Miten hoidat koululaisen iltapäivän kaverirumban??
Kolmasluokkalainen katsotaan Suomessa aikuiseksi joka pärjää kotona, iltapäivähoitoa ei enää saa.
Meillä on siis kotona iltapäivähoitaja, maksetaan siis iso summa siitä vuodessa, että eka- ja kolmasluokkainen saa olla koulun jälkeen kotona. Ekaluokkalaiselle on myös varalta iltapäiväpaikka, käy siellä kaverien vuoksi muutaman tunnin viikossa. Minä ja mieheni olemme töissä noin kello 16:30 asti.
Nyt tämän käytännön myötä on tullut ongelmia. Olemme määritelleet kaveripäivät (3 iltapäivää viikossa plus tietysti iltaisin ja viikonloppuisin erikseen sopien). Hoitajalta ei voi enempää vaatia ja tämä oli mielestäni hyvä idea.
Nyt ovat siis seuraavanlaiset ongelmat alkaneet:
- lasten kaverit ovat yksin kotona ja kutsuvat lapsiamme kylään. Miksi minä lupaisin heidän mennä valvomattomaan kotiin internettiin seikkailemaan, kun maksamme aikuisen hoitajan kotiin?
- lasten kaverien vanhemmat pukkaavat meille jatkuvasti omia lapsiaan hoitoon kun heillä lapset tuntevat olonsa pelokkaaksi tai yksinäiseksi kotona. Ok kaveripäivinä mutta kukaan ei ymmärrä tätä käytäntöä ja pitäisi joka ikinen päivä siis ottaa joku vastaan (huom! hoitajamme siis ei ole palkattu kuin kahdelle)
Minä haluan huolehtia lapsistani hyvin, asumme kaupungissa, alueella on vilkas liikenne ja paljon hörhöjä päivällä liikkeellä. Lisäksi en tajua, miten suomalaiset vanhemmat antavat netin kasvattaa lapsensa, minä en päästä heitä näin pieninä koteihin, joissa nettiä ja (sota yms) pelejä käytetään vapaasti. Kasvatan itse ensin median kanssa toimimaan ja kun tietävät vaarat ja osaavat nettiä käyttää niin sitten ok, muutamien vuosien päästä.
Nyt siis älkää jaksako haukkua nipoiksi vaan keksikään luovia ratkaisuja miten tästä selviää!!!! En tosiaankaan voi vaatia hoitajalta joka päivä lapsilauman hoitamista ja onhan välipalat yms. ruokakulutkin tulossa tämän kaiken päälle. Minä siivoan nyt jo illat paikkoja kun lapset rymyää mutta se on ok, lapset saavat vapaasti leikkiä. Ei ihan joka päivä jaksaisi siis itsekään tätä rumbaa.
MITEN SIIS HOIDATTE LASTEN ILTAPÄIVÄN. Rakentavia kommentteja mielellään vaikka en haukuistakaan rikki mene:-)
Kommentit (51)
Meillä on selvät sävelet kyläilyn suhteen. Suoraan koulusta kotiin, vaihdetaan päivän kuulumiset ja syödään välipala ja sitten läksyt. Läksyjen jälkeen on kavereiden vuoro. Työskentelen kotona joten ei mitään mahdollisuutta eikä haluakaan pitää ip-kerhoa naapuruston lapsille. Joku on yrittänyt, muutta se on ehdoton nou nou. En minäkään lähetä lapsiani naapureiden työpaikoille. Kaikki eivät tätä ymmärrä, mutta sille ei sitten voi mitään. Meillä ei ole pelikonsoleita niin tuskin lapset meillä pitkään viihtyisivätkään.
ap:llä on "selvät sävelet", mutta hän ei uskalla pitää niistä kiinni..ja siitä sitten tämä vuodatus muiden lapsista ja vanhemmista.
En ymmärrä ongelmaa. Meillä ei mitään hoitajaa tuolle kolmasluokkalaiselle ole, mutta on selkeät säännöt. Hän ei lähde kotoa, eikä kavereita tule meille, ennen kuin toinen vanhemmista on kotona ja on tarkistettu että läksyt on tehty. Tämä on selkeä sääntö jota lapsi noudattaa.
Ilmoita lapsen kaverien vanhemmille, että teillä on hoitaja, jolle maksetaan lähtökohtaisesti kahden lapsen hoidosta. Siksi teillä on kaveripäivät.
Jos joku loukkaantuu, sille ei voi mitään. Teillä on kuitenkin oikeus järjestää arkenne itsellenne parhaaksi katsomallanne tavalla.
Meillä on 8-vuotiaan kanssa sovittu siitä, että jos hän menee naapuriin, siellä on samat säännöt kuin meillä eli esim. jos pelataan, ei pelata 8-vuotiailta kiellettyjä pelejä. Poika on tähän tyytynyt ja uskon, ettei kiellettyjä pelejä ole pelattu. Varma en tietenkään voi olla, mutta en voi olla enää lasta koko ajan vieressä vahtimassa.
jokaisen vanhemman sääntöjä pitäisi kunnioittaa, vaikka ne kummastuttaisivatkin. Pidät sääntösi, jotka ovat mielestäni hyvät, ja toiset saavat loukkaantua. Luulenpa, että nämä loukkaantuvat/suuttuvat vanhemmat haluaisivat taata lapselleen ajan kaverin/vanhemman kanssa. Voithan ehdottaa (jos hoitajalle käy), että kaveri X tulee kerran tai kaksi viikossa teille ja kaverin X vanhemmat maksavat siitä Y euroa. Maksathan sinäkin hoitajasta.
lähden kotoa vähän ennen klo 7.30 ja olen kotona 17.00. Meillä on tokaluokkalainen ja eskari.
Lapsella alkaa koulu tänä vuonna melkein aina klo 10, yksi klo 9 aamu. Lapsi on joko yksin kotona tai yhden kaverinsa kanssa tai sen luona. Sama iltapäivällä. Luotan näihin kavereihin, mutta isompaan porukkaan en mielelläni päästäisi, ei tosin ole ollut pyyntöäkään siitä.
keskenään aamulla ja iltapäivällä, noin klo 16 saakka jolloin minä tulin kotiin. Tekivät läksyt kun tulivat koulusta, söivät välipalaa ja sitten sai lähteä ulos tai meille sai tulla kavereita. Ei ne netissä roiku, ulkona potkivat palloa tms ja sisällä ovat pelanneet jotain. Ei tässä mitään ongelmaa ole ollut, tunnen kaikki kaverit ja kaikkien kavereiden vanhemmat. Kivahan se on että on tekemistä. Ja näin meno jatku nyt kun ovat kolmosella ja nelosella.
Kyllä vaan, ja sana kiirii yllättävän nopeasti siitä että kenellä on kotona "avoin" kone (ei lapsilukkoa) ja kenen kotona saa pelata K18-pelejä tai katsoa vapaasti videoita.
Ymmärrän ap:tä hyvin koska se kaverirumba pahimmillaan on todella rasittavaa. Kaikki lapset eivät osaa käyttäytyä, esim. syövät kaiken mitä käsiinsä saavat, komppaavaat kaapit, urkkivat postit jne. Parhaimmillaan se on tosi mukavaa.
Kyllä vaan, ja sana kiirii yllättävän nopeasti siitä että kenellä on kotona "avoin" kone (ei lapsilukkoa) ja kenen kotona saa pelata K18-pelejä tai katsoa vapaasti videoita. Ymmärrän ap:tä hyvin koska se kaverirumba pahimmillaan on todella rasittavaa. Kaikki lapset eivät osaa käyttäytyä, esim. syövät kaiken mitä käsiinsä saavat, komppaavaat kaapit, urkkivat postit jne. Parhaimmillaan se on tosi mukavaa.
konetta jonne lapset pääsevät, nyt hankittiin lapsille iPadit ja sen käyttöä on nyt kesä harjoiteltu. Ollaan juteltu netin käytöstä pitkät pätkät.
Sanoisin ihan suoraan, että hoitajan kanssa on sovittu noista kolmesta iltapäivästä. Jos muina päivinä tulee lisälapsia, pitää hoitajan palkkaa tarkistaa. Voit myös sanoa, että olet siihen ihan valmis, mutta toivot, että lisälapsen toimittavan perheen vanhemmat vastaavat noista lisäkustannuksista. Jos siis olet siihen valmis.
Minä päästäisin kolmasluokkalaisen kaverille iltapäivällä, vaikka kotona olisikin hoitaja. Itse pidän hoitajaa kotona enemmän saatavilla olevana aikuisena kuin vieraana, jonka kanssa lapsen on oltava. Jos hoitajalla ja lapsilla on muita suunnitelmia (esim. kirjasto, retkelle meno) ei tietenkään voi mennä kaverille, mutta tavallisena iltapäivänä välipalan ja läksyjen jälkeen meillä voisi mennä.
Jos lapsi on iltapäivällä kavereilla, on illalla sitten enemmän aikaa olla oman perheen kesken, kun kaverihommat on jo hoidettu. Tietenkään kaverilla ei saa mennä valvomattomasti nettiin tai pelata ikäkaudelle sopimattomia pelejä. Elleivät kaverin vanhemmat pidä tästä huolta, voit opettaa omalle lapsellesi, että niin ei saa tehdä. Meillä ainakin kolmasluokkalainen on vielä hyvinkin tarkka noista ikärajoista.
Lisään vielä, että toinen lapsista meni kouluun vuotta aiemmin. Haluamme rauhoittaa menoa ja hoitaja tekeekin lasten kanssa kaikkea mukavaa koulun jälkeen, retkeilevät, käyvät kirjastossa ja kiinnostavissa kohteissa. Eli tällekin pitää jäädä aikaa.
En halua olla nipo enkä töykeä muiden vanhempien silmissä, pitäisikö siis ehkä jutella kaikkien kanssa erikseen käytännöstä? Yksi ainakin loukkaantui, kun tekstiviestillä kerroin asiasta ja sanoin että kaveripäivänä lapsi on tervetullut. Hän pyysi lastaan hoitoon mutta hoitajalla ja lapsillamme oli jo muuta menoa eikä hoitaja uskalla ottaa pyörällä mukaan vierasta ekaluokkalaista.
ap
Sovi parin muun lapsen vanhemman kanssa, että lapsi voi tulla teille hoitoon koulun jälkeen joka päivä, jos ottaa osaa kustannuksiin. Tällöin teillä voi olla vaikka neljä lasta ja tehdään läksyt yhdessä tms. valvotusti, tulee nekin sitten hoidettua. Sitten kun vanhemat tulevat töistä, alkaa tavallinen aika ja kaikki lähtevät kotiin.
Ihan turhaan sä olet sille hoitajalle keksinyt kaikki kirjastossa/museoissa käynnit! Läksyjen tekoonhan ja välipalan syöntiinhän toi aika on mitä mainoin ja jos kustannukset saa puolitettuakin, mikäs sen parempaa!
Meillä ekaluokkalainen ja neljäsluokkalainen.
Ekaluokkalainen on nyt iltiksessä kolmeen asti ainakin tämän vuoden.
Nelosluokkalaiselle jää tee-se-itse aikaa 3-4 tuntia.
naapurin koululaisilla aika samanlainen tilanne.
Me vanhemmat olemme about 16.30-17.00 kotona.
Kaikki lapset ovat joko meillä tai naapurissa. Juoksevat ulkona, tai ovat pro hotellissa tai rakentavat Minecraft maailmaansa.
Hyvin tämä näin menee. Saa olla vaikka talo täynnä niin kauan kun eivät mitään hajota.
Hoitaja päästää kavereita teille kaveripäivinä, muuten ei. Samoin ei päästä teidän lasta kavereille jotka on yksin kotona.
Haloo???
iltapäivisin 2-3 tontia keskenään. Tekevät ensin läksyt, sitten syövät välipalan ja sitten saa leikkiä kaverien kanssa (lähistöllä asuvat + pari muuta sovittua) joko meillä tai kaverien kotona.
Nettiin eivät pääse, sillä meillä ei edes tietokoneita saa auki ilman salasanaa, jonka tiedämme vain me vanhemmat.
Pleikalla saa pelata iän mukaan sallittuja pelejä kohtuuden rajoissa (mitään K16/K18 pelejä ei meiltä edes löydy).
keskenään aamulla ja iltapäivällä, noin klo 16 saakka jolloin minä tulin kotiin. Tekivät läksyt kun tulivat koulusta, söivät välipalaa ja sitten sai lähteä ulos tai meille sai tulla kavereita. Ei ne netissä roiku, ulkona potkivat palloa tms ja sisällä ovat pelanneet jotain. Ei tässä mitään ongelmaa ole ollut, tunnen kaikki kaverit ja kaikkien kavereiden vanhemmat. Kivahan se on että on tekemistä. Ja näin meno jatku nyt kun ovat kolmosella ja nelosella.
koulun jälkeen kavereille tai kaverit voi tulla meille. Kavereita saa tulla 1-3 kerrallaan. Aikuiset ovat joka päivä kotona n. klo 16, siihen saakka lapset ovat keskenään (käytännössä 2-3 tuntia max). Sovittuja sääntöjä:
- aina tehdään läksyt yhdessä
- kaikki saavat ottaa välipalaa
- ei mitään koko kodin kaaokseen saavaa leikkiä
- kotiin lähtö klo 17-19 (riippuu siitä, onko illalla harrastuksia)
Tämä käytäntö alkoi toisen luokan keväällä koko luokan tyttöjen keskuudessa, en näe tässä mitään ongelmaa tai haittaa. Lapsemme ei missään tapauksessa halua hoitajaa - jos kavereiden seura väsyttää, niin tulee itsekseen kotiin ja esim. lukee kirjaa. Ihan joka päivä kavereita ei pyöri, mutta useimpina päivinä. Kavereilla pyöritään aika lailla vuorotellen, systeemi ei aiheuta kenellekään haittaa tai kustannuksia, lapsilla on sovitut säännöt hyvin hanskassa.
Jos joku ehdottaisi, että maksaisin palkkaa siitä, että tyttäreni kaverin hoitaja tarvii siitä palkaa, niin sanoisin samantien, että hän leikki jatkossa iltapäivisin muiden kanssa. Helppo homma. Sinänsä ymmärrän, että joka perheella on omat säännöt ja joka kotiin ei voi mennä joka päivä, mutta maksamaan en todellakaan leikkimisestä ala.
Asumme pääkaupunkiseudulla, lapset kulkevat kouluun bussilla.
Kiitos kun kerrotte omista käytännöistä. Ne vaihtelevat suuresti, paljon on silti teitä jotka olette kanssani samoilla linjoilla.
Vastailen tässä:
- olen aikuinen joka päättää, yhdessä mieheni kanssa
- haluan pitää asialliset välit kavereiden vanhempiin, tottakai vaivaa jos he alkavat selän takana kritisoida käytäntöämme ja minuakin, lasten isäähän tästä ei tietenkään naisporukoissa arvostella vaikka on itse ollut räätälöimässä käytäntöä
- nettiä käyttävät kaikki lapset, jos se vain on saatavilla, en usko että lapset luonnostaan pysyvät koneilta poissa eli salasanat on meilläkin käytössä
- minä uskallan asettaa lapsilleni rajat, pohdin tässä nyt sitä näkökulmaa, miten selvitä ulkoa tulevasta paineesta, muiden vanhempien eriävistä kasvatusperiaatteista ja miten sovittaa asiat yhteen meidän perheen kanssa
Seuraan jokaista kirjoitusta mielenkiinnolla. Jatketaan siis keskustelua, olen saanut teiltä paljon hyviä vinkkejäkin eikä se kannustuskaan oikeasta linjasta turhaa ole. Nykyisin vanhemmat jättävät usein pienet 7-12 vuotiaat niin helposti selviämään itsekseen.
ja kolmonen kavereiden kanssa kotona tai heillä.
Sosiaaliset suhteet on niin tärkeitä, että minusta käytäntösi on alistamista. Meillä on nettiä varten lapsilukot ja peliajan rajoitin, ja mitään sotapelejä tms. ryönää meillä ei ole.
Lapseni eivät ikinä haluaisi hoitajaa iltapäiviksi, koska silloin he jäisivät kaveriporukoiden ulkopuolelle.
Meille saa aina lapset mennä. Kotiin yleensä lähtevät 5 - 7 välillä.
Sosiaaliset suhteet on niin tärkeitä, että minusta käytäntösi on alistamista. Meillä on nettiä varten lapsilukot ja peliajan rajoitin, ja mitään sotapelejä tms. ryönää meillä ei ole.
Lapseni eivät ikinä haluaisi hoitajaa iltapäiviksi, koska silloin he jäisivät kaveriporukoiden ulkopuolelle.
Mä taas olen sitä mieltä et vanhemmat omaa laskuuttaan antavat lasten juoksennella missä vaan. Lapsille on tosi tärkeää se että on koti missä on RAJAT ja RUTIINIT, että koti on ykköspaikka, jossa jokaisella on oma paikkansa, rauha, kunnioitus. Tykkään lasten kavereista ja heitä on usein meillä, mutta ei meidän koti ole tosiaan mikään avoimien ovien iltapäiväkerho. Aika heikosti on asiat jos lapset putoo kaveriporukasta vaan siksi että kotia ja sen kunnioittamista ja yksityisyyttä pidetään tärkeänä. Kyllä lasten on hyvä oppia et toisten kotia kunnioitetaan, se ei ole mikään hollitupa. ja korostan, meillä käy paljon lapsia- on vaan ollut pakko rajoittaa, kun ei kenenkään hermo kestä sitä jatkuvaa "suurperheellisyyttä". Normaali lapsi kaipaa myös omaa rauhaa, ja yhdessäoloa ja rutiineja vanhempien kanssa.
Mä taas olen sitä mieltä et vanhemmat omaa laskuuttaan antavat lasten juoksennella missä vaan. Lapsille on tosi tärkeää se että on koti missä on RAJAT ja RUTIINIT, että koti on ykköspaikka, jossa jokaisella on oma paikkansa, rauha, kunnioitus. Tykkään lasten kavereista ja heitä on usein meillä, mutta ei meidän koti ole tosiaan mikään avoimien ovien iltapäiväkerho. Aika heikosti on asiat jos lapset putoo kaveriporukasta vaan siksi että kotia ja sen kunnioittamista ja yksityisyyttä pidetään tärkeänä. Kyllä lasten on hyvä oppia et toisten kotia kunnioitetaan, se ei ole mikään hollitupa. ja korostan, meillä käy paljon lapsia- on vaan ollut pakko rajoittaa, kun ei kenenkään hermo kestä sitä jatkuvaa "suurperheellisyyttä". Normaali lapsi kaipaa myös omaa rauhaa, ja yhdessäoloa ja rutiineja vanhempien kanssa.
sanoikin; että suomessa lapset jätetään kaveriporukoiden kasvatettavaksi aivan liian aikaisin. Sit ihmetellään kun teiniin ei ole enää mitään kontaktia. Vielä murrosikäisenkin pitäisi elää ikäänkuin kotoa käsin. MInusta on hirveää et omaa laiskuuttaan ei jakseta ylläpitää kotia!!!
se saa leikkiä koulun jälkeen kavereiden kanssa. rauthoittua ehtii sitten illalla iltapalan aikaan, olla perheen kanssa jne. Meillä pyörii kavereita tässä melkein joka päivä, pysynpähän kartalla mitä tekevät ja missä porukassa. Meillä on toimittu aina näin ja vielä tuo 18-vuotiaskin viihtyy kotona kavereiden kanssa, käyvät saunomassa ja grillaavat takapihalla ja katselevat leffoja. Ainakin jotain on osattu tehdä oikein kun tuonkin ikäiset jätkät viihtyvät meillä. Rajat on mutta minusta se on eri asia kuin kieltää kavereiden kanssa olemisen.
No nyt taisit vetää hakoteille. Meillä on mies kotona 2-3 arkipäivää, jolloin meille saa tulla kavereita ja lapsi saa mennä kavereille kunhan läksyt on tehty.
Kun yhtään aikuista ei ole kotona, ei sinne myöskään oteta vieraita lapsia valvomattomiin oloihin. Joukossa tyhmyys tiivistyy, ainakin poikien osalta. Lapsen ollessa yksin luotan hänen tekemisiinsä, mutta vallattomien kavereiden kanssa mieleen voi tulla kaikenlaista hölmöä.
Pitäisikö minun siis kieltää lapselta kaverit siinä vaiheessa kun aikuisia on läsnä????? Ihan siksi että "en hankkiutuisi lapsesta eroon"? Totta mooses lapsi saa olla kavereiden kanssa, en sido häntä kotiin mammanpojaksi.
Ja ei, me emme ole rauhassa kotona, meillä on pari muutakin lasta, ja ihan kotona. Ja lisäksi lähdemme useana iltana tämän koululaisen harrastukseen, yhdessä. Mutta niitä kavereita ei kannata lapsilta kieltää, se vasta typerää kasvattamista on. Sinulle tiedoksi.
Hieman ihmettelen aivojesi toimintaa.