Eikö lapsenne pärjää hetkeäkään ilman sokerivettä?? (uimahallissa huomattua)
Joka kerta kun käyn uimahallissa, muksuja tankataan ennen ja jälkeen uimisen sokerilitkumehuilla (tyyliin pillimehu). Kuoleeko se muksunne oikeesti, ellei sille tuputeta joka hetki kun mahdollista sokeria kurkusta alas?
Kommentit (101)
Kari Urpola -hahmonsa olevan palstamamma... :)
En jaksa ymmärtää tätä ainaista syömistä, "uintiherkkuja" yms. Uiminen on itsessään kiva juttu, miksi se pitää yhdistää herkutteluun?
No kun av-mamma opettaa Jemina-Jessicalleen, että uiminen on tylsää ja ankeaa Urheilua ja sitä pystyy tekemään vain, jos palkinnoksi saa herkkua! Jemina-Jessicalle opetetaan myös, että ihminen ei pysty olemaan ilman puputtamista muutamaa tuntia, vaan verensokeri pitää pitää korkealla koko ajan. Lisäksi pohjalle on syöty ateria, joka on hiilaria täynnä ja pitää nälän pois noin puoli tuntia. Se on jo ennenkuulumatonta, jos annetaan tulla normaali näläntunne aterioiden välissä! Se luokitellaan jo lapsen rääkkäykseksi, että ihmisen pitää hillitä itsensä ja odottaa hetki kupunsa täyttymistä ihanalla sokeripatjalla. Lapsellekin opetetaan, että se normaali näläntunne on valtavan pelottava asia, jota ei pitäisi ikinä päästää tulemaan. Niin kuin joku aiemmin kirjoittikin, "miksi pitäisi odottaa, ja miksi pitäisi kestää" pari tuntia ilman sokerivettä. Miksei voi tehdä asioista "mukavia ja nautinnollisia" eli puputtaa jotain koko ajan. Muutenhan mikään ei vain voi olla kivaa ja nautinnollista, ellei suu käy koko ajan.
ap
"Meilläkin saa lapset saunan jälkeen kotona lasilliset limua "
Olemme tuhon tiellä.
Niin meilläkin toisinaan :,( Kyllä uimahallissakin pitäisi olla limsatarjoilu heti pukkarissa niin tulisi käytyäkin vähän enemmän :,( Pitääkin sujauttaa aloitelaatikkoon ehdotus!
ap
Niistä juodaan uimareissujenkin jälkeen.
AP:n kaltaiset ihmiset ajattelee, kun meillä on aina lapsen diabeteksen takia joko pillimehua, sosetta, karkkia tms laukussa mukana ja joudumme milloin missäkin aina lapselle noita välipaloja antamaan.
Ihmettelit tuossa yhdessä kommentissasi, että nyt on suurimmalla osalla diabetes. Tiedätkö se on hyvin yleinen sairaus valitettavasti nykyään täällä Suomessa.
Emme käy uimahallissa..
Eikös ylipaino ole aika keskeinen diabeteksen syy? Ja ihmiset vetävät tänäpäivänä enemmän hiilareihin perustuvaa ravintoa kuin koskaan ennen (ja siis lihovat siitä). Muovimargariineja, liuotinöljyjä ja "lightia" on viranomaisten suosituksista syöty jo muutama vuosikymmen, mutta ongelmat vain kasvaa ja kasvaa. Eli kyllä mä vähän sitä mieltä olen, että tämä yletön sokerin, vehnän, tärkkelyssiirappien, maltodekstriinin, glukoosi-fruktoosisiirapin ja maltodekstriinin vetäminen on vähän "paha". Se että lapsetkin napostelevat hiilaria koko ajan eikä muutamaa tuntia pärjätä ilman puputtamista. Mutta kuten sanottu, meillä syödään voi voina ja sokeri sokerina ja syödään kyllä leipää ja pastaakin. Mutta pari tuntia pärjätään ilman sokerivettä uimareissulla :)
ap
Ja miten tämä liittyy sinun alkuperäiseen vauhkoamiseen? Vaikka perhe käy kerran kuussa uimassa tai vaikka kerran viikossa tai jopa 3 kertaa viikossa ja juovat pillimehun sieltä lähtiessään niin se ei takuulla tuo kellekää diabetesta tai lihavuutta. Ja siitähän tässä oli kyse.
Kerros mulle vielä se että mitä mun pitäisi diabeetikkona tehdä kun nimenomaan uinti laskee rajusti sokereita? Olla uimatta, täristä kotiin saakka vai syödä se PAHA, PAHA banaani? Ja jos teillä syödään ja juodaan karkkia ja mehuja muuten niin miten on parempi verrattuna perheeseen jossa mehut juodaan uintireissun yhteydessä?
Minulla on diabetes joten luulenpa että tiedän ko. sairaudesta enemmän kuin sinä. Kyllä, sokeri on sallittua diabeetikoille. Rasva ei. Ja diabetes EI tule pillimehuista :D En oikein tiedä että huvittuako vaiko ihmetellä suuresti aapeeta joka kyylii muiden syömistä. Voin vaan kuvitella miten silmät pomppaisi päästä kun näkisi minut, lihavan valaan syövän heti uimisen jälkeen banaanin. Ai jai :D
Miten sä voit olla lihava valas, koska diabetikkona et voi syödä rasvaa? Sokerihan ei tunnetusti lihota ja syöt ihan ohjeiden mukaisesti diabeetikkona kun käytät sokeria.
Kuivattavat hengitysteitä ja suuta,vaikkei sitä allasvettä joisi. Uiminen on raskasta liikuntaa. Kyllä sen jälkeen pitää jotain juoda ja mielellään hiilihydraattia. Ennen uintia ei kannata kitata nestettä,ettei tarvi juosta vessassa koko ajan.
Mäkin juotan mun kolmikuiselle pelkkää vettä kun äidinmaito on aivan älyttömän makeeta. Ei viitti totuttaa sellaseen.
Komikuiselle tuo vesi tai rasvaton maitop ovatkin huomattavasti äidinmaitoa terveellisempiä valintoja. Äidinmaidossa on ihan älyttömästi tyydyttynyttä rasvaa ja siksi sitä tulisikin nauttia mahdollisimman vähän. Tyydyttynyt rasva tukkii verisuonet ja jo yhä nuoremmilla on tavattu sv-tautien ensioireita.
Pidä turpas kiinni äläkä sekaannu ihmisten asioihin.
Miten sä voit olla lihava valas, koska diabetikkona et voi syödä rasvaa? Sokerihan ei tunnetusti lihota ja syöt ihan ohjeiden mukaisesti diabeetikkona kun käytät sokeria.
Ei diabeetikkokaan elä ilman rasvaa mutta luulitko tosiaan että liikakilot häviää saman tien kun diabetes todetaan?
tiedoksi, että se uimahallissa touhuaminen on todella rankkaa. Uidessa muuten hikoaa ihan älyttömästi. sitä ei vaan huomaa eikä tajua, kun on siinä vedessä koko ajan. Jälkikäteen vaan huomaa sen vetämättömän olotilan, joka johtuu nestehukasta.Sen huomaa yleensä vasta sitten, kun on poistuu hallista. Lapselle tulee sellainen totaalinen verensokerin romahdus-väsy-kiukku. Pillimehu on yksi helpoimmista keinoista selviytyä sieltä hallilta kotiin ruokapöydän ääreen (ellei sitten mennä munkkikahville uimahallin kahvioon, kauhistus sentään). Ja sitäpaitsi sokeri on luonnontuote. Mitä pahaa siinä mielestäsi ap on? Hampaat täytyy tietty harjata, mutta terveelisempää se on taatusti kuin keinotekoiset makeutusaineet.
Meilläpä onkin ihan pillimehuja kotona laatikossa josta lapset voivat itse ottaa. Meillä lapset saavat jopa energiajuomia jo kaksi-vuotiaana. Viikonloppuisin kulkevat omat limutölkit kädessä. Saavat itse valita mitä limua, joten ihan jopa cocacolaa hui!
Tiesitkö muuten että täällä eletään vain kerran (tod. näk.) ja kaikki kuollaan joka tapauksessa. Kuka ennemmin, kuka myöhemmin, mutta pillimehuun ei kuole, usko pois! Itsekin olen vielä elossa vaikka olen saanut vapaan kasvatuksen ja suurin piirtein syödäkseni ja juodakseni mitä olen halunnut, ja kas kummaa aikuisena ei ole tehnyt kertaakaan mieli karkkia, sipsiä, jäätelöä tai mehuja.
Tämä ilmiö on todettu myös tuttavaperheissä. Kotona ollaan niin saakelin tarkkoja lasten ruokavaliosta ja sitten kun lapset tulevat kylään, tyhjentävät alta aikayksikön lautaset kekseistä ja karkeista. Suorastaan rohmuavat!
Omat lapseni saavat myös suurinpiirtein mitä haluavat ja kas kummaa, jos karkkia tarjotaan niin vastaus on lähes aina "Ei kiitos". Jäätelökin on meillä vapaasti otettavissa pakastimessa ja silti käyvät siellä vain harvoin.
Mainitaan nyt vielä että emme ole lihavia. Olemme terveitä ja iloisia ihmisiä. Meillä on rajoja, mutta kaupassa ei tarvitse lapsen tapella, koska lapsemme harvoin kaupasta pyytää muutakuin purkkaa tai vichyä. Vaikka tietää että saa ostaa melkein mitä haluaa.
Meilläpä onkin ihan pillimehuja kotona laatikossa josta lapset voivat itse ottaa. Meillä lapset saavat jopa energiajuomia jo kaksi-vuotiaana. Viikonloppuisin kulkevat omat limutölkit kädessä. Saavat itse valita mitä limua, joten ihan jopa cocacolaa hui! Tiesitkö muuten että täällä eletään vain kerran (tod. näk.) ja kaikki kuollaan joka tapauksessa. Kuka ennemmin, kuka myöhemmin, mutta pillimehuun ei kuole, usko pois! Itsekin olen vielä elossa vaikka olen saanut vapaan kasvatuksen ja suurin piirtein syödäkseni ja juodakseni mitä olen halunnut, ja kas kummaa aikuisena ei ole tehnyt kertaakaan mieli karkkia, sipsiä, jäätelöä tai mehuja. Tämä ilmiö on todettu myös tuttavaperheissä. Kotona ollaan niin saakelin tarkkoja lasten ruokavaliosta ja sitten kun lapset tulevat kylään, tyhjentävät alta aikayksikön lautaset kekseistä ja karkeista. Suorastaan rohmuavat! Omat lapseni saavat myös suurinpiirtein mitä haluavat ja kas kummaa, jos karkkia tarjotaan niin vastaus on lähes aina "Ei kiitos". Jäätelökin on meillä vapaasti otettavissa pakastimessa ja silti käyvät siellä vain harvoin. Mainitaan nyt vielä että emme ole lihavia. Olemme terveitä ja iloisia ihmisiä. Meillä on rajoja, mutta kaupassa ei tarvitse lapsen tapella, koska lapsemme harvoin kaupasta pyytää muutakuin purkkaa tai vichyä. Vaikka tietää että saa ostaa melkein mitä haluaa.
Energiajuomaa 2-vuotiaalle, no lycka till!
Av-mammojen perusteesi on, että jos ei vedä uimahallin pukkarissa sokerivettä, niin ei ikinä saa mitään herkkuja ja sitten lapsi menee naapuriin ja ROHMUAA siellä herkkuja. Parasta on siis antaa lasten syödä herkkuja ihan miten paljon ja miten usein itse haluavat. Se on paras tapa kasvattaa hyviin ruokatottumuksiin :) Vähän sama kun täällä se on vakavan mielisairauden merkki, jos kotona on melkein aina siistiä :) Samoin se on ihan sairasta, ellei lapset saa joka päivä hiilariherkkumättöä. Eihän mistään voi iloita ja nauttia ilman sitä!
ap
tämä liuotinmargariini- ja pillimehufanaatikko jaksaa. Ilmeisesti on pakonomainen tarve saada viimeinen sana, joten laitetaanko vähän pökköä pesään? Katsotaanko mitkä muut ruoka-aineet saavat vielä tämän pylväspyhimyksen tuomion. ;-D
Av-mammojen perusteesi on, että jos ei vedä uimahallin pukkarissa sokerivettä, niin ei ikinä saa mitään herkkuja ja sitten lapsi menee naapuriin ja ROHMUAA siellä herkkuja.
Nii-iin? Ja sinun perusteesi on, että jos lapsi kerran viikossa saa jossain pukuhuoneessa sen pillimehun = syö syödä karkkia, limpparia ja mehuja JOKA PÄIVÄ?
Menehän nyt vähän itseesi ja m-i-e-t-i.
Onko sinusta oikeasti huonompaa se, että lapsi saa kerran viikossa uimareissulla pillimehun vai se, että teidän lapsenne saavat kotona limpparia saunan jälkeen?
Voisinko minä siis vetää yhtä kummallisia johtopäätöksiä, että sinun lapsesi ovat vaarassa sairastua diabetekseen, kun saavat juoda limppari, kun meillä sitä ei lapset saa ollenkaan?
pillimaitoa juoda uinnin jälkeen?
Uimahallilämpöisessä vedessä (27 - 28 astetta) lämmönhukan vaikutuksesta kuluu levossa keskimäärin 40 % enemmän energiaa kuin maalla.
Ja tuohon kun lisää vielä saunomiset päälle, niin mielestäni ihan paikallaan nauttia vähän energiaa/nesteitä uinnin jälkeen. Varsinkin lapsien.
Kyllähän esim. saunajuoma on ihan vanha käsite. Miksi sen pitäisi olla limua, eikö voi olla esim. pillimehu? Se Hart Sport mitä ennen uimahalleissa oli tarjolla sisältää muuten yli 20 eri lisäainetta...
Oikeasti. "Eivätkö lapsenne pärjää HETKEÄKÄÄN...", jne. Mietipä nyt hetkinen tätä kysymystäsi. Eli jos lapset juovat sokerimehun uimahallissa, he juovat sitä aina ja jatkuvasti? Ihan tosi? Kuitenkin kerran viikossa vedettävä saunalimu on ok, koska se tapahtuu sinun perheessäsi, eikä kerran viikossa pahojen mehukattimammojen uimahallireissuilla? : D
Eli samalla logiikalla: Jos näet perheen mäkissä syömässä - he käyvät siellä jatkuvasti.
Jos näet lapsen syövän uimarannalla jäätelöä -sitä syödään siinä perheessä joka päivä ja jatkuvasti. Jos äiti-ihminen vetelee saunakaljat -hän ei pysty olemaan hetkeäkään ilman.
Me jatkamme paheksunnasta huolimatta edelleen uimahalli- ja pillimehulinjalla, koska meillä ei edes ole täällä ulkomailla saunaa, jossa litkiä sitä sallittua saunalimua kerran viikossa.
Tässäpä hyvä kehitysehdotus ;D
ap