Millaisia kokemuksia teillä on minipillereistä kuten Cerazette?
Onko vienyt voimakkaasti seksihaluja tai aiheuttanut jatkuvaa vuotoa?
Ongelma ehkäisymuodon löytämisessä, odotan pääsyä UÄ-tutkimuksiin ja muuhun jatkoselvittelyyn, mietin aloittaako koko pillereitä ollenkaan aikaa odotellessa.
Kommentit (157)
käytin pari kuukautta, tiputti verta jatkuvasti. lisäksi mulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy.
Olen käyttänyt yli 5 vuotta...ja edelleen käytän.Eka puoli vuottatiputtelu, sen jälkeen tuskin ikinä...
Lääkärini vaihtoi yhdistelmäehkäisypillerit (Yazminelle) minipillereihin, juuri tähän Cerazetteen. Huomasin jo parin viikon käytön jälkeen olevani koko ajan itkun partaalla sekä kasvoilleni sekä rintakehään alkoi tulla pieniä näppylöitä. Edes teinivuosina minulla ei ole ollut kuin satunnainen mustapää, mutta nyt, naama rasvainen (normaalisti ERITTÄIN kuiva iho), hiukset rasvaiset. Joka päivä saa olla suihkussa eikä kasvoihin auta mikään. Varoitin miestäni jo aikaisemmin, että pillereiden vaihto on edessä, osaa varautua mikäli mielialat ailahtelevat ja näin on todellakin käynyt! Toivon todellakin että voin vaihtaa takaisin Yazminelleen jonka kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia.
Yhdistelmäpillerit eivät käy, kierukkaa en uskalla ottaa ja kumeihin on lähes kymmenessä vuodessa jonkin verran kyllästynyt joten myönnyin viimeisimmän (ja viimeisen) raskauden jälkeen minipillereihin. Ei ole ilmennyt muita sivuvaikutuksia kuin se, että kuukautiset ovat kadonneet, mitä nyt en ihan joka päivä sure. Aina miinus on se että se pilleri pitää muistaa ottaa joka päivä ja ne pitää muistaa pakata reissuille, muuten ei ole mitään huonoa sanottavaa. Näillä näkymin voisin kyllä jatkaa näillä niin kauan kuin on tarvetta ehkäisylle.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 15:54"]
Vaihdoin yhdistelmäehkäisystä kapseliin minipillereiden kautta ja ero oli huomattava. Tuntui, kun olisin vain yhtäkkiä noussut harmaasta sumuverhosta. Ensimmäistä kertaa pillereiden aloittamisen jälkeen muistin miltä tuntuu olla pikkuhousut märkinä ja kiemurrella kiimasta. Kolesteroliarvotkin laskivat normaalille tasolle parissa kuukaudessa. Hurjia kyllä nuo sivuvaikutukset, jotka kypsyvät pitkän aikavälin aikana. Ilman migreeniä minäkään en olisi ikinä tajunnut omiani.
[/quote]Itse olin hormonihirviö e-pillereillä. Kapselilla tasottui kaikki mutta halut jäi eikä mitään pahaa sanottavaa.
Minulle cerazattet sopineet loistavasti,ekan liuskan syötyä ei oo tullut mitään sivuoireita. Vuotojakaan ei ole tullut,saas nähdä alkaako menkat vai jääkö pois. Ainut miinus puoli ni hiuksia lähtee jonkun verran enemmän.
Cerazette ehkäisi kohdallani seksin tehokkaasti kokonaan. Mutta mutta näinhän ei tosiaan käy kaikille ja ihmiset ovat yksilöitä. Joillekin Cerazette sopii varmasti mainiosti. Vähän asian ulkopuolelta; itseäni vaan suunnattomasti ketuttaa tuo kaikkien terveydenhoidon ammattilaisten maaninen into tuputtaa vain ja ainoastaan hormonaalista ehkäisyä.
itse söin noi vuoden ajan e-pillereitä, mutta sitten henk.koht syiden takia en niitä enään voinut syödä. Vaihdoin minipillereihin, syön juurikin cerazettea. e-pillereiden aikaan ei ollut lainkaan kuukautiskipuja ja kuukautiseni olivat säännölliset. Minipillerit aiheuttavat minulle kipuja kuukautisten aikaan, sekä sekoittivat kiertoni. Menkat tulee joskus 1vko välein ja joskus voi olla 3kk taukoa. Itse silti syön mielummin niitä kuin käyttäisin kondomia! Suosittelen kokeilemaan, sillä sopivuus niin henkilökohtaista! Ps. Finnejä toki tulee enemmän kun e-pillereiden aikaan, mutta siltikin harvoin! Olen syönyt näitä nyt yli vuoden ja jatkan edelleen;)
3kk oon syönyt, koko sen ajan ollu viikko menkat, viikko normi. Oon ihan raivohullu, tulee ihan omituisia kiukunpuuskia vähän väliä, tekis suorastaan mieli hakata joku. Seksi ei kiinnosta, eikä sitä edes kerkeis harrastaa kun nuo menkat on koko ajan. Päätä särkee helvetisti. Ennen raskautta söin Yazeja, ja ne sopi täydellisesti. Nyt imetän vielä, joten joutuu varmaan kumiin tyytymään, pillerit lenti roskiin. Ei enää niitä mulle!
Ei ollut hyvä kokemus! Söin niitä lapsen syntymän jälkeen ja mielialaan sillä oli hurja negatiivinen vaikutus. Kun olin lopettanut pillereiden syönnin, mieliala palautui parissa viikossa normaaliksi.
Aurallisen migreenin takia yhdistelmäehkäisypillerit eivät sovi. Olen vuoden käyttänyt noita ja toimivat minulle hyvin. Menkat jäi pois 2kk jälkeen ja muita sivuoireita ei ole näkynyt.
Lopetin zeran syönnin kuukausi sitten. Seksi maistuu, limakalvot syödessä ei ollenkaan kun oli koko ajan kuivat paikat. Mieskin tykkää kun en enää pillereitä syö, itsestä tuntuu niinkuin sellainen tahmea kaapu olisi riisuttu yltäni. Menkat on palanneet normaalin oloisina, meillä ukko kävi vasektomian
Mulla on ollut cerazetet nyt kahteen otteeseen. Tällä erää olen syönyt niitä nyt melkein 2 v. Ja raivostuttaa todella!! Ainut hyvä puoli että kuukautisia ei ole. Aloituksen yhteydessä vuosin 3kk! Putkeen. Halut on täysin poissa!! Aurallinen migreeni, joten muut ei käy. En haluaisi pelata kumeillakaan..plääh! Miksei ole muuta vaihtoehtoa! Mihin niitä pillereitä tarvii kun ei harrastakaan seksiä!!$÷^%&!
Minulla tuli samanlainen olo kuin raskaana ollessa, turvotus ja pahoinvointi..paheni vaan. Ehkäisynä olis varmaan toiminut kun ei tee mieli seksiä kun oksettaa..mutta lopetin parin viikon päästä kun oksentelin joka ilta..
Kuparikierukka hyvä:)
Mulla on ollut nyt pari kuukautta nää minipillerit käytössä, koska mm. pahan migreenin takia en e-pillereitä tai muuta estrogeeniä sisältävää ehkäisyä voi käyttää. Mulla oli aiemmin monta vuotta käytössä Yasmin (soveltui mulle ihan ok silloin), mutta migreenikohtausteni pahetessa kävin neurologilla joka määräsi lopettamaan e-pillerit heti. Olin vuoden verran ilman hormonaalista ehkäisyä kokonaan, mutta vakituisessa parisuhteessa vaati ihan liikaa säätöä käyttää kondomia niin halusin jotain ehkäisyä kun ei ole lapsisuunnitelmiakaan toistaiseksi. Yksityinen gynekologi määräsi sitten ensin noita Yasmineja, kun oli niistä aiemmin jo kokemusta ja ne oli ihan ok mulle sopineet. Kaksi viikkoa niitä käytin. Koko sen ajan oli migreeni, sydämentykytyksiä, mielialat heitteli TODELLA paljon, tosi voimakasta pahoinvointia ja muita fyysisiä oireita. Otin gyneen uudestaan yhteyden ja kehotti ehdottomasti lopettamaan Yasminet ja vaihdoin Cerazetteen. Luin kauhuissani netistä näitä ihmisten huonoja kokemuksia ja olin vähän paniikissa kun e-pillereistäkin sain siis todella voimakkaita reaktioita kun niitä koitin uudestaan..
Mutta voin positiiviseksi yllätykseksi sanoa, että mulla ainoa huono sivuvaikutus Cerazeteillä on limakalvojen ajoittainen kuivuus (jota mulla oli aiemmin kyllä myös e-pillereiden käytön aikana). Ei ylimääräisiä iho-ongelmia, ei hiustenlähtöä, EI MENKKOJA TAI MUUTA VUOTOA, ei mielialojen vaihtelua, ei muutosta seksihaluissa, EI MIGREENIÄ (jota e-pillerit pahensi), ei turvotusta (jota oli e-pillereiden aikaan). Ja tällä Cerazetella on se hyvä puoli, että "unohdusaika" on 12h eli ei tarvitse ihan tasan samaan aikaan joka päivä sitä muistaa ottaa vrt. muissa minipillereissä se on vain pari tuntia.
Itse jouduin vaihtamaan näihin myös migreenisärkyjen takia. Ainoa haittavaikutus on nyt tuo hiustenlähtö. Onko kellään kokemusta, että se olisi tasaantunut käytön edetessä? tai loppunut kokonaan? Harmittaa, kun muuten pillerit toimii ihan ok :(
Söin reilu 6kk cerazettea, ja vaihdoin niistä hormonikierukkaan masennuksen takia. Olen siis kakskymppinen suhteellisen perus pirteä ja iloinen nainen, ja nimenomaan noi minipillerit sai mulle masennuksen aikaan. Mikään ei innostanut, itkin jatkuvasta ihan mistä tahansa, sulkeuduin ystäviltäni ja perheeltäni ja mietin jo jopa itse terapiaan menemistä. Kuukauteseniki menivät sekasin, ja minulla oli itseasiassa kuukautiset melkein tuon koko 6kk ajan. Myös iho meni huonoon kuntoon, vaikka mulla on aina ollut perushyvä iho ja jouduin tämän takia, alkaa käyttämään akneen tarkoitettuja apteekista saatavia ihonpuhdistusaineita. Näiden syiden takia vaihdoin sitten hormonikierukkaan, joka sopii minulle mainiosti. Kaikki mainitsemani oireet hävisivät, enkä yleensä edes muista, että minulla mitään kierukkaa onkaan :)
Olen syönyt cerazette pillereitä yli vuoden. Minulla on ollut järkyttävää kutinaa käsissä, jaloissa ja muualla. Tämä kutina alkoi suunnilleen samaan aikaan ku pillereitä aloin syömään. On myös ollut nokkosihottumaa. Onko kenelläkään ollut samoja vaivoja? Heitän pillerit varmaan nyt pois!
siis mä rupesin jo itkee yllä olevasta kommentista melkee, lopetin about 5 päivää sitte nää pillerit, ja olin sitä ennen ottanut vain 3 viikon ajan näitä. Ooon aivan samanlainen ku ylläoleva kommentoja, mies on ihan poikki, raivoon jokaisesta asiasta, itken kokoajan ja oon masentunu ei hymyä enää mun kasvoilla vaikka ennen en muuta tehnykkää ku hymyilin, sanon koko ajan et ihan sama eikä seksi tosiaan kiinnosta. menkat on nyt kestäny palautumisessa 3 viikkoa, iha on huono ja tukka lähtee. Haluun olla takas oma itseni. Kokeilin myös teininä yasmine pillereitä josita sain aivan samat oireet, joillekkin ihmisille ei vain sovi hormoonit.
Järkyttävää todeta, että aivan samoja oireita kuin muilla. Olen syönyt vasta ensimmäisen laatan ja ollut kolmet viikon kestäneet voimakkaat kuukautisvuodot tässä kuussa eli vain pari välipäivää. Kivut kyllä poissa, mutta naama kukkii kuin teinillä, vaikka täytän just 40v ja tukka jää harjaan. Pahinta on kuitenkin masentuneisuus ja raivohulluus. Räjähdän nollasta sataan ihan älyttömistä. Ihanat lapseni melkein pelkäävät minua ja mies on ihan loppu. Itse olen ollut ottamassa eroa jo monta kertaa tunnekuohujen vallassa, vaikka parisuhde oli tasapainoinen ja superonnenllinen vielä viime kuussa. Ihan itkettää, kun tätäkin miettii. otin kyllä illalla viimeisen pillerin. Harmittaa, kun ihana gynekologini on lomalla..mutta mieluummin helvetilliset kivut kuin hullu äiti ja raivohullu vaimo! Menee ihan nautinto vauva-ajastakin. snif. Kyllä nainen on niin biologiansa orja :/