Kävin just etsimässä murkun kyliltä kun ei tullut sovittuun aikaan kotiin
Ensin ei vastannut puheluihin mutta kun laitoin tekstiviestin etää olis parasta vastata tai käyn kyselemässä kylillä pyörivältä porukalta, laittoi vietin että on kunnossa muttei voi tulla kotiin.
Sain lopulta vastaamaan ja mukaani kotiin. Eipä tuo ihan selvästä päästä ollut.
Huoh! Koska tälle kasvaa järki päähän. Ikää 16v ja kaikki muut, jopa vuotta nuoremmat saavat olla 12 asti kylillä ja jopa juoda???
Enpä usko.
Kommentit (21)
arestia tottelemattomuudesta ja viikkoraha pois, kun on käyttänyt sen laittomuuksiin. Kännykkä pois, kun ei suostu vastaamaan sille, joka kännykkälaskun maksaa. Kaverit saa tulla kylään mutta mukula ei lähde itse mihinkään. Kyllä se sitten puolen vuoden päästä tokenee, ja säästyneillä kännykkä- ja viikkorahamaksuilla saat ostettua jonkun huippuhienon joululahjan.
Ei nyt ihan puoleksi vuodeksi kuitenkaan.
ap
koko perheellä, jos poika on silloin jo kunnossa. Jos ei ole, niin sitten vaikka iltamessuun.
mutta ehtoollisella sen pitää tyytyä pelkkään siunaukseen
koko perheellä, jos poika on silloin jo kunnossa. Jos ei ole, niin sitten vaikka iltamessuun.
eikä niin humalassa etteikö aamulla olisi kunnossa. Silmämääräisesti vieras ei humalaa edes huomaisi mutta minä huomaan käytöksen muutoksen ja tuoksun.
Toinen 16v tytön äiti. Sama tarina. Järjen kasvamista odotan minäkin.
mulla on kumpiakin, mutta pakko sanoa, että tyttöjen kanssa on ollut enemmän vääntöä.
Pojat uskoo jotenkin sääntöjä ja toimii niiden mukaan. Ehkä myös osaa ne ryyppynsäkin sitten ottaa silloin... päivällä? :(
Olihan tässä vuosipari sitten juttua, että vantaalaiset teinit juo päiväkännejä.
Kato kun epäilee omiaan, vaikka kiltisti olleet. :(
Toinen 16v tytön äiti. Sama tarina. Järjen kasvamista odotan minäkin.
Onneksi tuo ei ole enää niin umpimielinen kuin noin vuosi sitten. Eli positiivista kehitystäkin tapahtuu.
mulla on kumpiakin, mutta pakko sanoa, että tyttöjen kanssa on ollut enemmän vääntöä. Pojat uskoo jotenkin sääntöjä ja toimii niiden mukaan. Ehkä myös osaa ne ryyppynsäkin sitten ottaa silloin... päivällä? :( Olihan tässä vuosipari sitten juttua, että vantaalaiset teinit juo päiväkännejä. Kato kun epäilee omiaan, vaikka kiltisti olleet. :(
Ja kyllä tuo 14v paljon helpompi on kuin sisarensa. Pojat voi jättää kotiin illaksi kahdestaan ja tietää että kun tulee kotiin klo 24, ovat sängyssä nukkumassa. Tytär sensijaan häipyy takuulla kylille.
ap
itseäni menneisyydessä. Olin tosi kiltti tyttö, ehkä sen takia että isä oli kauhean ankara, äiti juoppo ja sisko villikko ja sitä sitten rökitettiin kotona olan takaa. Katselin kaikkea menoa hiljaa sivusta. Itse en tehnyt koskaan mitään, opiskelin, kävin iltakävelyllä ja lueskelin kirjoja.
Kun muutin pois kotoa ja huoltajien valvonnasta, vapauduin todellakin täysin. Muutin kauas pois opiskelemaan, joten rentouduin - tuttuja ei tulisi koskaan vastaan kaupungilla. Ryyppäsin, juhlin, poltin, nain jokaista vastaantulijaa ja sitä rataa. Luojan kiitos kukaan ei tullut koskaan tarjoamaan huumeita, sillä olisin taatusti kokeillut ja jäänyt nalkkiin. Hulluutta kesti nelisen vuotta, ennen kuin rauhoituin.
Monesti olen jälkikäteen miettinyt, että jos olisin saanut olla hiukan tuhma teininä, olisin ollut vähän fiksumpi nuorena aikuisena.
Suoraan alakertaan nukkumaan - ja kun kämppä hiljeni, karkasin ikkunasta kylille juopottelemaan, josta könysin takaisin yömyöhään.
itseäni menneisyydessä. Olin tosi kiltti tyttö, ehkä sen takia että isä oli kauhean ankara, äiti juoppo ja sisko villikko ja sitä sitten rökitettiin kotona olan takaa. Katselin kaikkea menoa hiljaa sivusta. Itse en tehnyt koskaan mitään, opiskelin, kävin iltakävelyllä ja lueskelin kirjoja. Kun muutin pois kotoa ja huoltajien valvonnasta, vapauduin todellakin täysin. Muutin kauas pois opiskelemaan, joten rentouduin - tuttuja ei tulisi koskaan vastaan kaupungilla. Ryyppäsin, juhlin, poltin, nain jokaista vastaantulijaa ja sitä rataa. Luojan kiitos kukaan ei tullut koskaan tarjoamaan huumeita, sillä olisin taatusti kokeillut ja jäänyt nalkkiin. Hulluutta kesti nelisen vuotta, ennen kuin rauhoituin. Monesti olen jälkikäteen miettinyt, että jos olisin saanut olla hiukan tuhma teininä, olisin ollut vähän fiksumpi nuorena aikuisena.
Kuten tyttäreni nyt onkin. Alkoholia en kyllä tuossa iässä sulata, myöhemminkin ehtii.
ap
Suoraan alakertaan nukkumaan - ja kun kämppä hiljeni, karkasin ikkunasta kylille juopottelemaan, josta könysin takaisin yömyöhään.
varmaan joskus onnistuikin mutta kiltisti kotiin tuleminen ja "liian" aikaisin nukkumaan meneminen ilman patistamista herätti epäilyksi ja kerran satuin heräämään aamuyöllä kun neiti tuli kotiin.
Sen jälkeen karkailut torpedoitiin.
ap
aika harva nuori on täysraitis joten olisin kyllä tyytyväinen jos nuori on juonut vain niin vähän että sitä ei edes muut huomaa. Nuorelle en ehkä tätä sanoisi kuitenkaan. 16-vuotias on kuitenkin jo eri asia kuin 12v. Tuo nuoren perässä kaupungilla kyttäily taas on erittäin haitallista puuhaa suhteellenne jos mitään tuon vakavampaa ei ole ollut. Jos kotiintuloajasta luistetaan, mutta nuorella on kaikki ok, niin ehkä pieni juttelun paikka? Aika monet kyllä saavat olla pitkäänkin yöhön ulkona teininä, ei sillä että se olisi mitenkään hyväksi, mutta vapauksiakin olisi hyvä olla aina joskus. Jos vanhemmat ovat ylitiukkoja niin niitä rajojahan on lähes pakko rikkoa jos aikoo tehdä samoja asioita mitä muut teinit.
Ihmettelit milloin tyttärellesi kasvaa järki päähän. Onko järkevä käytös se että mitään ei saa juoda aikuisenakaan? Teinien käytös ei ole aina järkevää mutta loppujen lopuksi peilaa meidän aikuisten käytöstä. 16-vuotias on kahden vuoden päästä aikuinen yhteiskunnan mittarilla ja saa tehdä kuten parhaaksi näkee. Tuskin alkaa elää kuten lapsi noina vuosina vaan ottaa mallia lähiaikuisista, ketä kaikkia ne sitten ovatkaan.
aika harva nuori on täysraitis joten olisin kyllä tyytyväinen jos nuori on juonut vain niin vähän että sitä ei edes muut huomaa. Nuorelle en ehkä tätä sanoisi kuitenkaan. 16-vuotias on kuitenkin jo eri asia kuin 12v. Tuo nuoren perässä kaupungilla kyttäily taas on erittäin haitallista puuhaa suhteellenne jos mitään tuon vakavampaa ei ole ollut. Jos kotiintuloajasta luistetaan, mutta nuorella on kaikki ok, niin ehkä pieni juttelun paikka? Aika monet kyllä saavat olla pitkäänkin yöhön ulkona teininä, ei sillä että se olisi mitenkään hyväksi, mutta vapauksiakin olisi hyvä olla aina joskus. Jos vanhemmat ovat ylitiukkoja niin niitä rajojahan on lähes pakko rikkoa jos aikoo tehdä samoja asioita mitä muut teinit. Ihmettelit milloin tyttärellesi kasvaa järki päähän. Onko järkevä käytös se että mitään ei saa juoda aikuisenakaan? Teinien käytös ei ole aina järkevää mutta loppujen lopuksi peilaa meidän aikuisten käytöstä. 16-vuotias on kahden vuoden päästä aikuinen yhteiskunnan mittarilla ja saa tehdä kuten parhaaksi näkee. Tuskin alkaa elää kuten lapsi noina vuosina vaan ottaa mallia lähiaikuisista, ketä kaikkia ne sitten ovatkaan.
mutta luottamus on palanut jo aiemmin ja kotiintulosta venytään melkein koko ajan. Eli tänään kärähti käämit, varsinkaan kun ei vastannut viesteihin.
Myöhempään saa olla erikseen sovittaessa, esinm eilen tuli klo 12.
Aikuisen ja nuoren juomista on ihan turha rinnastaa, toki aikuisena saa juoda muttei överisti.
Monesti olen jälkikäteen miettinyt, että jos olisin saanut olla hiukan tuhma teininä, olisin ollut vähän fiksumpi nuorena aikuisena.
Teininä en saanut tehdä mitään ja mulla oli todella tiukat kotiintuloajat. Kun muutin kotoa, riehaannuin täysin.
Kyllä teinien pitäisi antaa vähän hölmöillä. Muuten ne tekevät sen täysi-ikäisinä ja saattavat joutua todella pahoihin tilanteisiin.
SISKON kanssa.
Tällä hetkellä sisko asustelee vastaanotto- ja arviointikeskuksessa.
Joi eka yli kahden promillen kännit, ei vastannut puhelimeen ja lopulta löysimme äitini kanssa tytön raivon vallassa kaupungilta.
Tästä syystä oli yön putkassa ja lupasi ettei enää juo.
Toinen kerta 2.2 promillea, tuli kännissä kotiin, raivosi, karkasi kotoa, itse en asu kotona, joten mulla meni vähän aikaa että pääsin paikalle.
Neiti löytyi valtatien varresta ilman kenkiä ja poliisi haki pois.
Elämää nähneenä sanoin ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin soittaa sos.toimeen ja pyytää sijoituspaikka tytölle, nyt on siis vielä kuukauden poissa.
Ja ennen kuin arvon AV raati arvostelee äitiämme niin hänellä siis on tuki-ja liikuntaelinvamma, mistä sysytä ei YKSIN saanut tyttöä kuriin.
Mulla on 13,16 ja 17 vuotiaat muksut, neiti keskimmäisenä. Kahdelta vanhimmalta olen hyväksynyt juomisen jossain määrin (joo, ei tavi mitään moraalisaarnaa) ihan senkin vuoksi, että muistan hyvin omasta nuoruudesta että vaikkei kotona sulatettaisi asiaa, nuori varmasti kokeilee ja saattaa tulla kaikenlaisia vaaratilanteita. Meillä on nyt tilanne se, että muksut uskaltavat sanoa minulle suoraan mihin ovat menossa, kenen kanssa ja mitä tekemään. Ja uskaltavat soittaa jos itsellä tai kaverilla jokin hätä.
Monet lasten kavereiden vanhemmista ovat siinä uskossa ettei oma nuori juo, oli eräälle äidillekkin aikamoinen järkytys kun soitin yksi yö hänelle ja kerroin että poikaa ollaan viemässä sairaalaan viinan ja lääkkeiden sekakäytön vuoksi. Poika pelastui juuri siitä syystä, että omani uskalsi soittaa minulle.
Ja olen huomannut, että kun ovat muutaman kerran saaneet kokeilla, on hohto mennyt, viimeksi ovat alkontuotteisiin koskeneet vappuna. Eivätkä ole enää tekemisissä sellaisten kavreiden kanssa, joiden pitää päästä juomaan joka viikonloppu.
Ja nuorimmaisen kanssa on todella tiukka linja, vanhemmat sisarukset pitävät huolen siitä, ettei varmasti tee mitään kiellettyä.
Monesti olen jälkikäteen miettinyt, että jos olisin saanut olla hiukan tuhma teininä, olisin ollut vähän fiksumpi nuorena aikuisena.
Teininä en saanut tehdä mitään ja mulla oli todella tiukat kotiintuloajat. Kun muutin kotoa, riehaannuin täysin. Kyllä teinien pitäisi antaa vähän hölmöillä. Muuten ne tekevät sen täysi-ikäisinä ja saattavat joutua todella pahoihin tilanteisiin.
Voitko olla varma että jos olisit saanut olla "tuhmempi" teininä niin olisit ollut fiksumpi nuorena aikuisena ? Entä jos olisitkin sitten sortunut huumeisiinkin kun olisi pitänyt olla vielä tuhmempi mitä nuorena ?
Jos tulisivat kännissä kotiin, niin sehän olis sitten etujen leikkaus. Ei kylille ollenkaan.
lapset 15 ja 17v ja vantaa
Mutta noita kuka saa ja mitäkin pitäisi jutella kavereiden vanhempien kanssa, näin mekin ollaan tehty. Vanhempainillan yhteydessä sovitty pelisäännöt ja ovat toimineet toistaiseksi.