sukulaisille puhunut tarpeeksi ruotsia, että pysynyt joten kuten kuosissa. Kuitenkin olisin mieluummin lukenut sen tilalla esimerkiksi italiaa, jota olen koulujen jälkeen opiskellut itsenäisesti. Ei tarvitse olla paska ruotsissa tai jotenkin kielellisesti lahjaton, jotta voi perustella ruotsin kielen PAKOLLISUUTTA vastaan. Vaihtoehtona ehdottomasti järkevä kieli toki.

Vierailija
32/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan käsittänyt miksi joillekin on niin tärkeää puolustaa "pakkoruotsia" sillä, että "kielitaito on aina hyvästä" tai "ruotsi on helppo oppia ja auttaa opiskellessa muita kieliä myöhemmin". Minkä ihmeen takia oppilaat eivät voisi itse valita kieltä, jota HALUAVAT opiskella, sen sijaan, että täytyy väkisin opiskella ruotsia, joka ei (kuten ei mikään muukaan kieli) kiinnosta koko ikäluokkaa? Itsestään selvästi motivaatio olisi kaikilla ihan eri luokkaa, jos saisi itse valita opiskeltavan kielen. Myöskin väite, että ruotsin kielen opiskelu auttaa jatkossa opiskeltaessa muita kieliä, joten sitä kannattaa harjoitella, on aivan järjetön. Ei ruotsin kieli auta yhtään sen enempää muiden kielien opiskelua kuin muutkaan kielet. Miksi siis opiskella ihmisen rajalliseen "kielivalikoimaan" ruotsia, jos se ei kiinnosta tai sitä ei tarvitse? Eikö mieluummin kannattaisi opiskella senkin sijaan jotain kieltä, joka on opiskelijalle mielekäs ja tarpeellinen? Olisi hauska kuulla perusteluita vastaan. :)

Miten asia voisikaan edistyä, jos pakkoruotsin vastustajatkin kuulevat mieluiten "perusteluja vastaan"? Etkö seiso asiasi takana?

Vierailija
33/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerro ja perustele, miksi olen väärässä" :D

Vierailija - 21.08.12 05:41 (ID 15427502)

Itse en ole koskaan käsittänyt miksi joillekin on niin tärkeää puolustaa "pakkoruotsia" sillä, että "kielitaito on aina hyvästä" tai "ruotsi on helppo oppia ja auttaa opiskellessa muita kieliä myöhemmin". Minkä ihmeen takia oppilaat eivät voisi itse valita kieltä, jota HALUAVAT opiskella, sen sijaan, että täytyy väkisin opiskella ruotsia, joka ei (kuten ei mikään muukaan kieli) kiinnosta koko ikäluokkaa? Itsestään selvästi motivaatio olisi kaikilla ihan eri luokkaa, jos saisi itse valita opiskeltavan kielen. Myöskin väite, että ruotsin kielen opiskelu auttaa jatkossa opiskeltaessa muita kieliä, joten sitä kannattaa harjoitella, on aivan järjetön. Ei ruotsin kieli auta yhtään sen enempää muiden kielien opiskelua kuin muutkaan kielet. Miksi siis opiskella ihmisen rajalliseen "kielivalikoimaan" ruotsia, jos se ei kiinnosta tai sitä ei tarvitse? Eikö mieluummin kannattaisi opiskella senkin sijaan jotain kieltä, joka on opiskelijalle mielekäs ja tarpeellinen? Olisi hauska kuulla perusteluita vastaan. :)

Miten asia voisikaan edistyä, jos pakkoruotsin vastustajatkin kuulevat mieluiten "perusteluja vastaan"? Etkö seiso asiasi takana?

No oletin ihmisten ymmärtävän, että olen edellä mainitsemillani perustein itseni kanssa samaa mieltä. Ajattelin, että olisi ihan valaisevaa kuulla muiden ajatuksia aiheesta, erityisesti niiden, jotka ovat päin vastaista mieltä. Voidaan sitten kaikki tarkentaa kantojamme fiksummiksi, jos perustelut antavat siihen aihetta ;)

Vierailija
34/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei kantaa ole :D. Maailmassa on niin paljon muuta, keskityn mieluummin oleelliseen.

Mutta jos tietoa haluaa, niin esim. kirjasto voisi olla oiva paikka.

Vierailija
35/35 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei kantaa ole :D. Maailmassa on niin paljon muuta, keskityn mieluummin oleelliseen.

Mutta jos tietoa haluaa, niin esim. kirjasto voisi olla oiva paikka.

Sori, että mulla oli mielikuva, että tässä yritettiin vaan keskustella.

Jos tutkimustietoa ihmisten asenteista ruotsinkielen opiskelua kohtaan olisin kaivannut, niin olisin varmaan mennytkin kirjastoon vauvapalstan sijasta. Miksi noin vihamielinen asenne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän