Minkä ikäisenä äidistäsi tuli mummo?
Kommentit (28)
äitini oli 17v, kun synnytti siskoni ja siskoni sai esikoisensa 19v.
Kun tuli mummoksi :)
Ensi vuonna hän on 3 lapsen mummi, ikää 50v ja tuntuu nuorenevan vain silmissä lastenlasten myötä! :)
Kuinka niin myös minä tulin mummoksi 37vuotiaana ja äidistäni tuli isoisoäiti 56vuotiaana
mutta ei minun lapselleni vaan siskoni lapselle.
Itse hän tuli äidiksi 18-vuotiaana ja minä 23-vuotiaana.
Anoppini tuli mummoksi 58-vuotiaana.
Pidän näitä erittäin hyvinä ikinä tulla mummoksi. Molemmat olivat vielä työelämässä mutta jäivät osa-aikaeläkkeelle melko pian. Jaksamista ja terveyttä riitti/riittää, ja mummoksi tuloa oli ehtinyt vähän aikaa jopa odottaakin.
Olen itse 38-vuotias ja pienten lasten äiti, joten missään nimessä en haluaisi tulla mummoksi. En halunnut äidiksi hiukan päälle kaksikymppisenä, joten varmaan samasta syystä en koe mitenkään olevani valmis mummoksi tämän ikäisenä. Selvästi nuorena lasten saaminen on periytyvä ominaisuus.
Itse haluaisin tulla mummoksi lähempänä kuuttakymppiä. Eläkeikä alkaa häämöttää, ei ole tarve tehdä uraa eikä suoriutua. Sukan varressa on säästöjä, ei velkaa. On aikaa ja halua omistautua pienelle lapselle. Toisaalta toivon myös, että lapseni saavat ensin opiskella hyvät ammatit,matkustella ja viettää "vapaata" elämää ilman isoja sitoumuksia. En myöskään halua, että lapseni pakkaa oman lapsensa matkaan mukaan ja reissaa ympäri maailmaa, enkä voisi olla osallisena lapsenlapseni elämää. Saisi siis tehdä sen mielellään ennen vanhemmaksi tuloaan.
Mietin usein, mitä alle 40-vuotias mummo odottaa elämältä. Itselläni on vielä mietinnässä kolmannen lapsen teko, urahaaveitakin on, vaikka hyvässä asemassa olen jo nyt.
40-50-vuotiaana kasvatan teini-ikäisiä, matkustamme ja pääsen keskittymään myös uraani. 50-60-vuotiaana olemme velattomia. Suunnittelemme/ostamme eläkekodin ulkomailta. Lapset opiskelevat, elävät omaa elämäänsä. Tässä vaiheessa mielestäni sopisi hiljalleen ne lastenlapset, mieluummin kuitenkin vasta siellä kuudenkympin päässä.
Miltä tuntuisi saada lapsenlapsenlapsi saman ikäisenä kuin minä saan ensimmäisen lapsenlapseni? En osaa kuvitella.
Sai mut 20v ja mä sain esikoiseni 22v. Mun Isoäiti oli 65v ja isoisoäitikin elossa( en muista ikää):)
siskoni pojalle.