Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Taaperon nukuttaminen on yhtä helvettiä!

Vierailija
15.08.2012 |

Kaksivuotiaan tytön nukuttaminen kestää puolesta tunnista tuntiin. Unikouluko avuksi vai mitä? Meillä on aina ollut samanlaiset iltarutiinit; iltapesut, yöpuku ja yövaippa. Sitten yömaito ja unilaulu sylissä (maidosta ollaan luopumassa jouluun mennessä), peittely omaan sänkyyn ja sen jälkeen vielä pari tuutulaulua. Tämän jälkeen jään tytön sängyn viereen odottamaan nukahtamista. Vanhempien sänky on samassa huoneessa.

Vielä vuosi sitten nukahtaminen sujui tosi helposti mutta nykyään saattaa mennä todella pitkään ennenkuin tyttö nukahtaa. Jos koitan lähteä huoneesta ennen nukahtamista, alkaa hirveä huuto. Monesti olen luullut tytön nukahtaneen ja yrittänyt hiippailla ulos, huomatakseni oven ulkopuolella että makuuhuoneesta alkaa hiljalleen voimistuva vihainen itku.

Pahinta on että jos tyttö herää alkuillasta/alkuyöstä kun me vanhemmat vielä valvomme, hänet pitää nukuttaa uudestaan, eikä makuuhuoneesta voi silloin tietenkään lähteä kesken kaiken. Siinä jää aikuisten kahdenkeskinen aika viettämättä, elokuva kesken tai iltapala syömättä kun pitää vetäytyä makuuhuoneeseen tuijottamaan seinää. Pahimpana kertana uudelleen nukuttamiseen on mennyt kaksi ja puoli tuntia, jonka jälkeen tuntui että olen vain lapseni palvelija ja lapsi on se, joka meillä määrää tahdin. Eikä asia oikeasti ole niin, ainakaan muiden asioiden kuin nukuttamisen suhteen.

Olen lukenut monesta lähteestä että huudatusunikoulu on väärin ja lapsi traumatisoituu jos joutuu nukkumaan tai nukahtamaan yksin kovin pienenä, mutta toisaalta olen melkein vihainen lapselle. Tyttö on oikein fiksu kaksivuotiaaksi ja ymmärtää ihan satavarmasti ettei äiti tai isä ole kaukana vaikkei makuuhuoneessa olisikaan.

Alan olla vihainen ja katkera, ja aina kun kuulen taaperoista jotka pusutellaan ja saatetaan omaan sänkyyn nukkumaan, toivon että meilläkin voitaisiin toimia niin. Olisiko kellään mitään vinkkejä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilta jääneet aika aikaisin päiväunet pois ja ennen sitä ollut juuri tuollaista. Eli mahdollisia päikkäreitä vähemmälle ja aikaisemmaksi, jos ei vielä kokonaan voi poistaa.

Kolmesta kokemusta ja 2,5-vuotiaana ei kukaan ole pääsääntöisesti enää nukkunut päikkäreitä (kotihoidossa ovat olleet).

Vierailija
2/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huusi jonkun aikaa ja tuli huoneestaan pois. Minä olin viereisessä huoneessa ja vein takaisin sänkyyn. Nykyään ei huuda enää mutta poistuu porrastasaanteelle ja makaa siellä. Useamman kerran vien takasin sänkyyn.

Minäkin olin aikaisemmin sängyn vieressä mutta en jaksanut enää. Mieluummin olen viereisessä huoneessa ja komennan takaisin. Huuto tosiaan loppui itsekseen ajan kuluessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinnasängystä oppi kiipeämään pois jo puoli vuotta sitten.

Vierailija
4/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovea. Lopulta istut kynnyksellä, siitä sitten olohuoneeseen, jätä ovi auki, tutut olohuoneesta kuuluvat ääneet rauhoittavat ja helpottavat nukahtamista

Vierailija
5/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaan todettu, ettei sinne huoneeseen kannata jäädä notkumaan. Yömaidosta kannattaa luopua senkin vuoksi, ettei lapsi sitten turhaan aloita yöunia pissavaipassa, plus tuntuu teillä sotkevan unikuvioita. Meillä hoidetaan iltapesut ja muut, sitten sänkyyn ja luetaan kaksi kirjaa, peittelyt ja pusut ja sitten saa nukahtaa. Tämän jälkeen rutiini on tämä:

Jos eli kun lapsi tulee sängystä pois, niin viedään takaisin, peitellään ja poistutaan huoneesta.

Pahimmillaan nukuttaminen kesti meilläkin sen pari tuntia ja oltiin ihan hajalla, kaikki niksit ja temput kokeiltiin, oltiin vieresstä ja passissa ovensuussa ja ties mitä. Nyt toteutetaan tuota simppeliä palautustekniikkaa ja tänäänkin kaksivuotias "hirviönukahtajamme" nukahti yhden palautuksen jälkeen ja alle 15 minuutissa iltasatujen lukemisesta.

Vierailija
6/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poisjättäminen oli hyvä. Meillä myös siirryttiin nukuttamisessa pois makuuhuoneesta pikkuhiljaa. Eli otettiin nojatuoli jossa luettiin vuoroilloin kirjaa hämärässä valaistuksessa lapsen etsiessä unta. Luettiin siis ihan tyynesti ja välillä peiteltiin lapsi ja lapselle tyynesti todettiin, nostamatta katsetta kirjasta, että hyvää yötä. Ensin nojatuoli oli aika lähellä lapsen sänkyä. Parin yön päästä nojatuoli oli jo ovensuussa, sitten parin yön päästä nojatuoli oli oven ulkopuolella, niin että lapsi näki vanhemman selän . Sitten n.viikon päästä oli vaan enää ovi apposen auki makuuhuoneeseen joten lapsi näki valon ovesta ja kuuli vanhemmpien mantran hyvää yötä, nyt nukutaan. Nykyäänkin jos ollaan vieraassa paikassa, niin lapset nukutetaan niin että istutaan tuolilla lukemassa oven ulkopuolella jotta lapsella turvallinen olo. Muistan tuon seinään tuijottamisvaiheen, se oli niin raivostuttavaa!

Vierailija
7/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätetään omaan sänkyyn, viedään takaisin joka kerta kun tulee huoneesta pois. eka yö meni 3 tuntia, nykyään jää hyvin omaan sänkyyn nukkumaan kun tietää että joutuu kuitenkin takaisin.

niin ja ekalla kerralla sanotaan "hyvää yötä, jäät nyt tänne nukkumaan. äiti ja isi on ihan lähellä", tokalla vain "hyvää yötä" ja kolmas jne kerroilla ei mitään. lapselle ei saa puhu, vaan omaan sänkyyn peiton alle.

ja päikkärit pois.

Vierailija
8/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ja myös tuon vihaisuuden ja katkeruuden. Eri lapset on tosiaan ihan erilaisia nukahtajia ja omanikin on vaikea, mikä tuntuu toisinaan hyvin epäreilulta.. Että miksi sen meillä täytyy mennä näin ja kaverin lapsi nukahtaa itsestään. Mutta neuvoa en osaa. Mä myös istun sängyn vieressä, mutta lapsi ei koskaan herää illan aikana uudestaan kerran jo nukahdettuaan. Tai ei ole ainakaan nyt vielä tehnyt sitä. Tuo on varmasti tosi rasittavaa ja ärsyttävää. Jaksamista! Pyrkisin kuitenkin välttämään huudatusta mahdollisimman pitkään, mutta jossain kohtihan se raja varmasti menee, kun ei enää jaksa.

Pystytkö tekemään jotain samalla kun olet siinä sängyn vieressä? Esim. virkkaamaan. Vai kiinnostuuko lapsi sitten sun tekemisestä ja ei sen takia nukahda? Ainakin jos ei tarvitse vain istua, niin se on vähemmän turhauttavaa ja jopa mukavaa.

Onko teidän kaupungissa muuten jotakin "unineuvojaa" tms. Kysäise neuvolasta. Osaisikohan hän auttaa, tulla esi"m kotiin yhden illan ajaksi ihan "kädestä pitäen antamaan apuja jos haluatte. Ainakin Jyväskylässä on.

Vierailija
9/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka helvetin pihalla ihmiset voikaan olla ipanoidensa kanssa? Kaksivuotias saa määrätä mitä ja miten tehdään ja ollaan. Kyllä se lapsi hiukan aiemmin kannattaisi opettaa tavoille niin ei tarvitsisi tollaista jaksaa vuositolkulla. Oma moka. Ja kyllä, omat on huudatusunikoululla saatu nukahtamaan nätisti omiin sänkyihinsä kun iltatoimet on tehty ja toivotetaan hyvät yöt. Eivät ainakaan vielä vaikuta pahemmin häiriintyneiltä ja vanheempiinsa turvaavat kyllä hädän tullen eli olemme silti ne turvalliset isi ja äiti vaikka joskus joutuivatkin luopumaan noista hyssyttelyistä ja silittämisistä ja muista mitä vielä vauvan kanssa joutuu tekemään sen eteen että uni tulisi.

Vierailija
10/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä helpotti kun jätettiin päikkärit pois. Meilläkin käytössä vielä iltamaito, lapsi täyttää 2v,viikon päästä.

On nyt iltasin niin väsy, että ottaa pullon sänkyyn ja siihen tipahtaa.

Kuukausi sitten meilläkin hilluttiin pari tuntia iltaisin, kivempi näin.

Vierailija
11/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivät ainakaan vielä vaikuta pahemmin häiriintyneiltä ja vanheempiinsa turvaavat kyllä hädän tullen"

Pieni lapsi turvaa yleensä vanheempiinsa aina, vaikka vanhempi olisi millainen vaan. Eihän lapsella ole muuta. JOssakinhan raja menee, mutta kyllä pienelle mielestäni kuuluu ne silittelyt ja muut. Paha maailma ehtii kyllä tulla eteen myöhemminkin.

Vierailija
12/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue psykiatrian dosentti Anna Keski-Rahkosen Unihiekkaa etsimässä. Nykytiedon mukaan unikoulusta ei ole haittaa lapselle, edes siitä pahamaineisesta huudatuksesta.

Itse noudatamme ns. tassutus- ja pistäytymismenetelmien kombinaatiota. Tärkeintä on, että lapsi viedään sänkyyn unisena, muttei nukahtaneena ja iltasatujen jälkeen poistutaan silloin, kun lapsi vielä on hereillä. Kyllä meilläkin poistuminen sai muutamana iltana osakseen protestia ja itkua. Jäin oven ulkopuolelle ja kuuntelin, mihin itku kehittyi: onko kiitymään vai laantumaan. Jos itku on pientä ränkkää ja laantumassa, en mennyt heti takaisin. Jos taas itku kiihtyi, odotin hetken (noin 30 sek) ja menin sitten takaisin lapsen luo. Kosketin selkään ja toistin hyvät yöt. Tärkeää on poistua sitten taas vikkelästi, ei jäädä asumaan. Taas kuunnellaan oven takana ja pistäydytään, jos itku yltyy. Ekana iltana taisin palata useamman kerran, toisena iltana enää pari kertaa, sitten kerran. Tänään ei enää tarvinnut palata vaan lapsi nukahti rauhassa uninallensa kainaloon :).

Meillä nukkumaanmeno oli pitkään hankalaa, johtuen siitä, että meillä oli mieheni kanssa hieman erilaiset nukutusrutiinit. Mieheni jäi odottelemaan nukahtamista ja otti lapsen jopa vierelleen. Saattoi viipyä nukuttamassa tunninkin. Itse olen vauvasta saakka opettanut nukahtamaan ilman aikuista. Miehen erilainen tapa kuitenkin hämmensi lasta niin, että minunkin aikaisemmin toiminut nukutusrutiinini ei toiminut. Tärkeää siis, että noudatatte yhdenmukaista metodia.

Vierailija
13/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki 3 lasta ollut huonoja nukahtaan. Helpointa on kun ottaa vain rennosti eikä stressaa asiasta. Me nukutetaan vuorotellen miehen kanssa. 2v omaan sänkyyn ja nukuttamisvuorossa oleva pötkötteleen meidän sängyssä (sama huone siis) ja on vaikka läppärillä. Aika kuluu mukavasti, kun ei tarvitse hermoilla ja tuijottaa vain seinää.

Vierailija
14/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaatkaapa vaan kuinka monet neuvot me käytiin läpi ja tunnettiin aina syyllisyyttä vanhempina kun esikoisen nukuttamiseen meni 3-4 tuntia. Lopulta kouluiässä todettiin neurologinen vaiva ja saatiin apua siihen nukahtamiseenkin....

Voimia ja hermoja teille1

Vierailija
15/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka helvetin pihalla ihmiset voikaan olla ipanoidensa kanssa? Kaksivuotias saa määrätä mitä ja miten tehdään ja ollaan. Kyllä se lapsi hiukan aiemmin kannattaisi opettaa tavoille niin ei tarvitsisi tollaista jaksaa vuositolkulla. Oma moka. Ja kyllä, omat on huudatusunikoululla saatu nukahtamaan nätisti omiin sänkyihinsä kun iltatoimet on tehty ja toivotetaan hyvät yöt. Eivät ainakaan vielä vaikuta pahemmin häiriintyneiltä ja vanheempiinsa turvaavat kyllä hädän tullen eli olemme silti ne turvalliset isi ja äiti vaikka joskus joutuivatkin luopumaan noista hyssyttelyistä ja silittämisistä ja muista mitä vielä vauvan kanssa joutuu tekemään sen eteen että uni tulisi.

Tämän kirjoittaja vaikuttaakin juuri sellaiselta mukavalta vanhemmalta, jota on itseäänkin nukutettu huutounikoululla :) Sinulta on kiva ottaa neuvoja vastaan, kuulostat sellaiselta henkilöltä joka minä haluaisin olla. Not.

Meillä mä istun sängyn laidalla ja palstailen kännykän kautta, sanon vaan lapselle (2v) välillä että nyt nukutaan, jos nousee. Makuuasennossa saa laulella ja silitellä peitteitä kädellään jne, ja toki asentoa vaihtaa, muttei nousta istumaan tai seisomaan.

Miehen strategia on se, että lapsi saa mennä nukkumaan kun haluaa. Kuulostaa kamalalta, mutta tänään mä sanoin klo 20.15 että hyvää yötä, äiti menee nukkumaan, ja lapsi halus kans nukkumaan. Nukahti 20.30. Takana tosin puuhakas päivä ja lyhyet 30min päiväunet.

Onko teillä ap aikaiset aamuherätykset, vai voisitteko kokeilla myöhempään sänkyynmenoa? Meillä lapsi halus eilen nukkumaan vasta 21.30 mutta nukahti itkuitta (mäkään en itkenyt), kun joskus on nukahtanut klo 22 huutojen kanssa kun nukutus aloitettu kasin jälkeen jo.

Tsemppiä, äläkä vaan siitä kärsi, että sun lapses olis ainoa, jota nukutetaan, joka ei nuku kiltisti. Mä jopa annan tissiä jos lapsi haluaa! Kauheeta!! (Toimii uudelleennukutuksena kuin taika, 5min ja takas sikeessä).

Vierailija
16/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei enää juonut nukkumaan mennessä. Rräs joka kerta kun tuli pissat ja nukahtaminen oli vaikeaa ilman uutta maito/vesi-annosta. Tai ainakin jätät pullon pois ja annat juoda mukista. Mukista kun juo vähemmän kuon pullosta. Myös päikkärit kannattaa vähentää tai herätellä tunnin unien jälkeen. Mä en jaksanut olla tiukkana omassa sängyssä nukahtamisen suhteen. Onko se niin paha jos lapsi nukkuu vanhempien vieressä tai nukahtaa olohuoneeseen,jossa vanhemmat juttelevat? Unikoulusta sen verran,että pari ekaa yötä on vaikeampia ja takapakkia tulee heti jos päivärytmi menee sekaisin.

Vierailija
17/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tosin tilanne oli sama jo esikoisen kanssa. Joten nyt tiedän että se menee aikanaan ohi ja olen vierellä kun lapsi tarvii.

Meillä molemmat lapset ovat nukkuneet samassa huoneessa. 1 vuoden iästä on nukutettu meidän sänkyyn, saanut nukahtaa kainaloon ja sitten nostettu omaan sänkyyn. Aamuyöstä saattaneet kömpiä viereen, mutta ei ole unia häirinnyt.

2 vuoden tienoilla esikoinen aloitti temppuilun nukuttaessa. nukuttaminen kesti toista tuntia, kuten myös päikkäreille laitto. Sitten luovutin ja jätettiin päikkärit, muutaman kuukauden oli iltapäivällä väsynyt/kiukkunen. Mutta illalla nukahti alta 5 minuutin.

Toisella on alkanut nyt olla samoja merkkejä (2v), vielä olen kuitenkin nukuttanut päikkäreille taisteluista huolimatta. Kun tuntuu ettei sitten jaksa iltaan. Osaan ottaa nukuttamiset nyt rennommin, iltaisin vaikka jutellaan sängyssä, kyllä se uni tulee aikanaan. Mieluummin vielä niin, kuin että iltapäivisin lapsi kiukuttelee väsymystään. sitä jaksan paljon huonommin.

Esikoinen siirtyi 4vuoden tienoilla omaan huoneeseen omaan sänkyyn..luetaan iltasatua, peitellään ja toivotetaan hyvää yötä. Sinne nukahtaa. Missään vaiheessa ei ole pakotettu sinne jäämään, omasta toiveesta meni, kun oli valmis. Itse en voisi kuvitellakaan huudatusta, tai että jättäisin lapsen yksin nukahtamaan, jos itkuinen (mahdollisesti pelkää pimeää tmv.?)

Lapset on niin pienen hetken pieniä, minusta on ihanaa kun toinen tulee kainaloon, rapsuttaa poskesta ja nukahtaa. Nukutamme mieheni kanssa vuoroilloin, silloin toinen saa hetken omaa aikaa ja toinen saa mahtavan keskustelutuokion 2 vuotiaan kanssa :)

Vierailija
18/32 |
15.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut niin se vain munkin jatkuvasti heräilevä vauva on nyt hyvin nukkuva 1,2 v taapero. Nukkuu vain yhdet päikkärit ja nukahtaa kasilta maitopullon kanssa omaan isojen sänkyyn omaan huoneeseen...Yleensä jopa nukahtaa itsekseen. Ja nukkuu vieläpä aamuun saakka! Tissin vieroitus auttoi ja reipas ulkoilu. Molemmat lapset nukkuvat hyvin ja ah omaa aikaa vihdoin :)

Vierailija
19/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2,5vee nukkuu normaalisti 2-3h päiväunet, iltaisin nukkumaan kuitenkin jo kahdeksalta, ja ihan niin että luen sadun, peittelen ja ovi kiinni, öitä.

Vaati jo reilun vuoden vanhana, ettei ovea saa jättää auki, haluaa vissiin nukkua rauhassa :D

Hurja jos noin pieni ei nuku enää päikkäreitä, vai onks toi meidän sankari vaan jotenki uneliaampaa tyyppiä.

Vierailija
20/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei nuku. Iltaisin nukkumaanmeno on ihan samanlaista päikkäreistä riippumatta.

Puoli vuotta sitten meilläkin oli illat yhtä huutoa, ei edes vihaista itkua, vaan tuo kiskoi itsensä ihan paniikkiin heti, jos jäi yksin huoneeseen.

Aloitettiin nukkumisen harjoittelu hiljakseen siten, että sanoin lapselle käyväni vessassa ja tulevani heti takaisin. Ja juomassa ja ripustamassa pyykkiä... Ja lopulta laski mut alakertaankin ihan vain sillä, että tulen ihan just takaisin katsomaan. Kun oppi luottamaan siihen, että myös tulen takaisin, alkoi nukahtaa itsekseen. Tähän meni pari viikkoa niin, että 3h ravasin vähän väliä katsomassa. Nyt ei enää tarvi. Riittää pusut ja halit, ja jää sillä omaan sänkyynsä omaan huoneeseen (jonka jakaa isoveljensä kanssa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan