Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijän päältä saa ajaa suojatiellä laillisesti?

Vierailija
17.08.2012 |

Pyöräilen joka päivä kahteen suuntaan Helsingin keskustassa sijaitsevaa pyörätietä. Nyt minulle on useamman kerran käynyt niin, että pyörätieni leikkaavaa ajorataa matkannut autoilija on soittanut torvea ja heristänyt nyrkkiä. Mieheni väittää, että minulla on polkupyöräilijänä väistövelvollisuus silloin kun auto ajaa suoraan, vaikka kuljen pyörätietä ja tulisin oikealta. Voiko tämä pitää paikkansa? Olen opettanut lapsillenikin, että heillä on etuajo-oikeus aina autoihin nähden.

Tietääkö kukaan näitä sääntöjä oikeasti? Itse en oikein suostu uskomaan, että autolla olisi oikeus ajaa päälle! Joku roti sentään!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon siinä käsityksessä että pyöräilijän pitää TALUTTAA pyörä suojatietä ylitettäessä!!

Vierailija
22/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tulee taluttaa. Siinä mielessä autoilijat ovat oikeassa. Mielestäni kyllä lapsille koulussa jo opetetaan liikennesääntöjä, mutta ap on varmaan nukkunut ne ajat...

... Lukekaa nuo liikennesäännöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka myös suojatien jälkeen jatkuu sellaisena niin saa ajaa pyörällä. Vai pitäisikö pyöräilijän pompata pois pyörän päältä joka ikisen suojatien kohdalla?

Vierailija
25/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on yhdistetty kevyenliikenteenväylä, joka myös suojatien jälkeen jatkuu sellaisena niin saa ajaa pyörällä. Vai pitäisikö pyöräilijän pompata pois pyörän päältä joka ikisen suojatien kohdalla?

Jos kyseessä on pyörätien jatke, silloin saa ajaa. Suojatie on eri asia.

Vierailija
26/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hän on väistämisvelvollinen tasa-arvoisessa risteyksessä.

Vierailija
27/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei luoteta siihen, että itsellä on etuajo-oikeus. Ja ihan sama onko liikkeellä kävellen, pyörällä tai autolla/mopolla. Eikä mulle itselleni tuota mitään vaikeutta väistää muita vaikka tulisivat kolmion takaa.

Ja pyöräilijällä ei tosiaan ole mitään automaattista etuajo-oikeutta autoihin nähden, pyöräilijää koskee ihan samat liikennesäännöt kuin muitakin.

Vierailija
28/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos hyppäät pyörän selästä pois, muutut kävelijäksi (kun talutat pyörää), niin silloin autoilijan on väistettävä. Muuten sinua koskee ihan saman säännöt kuin autoilijaakin, eli olet ajoneuvo!

Vierailija
29/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ajaisi päälle vaikka toinen paahtaisi siihen pyörällä kaahaten?

Jalankulkijalla on oikeus päästä tielle ASTUESSAAN, silloin auto pysähtyy mutta pyöräilevä ei näin saisi tehdä vaan odottaa autoa.

Älä missään nimessä opeta lapsille että HE menee ensin! Pitää olla ihan varma että kuski näkee ja antaa tilaa. Parempi että lapsi kunnolla vaikka pysähtyy kuin jatkaa ajoaan.

Vaikka olisi kypärä niin niska voi vaurioitua!

Vierailija
30/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen joka päivä kahteen suuntaan Helsingin keskustassa sijaitsevaa pyörätietä. Nyt minulle on useamman kerran käynyt niin, että pyörätieni leikkaavaa ajorataa matkannut autoilija on soittanut torvea ja heristänyt nyrkkiä. Mieheni väittää, että minulla on polkupyöräilijänä väistövelvollisuus silloin kun auto ajaa suoraan, vaikka kuljen pyörätietä ja tulisin oikealta. Voiko tämä pitää paikkansa? Olen opettanut lapsillenikin, että heillä on etuajo-oikeus aina autoihin nähden.

Tietääkö kukaan näitä sääntöjä oikeasti? Itse en oikein suostu uskomaan, että autolla olisi oikeus ajaa päälle! Joku roti sentään!

Vierailija
31/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos hyppäät pyörän selästä pois, muutut kävelijäksi (kun talutat pyörää), niin silloin autoilijan on väistettävä. Muuten sinua koskee ihan saman säännöt kuin autoilijaakin, eli olet ajoneuvo!

Jep. poikkeuksena risteykset joissa on kolmio pyörätien edessä, mutta en meni si luottamaan siihen. Parempi vaan katsoa että väistääkö tuleva auto. Useat kyllä antavat tietä suojatiellä, että aikamoista yleistämistä se että aina olisivat tulossa päälle.

Vierailija
32/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on yhdistetty kevyenliikenteenväylä, joka myös suojatien jälkeen jatkuu sellaisena niin saa ajaa pyörällä. Vai pitäisikö pyöräilijän pompata pois pyörän päältä joka ikisen suojatien kohdalla?

Eli aina saa ajaa yli jos paikalle on pyöräillen saanut tullakin.

Vierailija
33/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, suojatiellä ei saa ajaa kenenkään päälle, mutta pyörällä ajava on kyllä se väistämisvelvollinen, jos ei ole liikennemerkillä muuta osoitettu, kun kyseessä pyörätien jatke (merkitty selvästi).

Suojatiet on kävelijöitä varten ja niinpä autoilijoiden väistämisvelvollisuus koskee vain jalankulkijoita.

Vierailija
34/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka myös suojatien jälkeen jatkuu sellaisena niin saa ajaa pyörällä. Vai pitäisikö pyöräilijän pompata pois pyörän päältä joka ikisen suojatien kohdalla?

Miksi ottaa riski pyörällä? Ei siinä mitään autoilijalle näytetä, kun pyörä jää toiseksi ja voi käydä todella pahasti. Aika harvalla pyörätiellä on jatkuvasti ylityspaikkoja että kokoajan saisi satulasta pomppia. Itse katson automaattisesti ennen ylitystä että väistääkö nahdollinen auto vai ei.

Vierailija
35/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tuolla tyylillä pyöräilyä niin pääset hengestäsi...

Kotini lähellä on vastaava paikka ja pyöräilijät eivät millään tahdo uskoa että autoilija menee risteyksestä ensin.

Vierailija
36/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onkin jalankulkija eikä autoilija saa laillisesti tappaa vaan pitää antaa mennä suojatien yli.

Vierailija
37/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaahan nyt huomioon mitä kysyttiin!!! Ikinä ei ole laillista ajaa ketään päin, sehän nyt sanotaan laissa ja on ihan selvä nakki. Ihan sama jostain etuajo- oikeuksista. Mikä ei tietenkään tarkoita sitä, ettteikö kaikkien tielläliikkujien ihan oikeasti pitäisi niitä liikennesäänöjä lukea, mitä täälläkin on jo hyvin tullut esille... Eli olet tosiaan ajoneuvo sillä pyörälläsi, eli kaikki suoralla tiellä väistämisvelvollisuus on sinulla tietä ylittäessäsi. Ellet sitten hyppää pois pyörän selästä kävelijäksi muuttuen.

Vierailija
38/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina ei tietenkään kävelijälläkään ole oikeutta siihen talssia, siihen taas on omat nopeusrajoitus yms säännöt eli lukekaa lukekaa!

Vierailija
39/41 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pyörätien perässä oleva raidoitettu alue on pyörätien jatke! Eli aina saa ajaa yli jos paikalle on pyöräillen saanut tullakin.

Jokaine pyörätien perässä oleva raidoitettu alue ei ole pyörätien jatko. Katsopas tästä linkistä:

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/PFBD/B631F9D99360DC53C22577D0…

Katso kohta" Suojatiesääntö koskee vain jalankulkijaa".

Vierailija
40/41 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatiellä on aina vahvoilla jalankulkija. Taluta se pyörä suojatien ylitse, niin eivät tööttää. Laki vain on huono pyöräilijälle, koska se on kulkuväline. Niinpä jos ei autoja olisi tässä maailmassa, niin olisi todella helppoa liikkua, kun kaikki ovat samanarvoisia, kun pyörätiet olisivat erillään, niin ja ei siis olisi yhtään autoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme