Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen tyttö lähtee opiskelemaan yliopistoon

Vierailija
14.08.2012 |

ja mies on jo maksanut asunnon takuuvuokran ja elokuun vuokran. Eilen kävivät ostoksilla: televisio, mikro, läppäri, kahvinkeitin, imuri jne. ja astioita: Iittala, Arabia, Hackman.

Vedin todella herneen nenään, kun kurkistin pakettiautoon ja näin kaiken tämän siellä. Miehelle yritin selittää, että tyttö on täysi-ikäinen, ei enää vanhemmat maksa mitään kuluja. Meilla ei ole rahoja muutenkaan liikoja, ja nyt mies hassaa puolet kuukausipalkasta tytön opiskelujen alkamiseen. Mies kohauttaa olkapäitään ja sanoo, että hän saa tehdä rahoillaan mitä tahtoo, omalle lapselle ne menee. Että pistää vihaksi.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat toki vähän matalammat kuin Hgissä.

en kylläkään Helsingissä.

Eivätkä nämä ihmiset olleet mitään superrikkaiden lapsia, hyvin toimeen tulevien kylläkin.

No sitten, itse asun Helsingissä, jossa asuntojen hinnat vähän toisenlaiset kuin jossain pikkukaupungissa.

Vierailija
102/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis itse tienaat "muutaman tonnin" kuukaudessa, miehesi vielä paljon enemmän ja silti et muka pysty ostamaan pojallesi läppäriä? kannattaa siinä tapauksessa katsoa peiliin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai otatteko lainaa tuota varten? Asutaanko me samalla planeetalla?

Vierailija
104/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen hinnat toki vähän matalammat kuin Hgissä.

en kylläkään Helsingissä.

Eivätkä nämä ihmiset olleet mitään superrikkaiden lapsia, hyvin toimeen tulevien kylläkin.

iso osa yliopistokaupungeistä ei ole pikkukaupunkeja edes helsingin mittakaavassa. Ja turussa, tampereella, oulussa keskusta-asuntojen hintataso ei kuitenkaan ole mitään nappikauppaa - samalla hintaa ei toki saa samankokoista helsingin kantakaupungista, mutta keskustan liepeiltä kylläkin.

No sitten, itse asun Helsingissä, jossa asuntojen hinnat vähän toisenlaiset kuin jossain pikkukaupungissa.

Vierailija
105/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsille annettu "survival pack" kun ovat kotoa lähteneet, tosin vain tarjous TV, imuri jne ja Ikeaa Iittalan ja Hackmanin sijaan noin alkuun.

Itse tosin ovat takuunsa ja vuokransa alusta saakka maksaneet - mutta toisaalta onhan vanhempia jotka ostavat lapsilleen kämpänkin. Siihen nähden noiden kulujen maksaminen on pikkuraha.

Meillä tuo "pikkukolmonen" joka opiskelee nyt 3. vuotta yo:ssa hakee edelleen joka viikonloppu kotoa pakkasesta "yli" jääneet ruuat ja mustikoita joita edelleen kerään pakkasen täytteeksi päivittäin. Menisi ne itselläkin mutta jos toinen on onnellinen...:)

Eikä isäpuolikaan ole koskaan ollut loukkaantunut tästä, naureskelee vain meidän käenpoikaselle joka on tarvittaessa niin itsenäinen ja välillä vielä perheen "vauva" mamman hoivissa:D Eikä edes ole kuopus.

Vierailija
106/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso osa yliopistokaupungeistä ei ole pikkukaupunkeja edes helsingin mittakaavassa. Ja turussa, tampereella, oulussa keskusta-asuntojen hintataso ei kuitenkaan ole mitään nappikauppaa - samalla hintaa ei toki saa samankokoista helsingin kantakaupungista, mutta keskustan liepeiltä kylläkin.

On niitä yliopistoja kuule Jyväskylässä, Kuopiossa ja Joensuussakin. Pikkukaupunkeja nuo ovat.

Mutta siinäpä todistat noiden Turun ja Treen hintoja koviksi. Alkuväittämä juuri olikin, että rikkailla on varaa lapsilleen asunto ostaa. Ensiksi väitetään vastaan ja sitten taas kehutaan kovia hintatasoja. Siis mitä tässä yritetään sanoa?

Vierailija
107/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa pienen yksiön lapselleen asunnoksi. Moni hankkii sijoitusasuntojakin tiesittekö? Omilla vanhemillanikin on muutama, he tosin ovat jo eläkkeellä.

Rahat on saatu ihan (tavallista akateemista) työtä tekemällä ja tekemällä viisaita asuntokauppoja oikeaan aikaan. Kohtuullisia perintöjäkin ovat omat vanhempani saaneet. Siinä vaiheessa kun menin yliopistoon, lähes kaikki isovanhemmistani olivat jo kuolleet.

Väitättekö jotkut tosiaan, että keskituloinen voi ostaa lapselleen oman asunnon? Vai otatteko lainaa tuota varten? Asutaanko me samalla planeetalla?

Vierailija
108/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä melkoisetn varakkaalta jos ap:n listan hankintoihin ei mennyt kuin puolet kuukausipalkasta!

Me ollaan miehen kanssa todettu, että hän saa tehdä lastensa hyväksi mitä ikinä haluaa. Meillä on erilliset rahat ja ainoa mistä olen joskus joutunut sanomaan on ns. täyspalvelu aikuisille lapsille heidän meillä ollessaan.

alle kaksikymppisiä avustetaan siinä vaiheessa, kun he kotoa opiskelupaikkakunnalle tms. opiskelemaan lähtevät. Edellyttäen tietysti, että vanhemmilla on varaa. Tietenkään merkkiastiastot ja viihde-elektroniikka ei ole mitenkään välttämättömiä ja tuolta osin kuulostaa aika hulppealta, ellei isä ole varakas.

Vierailija
109/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimin aivan samoin. Tosin olen jo aikaa sitten jemmannut hänelle astiastoa (Arabiaa ja Iittalaa - Ikean kamaa en kelpuuta) omaan kotiinsa. Samoin minulla on Marimekon pyyheliinoja ja ikkunaverhoja hänelle jemmattuna. Exäni kanssa hankimme asunnon ja avitamme vuokrataakuussa jne. Hankin(mme) myös pölynimurit ja leivänpaahtimet etc. TOSIN minä olen säästänyt toistakymmentä vuotta lapsilisästä pienen osan. Näillä rahoilla voin avittaa lastani myös elämässä alkuun. Turhaan kitiset. Miehesi on AIVAN oikeassa. Nykyinen aviomieheni jopa katselee meidän kaappeja ja sanoo, että tuon voi antaa sitten "Pekalle", kun hän muuttaa pois kotoa. Eikä meillä ole ainoatakaan astiaa/ruokaluvälinettä, joka olisi halpa ja merkitön.

Tuo merkki-into paistaa niin läpi - onko sulla huono itsetunto kun täytyy tuolla tavalla korostaa miten kaikki on jotain "merkkiä" eikä Ikean paskaa?? Mä en ikinä suostuisi mainostamaan mitään brändiä julkisesti, oli sitten verhoista tai vaatteista kyse.

Hupaisaa - jos nyt vastaan sinulle omalla kielelläsi - meillä on Villeroyta arkiastioina ja Ikeaa ns "parempana" :D Ja tykkään "ihan sikana"!

Vierailija
110/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vaihdettiin tuttavaperheen kanssa, joka myös osti asunnon yliopistossa aloittavalle lapselleen, että "vaihdetaan" lapsia. Meidän lapsi menee niiden kämppään ja niiden lapsi tulee meidän kämppään niin saavat sitten täydet asumistuet.

Kyllä on ilo maksaa veroja jotta äveriäiden porhojen lapset saavat vielä asumistukea...

Vierailija
111/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusta-asuntojen hinnat ovat ihan samaa luokkaa kuin Treella ja Oulussa.

Veikkaan kyllä, että Kuopio ja Joensuu ovat halvempia ;)

On niitä yliopistoja kuule Jyväskylässä, Kuopiossa ja Joensuussakin. Pikkukaupunkeja nuo ovat.

Mutta siinäpä todistat noiden Turun ja Treen hintoja koviksi. Alkuväittämä juuri olikin, että rikkailla on varaa lapsilleen asunto ostaa. Ensiksi väitetään vastaan ja sitten taas kehutaan kovia hintatasoja. Siis mitä tässä yritetään sanoa?

Vierailija
112/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtäkään opiskelijaa, jolle vanhemmat olisivat ostaneet asunnon tai maksaisivat vuoden tai enemmän vuokraa! Opiskelijat jonottavat täällä opiskelija-asuntoihin jne. Minä olen onneksi jo sellaisen saanut. Todellisuus on vähän eri mitä tällä av-palstalla. :-D

Vierailija
113/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä heitäkinj on. Kukaan ei ole väittänyt, että se olisi jotenkin pääsääntö tai kovin yleistä.

Me tulemme ostamaan lapsillemme asunnot, kun he lähtevät opiskelemaan. Omat vanhempani ostivat minulle myös pienen yksiön, eikä muuten ollut missään keskustassa.

yhtäkään opiskelijaa, jolle vanhemmat olisivat ostaneet asunnon tai maksaisivat vuoden tai enemmän vuokraa! Opiskelijat jonottavat täällä opiskelija-asuntoihin jne. Minä olen onneksi jo sellaisen saanut. Todellisuus on vähän eri mitä tällä av-palstalla. :-D

Vierailija
115/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaiset vanhemmat ostavat edelleen asuntoja opiskeleville lapsilleen, vaikka into onkin vähentynyt. Opiskelijat ostavat enenevässä määrin asuntoja myös itse, kirjoittaa Taloussanomat.

Harvalla perheellä on mahdollisuus ostaa sijoitusasuntoa ilman lainaa, mikä on vähentänyt lainanottohalukkuutta eurokriisin pitkittyessä. Tilastotietoja asiasta ei ole, mutta kiinteistönvälitysyrityksissä ilmiö on huomattu. Asunnonostointoon vaikuttaa myös paikallinen asuntotilanne.

SKV Kiinteistövälityksen paikallisjohtaja Pirkko Paatelo Turusta vahvistaa, että vanhemmat ostavat edelleen asuntoja, vaikka kauppojen määrä onkin vähentynyt. Lisäksi asuntoja ostetaan usein kaksin kappalein tuttavapariskunnan kanssa, ja asunnot vuokrataan ristiin perheiden opiskeleville nuorille. Näin perheiden lapset saavat Kelan maksaman asumislisän osana opintotukea. Omien vanhempien asunnossa asuminen puolittaisi asumislisän.

Usein yliopisto-opiskelujen alussa opiskelijat ostavat asunnon ja maksavat vuosien opintojen aikana vain korkoja. Tuottoa haetaan arvonnoususta. Paatelon mukaan asunnon ostaminen opiskeluaikana on yleistyvä trendi, jota asp-tilit ovat vauhdittaneet.

Oulussa pieniä asuntoja on runsaasti tarjolla, joten vanhemmat eivät osta asuntoa lapsilleen, vaan asunto tyydytään vuokraamaan. Jyväskylässä opiskelijoita suhteessa kaupungin asukaslukuun on eniten koko maassa ja opiskelija-asunnoilla kova kysyntä. Paikkakunnalla opiskelevien vanhemmat päätyvätkin entistä useammin ostamaan nuorelle asunnon.

Vierailija
116/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvätuloisilla on yleensä korkeakoulutus. Ei ne lapset välttämättä sen fiksumpia ole. Ero on enemmän siinä, että kouluttamattomat vanhemmat eivät ymmärrä esim. antaa luku rauhaa pääsykokeisiin. Omatkin vanhempani pitivät kauppakorkean pääsykokeisiin lukemista ajan haaskuuna ja sitten kauppiksessa tajusin, että näiden parempien perheiden lapset olivat istuneet kotona kaksi vuotta lukemassa pääsykokeisiin ja käyneet kaikki preppauskurssit, joita rahalla saa.

heti ylioppilaskirjoitusvuonna kauppakorkeaan käyttämättä euroakaan preppauskursseihin, töihinkin meni maaliskuussa heti kirjoitusten jälkeen. Silti ostimme hänelle yksiön opiskelijakämpäksi, vaikka emme ns. parempiin perheisiin kuulukaan.