Miten hoidat koululaisen iltapäivän kaverirumban??
Kolmasluokkalainen katsotaan Suomessa aikuiseksi joka pärjää kotona, iltapäivähoitoa ei enää saa.
Meillä on siis kotona iltapäivähoitaja, maksetaan siis iso summa siitä vuodessa, että eka- ja kolmasluokkainen saa olla koulun jälkeen kotona. Ekaluokkalaiselle on myös varalta iltapäiväpaikka, käy siellä kaverien vuoksi muutaman tunnin viikossa. Minä ja mieheni olemme töissä noin kello 16:30 asti.
Nyt tämän käytännön myötä on tullut ongelmia. Olemme määritelleet kaveripäivät (3 iltapäivää viikossa plus tietysti iltaisin ja viikonloppuisin erikseen sopien). Hoitajalta ei voi enempää vaatia ja tämä oli mielestäni hyvä idea.
Nyt ovat siis seuraavanlaiset ongelmat alkaneet:
- lasten kaverit ovat yksin kotona ja kutsuvat lapsiamme kylään. Miksi minä lupaisin heidän mennä valvomattomaan kotiin internettiin seikkailemaan, kun maksamme aikuisen hoitajan kotiin?
- lasten kaverien vanhemmat pukkaavat meille jatkuvasti omia lapsiaan hoitoon kun heillä lapset tuntevat olonsa pelokkaaksi tai yksinäiseksi kotona. Ok kaveripäivinä mutta kukaan ei ymmärrä tätä käytäntöä ja pitäisi joka ikinen päivä siis ottaa joku vastaan (huom! hoitajamme siis ei ole palkattu kuin kahdelle)
Minä haluan huolehtia lapsistani hyvin, asumme kaupungissa, alueella on vilkas liikenne ja paljon hörhöjä päivällä liikkeellä. Lisäksi en tajua, miten suomalaiset vanhemmat antavat netin kasvattaa lapsensa, minä en päästä heitä näin pieninä koteihin, joissa nettiä ja (sota yms) pelejä käytetään vapaasti. Kasvatan itse ensin median kanssa toimimaan ja kun tietävät vaarat ja osaavat nettiä käyttää niin sitten ok, muutamien vuosien päästä.
Nyt siis älkää jaksako haukkua nipoiksi vaan keksikään luovia ratkaisuja miten tästä selviää!!!! En tosiaankaan voi vaatia hoitajalta joka päivä lapsilauman hoitamista ja onhan välipalat yms. ruokakulutkin tulossa tämän kaiken päälle. Minä siivoan nyt jo illat paikkoja kun lapset rymyää mutta se on ok, lapset saavat vapaasti leikkiä. Ei ihan joka päivä jaksaisi siis itsekään tätä rumbaa.
MITEN SIIS HOIDATTE LASTEN ILTAPÄIVÄN. Rakentavia kommentteja mielellään vaikka en haukuistakaan rikki mene:-)
Kommentit (51)
joten mitä sua liikuttaa, miten muut toimii?
Mutta joo, meillä saa olla kavereiden kanssa meillä, kavereilla tai pihalla joka päivä.
Ekaluokkalainen menee iltikseen.
Neljäsluokkalainen tulee joko työhuoneelleni (kaverien kanssa) tai sitten hän menee jonkun luo.
jokainen perhe pyörittää sitä niinkuin haluaa. Jos et halua kavereita teille niin silloin ne eivät tule. Jos et halua lapsesi menevän kylään, silloin hän ei mene.
Mikä siinä on ongelma?
Lisään vielä, että toinen lapsista meni kouluun vuotta aiemmin. Haluamme rauhoittaa menoa ja hoitaja tekeekin lasten kanssa kaikkea mukavaa koulun jälkeen, retkeilevät, käyvät kirjastossa ja kiinnostavissa kohteissa. Eli tällekin pitää jäädä aikaa.
En halua olla nipo enkä töykeä muiden vanhempien silmissä, pitäisikö siis ehkä jutella kaikkien kanssa erikseen käytännöstä? Yksi ainakin loukkaantui, kun tekstiviestillä kerroin asiasta ja sanoin että kaveripäivänä lapsi on tervetullut. Hän pyysi lastaan hoitoon mutta hoitajalla ja lapsillamme oli jo muuta menoa eikä hoitaja uskalla ottaa pyörällä mukaan vierasta ekaluokkalaista.
ap
Tykkään lasteni kavereista tosi paljon, mutta välillä tuntuu että heitä tulee ovista ja ikkunoista.. teen osan työstäni etänä kotona, ja koulupäivän jälkeen alkaa ovikello soida. Järki sanoo että tietysti laitan rajat, ja rajatut kaveripäivät, toisaalta se tuntuu pahalta koska tiedän lasten olevan kotonaan ja yksinäisiä kun vanhemmat tulee myöhään (eikä kaikilla-vaikka haluavatkin hoitaa lapsensa hyvin!!!) ole mahdollisuutta palkata iltapäivähoitajaa, varsinkaan jos ei ole enää sitä ekaluokkalaista. Siksi tuntuu tosi tylyltä sanoa että ei meille saa tulla.
tekstarit riittää kyselijöille. Jos loukkaantuu niin voi voi.
Ongelma ehkä on siinä, että olen saanut ikävää palautetta kiertoteitä vanhemmilta. Ja toki omat lapsetkin sanovat, että muiden luo voi mennä milloin vain. Yritän selittää 9 v tytölleni että niin meillekin voi tulla, 3 iltapäivänä viikolla ja muulloin aina kun vanhemmat ovat kotona. Eihän lapsi näitä kovin hyvin tajua, mutta jatkan selittämistä ja sitä että kyse on välittämisestä, riittävästä levosta, läksyjen tekemisestä ja harrastusten sovittamisesta arkeen sekä osin myös lapsen turvallisuudesta.
ap
Mies on parina arkipäivänä kotona, mutta niinä päivinä kun ei ole, niin koululainen on iltapäivän yksin. Minä tulen noin klo 17.
Silloin kun tulee yksin kotiin, ei saa tulla kavereita eikä saa mennä kavereille. Kun minä / mies tulee kotiin, laitamme ruuan ja sen jälkeen alkaa kaveriaika.
Jos mies on päivällä kotona, saa kavereita tulla kun läksyt on tehty.
Hyvin 3-luokkainen pärjää yksin muutaman tunnin. Olin itsekin yksin kotona jo ekan luokan keväästä lähtien ja nautin siitä.
"iltapäivän kaverirumba" takaa sen, että me vanhemmat saamme olla rauhassa töissä ilman mitään "mulla ei oo ketään kavereita, ei oo mitään tekemistä" -soittoja. Asumme rauhallisella okt-alueella, jossa lapsella on paaaaaljon kavereita, joten iltapäivät koulun jälkeen menevät leikkiessä pihalla, omassa kodissa tai jonkun toisen kodissa kaverin/kavereiden kanssa. Mielestäni on hyvä, että lapsellani on seuraa ja samoin tuntuvat ajattelevan kaikki naapurinikin omista lapsistaan. En siis usko, että kukaan tuttavapiirissämme kokee tuota "iltapäivän kaverirumbaa" jotenkin hankalaksi. Netissä eivät tuonikäiset vielä aikaa yhdessä vietä, yksin ollessaan netti ja telkkari kiinnostavat lastamme enemmän, joten senkin takia on hyvä, että seuraa riittää.
et uskalla/osaa/kehtaa/viitsi/halua sanoa ei.
Juu, tuolla tavalla asiasta kuin asiasta saa ongelman.
ettet päästä sitä kolmasluokkalaistasi muiden matkaan.
Kyllä siinä vaan pitää osata jo höllätä ja luottaa lapseen ja lapsiin.
Netin käytöstä voitte sopia muiden vanhempien kanssa selkeät säännöt.
Ja mitä siihen vuotta aiemmin kouluun menevään kuopukseen tulee niin hänelle nimenomaan tekisi hyvää se ip-kerho, koska on muita nuorempi.
kun sitä lasta ei vaan jakseta siinä kotona.
Eli iltapäivät yksin ja kun vanhemmat kotiutuu ja kaikki ovat syöneet, saa lapsi lähteä kavereilleen jotta vanhemmat saavat olla kotona rauhassa.
Ongelma ehkä on siinä, että olen saanut ikävää palautetta kiertoteitä vanhemmilta. Ja toki omat lapsetkin sanovat, että muiden luo voi mennä milloin vain. Yritän selittää 9 v tytölleni että niin meillekin voi tulla, 3 iltapäivänä viikolla ja muulloin aina kun vanhemmat ovat kotona. Eihän lapsi näitä kovin hyvin tajua, mutta jatkan selittämistä ja sitä että kyse on välittämisestä, riittävästä levosta, läksyjen tekemisestä ja harrastusten sovittamisesta arkeen sekä osin myös lapsen turvallisuudesta. ap
Jos kuulet "kiertotietä" valitusta muilta vanhemmilta, puhu heidän kanssaan ja käy läpi teidän perheen säännöt. Minä ainakin kerroin meidän toimintatavat lapsen lähimpien kavereiden vanhemmille ja kysyin miten he toimivat.
Ja jos oma lapsi ei usko tai ymmärrä, niin lopeta selittäminen ja diipadaapa välittämisestä, levosta ym. Aseta rajat ja sano että se on sääntö, jonka aikuiset määrittelevät ja lapset noudattavat niitä. Piste.
10
Tai sitten ovat ulkona. Ei meidän 3.-luokkalainen missään netissä ole koulun jälkeen eikä muutenkaan. Wii:tä pelaavat kyllä iltapäivisin mutta ne pelit ovat ihan ikäkaudelle sopivia. Näillä samoilla säännöillä on menty jo kaksi vuotta eikä mitään ongelmia ole ollut. Hoitajaa ei meillä ole tarvittu koskaan. Tänä vuonna tosin olen itse kotona vauvan kanssa ja samalla seurana isommalle sekä hänen kavereilleen. Eivät nuo tosin tunnu aikuisseuraa kaipaavan.
suurin osa huolehtii niin, että toivoo lastensa olevan jossain kavereilla. Mielellään niin päin. Ilmaiseksi tietenkin, mutta rahaahan on sitten isoon taloon ja 2 uudehkoon autoon ja matkoihin.
Mutta lasten hoidosta ei haluta maksaa tietenkään mitään, koska siihenhän ei ole varaa.
helpostihan teitä aletaan käyttää hyväksi siinä mielessä, että oletetaan teidän maksavan ruokakoulut ja teidän hoitajan hoitavan myös muita lapsia. Mielestäni 3 kaveri-iltapäivää on jo suuri määr ja käytäntösi kuulostaa hyvältä. Olisin siis vain välittämättä muiden niuhotuksesta, jos loukkaantuvat. Vaihtoehtoisesti voit kysyä, mitä he olisivat valmiita maksamaan omien lastensa hoidosta teillä? Ehkävalitus siinä vaiheessa vaimenisi....
Minusta ap:n ei tarvitse kummemmin selitellä muille vanhemmille milloin saa tulla kylään ja milloin ei ja miksi ei saa.
Jos on maksettu hoitaja, niin mielestäni on ihan selvää, että ei sinne enempää lapsia oteta tai maksua pitäisi tarkistaa. Jos hoitaja on kuitenkin suostunut näihin kaveripäiviin, niin asia on ok.
Mutta en tosiaan edes antaisi hoitajalle lupaa siihen, että joku kaveri otetaan mukaan kirjastoon tms., koska kysymys on myös vastuusta. Mitä jos se kaveri jäkin auton alle tms., niin onko syy sen hoitajan.
Kaveripäivinä ollaan siis vain kotona, sisällä tai pihalla, ja muina päivinä mielelläänkin liikutaan muualla ja tehdään kaikkea.
Opeta myös lapsillesi, että oppivat sanomaan ei.
Yksi ainakin loukkaantui, kun tekstiviestillä kerroin asiasta ja sanoin että kaveripäivänä lapsi on tervetullut. ap
Meillä on selvät sävelet kyläilyn suhteen. Suoraan koulusta kotiin, vaihdetaan päivän kuulumiset ja syödään välipala ja sitten läksyt. Läksyjen jälkeen on kavereiden vuoro. Työskentelen kotona joten ei mitään mahdollisuutta eikä haluakaan pitää ip-kerhoa naapuruston lapsille. Joku on yrittänyt, muutta se on ehdoton nou nou. En minäkään lähetä lapsiani naapureiden työpaikoille. Kaikki eivät tätä ymmärrä, mutta sille ei sitten voi mitään. Meillä ei ole pelikonsoleita niin tuskin lapset meillä pitkään viihtyisivätkään.
6 h työpäivää ja pyöritän sitä joka päivä mieleni mukaan.