Miehen tyttö lähtee opiskelemaan yliopistoon
ja mies on jo maksanut asunnon takuuvuokran ja elokuun vuokran. Eilen kävivät ostoksilla: televisio, mikro, läppäri, kahvinkeitin, imuri jne. ja astioita: Iittala, Arabia, Hackman.
Vedin todella herneen nenään, kun kurkistin pakettiautoon ja näin kaiken tämän siellä. Miehelle yritin selittää, että tyttö on täysi-ikäinen, ei enää vanhemmat maksa mitään kuluja. Meilla ei ole rahoja muutenkaan liikoja, ja nyt mies hassaa puolet kuukausipalkasta tytön opiskelujen alkamiseen. Mies kohauttaa olkapäitään ja sanoo, että hän saa tehdä rahoillaan mitä tahtoo, omalle lapselle ne menee. Että pistää vihaksi.
Kommentit (116)
asuin koko opiskeluaikani vanhempieni omistamassa asunnossa eikä yksikään opiskelukaveri tiennyt asunnon omistajien olevan sukua minulle, luulivat kämpän olevan normaali vuokra-asunto. Ja tämä on ihan yleistä, ettei asiasta sen kummemmin kerrota.
vanha sanonta kuuluu: varas luulee kaikkia varkaiksi. Valittelitko myös kovaa 400 euron vuokraa opiskelujakavereillesi, elikä valehtelit? Kyllä opiskelijat asumisjutuista puhuvat, varsinkin heti aluksi valitellaan. Sen huomaisi, jos joku vaikenisi. Yleisintä on asua opiskelija-asunnoissa. Piste.
Kun minä lähdin kymmenen vuotta sitten opiskelemaan, vanhempani ostivat minulle kattovalaisimen, jakkaran, kahvinkeittimen ja heteka-tyyppisen varavuoteen. Sen jälkeen olikin pakko tulla toimeen omillaan.
Kyllä on ajat muuttuneet ja tasan ei käy onnen lahjat.
asuin koko opiskeluaikani vanhempieni omistamassa asunnossa eikä yksikään opiskelukaveri tiennyt asunnon omistajien olevan sukua minulle, luulivat kämpän olevan normaali vuokra-asunto. Ja tämä on ihan yleistä, ettei asiasta sen kummemmin kerrota.vanha sanonta kuuluu: varas luulee kaikkia varkaiksi. Valittelitko myös kovaa 400 euron vuokraa opiskelujakavereillesi, elikä valehtelit? Kyllä opiskelijat asumisjutuista puhuvat, varsinkin heti aluksi valitellaan. Sen huomaisi, jos joku vaikenisi. Yleisintä on asua opiskelija-asunnoissa. Piste.
yhtiövastikkeen luonnollisesti maksoin + muut kulut. Opiskelukaveriporukassa ei tosiaan vuokria vertailtu enkä muista kenenkään summista sen tarkemmin puhuneen. Itse varmasti olisin "tarkka vuokrasummakeskustelussa" sanonut jotain ympäripyöreää jos joku olisi asiaa suoraan kysynyt.
Asumisjutuista toki puhuttiin, mutta ei tarkoista summista. Ja keskustelua humanistiporukussa syntyi kyllä ihan muista asioista - ehkä oikiksessa tai kauppakorkeassa eri jutti? ;)
Tosin täytyy sanoa, että aika utopistiselta kuulostaisi tilanne, että joku tivaamalla tivaisi tarkkaa vuokraa kun sellaiseen kysymykseen voi vastata ympäripyöreitä ja vain moukka jatkaisi tivaamista.
opiskelukaveria, jotka asuivat vanhempien ostamissa asunnoissa. Ei tuo mikään uusi juttu ole todellakaan - jos on varaa ostaa asunto ns. opiskelijakaupungista, vuokralla asuminen harvoin pidemmän päälle kannattaa.
Ei minullekaan asuntoa ostettu, mutta vuokra maksettiin aluksi kyllä ja paljon tarpeellisia tavaroita.
Kun minä lähdin kymmenen vuotta sitten opiskelemaan, vanhempani ostivat minulle kattovalaisimen, jakkaran, kahvinkeittimen ja heteka-tyyppisen varavuoteen. Sen jälkeen olikin pakko tulla toimeen omillaan.
vuonna 1992. Mun vanhemmat ostivat ja hankkivat mulle kaikki huonekalut, astiat yms. Ja maksoivat sen vuokran pitkän aikaa. Asumistuen päätökseenkin meni monta kuukautta, joten en olisi pystynyt edes vuokraa maksamaan ilman vanhempiani. Mun vanhemmat eivät olleet rikkaita, perusduunareita ja olivat todennäköisesti säästäneet etukäteen mua varten. Mä olen todella kiitollinen saamastani tuesta, ymmärsin kaikesta huolimatta rahan arvon ja siitä kertoo varmaan jo se, että alle 30 vuotiaana mulla ja mun miehellä oli velaton 300 m2 talo eikä sitä hankittu perintörahoilla. Omia lapsiani aion tukea samallalailla, se antaa kivan pohjan elämälle ja pontta opiskeluun, kun ei tarvitse univelkaisena iltatöiden takia ja nälässä aamulla kouluun mennä, kuten osa silloisista luokkakavereistani.
Oon samaa mieltä miehesi kanssa. Olet kamala ämmä.
vanha sanonta kuuluu: varas luulee kaikkia varkaiksi. Valittelitko myös kovaa 400 euron vuokraa opiskelujakavereillesi, elikä valehtelit? Kyllä opiskelijat asumisjutuista puhuvat, varsinkin heti aluksi valitellaan. Sen huomaisi, jos joku vaikenisi. Yleisintä on asua opiskelija-asunnoissa. Piste.
yhtiövastikkeen luonnollisesti maksoin + muut kulut. Opiskelukaveriporukassa ei tosiaan vuokria vertailtu enkä muista kenenkään summista sen tarkemmin puhuneen. Itse varmasti olisin "tarkka vuokrasummakeskustelussa" sanonut jotain ympäripyöreää jos joku olisi asiaa suoraan kysynyt.
Asumisjutuista toki puhuttiin, mutta ei tarkoista summista. Ja keskustelua humanistiporukussa syntyi kyllä ihan muista asioista - ehkä oikiksessa tai kauppakorkeassa eri jutti? ;)
Tosin täytyy sanoa, että aika utopistiselta kuulostaisi tilanne, että joku tivaamalla tivaisi tarkkaa vuokraa kun sellaiseen kysymykseen voi vastata ympäripyöreitä ja vain moukka jatkaisi tivaamista.
Meillä taas juteltiin luontevasti asumista ja vuokrista. Ja eurolleen puhuttiin, ei siinä ollut mitään erikoista. Tämä siis opintojen alussa. Kaikilla oli kuitenkin hakemus menossa opiskelijakämppiin ja osa oli jo saanut solun. Eli eiköhän tuo hakemus jo ainakin todista, että pappa och mamma inte betalar. :)
asuin koko opiskeluaikani vanhempieni omistamassa asunnossa eikä yksikään opiskelukaveri tiennyt asunnon omistajien olevan sukua minulle, luulivat kämpän olevan normaali vuokra-asunto. Ja tämä on ihan yleistä, ettei asiasta sen kummemmin kerrota.vanha sanonta kuuluu: varas luulee kaikkia varkaiksi. Valittelitko myös kovaa 400 euron vuokraa opiskelujakavereillesi, elikä valehtelit? Kyllä opiskelijat asumisjutuista puhuvat, varsinkin heti aluksi valitellaan. Sen huomaisi, jos joku vaikenisi. Yleisintä on asua opiskelija-asunnoissa. Piste.
Meillä taas juteltiin luontevasti asumista ja vuokrista. Ja eurolleen puhuttiin, ei siinä ollut mitään erikoista. Tämä siis opintojen alussa. Kaikilla oli kuitenkin hakemus menossa opiskelijakämppiin ja osa oli jo saanut solun. Eli eiköhän tuo hakemus jo ainakin todista, että pappa och mamma inte betalar. :)
auttaa. Itse olen kustantanut omat asumiset, autokoulut ja opiskelut yksin ja häämme, automme ja yhteisen kodin yhdessä mieheni kanssa. Omia lapsia aion kyllä aikanaan auttaa kaikella mahdollisella tavalla.
Helsingistä, samassa kämpässä asuin itsekin opiskeluajat. Ei tuo mikään uusi ilmiö ole. Sama asunto on nyt vuokralla ja kun omat lapset kasvavat, pääsee joku heistä siihen asumaan.
Helsingistä, samassa kämpässä asuin itsekin opiskeluajat. Ei tuo mikään uusi ilmiö ole. Sama asunto on nyt vuokralla ja kun omat lapset kasvavat, pääsee joku heistä siihen asumaan.
Minun opiskelijapiireissäni vanhempien maksamassa asunnossa asuminen on normaalia, ei sitä kukaan ihmetele tai kadehdi. Aika monella on asunto siksi, että suuriin ikäluokkiin kuuluneet säästäväiset isovanhemmat on kuolleet ja jättäneet lapsenlapsille perinnön. Niistä "itseensä satsanneista ja itsekkäistä" mummoista ja papoista on ollut silkkaa iloa vielä kuolemansa jälkeenkin.
Tuskin olet opiskelijaa nähnytkään, jos väität tuon olevan normaalia. Ja kaikilla ei ole isovanhemmat kuolleet. Elävät terveellisesti, toisin kuin näköjään joidenkin isovanhemmat.
Et hyviä geenejä, et rakkautta, et edes rahaa?
Yllätys, minulla ei ole lapsia. Paremmat geenit ainakin kuin sinulla, jonka suvussa isovanhemmat kuolevat nuorena.
rattijuoppo ajaa päälle?
asuin koko opiskeluaikani vanhempieni omistamassa asunnossa eikä yksikään opiskelukaveri tiennyt asunnon omistajien olevan sukua minulle, luulivat kämpän olevan normaali vuokra-asunto. Ja tämä on ihan yleistä, ettei asiasta sen kummemmin kerrota.
kauppakorkeassa tarvinnut hävetä sitä, että vanhemmat olivat hankkineet sijoitusasunnon, jossa opiskelija asui ilmaiseksi. Päinvastoin, sitä pidettiin kätevänä tapana säästää.
Silloin opitaan kaikki perusteet. Joillakin näköjään on tilanne, että kaikki annetaan valmiina ja sitten myöhemmin ollaankin vähän öönä rahan käytön suhteen.
Miksi otit miehen, jolla on jo lapsia ennen kuin tulit mukaan kuvioihin. Kai ymmärrät, että isä on elatusvelvollinen lapsistaan. Sinä olet tässä itsekäs.
kauppakorkeassa tarvinnut hävetä sitä, että vanhemmat olivat hankkineet sijoitusasunnon, jossa opiskelija asui ilmaiseksi. Päinvastoin, sitä pidettiin kätevänä tapana säästää.
ja rahan palvojat menevät.
Silloin opitaan kaikki perusteet. Joillakin näköjään on tilanne, että kaikki annetaan valmiina ja sitten myöhemmin ollaankin vähän öönä rahan käytön suhteen.
Kun vanhemmat avustavat taloudellisesti, ei nuori ota pikavippejä ja tuhoa talouttaan.Turhan moni "itsenäinen nuori" menettää luottokelpoisuutensa vain siksi, että kotona vanhemmat eivät ole omalla esimerkillään opettaneet säästäväisiksi eivätkä siten kykene omaa lastaan avustamaan opiskeluaikana.
Kun kaikki annetaan valmiina, oppii arvostamaan vanhempiaan, jotka eivät hylkää ja laita rahojaan kaljaan.
On rikkaita vanhempia ja vähemmän rikkaita. Toisille opiskelijoille ostetaan kaikki, toiset pärjäävät omillaan. Rakkautta ei kuitenkaan mitata rahalla. Maailma on eriarvoinen, Suomikin.
ja mies on jo maksanut asunnon takuuvuokran ja elokuun vuokran. Eilen kävivät ostoksilla: televisio, mikro, läppäri, kahvinkeitin, imuri jne. ja astioita: Iittala, Arabia, Hackman.
-- mies hassaa puolet kuukausipalkasta tytön opiskelujen alkamiseen. Mies kohauttaa olkapäitään ja sanoo, että hän saa tehdä rahoillaan mitä tahtoo, omalle lapselle ne menee. Että pistää vihaksi.
Sehän on oikein että puolenkuun liksa.
Hyvä kk palkka jos 2-3tonnin kamat ostanu.
Vai onko kuitenkin halppis kamaa.