Eikö lapsenne pärjää hetkeäkään ilman sokerivettä?? (uimahallissa huomattua)
Joka kerta kun käyn uimahallissa, muksuja tankataan ennen ja jälkeen uimisen sokerilitkumehuilla (tyyliin pillimehu). Kuoleeko se muksunne oikeesti, ellei sille tuputeta joka hetki kun mahdollista sokeria kurkusta alas?
Kommentit (101)
Se on koko kansan tapa (kuten myös kilojen kartuttaminen ja diabeteksen hankinta) ja mää on ihan pihalla :,(
ap
Mun on pakko ihan oikeasti kysyä että vieläkö on olemassa ihmisiä jotka luulee että diabetes tulee sokerista ja sokeri on se paha? :D Päivitä itseni vuoteen 2012.
Kyllä täällä herne taitaa olla pullamössöuimarilasten äitien nenässä. Laajentaisin tämän lasten syöttö/juottokeskustelun vielä laajemmaltikin vapaa-ajanviettoon. Kaverini lähti perheensä kanssa parin km vaellukselle, jonne otettiin eväät mukaan (makkaraa, mehua jne. tietty) ka ENERGIAPATUKOITA taskuun. Koko perhe lapsi (8-v) mukaanlukien melkoisia pulleroita. Eikä kellään (vielä) diabetesta. Luulisi nyt terveen lapsen jaksavan juosta mennen tullen hyvän aamiaisen jälkeen, kunnolla vielä oikeatakin evästä mukana.t. se 2-v ent. vauvauimarin, nykyisen taaperouimarin äiti, joka ei kanna lapselleen eväitä repussa, jos ei ole ruoka-aikana liikenteessä
Entisen vauva-, taapero-, uimakoululaisen ja nykyisen KILPAuimarin äitinä taas ymmärrän hyvin jos silloin tällöin joku haluaa nauttia vaikka nyt sen perkeleellisen pillijuoman pukuhuoneessa. Kaikkien näiden vuosien aikana olen kyllä huomannut niiden HOIKKIEN lapsien ottavan maltilliset mehutankkaukset pukuhuoneissa. Ehkäpä niillä pulleroilla (viit. edellinen kirjoittaja) on sitten vähän erilaiset eväät...
Mutta toisilla sitä kun riittää energiaa raivoamaan aiheesta täällä, niin heille suosittelen ihan jotain kouluttautumista alalle ja ihmisten valistamista ihan ammatikseen.
Se on koko kansan tapa (kuten myös kilojen kartuttaminen ja diabeteksen hankinta) ja mää on ihan pihalla :,(
ap
Mun on pakko ihan oikeasti kysyä että vieläkö on olemassa ihmisiä jotka luulee että diabetes tulee sokerista ja sokeri on se paha? :D Päivitä itseni vuoteen 2012.
Yleensä. Ja lihavuus tulee siitä, kun syödään epäterveellisesti ja enemmän kuin kulutetaan. Rasva on varmastikin diabeetikolle vielä pahempi kuin sokeri noin niin kuin verisuonten kannalta, mutta on tietämätöntä väittää, että nykysuosituksten mukaisesti sokerikaan olisi "sallittua".
että otan aina vesipullon mukaan uintireissulle ja siitä sitten hörpimme janoon.
joskus otan minitomaatteja yms muuta jos lapsi haluaa napostella..saattaa nimittäin oikeasti olla verensokeri alhaalla.
ei tulisi mieleenkään antaa karkkia?
mutta en kyllä todellakaan ajattele että sellainen joka antaa olisi jotenkin huono äiti tai isä?
minkä takia ajattelisin? ei ne lapset kuitenkaan toivottavasti kokoajan sitä syö..
ja tottakai välillä pillimehu maistuu tosi hyvältä,enkä sitä halua lapseltani kieltää totaalisesti...
vaikka en itse annakaan pillimehua uintireissulla, niin en siltikään ymmärrä toisten kyttääjiä.
että kasvattivat minut ja sisareni aivan väärin. Uimahallireissuilla ostettiin mehua ja munkit uimisen päälle, vaellusreissuilla paistettiin (lue poltettiin) makkaraa ja syötiin muitakin eväitä, pyöräretkillä saimme rusinoita ja hiihtoretkillä oli pakattu kuumaa, sokerista mehua/kaakaota termariin.
En muuten muista omasta lapsuudestani ja nuoruudestani, että joka kerta jollain olisi ollut näitä mehuntapaisia litkuja mukana uimahallin pukuhuoneessa.
Kyllä meidän perheen tapoihin 80-luvulla kuului kahvilakäynti uimahallin kahviossa aina uinnin jälkeen. Sieltä sai pehmistä, mikä oli suuri ihme ja ihanuus.
Jos koulun kanssa mentiin uimaan niin mukaan sai varata vähän rahaa sitä pehmistä tai irtokarkkeja varten. Ope ole mukana kahviossa.
Tämämpä vuoksi mekin käymme yleensä uimahallin kahviossa uinnin jälkeen. Jos haluamme päästä halvalla otamme mukaan vain omat pillimehut.
Ei siellä uimassa niin kovin usein käydä että sillä uintiherkulla olisi mitään merkitystä terveyden kannalta. Ehkä nelisen kertaa vuodessa käydään. Kunnassamme ei ole uimahallia.
että kasvattivat minut ja sisareni aivan väärin. Uimahallireissuilla ostettiin mehua ja munkit uimisen päälle, vaellusreissuilla paistettiin (lue poltettiin) makkaraa ja syötiin muitakin eväitä, pyöräretkillä saimme rusinoita ja hiihtoretkillä oli pakattu kuumaa, sokerista mehua/kaakaota termariin.
Niin oli minunkin liikkamaikka-isäni ja kotsanope-äitini. Tetroja imuteltiin mummolareissuilla ja rusinoita naposteltiin. Mummolassa syötiin pullavoileipää = pullapitkoviipaletta, jossa voita päällä. Jokaisen uimahallireissun päätteeksi käytiin kahvilassa, otin aina tetran ja berliininmunkin. Näin ne pahat tavat siirtyy sukupolvelta toiselle.
Yleensä mukana on vain vesipullo, mutta esim viime kesänä esikoisen uimakoulu oli sellaiseen aikaan että päivällinen myöhästyi melkein puoltoista tuntia normaalista. Yleensä lapset söivät pukkarissa banaanit ja pillimehut (tuoremehu) että jaksoivat kitisemättä kävellä sen vähän päälle kaksi kilsaa kotiin.
En jaksa ymmärtää tätä ainaista syömistä, "uintiherkkuja" yms. Uiminen on itsessään kiva juttu, miksi se pitää yhdistää herkutteluun?
mutta kun itse annoin lapselle viimeksi uintireissun jälkeen pilliMAITOA niin eikös joku vanhempi rouva tullut kauhistelemaan, kun maito on lämmintä kun se on uinnin ajan ollut pari tuntia pukuhuoneessa kassissa. Kyseessä siis sellainen Hyla UHT-maito.
Parempi vaan kun tekee niin kuin parhaaksi näkee. Kaikkia ei voi miellyttää.
Tällaiset johtopäätökset voi siis vetää siitä kun näkee jonkun uimahallissa juovan yhden pillimehun max kerran viikossa..? :D
Mä nään mun työkaverin syövän joka ma-pe lounaaksi salaattia ja vettä, ja silti on roimasti ylipainoinen...
Heihaloo, vaikka sen sokerisen pillimehun joisi ihan joka ikinen päivä niin ei se vielä ketään lihavaksi tee, kyllä siihen tarvitaan jotain muutakin... J
a meidän sokeripillimehussa kuitenkin on vaan vettä, sokeria ja luontaisia aromeja - ei mitään järjetöntä myrkkyä käsittääkseni...
En jaksa ymmärtää tätä ainaista syömistä, "uintiherkkuja" yms. Uiminen on itsessään kiva juttu, miksi se pitää yhdistää herkutteluun?
Miksi ihmeessä ei???
Linnanmäelläkin vuoristorata on se kiva juttu, miksi siellä pitää vielä joku hattara/pehmis/popkorni saada? No siksi kun se kuuluu siihen! Eri asia varmaan, jos käy joka päivä ja se on arkista.
Yleensä. Ja lihavuus tulee siitä, kun syödään epäterveellisesti ja enemmän kuin kulutetaan. Rasva on varmastikin diabeetikolle vielä pahempi kuin sokeri noin niin kuin verisuonten kannalta, mutta on tietämätöntä väittää, että nykysuosituksten mukaisesti sokerikaan olisi "sallittua".
Minulla on diabetes joten luulenpa että tiedän ko. sairaudesta enemmän kuin sinä. Kyllä, sokeri on sallittua diabeetikoille. Rasva ei. Ja diabetes EI tule pillimehuista :D En oikein tiedä että huvittuako vaiko ihmetellä suuresti aapeeta joka kyylii muiden syömistä. Voin vaan kuvitella miten silmät pomppaisi päästä kun näkisi minut, lihavan valaan syövän heti uimisen jälkeen banaanin. Ai jai :D
Tällaiset johtopäätökset voi siis vetää siitä kun näkee jonkun uimahallissa juovan yhden pillimehun max kerran viikossa..? :D
Mä nään mun työkaverin syövän joka ma-pe lounaaksi salaattia ja vettä, ja silti on roimasti ylipainoinen...
Mutta kiihkoilija löytää aiheen vaikka sitten pukuhuoneessa juodusta pillimehusta.
Yksityisautoilustakin voisi kyllä käydä huomauttelemassa niille uimahalliin tulijoille ja vaikka järjestää naapurustolle yhteisiä kimppakyytejä sinne uimareissulle.
Mäkin juotan mun kolmikuiselle pelkkää vettä kun äidinmaito on aivan älyttömän makeeta. Ei viitti totuttaa sellaseen.
Meillä on halli kilsan päässä .Ei käydä. En tykkää uimahalleista, joudun siis juottamaan paskajuomat lapsille saunassa. Saunomme varmuuden vuoksi kolme kertaa viikossa, jotta lapset saavat kiiintiönsä.
Mitä kuuluu yhtään kellekään miten muut elämäänsä hoitavat?
joka todennäköisesti on provo, ihan kokonaan mutta...
ihmettelen vaan että miksi muiden sokeriveden nauttiminen häiritsee ap:ta näin paljon? Onko se sulta jotenkin pois? Millä tavoin se sua häiritsee?
Meillä matkaa uimahalliin tasan 400m ja toisinaan mulla on lapsille mukana pillimehut ja hedelmät. Uimareissulle ei viitsi lähteä täydellä mahalla ja jos altaassa haluaa vähänkään aikaa olla, pienillä lapsilla alkaa olemaan jo uinnin jälkeen nälkä. Meillä menee helposti tunti tai ylikin altaassa plus pukeutumiset ja peseytymiset. Ja kun edellisestä syömisestä alkaa olemaan se 3 tuntia, niin kyllä tuollainen leikki-ikäinen rupeaa helposti jo kiukuttelemaan nälkäänsä.
Joskus juomana on mehua, joskus maitoa tai vettä.
Tämän takia meidän uimahallireissut päätyvät sinne pukkariin.
Altaalle kun ei saa ottaa mehuja mukaan :(
Aikaisemmin käytiin siis myös altaalla uimassa, mutta koska sitä pillimehua ei saa siellä uittaa, niin eipä lapset opi enää uimaan, ei.
Se on koko kansan tapa (kuten myös kilojen kartuttaminen ja diabeteksen hankinta) ja mää on ihan pihalla :,( ap
Eikös ylipaino ole aika keskeinen diabeteksen syy? Ja ihmiset vetävät tänäpäivänä enemmän hiilareihin perustuvaa ravintoa kuin koskaan ennen (ja siis lihovat siitä). Muovimargariineja, liuotinöljyjä ja "lightia" on viranomaisten suosituksista syöty jo muutama vuosikymmen, mutta ongelmat vain kasvaa ja kasvaa. Eli kyllä mä vähän sitä mieltä olen, että tämä yletön sokerin, vehnän, tärkkelyssiirappien, maltodekstriinin, glukoosi-fruktoosisiirapin ja maltodekstriinin vetäminen on vähän "paha". Se että lapsetkin napostelevat hiilaria koko ajan eikä muutamaa tuntia pärjätä ilman puputtamista. Mutta kuten sanottu, meillä syödään voi voina ja sokeri sokerina ja syödään kyllä leipää ja pastaakin. Mutta pari tuntia pärjätään ilman sokerivettä uimareissulla :)
ap
Kyllä täällä herne taitaa olla pullamössöuimarilasten äitien nenässä. Laajentaisin tämän lasten syöttö/juottokeskustelun vielä laajemmaltikin vapaa-ajanviettoon. Kaverini lähti perheensä kanssa parin km vaellukselle, jonne otettiin eväät mukaan (makkaraa, mehua jne. tietty) ka ENERGIAPATUKOITA taskuun. Koko perhe lapsi (8-v) mukaanlukien melkoisia pulleroita. Eikä kellään (vielä) diabetesta. Luulisi nyt terveen lapsen jaksavan juosta mennen tullen hyvän aamiaisen jälkeen, kunnolla vielä oikeatakin evästä mukana.
t. se 2-v ent. vauvauimarin, nykyisen taaperouimarin äiti, joka ei kanna lapselleen eväitä repussa, jos ei ole ruoka-aikana liikenteessä