Millaisia kokemuksia teillä on minipillereistä kuten Cerazette?
Onko vienyt voimakkaasti seksihaluja tai aiheuttanut jatkuvaa vuotoa?
Ongelma ehkäisymuodon löytämisessä, odotan pääsyä UÄ-tutkimuksiin ja muuhun jatkoselvittelyyn, mietin aloittaako koko pillereitä ollenkaan aikaa odotellessa.
Kommentit (157)
LUE JOS MIETIT ALOITTAVASI CERAZETEN!!!
alotin cerazeten 13v kuukautiskipuihin alunperin enkä arvannut minkälaista helvettiä siitä seuras... 3kk meni että kroppa "tottui" siihen myrkkyyn... en itse edes tajunnut kuinka paljon muutuin tämän 4 vuoden aikana kun pillereitä söin. sivuoireita tuli vaikka kuinka, kauhea ärtymys, saatoin suuttua ihan ilman syytä ja olla pitkään vihainen, masennusta, alakuloisuutta, saatoin ensin nauraa ja yhtäkkiä ilo ja nauru muuttui itkuksi ja muutenkin tuli itkukohtauksia ja turhat asiat alkoi itkettämään. naama kukki kuin viimestä päivää ja hiukset rasvoittuivat päivässä. seksihalut katosivat loppua kohti lähes kokonaan ja luulin normaaliksi etten halunnut seksiä kun ehkä juuri ja juuri itseni pakottamalla kerran kuukaudessa. kuukautiskipuihin koko myrkky ei edes vaikka piti. ihan kamala olo tuli pillereistä ja elin ihan toisessa maailmassa enkä edes tiennyt sitä itse... menkat tuli milloin itse halusi ja kesti 2 tunnista 3,5 viikkoon. jatkoin pillereiden syöntiä oikeastaan vain siksi että vuoto oli tosi vähäistä ja myöhemmin ehkäisyn takia. en kuitenkaan koskaan oppinut luottamaan pillereiden ehkäisytehoon.
kuukautiskipujen kanssa tilanne vain paheni ja lääkäreissä ramppasin pahimmillaan kuukauden välein valittamassa, aina annettiin uusi kipulääke testiin ja mitään ei asialle tehty ennenkö minulta löytyi kysta munasarjasta ja sitä alettiin tutkimaan sairaalassa tarkemmin. lääkäri suositteli vaihtoa jaydess-hormonikierukkaan ja epäilin kierukkaa jo pelkästään laiton takia (olen tosi pahasti piikkikammoinen ja lääkäri vertasi kierukan laittoa pieneen pistokseen). päätin kuitenkin rohkaistua ja otin kierukan ja siitä päivästä lähtien en ole hetkeäkään katunut, oli todellakin sen arvoista! netistä lukemat jutut olivat tällä kertaa totta, laitto sattui rehellisesti sanottuna vain muutamia sekunteja. pillerit lopetin viikon ennen kierukan laittoa, ja kierukan laitosta meni n 1,5kk kun tajusin että olin ihan eri ihminen. paino putosi yhtäkkiä yli 5kg ja kaikki mielialavaihtelut ja paha olo helpottui, finnit lähti ja hiukset voin hyvillä mielin pestä 3 päivän välein eikä ne rasvoitu puoliksikaan niin helposti. seksihalut palasivat parempina kuin edes osasin odottaa. en meinannut tunnistaa itseäni muutoksen jälkeen, en ymmärrä miten niin pieni pilleri vaikuttaa niin karmealla tavalla!
Olen käyttänyt cerazettea nyt noin puoli vuotta ja olen ärtynyt, ja mikään ei kiinnosta, mutta en tiedä johtuuko siitä. Muutama päivä jäi välistä ja nyt outoja tuntemuksia alavatsassa, en tiedä voinko olla raskaana.
Vuoto on ollut erittäin epäsäännöllistä. Välillä vuotaa kuukauden, sitten voi olla kuukausi ilman vuotoa. Välillä menkat tulee 14 päivän välein...
Kasvot on rasvaset, seksihalut ovat jonkin verran kärsineet.
Tosin en tiedä johtuuko tämä kaikki pillereistä ollenkaan, mutta elämä ei tunnu enää lainkaan hauskalta ja jotain on kokeiltava, joten voisin kokeilla raskauden uhallakin lopettaa nämä.
Oon syönyt nyt cerazettea 2,5vuotta, sillä aurallisen migreenin takia vaan minipillerit passaa
En keksi mitään pahaa sanottavaa
+plussana se että menkat tulee harvoin
+haluja riittää
+menkkakivut helpotti
Itse käyttänyt cerazette minipillereitä kohta 2 vuotta, ja ennen sitä en ollut käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ollenkaan, ja halusin vähähormonaalisimman vaihtoehdon joten päädyin lääkärin kanssa tähän. Jännitti kovasti mitä tuleman pitää... Luulen että kävi jollakin tavalla tuuri, koska pillerit ovat ekoiksi pillereiksi sopineet kai aika hyvin. Menkat loppu kokonaan aika pian, iho parani huomattavasti, paino tippui mistä oon ollut tosi yllättynyt...
Mielialoista hankalampi sanoa, koska oon luonnostaan jo aika temperamenttinen luonne. Paljon on ollut kuitenkin mielialanvaihteluita, räjähtelin helposti varsinkin alkuvaiheessa. Seksin suhteen luulen että vaikeampi nykyään saada kunnon "kiihkoa" päälle, vaikka olen aina ollut erittäin halukas. Nykyään vaan melko tasasen ok meiningillä seksin suhteen.
Olen alkanut pohtia menkkojen loppumisen vaikutusta esim lapsen saantiin ja miettinyt että onko se loppupeleissä oikeasti tervettä? Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä, muuttuisiko tunne-elämä ja mielialat jos lopettaisin, koska näitä asioita on vaikea enää tunnistaa... Vakavaa pohdintaa siis lopettamisen suhteen, vaikkakaan mielellään en enää kumiin palaisi.
Muuten ihan ok pilleri, mutta ei sovi kaikille. Kannattaa miettiä tarkkaan, ottaako vai ei.
Hei, aloitin ensimmäistä kertaa hormonaalisen ehkäisyn. Olen nyt syönyt 3 päivää näitä Cerazettejä ja olen aivan turvonnut, sormet ja jalat puutuu. Tänään alkoi sydämmen tykytykset. Onko kenelläkään muulla tullut tälläisiä oireita? Meneeköhän nämä ohi vai pitääkö vaan myöntää etteivät nämä sovi minulle?
Söin kaksi vuotta (mm. armeijan ajan) ei menkkoja ollenkaan, alussa ehkä vähän sellasta tiputteluvuotoa pari kuukautta. Lopetin pillerit syyskuussa ja nyt alkoi menkat. En huomannut mitään oireita, en ihossa enkä muualla. Menkat vaan jäi pois.
Mulla tapahtuu nyt jotain kummaa näitten kanssa - olen syönyt Orifarman Cerazettea yli 4 vuotta ja elämä on ollut ihanaa - ei menkkoja, ei mitään kummallista oloissa muutenkaan. Nyt sitten otin apteekista farmaseutin tarjoamana eri valmistajan samat tabletit. Kah kummaa, ensin alkoi alaselkä särkemään, sitten tuli kovat ovulaatiokivut, jotka muistan niin hyvin entisestä elämästä. Alaselkä särkee ihan vietävästi ja hyytynyttä verta pukkaa ulos. Kasvoihin ja muualle kroppaan tuli turvonneita paukamia, ihan selvää urtikariaa, jota en ole kokenut sitten kissa-allergian jälkeen moneen vuoteen. Voiko jumankauta eri valmistajan tuote olla näin paljon huonompi? Kuulostaa oudolta, mutta näin vaan on käynyt. Mietin jo sitäkin, että jos ovulaatio tuli ykskaks ja menkat sen perässä, niin ehkäisytehoa ei varmaan uskalla arvailla enää. .
Ensimmäiset ehkäisypillerini hain reilu 8 vuotta sitten parikymppisenä. Kolmisen vuotta söin Yasmine-yhdistelmäehkäisypillereitä, kunnes lääkärin kanssa tuli puhetta, että minulla oli ollut aurallista migreeniä, ilman päänsärkyjä tosin. Silloin vaihdettiin valmiste minipillereiksi ja sain Cerazetteä. Vuodot jäivät lähestulkoon heti kokonaan pois, ja muutamia kertoja piti raskaustestejä käydä apteekista hakemassa, ihan vain varmistaakseni pillereiden toiminnan. Mitään kummempia oireita en huomannut, naamassa on aina ollut pientä näppyä, joten ei sekään mitenkään merkittävästi pahempaan suuntaan mennyt. Seksihalutkin pysyivät mielestäni ennallaan.
Jossakin vaiheessa apteekista oli Cerazette loppunut ja sain sitten korvaavaa (ja edullisempaa) valmistetta Desogestrel Sandozia. Pikaisen googlettelun ja tuoteselosteiden tutkailun jälkeen selvisi, että molemmat ovat samaa ainetta, mutta Cerazette-tabletin ulkokalvo on tärkkelystä, kun taas Desogestrelissä se on jokin keinotekoinen yhdiste. Hetken aikaa Desogestreliä käytin ja huomasin painon pudonneen 3 kiloa, en tiedä sitoiko elimistössä oleva cerazetten tärkkelys niin paljon nestettä itseensä vai mikä oli. Noita Desogestrelejä olen syönyt nyt ehkä kolmisen vuotta. Vuotoa on ehkä kerran vuodessa niin, että sitä hädin tuskin huomaa, tai pikkuhousunsuojaa tarvitsee laittaa.
Itse olen ollut tosi tyytyväinen näihin, enkä kyllä ymmärrä, miksi minipillereitä ei tarjota ensisijassa, vaan se on vasta vaihtoehtoinen lääke, jos yhdistelmäehkäisy ei toimi. Desogestrelin teho on kuitenkin yhtä varma, kuin yhdistelmäehkäisypillereiden, sillä ne sekä estää ovulaatiota että paksuntaa kohdun limakalvoa.
Mä söin Cerazetteä useampia vuosia kahdessa eri pätkässä. Ekan pätkän ennen lasta ja toisen lapsensaannin jälkeen. Ekalla kerralla tuli jotain tiputtelua noin 3kk välein muutaman päivän ajan. Ei muita ongelmia. Lapsen synnyttyä aloitin pillerit uudelleen ja tiputtelu jatkui edelleen samana kuin ennenkin, muita oireita en huomannut. Nykyiselle miehelle on tehty vasektomia, joten pillereitä en enää tarvitse ja kun muutettiin yhteen niin päätin lopettaa pillerit. Loppua kohden tiputtelua alkoi tulla noin kerran kuussa, olin syönyt pillereitä yhtäjaksoisesti yli 4v. Seksielämä parani huomattavasti pillereiden lopetuksen jälkeen, vaikka en kokenut että ennenkään seksielämässä oli ongelmia. Haluan enemmän, kostun paremmin ja orgasmit ovat huomattavasti intensiivisempiä. Tosin iho on mennyt huonompaan kuntoon.
Minipillerit on kyllä omasta mielestä kätevä keino, varsinkin jos yhdistelmäehkäisy ei itselle sovi. Toki kaikille ei edes minipillerit sovi vaan voi tulla ikäviä sivuvaikutuksia, niinkuin jotkut ylläolevat on todenneet. Yleisesti ottaen minipillerit on kuitenkin mun mielestä hyvä vaihtoehto yhdistelmäpillereille. Minipillereitä pitää kyllä alkaa tosissaan harkita muutaman vuoden päästä, koska ilmeisesti niitä suositellaan yli 35-vuotiaille mieluummin kun varsinaisia e-pillereitä (lähde https://www.healthexpress.eu/fi/minipilleri). Itse en kuitenkaan onneksi tupakoi ja verenpainekin on normaali, joten minipillereiden pitäisi sopia hyvin.
Aivan kamalia kokemuksia. En suosittele kenellekkään!
Kasvoon tuli ISOJA kipeitä finnejä, jotka pysyivät iholla väh. 2 viikkoa
Turposin niin paljon, että näytin kuin olisin raskaana
Mielialat vaihtelivat nopeammin kuin kuukautisten aikana ja tunteet olivat ainakin 3 kertaa voimakkaammat
Huono olo yms.
En antaisi niitä edes pahimmalle vihollisellekkaan!
Mulla ei ole ollut Cerazettesta mitään sivuvaikutuksia. Ei painonnousua, vuodot katosi kokonaan, seksiä haluan kuten ennenkin, ihossa ei muutoksia
Ei vaikuta minulla kuin kuukautisiin, jotka ovat olleet nyt poissa käytön alusta alkaen.
Ei ole muuten ikävä kuukautisia.
Joillekin voi tosiaan minipillereistäkin tulla pahoja oireita ja kaikille nekään ei ikävä kyllä sovi. Yleisesti ottaen minipillerit on kuitenkin tosiaan sinänsä "siedetympi" kuin yhdistelmäpillerit, että ne tosiaan sopii myös esim. just yli 35-vuotiaille ja sopii yleisesti ottaen paremmin esim. tupakoitsijoille. Kuukautisten pois jääminen on tosiaan ihan normaalia ja jossain määrin yleistäkin euroclinixin mukaan.
Yksilöllistä tämäkin. Mulle ei sopinut lainkaan, käytin n. 6 kk ajan. Yritin sinnitellä sen käytössä, koska tavalliset pillerit ei käy (aurallinen migreeni) ja gyne vain toisteli, että kyllä se vuoto lakkaa kohta. No, ei lakannut. Vuosin oikeasti joka päivä, ei mitään pientä tiputtelua vaan vain kuin olisi oikeasti kuukautiset jatkuvasti, n. 4 kk ajan putkeen. Hemoglobiinikin laski ihan olemattomiin.
Tilanne korjautui, kun lopetin cerazetten. ei koskaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tullut hormonaalisesta ehkäisystä jatkuvia alapään tulehduksia? Mulla neljä lasta, ikää 35v eikä IKINÄ ole ollut alapäässä tulehduksen tulehdusta. Tammikuussa laitatin hormonikierukan, pari kuukautta meni ihan ok ja sitten alkoi tulehdukset. Vuoroin virtsaputkessa, vuoroin emättimessä, parhaimmillaan molemmissa yhtä aikaa. Viidennen ab-kuurin kohdalla otatin kierukan pois ja tulehdukset loppuivat. Nyt aloitin minipillerit, Cerazetten, kolmas lista menossa ja taas on tulehdus päällä. Tässä välissä oli taas 5kk ettei mitään tulehduksia... Mitä ihmettä mä teen? Yhdistelmäehkäisy ei sovi ja kondomi avioliitossa tuntuu tyhmälle. Sterilisaatio ei ole mun juttu. Taitaa vaihtoehdot loppua vai oisko kellään ideaa? Gyne sanoi vaihtoehdoiksi minipillerit ja sterilisaation, mutta en millään haluais uskoa että vaihtoehdot ois siinä :(
Miehelle vasektomia? Todella pieni toimenpide verrattuna naisen sterilisaatioon ja miksi muutenkaan ehkäisyn pitäisi aina jäädä naiselle.
Vittu mitä skeidaa. Kyseiset "minipilleri" läpät tekivät minusta runkkarin. En saanut pillua viikkoihin. Masennuin, tulin vihaiseksi, sekä nyyttini olivat äärimmäisen täynnä, enkä tosiaan päässyt niitä tyhjentämään. Mitä vittua? Nämä pillerit ovat kehittäneet itse saatana helvetin liekkien täyttämässä uunissa. Emäntä vuotaa kuin olisi riivattu. Loppua ei näy. En tiedä mitä tehdä, olen pelon valtaama. En suosittele kenellekkään. Kirotut pillerit. Vittu.
Aluksi tuli hieman tiputteluvuotoa, mutta onneksi loppuivat sitten kokonaan. Isona plussana oli menkkojen pois jääminen. Kuitenkin mulla tippu hiuksia tosi paljon ja tuli paha akne. Söin roacuttan aknelääkettä ja sekään ei tuntunut toimivan. Vasta alkoi sekin toimimaan kun lopetin pillereiden syönnin. Uskoisin kuitenkin, että kaikilla erinlaiset vaikutukset. Jos sulla on iho ongelmia ollut aikasemmin vähänkään niin suosittelisin jotain toista ehkäisymuotoa esim kierukkaa? Kuitenkin kaikki selviää kokeilemalla :)
Ekat 3kk tuli vähän tiputteluvuotoa ja yksi hiivatulehdus (ei ole ollut ikinä aiemmin). Mitään muuta haittaa en ole huomannut. Ei ole mielestäni vaikuttanut mielialaan, haluihin (ehkä jopa lisääntynyt, kun seksi on parempaa) ja olen enemmän kun onnellinen siitä, ettei kuukautisia juurikaan ole, koska olen niitä aina vihannut.
Kauan kesti, että uskalsin näitä(cerazette) koittaa, kun olen kuullut niin paljon huonoja kokemuksia. Nyt en kyllä enää vaihtaisi siihen kondomiähistelyyn kovin kevyillä perusteilla. Todella yksilöllistä taitaa olla mikä sopii kellekkin eikä auta kun koittaa. Kannattaa kuitenkin koittaa jaksaa edes se 3kk ennen kun luovuttaa, koska monise sivuvaikutus (esim vuoto) helpottaa ajan kanssa.
Sain nämä lapsen synnyttyä. En ehtinyt montaa viikkoa syömään kun tulokset näkyivät mielialassa: tunsin itseni masentuneeksi, itkin joka päivä, haastoin riitaa miehen kanssa kaikesta mitä keksin olevan suhteessamme pielessä ja olin ihan valmis lopettamaan koko yhdeksän vuoden parisuhteen -- kunnes mies yhden riidan jälkeen huusi että nyt sitten ne pillerit lähtee jos ne tekee susta noin sekopäisen. Enkä edes tajunnut missä vika ennen tuota, lopetin siihen paikkaan ja palasin normaaliksi itsekseni melko nopeasti. Olisihan tuo syy-yhteys pitänyt huomata, ei raskausaikanakaan ollut hormonien heittelyä, ei riidelty juuri ollenkaan ja aina olen pitänyt itseäni tasapainoisena ihmisenä (siksi pelästyin mitä minulle yhtäkkiä tapahtui). Todettiin että mieluummin sitten tulee vaikka toinen lapsi jos on tullakseen (meillä ekakin melko epätodennäköinen) kuin syödään noita.