Aikuinen kulkee pyörällä
Kuinka vanhan on tavallista ajaa työmatkat ja kaikki pyörällä? Ostoksetkin laitetaan tarakalle ja reppuun... Kuinka vanhaksi sinä teit niin?
"tavallista" = minkä ikäisessä kiinnität jo huomiota
Kommentit (66)
Itse lopetin pyöräilyn kolmevitosena.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2012 klo 16:44"]
antaa kuvan ettei ole varaa autoon
[/quote]
Siinahän sitten kuvittelette, ettei ole varaa. Me kuljetaan pyörällä läpi talven ja käydään sillä myös kaupassa. Meidän kotitalouden vuositulot on 160 000€, joten ois varaa autoon. Ei vaan haluta sellaista. Joskus mennään taksilla tai vuokrataan auto, jos sille on tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2012 klo 16:31"]
kun kaikkia mahdollisia ostoksia ja kantamuksia koitetaan viedä pyörällä, kun "pyöräily on niin ekologista tai terveellistä":) Sama koskee hikisinä töihin tulevia, jotka voivat aloittaa työt vasta suihkun (jos on) ja vaatteiden vaihdon jälkeen.
Ei kiitos. Minä kuljen autolla, mutta en silti ole huonokuntoinen. Tykkään vaan harrastaa liikuntaa silloin, kun on sen aika, en työ- tai ostosreissuilla.
[/quote]
Minä kävelen tai pyöräilen töihin. Aamulla otan sen verran rauhallisemmin, ettei tule hiki. Illalla sitten täysillä. Elimistöni on niin tottunut aamuliikuntaan, että jos joskus jostain syystä menen autolla, minulla on koko päivän paha olo. Pakko käydä lenkki ensin jotta pystyy olemaan töissä. Samoin kaupassa käyn varta vasten kävellen tai pyörällä. Minulla matkat on niin lyhyitä, että kaupunkialueella ei voita yhtään aikaa. Autolla tulisi vielä kilometri lisää matkaankin, pyörätie oikaisee sen verran. Sen lisäksi työpaikan lähellä on tlosi surkea parkkipaikkatarjonta. Joskus saa sen paikan useita satoja metrejä työpaikan päästä. Työpaikalla ei ole omia parkkipaikkoja muuta kuin toimitusjohtajalle.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2012 klo 16:44"]
antaa kuvan ettei ole varaa autoon
[/quote]
Siinahän sitten kuvittelette, ettei ole varaa. Me kuljetaan pyörällä läpi talven ja käydään sillä myös kaupassa. Meidän kotitalouden vuositulot on 160 000€, joten ois varaa autoon. Ei vaan haluta sellaista. Joskus mennään taksilla tai vuokrataan auto, jos sille on tarvetta.
[/quote]
Tämä ajattelu "tuolla ei ole hienoa taloa, autoa, taulutelkkaria yms." on tyypillistä nousukasajattelua. Aika moni talo ja auto on kuitenkin velkainen kuitenkin, joten aika pöljää ajatella yhtään mitään. Niillä, joilla on varaa mihin vaan, ei monesti olekaan halua näyttää varakkaalta ulospäin.
Hassua kysymys. Olen 59-vuotias ja pyöräilen töihin. On minulla autokin.
Tuo mun mieheni kulkee töissä talvisin pyörällä. Kesällä kulkee skootterilla. Uskoisin että jatkaa näin eläkkeelle jääntiin asti, siihen on aikaa nyt 6v.
Kuinka huonossa kunnossa on jos työmatkapyöräily nostaa kuntoa...
Lopetin pyöräilyn kun ajoin ajokortin ja ostin auton kolmekymppisenä. Vieläkin yli kaksikymmentä vuotta autoilleena vihaan pyöräilyä. En pyöräile enää koskaan. Tuota vapautta ja vaivattomuutta en vaihda. Auto vaihtui viime kuussa uudempaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 22:31"]
Kuinka huonossa kunnossa on jos työmatkapyöräily nostaa kuntoa...
[/quote]
Öö... Olisiko mahdollista että tämä riippuu työmatkan pituudesta ja pyöräilyvauhdista? Vai oletko itse joku supermies/-nainen jonka kunto nousee enää ultrajuoksumatkoilla?
En ymmärrä kysymystä. Ehkä vastaus voisi olla "ei riittävän tavallista". Musta on paras tilanne, jos ihminen pystyy pyöräilemään työhön kesät-talvet vaikka koko työuransa. Tähän itse pyrin. Tosin lumisin kausi on mulle vielä ollut liian haastava, mutta ehkä ei ensi talvena.
Mun isä on 76 ja pyöräilee aina kotoaan meille. Matkaa on 7 kilometriä. Ja asutaan siis ihan Helsingissä, jos joku kuvittelee, että tää olis joku landepaukkujen juttu.
Ite en tykkää autossa istumisesta (siis en bussista enkä omasta autosta), vaikka autoakin kauppa- ja mökkireissuilla toki useamman kerran viikossa ajan, mutta ihana, kun saa työmatkoilla ottaa raitista ilmaa tunkkaisessa bussissa / autossa ruuhkassa istumisen sijasta.
WT ajaa jollain säälittävällä ruosteläjällä, kun ei ole varaa bilikkaan.
Menestynyt ihminen ajaa lyhyetkin matkat tila-autolla tai city-maasturilla ja hankkii liikunta-annoksensa trendikkäällä kuntosalilla tai bodypumpissa. Tietysti sinne voi sit tempasta jollain hienolla maastopyörällä asianmukaisissa varusteissa.
Vain johonkin WT-duuniin voi mennä hikisenä pyöräilyn jälkeen, kun menestynyt ihminen on suihkunraikas hellepäivänäkin, kun maasturin ilmastointi toimii. Nih.
Ei välttämättä. Joku Punavuoren hipsteri voi kyllä pyöräillä retro-Jopollaan sen 200 metriä työhönsä kivijalkamainostoimistoonsa.
Espoolainen, jonka kotipaikassa välimatkat ovat tunnetusti pitkät, polkee sitten vimppapäälle teknisissä pyöräilyvermeissään (tiedättehän sellaset sikatiukat trikoot jalassa ja tekninen juomapullo kiiinni fillarin telineessä -tyypit) veren maku suussa viuhahtaen bussipysäkillä laiskojen pulleroiden ohi, niin että vaan tuulahdus käy. He käyvät sitten suihkussa työpaikallaan ja astelevat Alexander Stubb -tyylisesti hammasviri loistaen puku päällä aamun paltsuun energiaa puhkuen.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 12:00"]
WT ajaa jollain säälittävällä ruosteläjällä, kun ei ole varaa bilikkaan.
Menestynyt ihminen ajaa lyhyetkin matkat tila-autolla tai city-maasturilla ja hankkii liikunta-annoksensa trendikkäällä kuntosalilla tai bodypumpissa. Tietysti sinne voi sit tempasta jollain hienolla maastopyörällä asianmukaisissa varusteissa.
Vain johonkin WT-duuniin voi mennä hikisenä pyöräilyn jälkeen, kun menestynyt ihminen on suihkunraikas hellepäivänäkin, kun maasturin ilmastointi toimii. Nih.
[/quote]
-oon 36 ja pyöräillyt 33 vuotta elämästäni. Ja sen kyllä huomaa, oon kronologista ikääni paljon nuoremman oloinen ja notkea. Ja kyllä taas eilen kysyttiin papereita....
Minullekin on pyöräilystä naureskeltu, mutta jostain syystä pahimmat ilkkujat ovat nykyisin itsekin kovia pyöräilijöitä. Huomasivat kai, kuinka kunto kasvaa kohisten ja tulee ihana fiilis! Taisi olla kateutta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2012 klo 12:14"]
Hämmentävä kysymys johtuu siitä, että kaveripiiri on autoistunut nyt valmistumisten myötä. Hyväosaisilla tietysti oli jo opintojen alussa omat autot mutta nyt näyttää olevan vähän kaikilla. Monet olettaa että minullakin ja hämmästellään sitten kun tulen puuskuttaen paikalle tai mietin millä saisin uuden kodinkoneen vietyä kotiin.
[/quote]
Sen kodinkonekuljetuksen saa tilattua liikkeestä, eikä maksa samaa kuin auton ylläpito. Taksillakin pääsee. Harvempi isoja kodinkoneita itsekään henkilöautolla kuljettaa.
harkitsen hyvän pyörän ostamista koska näin saan vahingossa itselleni timmit reidet. Eräs tuttu nainen pyöräili aina pitkiä matkoja aj hänellä oli todella hyvät jalat. Oma isäni pyöräili töihin vuosikausia ja liikkui muutenkin ja on ollut vanhana todella nuorekkaan oloinen.
Pyöräily on trendikästä ja sopii hyvin urbaaniin ympäristöön.
Onneksi ikä-ihmisillekin turvallisia pyöriä tehdään nykyään.
Aivan varmasti pyöräily tulee tulevaisuudessa lisääntymään
Mun työpaikka on aika hyvien pyöräreittien lähellä ja monet tosiaan kulkevat pyörällä töihin. Mä en kovin montaa tiedä jolla ei olisi autoa. Monet tosiaan kulkevat vuoden ympäri pyörällä töihin, autolla sitten pitemmät reissu ja kauppareissut.
Hämmentävä kysymys johtuu siitä, että kaveripiiri on autoistunut nyt valmistumisten myötä. Hyväosaisilla tietysti oli jo opintojen alussa omat autot mutta nyt näyttää olevan vähän kaikilla. Monet olettaa että minullakin ja hämmästellään sitten kun tulen puuskuttaen paikalle tai mietin millä saisin uuden kodinkoneen vietyä kotiin.
Rapistuu niillä monella kuntokin muutamassa vuodessa kovasti.
Jos jaksat jatkaa työmatka- tai muuta päivittäispyöräilyä eläkeikään, oot tod näk paljon paremmassa kunnossa kuin autoilevat kaverisi. On esimerkkejä ihan lähipiirissä.
Työmatkajuoksijat ovat vielä asteen kovempikuntoisia. Näitäkin tunnen, läpi vuoden töihin juoksevia joista yksi viiskymppinen.
Itse lopetin pyöräilyn kolmevitosena.