5000€/kk bruttona on Helsingissä tosi huono palkka, mutta 3000€/kk
on täällä Satakunnassa hyvä palkka!! Niin paljon vaikuttaa asumiskulut siihen että onko hyvä vai huono palkka. Sillä käyttörahathan sen määrää loppujen lopuksi kuinka rikas on.
Kommentit (28)
Kyllä 5000e on siellä palkkatason yläpäässä noin keskiarvoa ajatellen.
Satakunnassa nyt eläisi kuin kroisos esim. 3000e bruttopalkalla. Tosin Porissa ei ole kuin amiksia.
t.Akateeminen, 00140 Helsinki
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:04"]
5000e pitäs olla se mikä jää käteen.
Normisti 5000e palkasta menee myös huimasti veroa.
Itsellä jo 4000e palkasta menee lähes 30%
[/quote]
Palkka 4100€/kk ja verot+sossumaksut 36,6% palkasta ja en maksa valtiolle lainaa, vaan ihan on kohdillaan prosentti (palautuksia ei tule koskaan kuin maks 100€)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:04"]
5000e pitäs olla se mikä jää käteen.
Normisti 5000e palkasta menee myös huimasti veroa.
Itsellä jo 4000e palkasta menee lähes 30%
[/quote]
Palkka 4100€/kk ja verot+sossumaksut 36,6% palkasta ja en maksa valtiolle lainaa, vaan ihan on kohdillaan prosentti (palautuksia ei tule koskaan kuin maks 100€)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:13"]
Eipä sillä brutolla ole paljoa merkitystä vaan netolla: mun palkka täällä pk seudulla on 3400€ josta käteen 2300€, miehen palkka 5000€ josta käteen 2500€ ja kuitenkin hänellä on mm kaikki lainavähennykset.... Autoetu vie meillä ihan älyttömästi... Eli netoissa eroa vain 200€...
Tarkistin verolaskurissa ja näyttäisi veloittavan mieheltä 300€ veroa liikaa joka kuukausi!! Ja vasta kävi lasketuttamassa ihan paikan päällä..... Tuo 500€ ero on jo kohtuullinen
[/quote]
No, herran lettas. Miksi valittaa neton pienuutta, jos on tuon autoedun itse valinnut?? Meillä jää miehen 5000:sta käteen hieman yli 3000 ja omasta 5500:sta noin 3500. Autot olemme ostaneet ihan itse ja olemme oikein tyytyväisiä järjestelyyn.
Niin, ja ap:lle terveiset, pärjäämme oikein mukavasti pääkaupunkiseudulla näillä "ruputuloilla".
Mä asun Helsingissä ja tienaan bruttona 3500 euroa. Ei minulla koskaan ole taloudellisesti erityisen tiukkaa tällä palkalla ollut. Asumisesta asumisoikeusasunnossa maksan 630 euroa kuussa, joten ihan hyvin pärjäilen kun käteen jää palkasta semmoiset 2100 euroa kuussa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:13"]
Eipä sillä brutolla ole paljoa merkitystä vaan netolla: mun palkka täällä pk seudulla on 3400€ josta käteen 2300€, miehen palkka 5000€ josta käteen 2500€ ja kuitenkin hänellä on mm kaikki lainavähennykset.... Autoetu vie meillä ihan älyttömästi... Eli netoissa eroa vain 200€...
Tarkistin verolaskurissa ja näyttäisi veloittavan mieheltä 300€ veroa liikaa joka kuukausi!! Ja vasta kävi lasketuttamassa ihan paikan päällä..... Tuo 500€ ero on jo kohtuullinen
[/quote]
No, herran lettas. Miksi valittaa neton pienuutta, jos on tuon autoedun itse valinnut?? Meillä jää miehen 5000:sta käteen hieman yli 3000 ja omasta 5500:sta noin 3500. Autot olemme ostaneet ihan itse ja olemme oikein tyytyväisiä järjestelyyn.
Niin, ja ap:lle terveiset, pärjäämme oikein mukavasti pääkaupunkiseudulla näillä "ruputuloilla".
[/quote]
Siksi ettei meillä ole varaa ottaa yli 30k€ autolainaa. Tuo autoetu on halvimpia mahdollisia farmareita (pakko olla iso auto koska mies lähes 2m, ajaa jopa 600 km kerralla) eli nettona verovaikutus 400e/kk. Lisäksi pitäisi laskea vielä huoltokulut, bensat yms menot mitä omista autoista on - ja tietty arvon aleneminen. Siinä ei enää 400€/kk riitäkään.... leasing on paljon halvempi vaihtoehto meille.
Olen sitä mieltä että helsinkiläiseten tulisi saada 30 % enemmän palkkaa kuin muualla suomessa, kun onhan täällä asuminen kalliimpaa :)
Harmi vaan että meidänkin firmassa (valtakunnallinen) landepaukut vastustaa helsinkiläisten palkankorotuksia vaikka meillä on huomattavasti enemmän myös töitä (kiireellisempää) täällä.