Lue keskustelun säännöt.
Pyöräilijän päältä saa ajaa suojatiellä laillisesti?
17.08.2012 |
Pyöräilen joka päivä kahteen suuntaan Helsingin keskustassa sijaitsevaa pyörätietä. Nyt minulle on useamman kerran käynyt niin, että pyörätieni leikkaavaa ajorataa matkannut autoilija on soittanut torvea ja heristänyt nyrkkiä. Mieheni väittää, että minulla on polkupyöräilijänä väistövelvollisuus silloin kun auto ajaa suoraan, vaikka kuljen pyörätietä ja tulisin oikealta. Voiko tämä pitää paikkansa? Olen opettanut lapsillenikin, että heillä on etuajo-oikeus aina autoihin nähden.
Tietääkö kukaan näitä sääntöjä oikeasti? Itse en oikein suostu uskomaan, että autolla olisi oikeus ajaa päälle! Joku roti sentään!
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
pyörätietä ja sen jatketta koskevassa lakitekstissä on kyllä sekaannusta aiheuttava seikka, kun ensin selitetään väistämisvelvollisuuksista (jotka pyöräilijällä on vielä tiukemmat kuin autoilijalla eli aina risteävää tietä ylittäessä pyöräilijä väistää, ainoa poikkeus on auton väistämisvelvollisuus, kun auto kääntyy pyörätien jatkeen suuntaan, tällöin auto väistää pyöräilijää) ja sitten jatkossa puhutaan suojatiellä ajamisesta ja pyörätien jatkeesta ja oikeudesta ajaa suojatiellä, jos se on suora jatke jne. Oikeus ylittää suojatie pyörällä ajamalla ON ERI ASIA KUIN VÄISTÄMISVELVOLLISUUS, joka siis säilyy pyöräilijällä, lukuunottamatta tätä kääntyvän autoilijan tilannetta. Pyöräilijä rinnastuu aina ajoneuvoon ja muuttuu jalankulkijaksi jalankulkijan oikeuksin vain jos pyöräilijä taluttaa pyörää. Tämä on kyllä äärimmäisen sekavaa ja juuri kukaan ei näitä pyöräilysääntöjä ymmärrä.