Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää hoidattako nuorempia sisaruksia vanhemmilla sisaruksilla!

Vierailija
17.08.2012 |

Mitään en lapsena inhonnut enempää kuin sitä, että äiti laittoi aina neljävuotta nuoremman veljen matkaani ihan jokapaikkaan, en saanut edes omien kavereideni luo mennä ilman. "Jos et ota joukkoon, et mene itsekkään."-oli äidin lempilause.



Välit veljen kanssa on huomattavasti viileämmät kuin kuin 6- ja 10-vuotta nuorempiin sisaruksiini, koska heitä en joutunut vahtia ja hyysätä jatkuvalla syötöllä kyllästymiseen asti.



Vaikka sisaruksista on tarkoitus olla seuraa toisilleen, se ei tarkoita sitä, että heidän pitäisi olla jokapaikassa kaikkina hetkinä aina yhdessä!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla kerralla, vaikka mies rutisee, että pitää saada yhteistä aikaa. Ei, meillä yökylään lähtee vain yksi kerrallaan ja loput jäävät kotiin.

Vierailija
2/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten hoidatan!



Meidän lukiolainen, 18-v nostaa opintotukea ja kaiken saa kotona ilmaiseksi. Opintotuki on siis vain karkkirahaa. Maksan puhelimen, netin, vakuutukset, koulukirjat, vaatteet, kaiken!



Ja vastineeksi hän on velvollinen hoitamaan 2-vuotiasta pikkusisarustaan, mm. leikkipuistossa. Kotona venyessään on pienemmällä oikeus tulla halutessaan hänen huoneeseensa leikkimään jolloin vahtivuoro on ison sisaruksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ollaan tiiviisti toistemme kanssa vaikka kaikki yli 50 vuotiaita, ja yli 20 serkustakin samassa veneessä. Ehkä me ollaan vaan ni tosi kivoja ihmisiä, ja älyttömän mukava suku :)

Vierailija
4/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten pitää oppia ajoissa ottaan vastuuta. mulla on 8vee, 4 vee ja 5kk lapset ja hyvin pärjää jo vanhin nuorempiensa kanssa. oon jättänyt jo illaksi/yöksikin keskenään kun menojalka on ruvennut vipattaan ja hyvin on kaikki mennyt sen pari kolme kertaa. vuosi sitten jo vanhin hoiti nuorempiaan pari tuntia päivisin montakin kertaa. ei tietysti koko ajan. kyllähän äidilläkin on vastuu.



T:Iiris

Vierailija
5/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten hoidatan!

Meidän lukiolainen, 18-v nostaa opintotukea ja kaiken saa kotona ilmaiseksi. Opintotuki on siis vain karkkirahaa. Maksan puhelimen, netin, vakuutukset, koulukirjat, vaatteet, kaiken!

Ja vastineeksi hän on velvollinen hoitamaan 2-vuotiasta pikkusisarustaan, mm. leikkipuistossa. Kotona venyessään on pienemmällä oikeus tulla halutessaan hänen huoneeseensa leikkimään jolloin vahtivuoro on ison sisaruksen.


jos lukiolainen saisi vähän omaa aikaa, kaiken sen väsyttävän opiskelun lisäksi... Aika itsekäs ajattelu tällä mammalla.. Heitä se lukiolainen pihalle ja käske asumaan omillaan, jos sinua niin kismittää kustantaa lapsesi opiskelua!

Vierailija
6/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusten tulis olla tasavertaisessa asemassa eikä ole sisaruksen tehtävä huolehtia toisista sisaruksista. Vanhempi sisarus tarvitsee yksityisyyttä myös ja vapauden omiin menoihin. Sitä paitsi voihan olla ettei kaverit kato hyvällä jos aina se pieni sisarus täytyy raahata mukanaan joka paikkaan.. Kiva jäädä sitten yksin.



Satunnainen valvominen esim vanhempien kauppareissujen ajan tms on ok..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhhuh. miksi teit sen penikan, jos et viitsi itse hoitaa ja vahtia?

lukio on kovaa työtä.



ja joo, voishan se hoitaa jos haluaa ja jaksaa ja tykkää mutta tuo sun asenne, että on pakko jos sinä maksat.

Vierailija
8/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttävää että ei saa edes omassa huoneessaan olla halutessaan rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkkyä kun kaverini odotti vauvaa ja esikoinen oli 10v, niin kaverini ei muusta puhunutkaan, kuin siitä että miten sitten pääsee helpolla kun se 10v auttaa vauvanhoidossa ja jatkossa sitten hoitaa taaperoa jne. jne. Ja ihan oikeesti sitten todellakin pisti isoveljen hoitamaan pikkuveljeä.

Vierailija
10/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusten tulis olla tasavertaisessa asemassa eikä ole sisaruksen tehtävä huolehtia toisista sisaruksista. Vanhempi sisarus tarvitsee yksityisyyttä myös ja vapauden omiin menoihin. Sitä paitsi voihan olla ettei kaverit kato hyvällä jos aina se pieni sisarus täytyy raahata mukanaan joka paikkaan.. Kiva jäädä sitten yksin.

Satunnainen valvominen esim vanhempien kauppareissujen ajan tms on ok..


osa ystävistäni hävisi juurikin sen takia, kun veli oli aina mukana.

Kyllähän me koko sisarussakin voimin ollaan aina leikitty ja kuljettu, mutta mukavaa siitä teki se, että haluttiin, ei se että äiti pakotti. Olen siis ainut, vanhin, meistä joka joutui tähän pakkovahdin hommaan ja se oli todellakin inhottavaa ja ikävää aikaa. Tilanne alkoi helpottaa sitten, kun veli sai omia kavereita (eskari?).

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten pitää oppia ajoissa ottaan vastuuta. mulla on 8vee, 4 vee ja 5kk lapset ja hyvin pärjää jo vanhin nuorempiensa kanssa. oon jättänyt jo illaksi/yöksikin keskenään kun menojalka on ruvennut vipattaan ja hyvin on kaikki mennyt sen pari kolme kertaa. vuosi sitten jo vanhin hoiti nuorempiaan pari tuntia päivisin montakin kertaa. ei tietysti koko ajan. kyllähän äidilläkin on vastuu.

T:Iiris

Kerropa vielä minkäikäinen tuo nyt 5kk ikäinen oli vuosi sitten jos isompi häntä jo silloin hoiti?

Vierailija
12/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten hoidatan!

Meidän lukiolainen, 18-v nostaa opintotukea ja kaiken saa kotona ilmaiseksi. Opintotuki on siis vain karkkirahaa. Maksan puhelimen, netin, vakuutukset, koulukirjat, vaatteet, kaiken!

Ja vastineeksi hän on velvollinen hoitamaan 2-vuotiasta pikkusisarustaan, mm. leikkipuistossa. Kotona venyessään on pienemmällä oikeus tulla halutessaan hänen huoneeseensa leikkimään jolloin vahtivuoro on ison sisaruksen.


Kuka hoiti sen lukiolaisen?

Kurjaa, ettei lukiolainen saa keskittyä läksyihin, kun pikkukakara tulee sotkemaan. Onko tämä lukiolainen edes biologinen lapsesi kun tuntuu olevan niin vastenmielistä hänen tarpeistaan huolehtiminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusten tulis olla tasavertaisessa asemassa eikä ole sisaruksen tehtävä huolehtia toisista sisaruksista. Vanhempi sisarus tarvitsee yksityisyyttä myös ja vapauden omiin menoihin. Sitä paitsi voihan olla ettei kaverit kato hyvällä jos aina se pieni sisarus täytyy raahata mukanaan joka paikkaan.. Kiva jäädä sitten yksin. Satunnainen valvominen esim vanhempien kauppareissujen ajan tms on ok..


hänhän on saanut koko siihenastisen elämänsä olla vanhempiensa ainoa, nyt on vauvan vuoro tasapuolisuuden vuoksi kokea sama.

Vierailija
14/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten pitää oppia ajoissa ottaan vastuuta. mulla on 8vee, 4 vee ja 5kk lapset ja hyvin pärjää jo vanhin nuorempiensa kanssa. oon jättänyt jo illaksi/yöksikin keskenään kun menojalka on ruvennut vipattaan ja hyvin on kaikki mennyt sen pari kolme kertaa. vuosi sitten jo vanhin hoiti nuorempiaan pari tuntia päivisin montakin kertaa. ei tietysti koko ajan. kyllähän äidilläkin on vastuu.

T:Iiris

Tämänikäisten lasten ei pidä olla kotona ilman aikuista yöaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten pitää oppia ajoissa ottaan vastuuta. mulla on 8vee, 4 vee ja 5kk lapset ja hyvin pärjää jo vanhin nuorempiensa kanssa. oon jättänyt jo illaksi/yöksikin keskenään kun menojalka on ruvennut vipattaan ja hyvin on kaikki mennyt sen pari kolme kertaa. vuosi sitten jo vanhin hoiti nuorempiaan pari tuntia päivisin montakin kertaa. ei tietysti koko ajan. kyllähän äidilläkin on vastuu.

T:Iiris

Tämänikäisten lasten ei pidä olla kotona ilman aikuista yöaikaan.

Ai eikö?

Vierailija
16/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 6v nuorempi sisko. Hänen syntymästään lähtien sain kuulla olevani iso volkki ja sisko oli pieni huimaraukka, jota piti joka käänteessä ymmärtää.



Varsinainen höykytys alkoi muutaman vuoden päästä. Jos jotain herkkua ei riittänyt molemmille, sisko sai sen, koska minähän olin syönyt jo 6 v ajan herkkuja ennen toisen syntymää (entäs jos kuolen aiemmin, niin sisko jää vielä syömään herkkuja?).



Eipä siinä kauaa mennyt kun sisko oppi käyttämään asetelmaa hyväkseen. Aina meni ruikuttamaan jostain asiasta ja minun piti aina antaa periksi. Kun sain ajokortin, oli 12v sisko ottaa mukaan, kun lähdin kylille. Jollen olisi ottanut, en olisi saanut autoa lainaan. Sisko meni usein mummon luo ja tämän vuoksi piti lähteä aikaisin kotiin, jotta mummo pääsee nukkumaan.



13v:na sain ranskalaiselta kirjeystävältäni synttärilahjaksi kaksi pientä posliinikoiraa. Sisko meni heti ruikuttamaan äidille. Äiti tuli supattamaan, että x on harmissaan, kun minä sain hienot lahjat. Käski antamaan toisen siskolle ja sanomaan, että kirjeessä oli lukenut, että toinen siskolle. "Kyllähän sinä ymmärrät, kun olet iso, x on pieniraukka". En todellakaan suostunut luopumaan ulkomailta saamistani synttärilahjoista!



Minun piti 6v:sta lähtien olla iso ja kun sisko saavutti saman iän, hän oli edelleen pieni huimaraukka, jota piti vain ymmärtää.



Sama on jatkunut aikuisena. Tämä pieniraukka sai vanhemmilta lahjaksi tontin.

Vierailija
17/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut " nakitettiin" myös pienempien hoitajaksi, ja tykkäsin siitä. Kaverini tykkäsivät myös sisaruksistani, ikinä ei ollut ongelmia ja tosiaankin sisarukset oli mukana kaikkialla. Ikää heillä on 3 ja 7 vuotta vähemmän kuin minulla. Ollaan läheisiä myös nyt aikuisina.

Vierailija
18/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..


hänhän on saanut koko siihenastisen elämänsä olla vanhempiensa ainoa, nyt on vauvan vuoro tasapuolisuuden vuoksi kokea sama.


subjektiivinen päivähoito.

Jokainen lapsistani on saanut olla tietyn ajan ainoa lapsi (päivisin).

Vierailija
19/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

hänhän on saanut koko siihenastisen elämänsä olla vanhempiensa ainoa, nyt on vauvan vuoro tasapuolisuuden vuoksi kokea sama.

subjektiivinen päivähoito. Jokainen lapsistani on saanut olla tietyn ajan ainoa lapsi (päivisin).


saanut 24/7 vanhempiensa ajan.

Vierailija
20/35 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut " nakitettiin" myös pienempien hoitajaksi, ja tykkäsin siitä. Kaverini tykkäsivät myös sisaruksistani, ikinä ei ollut ongelmia ja tosiaankin sisarukset oli mukana kaikkialla. Ikää heillä on 3 ja 7 vuotta vähemmän kuin minulla. Ollaan läheisiä myös nyt aikuisina.


mutta vähemmän läheisempi olen veljeni kuin muiden sisarusten kanssa.

Eikö sinua tosiaan esiteininä häirinnyt se että sisarukset kulkivat jokapaikkaan mukaan, etkä voinut jutella tyttökavereidesi kanssa salaisia poikajuttuja? esimerkiksi?

Ap