Millaisia kokemuksia teillä on minipillereistä kuten Cerazette?
Onko vienyt voimakkaasti seksihaluja tai aiheuttanut jatkuvaa vuotoa?
Ongelma ehkäisymuodon löytämisessä, odotan pääsyä UÄ-tutkimuksiin ja muuhun jatkoselvittelyyn, mietin aloittaako koko pillereitä ollenkaan aikaa odotellessa.
Kommentit (157)
söin pari liuskaa ennenkuin sain kapselin ja olihan niitä oireita jonkin verran.. ruokahaluttomuus, finnejä, arat nännit. kapselin kanssa ei samoja oireita ole esiintynyt!
Toinen yritys. Aloitin keskikesällä söin kolme levyä, joista loppu pari viikkoa kumminkin kondoomi, kun unohdin ihan levyn pariksi päiväksi. Sitten hukkasin reseptin ja olin saanut juuri näitä noin kahden viikon välein kuukautisia tai jos olisi kahden viikon välein, vaan milloin vain välistä vain vesasssa käydessä pyyhkiessä näki välistä enempi ikin ei tiedä mitä tulee ja miten paljon. Nyt sitten kävin kesällä käymäni YTHS:n ohjaamana kaupungilla taas vain minei. Kaupungilta saan kapselin tammikuussa, mutta kantsiiko ottaa kun valuu ruskeeta paskaa. Välissä oli yhdet myöhässä tulleet luomumenkat, joissa valuin kun niagara ja mulla ei ole ikinä ollut runsas vuoto pikkukuppi/OB:n tms normaali koko ollut hyvä. suoja. Toisista aloitin nämä uudellleen tais tossa olla 4 päivää vuodotonta. Lisäksi iho oli ihan hirveä finnin ongelma kesän ja alkusyksyn toi noin 2kk aikana kun olin vain kondoomilla ongelma katos ja hiusten pesuväli piteni. YTHS/kaupunki ei myönnä muuta kun olen ylipainoi. Onko ylipainoisena vaihtikset kondoomi, selibaatti, jatkuva valuminen tai riskillä vetäminen, joka tietty nyt kun ylipainohan vähentää sitäkin mahdollisuutta.
Minä käytin 5 vuotta e- pillereitä kunnes syksyllä -13 lääkäri ei suostunut kirjottamaan niitä enää ylipainoni vuoksi, sitä oli painoindeksin mukaan kertynyt liikaa ja verenpainekin oli koholla... veritulpan riskin takia en saanut niitä enää käyttää, joten ajattelin siirtyä kuparikierukkaan, joka laitettiin joulukuun alussa. Olisin voinut vielä reseptillä hakea yhden 3kk satsin e-pillereitä, sillä jokin ehkäisy piti olla käytössä sen vajaa 2kk kun kierukka laitettiin. Sanoin siitä ehkäisyneuvolan hoitajalle että voisin sen vielä hakea niin hän sanoi ei ja kehotti tulla neuvolasta hakemaan ilmaiseksi 2 levyä niitä cerazette- minipillereitä.
Ei olisi todellakaan pitänyt hakea, sillä ekan liuskan loppupuolella normaalisti kuivat kasvot muuttuivat akneihoksi :(
Minulla on siis atooppinen iho lapsesta asti, talvisin joka päivä saa olla rasvaamassa käsiä ja samoin kasvoihin päivittäin kuivuuden takia.. välillä kasvoista ihan rapsuttamalla lähtee kuivaa ihoa, siis hilseilee. Tämä siis normaalisti, kunnes cerazetten kanssa kasvot muuttui ihan päinvastaiseksi.. joulukuun alussa vaihdettiin tosiaan kuparikierukkaan mutta kasvot ovat vieläkin hyvin rasvaiset, kiiltävät ja näppyjä hyvin paljon, etenkin otsassa.. :(
Toisessa ehkäisyneuvolassa vielä sanottiin että tätä kasvo-ongelmaa tuskin olisi tullut jos olisin e-pilleristä suoraan siirtynyt kierukkaan niinkuin itse ajattelin ensin tekeväni. Olen tästä kyllä hyvin näreissäni sille hoitajalle joka kielsi hakemasta niitä.. tuskin 2kk olisi mitään haitannut niitä vielä syödä.
kyllä ne kuivat kasvot ovat paljon parempi vaihtoehto kuin tämä, ei muuta tarvinnut tehdä kuin laittaa yöksi niihin ceralania. Osaako kukaan sanoa kuinka kauan kestäisi että kasvot tasottuvat normaaliksi?
Ekan lapsen saatuani käytin viikon, tokan jälkeen en huolinut edes ilmaispakkausta, jota neuvolassa tyrkyttivät.
miulla menkat kestää nykyisin monta vkoa. :/ varmasti johtuvat noista pillereistä. :/ Ennen menkat kestivät vaan sen 3-4pvää.
Menkat on erittäin epäsäännölliset, mutta eipä ne ihan säännölliset ole ennen pillereitäkään ollut. Mutta nykyään siis voi olla puoli vuotta kokonaan ilman menkkoja ja sitten 2kk putkeen. :D Selkään, rintakehään ja kasvoihin tulee välillä reilustikkin hormooninäppyjä. Kasvoissa mulla ei ole ikinä teininä ollut finnin finniä mutta nyt 23 vuotiaana on alkanut kasvoissa näkyä näppyjä ja ihonalaisia finnejä, uskoisin johtuvan pillereistä. :) Seksiin ei ole valtavaa intoa, mutta se voi johtua ihan omasta luonteestakin :D
Positiivisesti olen yllättynyt siitä, että ei turvota mulla laisinkaan niinkun olin ennen pillereiden aloittamista monelta kuullut.
Ekat puoli vuotta lähes jatkuvaa tiputteluvuotoa, sen jälkeen ei menkkoja lainkaan (ihanaa!). Noin kolmen vuoden käytön jälkeen alapään limakalvot alkoivat kuivua niin pahasti, että oli pakko lopettaa käyttäminen. Muita sivuvaikutuksia en huomannut ja tämäkin tosiaan alkoi vasta n. kolmen vuoden käytön jälkeen.
Olen kuusi vuotta käyttänyt ja kuukautiset on noin kerran vuodessa ja kestää päivän. Iho on finninen mutta niin se ollut aina... Minulle tuntuu sopivan.
Söin Cerazetteja muutaman kuukauden. En huomannut mitään kummempia sivuoireita paitsi jatkuvat menkat. Menkat tulivat noin viikon - kahden viikon välein. Yhden ainoan kerran oli jopa kuukauden väli kun en vuotanut. Vaihdoin sitten Mini-Pilleihin ja jatkuva vuotaminen onneksi loppui mutta paikat kuivuivat, niin iho kuin limakalvotkin sekä halut hävisivät kokonaan. Mulla on normaalisti melko rasvainen iho, saisi olla tunnin välein puuteroimassa mutta Mini-Pillit kuivattivat ihoni ihan täysin korpuksi! Kasvojeni iho muuttui hilseileväksi ja samoin silmänympärykset todella kuiviksi ja punoittaviksi. Ihon kutina oli ihan kamalaa. Mikään ravaisempikaan rasva tai öljyt eivät tuohon kuivuuteen auttaneet. Lisäksi mulle alkoi ilmestymään sellaista punoittavaa ja kutisevaa ihottumaa muualle kroppaan mm. olkapäihin, käsitaipeisiin ja vatsaan. Hetken aikaa yritin tuon ihottuman kanssa elää ja rasvailla sitä mutta se äityi niin pahaksi, että päätin vain lopettaa pillerit saman tien. Halusin vain eroon tuosta ihottumasta. Nyt olen ollut ilman pillereitä kohta melkein kuukauden ja ihon kunto on selvästi parantunut. Tuntui, että itsetunto oli ihan nollassa kun iho meni niin huonoon kuntoon ja lisäksi olo oli muutenkin jotenkin ihan kamala. En enää edes kehdannut pitää lyhythihaisia paitoja kun käsivarsien ihokin oli niin kamalassa kunnossa. En tiedä uskallanko enään koskea noihin kyseisiin pillereihin, aion olla nyt hetken ilman. Mutta vituttaa kun tarvetta ehkäisylle kuitenkin olisi ja tämä sopivan ehkäisyn (vai onko sellaista edes?) löytäminen on aina yhtä vittumainen prosessi. Voi olla että koitan seuraavaksi vaikka Nuvaringiä.
Mulla menossa eka levy cerazettejä,3kk pitäisi syödä jotta essure-sterilisaatio jälkitarkastus on tehty. Olo on todella huono, masentaa, hermot kireellä, ei nukuta, turvottaa ja koko ajan on vuoto päällä :( Eipä tee seksiäkään mieli.
Pitäisi varmaankin soittaa gynelle ja kertoa näistä oireista, en millään jaksaisi reilua 2kk olla tälläisessä olotilassa..
Itse olen syönyt cerazettea puolitoista liuskaa ja aion lopettaa. Kaverit olivat kehuneet minipillereitä joten ei jännittänyt alottaa mutta mieli muuttui äkkiä. Tänä aikana ollut 5 vuodotonta päivää alussa ja sen jälkeen vuotoa yhteen putkeen ja minusta on tullut kunnon tuuliviiri.. jokainen pienikin asia ärsyttää ja ei tarvitse olla kummainen asia että alan huutaa kurkku suorana ja vastaavasti saatan pillahtaa itkuun televisiosta tulevasta mainoksesta. Onneksi eräs kaverini sanoi minulle suoraan pari päivää sitten että onkohan nuo pillerit sinulle sopivat ja silloin tajusin itsekkin muuttuneeni. Koko ajan on väsynyt olo ja voisin maata koko päivän sängyssä tekemättä mitään vaikka normaalisti olen aktiivinen ihminen ja seksikään ei kiinnosta läheskään yhtä paljon mitä ennen pillereiden aloittamista. Joillekin nämä voivat sopia mutta minä en kokeile enää ikinä!
Onko kokemuksia miten äkkiä vuodot loppuvat pillereiden lopettamisen jälkeen?
Mulla cerazette toimii kuin unelma. Menkat jäi pois kahden kuukauden jälkeen. Migreeni helpottanut. Halut on tallella, iho hyvässä kunnossa. Mulle ei oo tullu sivuoireita, ainakaan en tiedosta että sellaisia olisi. Nyt oon käyttänyt jo 5 vuotta putkeen. Ja on ihanaa kun menkat ei säätele tekemisiä ja menemisiä. Ja ap, ainahan näillä aloituksilla saa laidasta laitaan kokemuksia kuulla, hyviä ja huonoja. Oikean ehkäisyvalmisteen löytäminen itselle on yleensä monen kokeilun tulos. Ja lopputulosta on turha yrittää ennakoida ennen kokeilua. Ei sitä voi tietää. Toisille sopii toisenlainen ehkäisy, joka toiselle voi taas olla kokemus suoraan helvetistä. Tämä on niin yksilöllinen asia, että kokeilemalla se vain selviää. Toivottavasti löydät sopivan ratkaisun!
T. Sh
Olen käyttäny cerazetteä nyt noin puoli vuotta. Sitä ennen yazeja, joista tuli hirveät mielialan heittelyt ja muutenkaan ei sopinu mulle yhtään. Nyt siis syön vieläkin cerazetteä, mutta olen harkinnu lopettamista. Menkat on ollu pois (onneksi) koko cerazeten käytön ajan ja seksihalut on ollu tallella, mutta nyt olen huomannut että on tullu finnejä mitä minulla ei todellakaan ennen ole ollu ja päänahka rasvottuu helposti. Toinen asia mitä mietin että onko se hyvä näin nuorella iällä (18-vuotta) että menkkoja ei tule?
Itsellä toiminut erittäin hyvin, menkat jäi pois kaikki on sujunu hyvin lukuunottamatta rintojen järjetöntä kasvua josta johtuu muutamat raskausarvet. Ei kannata kuunella muiden mielipiteitä, kokeile ensin niin tiedät miten oma kroppasi reagoi näihin. Kaikilla reagoi erilaisesti joten kokeile ja katso mitä kroppa sanoo (=
Oon syöny nyt 4,5kk niitä ja aluksi tiputteli jatkuvasti, mutta kesän aikana kierto tullut säännöllisemmäksi (n. 20 päivän kierto). Näppylöitä tulee naamaan enemmän eikä oikein meinaa olla halujakaan. Muutama pilleri enää jäljellä ja sitten lopetan, koska ollaan ajateltu raskautta vuoden päästä ja haluan antaa hormontoiminnan palautua ennen sitä.:) Varmaan joskus palaan näihin takaisin. Migreenin takia ei ole paljon vaihtoehtoja.
Vaihdoin Cerazetteen ja ei ole oikeastaan kuin hyvää sanottavaa. Ekan levyn aikana vuotoa tuli miten sattui; nyt menossa neljäs levy ja vuodot jäänyt lähes kokonaan pois (toisinaan ihan pientä tiputtelua). Olen tyytyväinen, kun aikaisemmin kärsin erittäin runsaista ja kivuliaista kuukautisista. Mitään sivuoireita ei ole ollut verrattuna esim. Qlairaan tai Femilariin. Yksilöllistähän tämä on, mutta itselle ainakin toistaiseksi ollut positiivinen kokemus!
Mun pitäis kohta aloittaa Cerazette, mutta näitä kun lukee niin alkaa ahdistaa. En ole aiemmin siis käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, enkä nytkään kovin mielelläni aloita. Olisi kuitenkin kiva kuulla enemmänkin pidempään käyttäneiden kokemuksia? Joiltain olen lukenut, että n. 3-6kk pillereiden aloittamisen jälkeen sivuoireet loppuneet. Täällä kun on niin paljon sellaisia, jotka ovat kokeilleet vain hetken.
Mulle paras vaihtoehto ikinä. Hoitaja varoitti lihomisesta, haluttomuudesta ja kaikesta muusta kivasta. Kun aloitin cerazeten, niin piristyin ja aloin liikkumaan paljon enemmän.Tämän seurauksena kilot alkoivat karisemaan. Petipuuhiin ei vaikuttanut mitenkään, ei siis lisännyt haluttomuutta, tai aktiivisuutta. Ei ole tullut iho-ongelmia, eikä mielialan rajuja vaihteluita. Jokin varmaan vajaana, kun keltarauhanen teki minusta uuden ja paremman ihmisen.
Minä söin yhdistelmäehkäisypillereitä seitsemän vuotta. Ne sopi minulle mielestäni ihan hyvin, tai niin luulin, kunnes lopetin niiden syömisen (aurallinen migreeni, lääkäri ei enää suostunut uusimaan reseptiä). Luulin, ettei pillerit ollut vaikuttanut mitenkään haluihin.. huh.. olinpa väärässä! Laihduinkin. Miinuspuolena lopettamisessa oli ainoastaan hetkellinen hiusten/naaman räjähtävä rasvoittuminen, ja normaalit menkkakivut ja se, että vuoto oli runsaampaa.
Näin meni mukavasti pari vuotta, kunnes kumin käyttö alkoi kyllästyttää. Aloitin pitkän pohtimisen jälkeen cerazetit..
Puoli vuotta takana.. ja siitä vuotoa/tiputtelua yli puolet ajasta. Kipuja vähemmän, mikä on ihan hyvä asia. Mutta tämä jatkuva vuoto.. välillä meni jopa kolme viikkoa ilman mitään tiputteluja, ja kerkesin jo toivoa, että nyt se tasaantuu. PAH, nytkin tiputin edellisen viikon, päivä välissä ja sitten alkoi kunnon vuoto. Suurimmalta osin on tosiaan ihan tiputtelua, niin pientä, ettei siitä ole vaivaa. Mutta siten on sitä runsasta vuotoa vähintään viikon putkeen. (tulipa tässä mieleeni, että pitäs varmaan käydä mittautamassa hemoglobiini, luulisi vaikuttavan jatkuva tiputtaminen)
Alussa naama rasvoittui tosi paljon, hiuksia irtosi reippaanlaisesti ja pahimpana oireena oli pari viikkoa kestänyt selittämätön ahdistus. Nuorempana kärsin enemmänkin ahdistuksesta, ja pelkäsin jo, että nyt se tuli jäädäkseen. Meni onneksi ohi.
Haluja on edelleen, mutta vähempänä. En tiedä kuinka suurelta osin tämä jatkuva vuoto vaikuttaa asiaan.
Lueskelin paljon netistä näitä keskusteluja ennen kuin aloitin. Ei nämä sivuvaikutukset ole minun elämääni ainakaan niin suuresti vaikuttanut, kuin mitä pelkäsin keskusteluja luettuani. Ensimmäiset 3kk oli kamalaa, sen jälkeen suurin riesa tämä tiputtelu. Eikä näitä hormonifinnejäkään enää niin paljoa ole.
Kun aloitin nämä minipillerit, laihduin taas reippaasti. Nyt on koko ajan turvonnut olo ja jatkuva makean nälkä. Johtuuko pillereistä vai muista asioista, sitä en tiedä..
Onko kellään tullut hormonaalisesta ehkäisystä jatkuvia alapään tulehduksia? Mulla neljä lasta, ikää 35v eikä IKINÄ ole ollut alapäässä tulehduksen tulehdusta. Tammikuussa laitatin hormonikierukan, pari kuukautta meni ihan ok ja sitten alkoi tulehdukset. Vuoroin virtsaputkessa, vuoroin emättimessä, parhaimmillaan molemmissa yhtä aikaa. Viidennen ab-kuurin kohdalla otatin kierukan pois ja tulehdukset loppuivat. Nyt aloitin minipillerit, Cerazetten, kolmas lista menossa ja taas on tulehdus päällä. Tässä välissä oli taas 5kk ettei mitään tulehduksia... Mitä ihmettä mä teen? Yhdistelmäehkäisy ei sovi ja kondomi avioliitossa tuntuu tyhmälle. Sterilisaatio ei ole mun juttu. Taitaa vaihtoehdot loppua vai oisko kellään ideaa? Gyne sanoi vaihtoehdoiksi minipillerit ja sterilisaation, mutta en millään haluais uskoa että vaihtoehdot ois siinä :(