Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen tyttö lähtee opiskelemaan yliopistoon

Vierailija
14.08.2012 |

ja mies on jo maksanut asunnon takuuvuokran ja elokuun vuokran. Eilen kävivät ostoksilla: televisio, mikro, läppäri, kahvinkeitin, imuri jne. ja astioita: Iittala, Arabia, Hackman.

Vedin todella herneen nenään, kun kurkistin pakettiautoon ja näin kaiken tämän siellä. Miehelle yritin selittää, että tyttö on täysi-ikäinen, ei enää vanhemmat maksa mitään kuluja. Meilla ei ole rahoja muutenkaan liikoja, ja nyt mies hassaa puolet kuukausipalkasta tytön opiskelujen alkamiseen. Mies kohauttaa olkapäitään ja sanoo, että hän saa tehdä rahoillaan mitä tahtoo, omalle lapselle ne menee. Että pistää vihaksi.

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta ihmistä, joille vanhemmat OSTIVAT asunnon opiskelupaikkakunnalta. Saivat siis asua joko täysin ilman mitään kuluja tai yhtiövastikkeen maksamalla.

Minullekin maksettiin aluksi vuokria + muita isompia kuluja, enkä näe siinä mitään ihmeellistä. Omia lapsiamme tuemme myös kun aikanaan lähtevät opiskelemaan. Itsenäistyä voi vähitellenkin, ei sen tarvitse mallilla "ovesta ulos ja täysin omillasi olet".

t. äiti vm. -73

Vähän perspektiiviä asioihin nyt! Taisit opiskella jossain lääketieteellisessä/oikiksessa/kauppakorkeassa, sillä vain tosi rikkailla vanhemmilla on varaa ostaa oikein asunto lapselleen. Ja se kuulostaa kyllä aika hemmottelulta.

Vierailija
82/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse alle 21-vuotiaasta opiskelevasta nuoresta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta ihmistä, joille vanhemmat OSTIVAT asunnon opiskelupaikkakunnalta. Saivat siis asua joko täysin ilman mitään kuluja tai yhtiövastikkeen maksamalla.

Minullekin maksettiin aluksi vuokria + muita isompia kuluja, enkä näe siinä mitään ihmeellistä. Omia lapsiamme tuemme myös kun aikanaan lähtevät opiskelemaan. Itsenäistyä voi vähitellenkin, ei sen tarvitse mallilla "ovesta ulos ja täysin omillasi olet".

t. äiti vm. -73

Vähän perspektiiviä asioihin nyt! Taisit opiskella jossain lääketieteellisessä/oikiksessa/kauppakorkeassa, sillä vain tosi rikkailla vanhemmilla on varaa ostaa oikein asunto lapselleen. Ja se kuulostaa kyllä aika hemmottelulta.

Ja köyhien/keskituloisten mukuloitako ei noihin kouluhinko oteta?

Vierailija
84/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin yhden välivuoden ja ehdin kerätä monta tonnia kasaan. Minua ei siis tarvinnut tukea vaan elelin noilla rahoilla puolitoista vuotta. Oli kiva elellä rahoilla, jotka oli itse tienannut.

Vierailija
85/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostivat juurikin kaiken, mitä alkuun päästäkseni tarvitsin. Heillä ei myöskään ollut liikaa rahaa ja ostivat silti.

Minulla ja miehelläni on 4v ja 1v lapset ja rahat tosi tiukalla mutta olemme jo alkaneet viime talvena säästää siihen, että saamme ostettua huonekaluja yms miehen tytölle, kun lähtee vuoden kuluttua opiskelemaan.

Kyllä lapset täytyy alkuun auttaa.

Vierailija
86/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta tosi ihanaa että isä haluaa lastaan tuollatavoin tukea.

Vierailija
87/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. äiti vm. -73

Ei tokikaan, mutta kun kirjoittaja sanoi tuntevansa monta opiskelijaa, joille vanhemmat ostaneet asunnon, niin yleensä nuo rikkaiden vanhempien kakrut hakeutuvat itsekin noille "raha-aloille".

Vierailija
88/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaraa, että on jotain mitä saa valmiina, eikä tartte ostaa kaikkea uutena. Olisit tehnyt samoin ;)

ylimääräistä tavaraa, joka tytön piti ottaa mukaansa. Ihan kunnon kattiloita (käyttämättömiä jopa), uunivuokia jne., mutta ne ei nyt kelvanneetkaan. Ei kelvannut edes tytön omat rippilahjaksi saamat mukit (väärä väri!) vaan piti saada uusia.

Se ottaa päähän, että samassa perheessä lapset ovat niin epätasa-arvoisia. Miehen mielestä jokainen saa ostaa lapselleen mitä tahtoo, mutta kun minä tienaan kuukaudessa muutaman tonnin ja hän paljon enemmän, ei sitä rahaa minulle jää ylimääräisiin. Omalle pojalle en saa ostettua läppäriä, kun ei rahat riitä, mutta mies ei näihin menoihin tule avuksi. Vetoaa siihen, että ei ole pojan isä ja jos poika läppärin tahtoo, pyytäkööt omalta isältään.

Minulle me olemme perhe, miehelle nähtävästi emme.

uusioperheessä on ongelma. Olisit ehkä saanut vähemmän ryöpytystä, jos sen olisit maininnut heti alussa.

Siitä huolimatta on ymmärrettävää oma lapsi on tärkeämpi. Ehkä ei kannattaisi naida eri tuloluokkaan, jos on jo lapset olemassa.

Oscar.

Vierailija
89/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon opiskelupaikkakunnalta. Saivat siis asua joko täysin ilman mitään kuluja tai yhtiövastikkeen maksamalla. Minullekin maksettiin aluksi vuokria + muita isompia kuluja, enkä näe siinä mitään ihmeellistä. Omia lapsiamme tuemme myös kun aikanaan lähtevät opiskelemaan. Itsenäistyä voi vähitellenkin, ei sen tarvitse mallilla "ovesta ulos ja täysin omillasi olet". t. äiti vm. -73

Tosin vaihdettiin tuttavaperheen kanssa, joka myös osti asunnon yliopistossa aloittavalle lapselleen, että "vaihdetaan" lapsia. Meidän lapsi menee niiden kämppään ja niiden lapsi tulee meidän kämppään niin saavat sitten täydet asumistuet.

asuminen jossain soluasunnossa hankalien kulkuyhteyksien takana.

Ainakin Helsingistä kannattaa ostaa asunto eikä äädä vuokralle.

Vierailija
90/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaraa, että on jotain mitä saa valmiina, eikä tartte ostaa kaikkea uutena. Olisit tehnyt samoin ;)

ylimääräistä tavaraa, joka tytön piti ottaa mukaansa. Ihan kunnon kattiloita (käyttämättömiä jopa), uunivuokia jne., mutta ne ei nyt kelvanneetkaan. Ei kelvannut edes tytön omat rippilahjaksi saamat mukit (väärä väri!) vaan piti saada uusia. Se ottaa päähän, että samassa perheessä lapset ovat niin epätasa-arvoisia. Miehen mielestä jokainen saa ostaa lapselleen mitä tahtoo, mutta kun minä tienaan kuukaudessa muutaman tonnin ja hän paljon enemmän, ei sitä rahaa minulle jää ylimääräisiin. Omalle pojalle en saa ostettua läppäriä, kun ei rahat riitä, mutta mies ei näihin menoihin tule avuksi. Vetoaa siihen, että ei ole pojan isä ja jos poika läppärin tahtoo, pyytäkööt omalta isältään. Minulle me olemme perhe, miehelle nähtävästi emme.

Ja totta, jokainen saa omalleen ostaa, mitä haluaa, toisen lapselle ei taas ole mikään pakko ostaa läppäreitä tms. Elämä on, mutta tämänhän olet jo pidempään tiennyt, eli miten teillä rahat menee, eli ei voinut tulla nyt vasta yllätyksenä.

Vierailija
91/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lapsi, miehen rahat ja sulla ei ole mitään oikeutta määrätä miestä. Piste. Miehesi on aikuinen ihminen, jolla on aikuisen ihmisen oikeudet!

Mun vanhemmat on auttaneet ihan samalla tavalla minua ja sisaruksiani. Oletko katkera kun sun on hylännyt heti aikuisuuden kynnyksellä?

Vierailija
92/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kylläkään Helsingissä.

Eivätkä nämä ihmiset olleet mitään superrikkaiden lapsia, hyvin toimeen tulevien kylläkin.

Omilla sangen keskiluokkaisilla vanhemmillanikin olisi ollut periaatteessa varaa ostaa minulle pieni yksiö, mutta maksoivat siis vuokrat + tukivat muuten.

Kyllä yllättävän monelle ns. suurten ikäluokkien tavallisille työttekeville ihmisille on kertynyt mukavasti varallisuutta n. 50+ ikään mennessä.

t. äiti vm. -73

Vierailija
93/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta ihmistä, joille vanhemmat OSTIVAT asunnon opiskelupaikkakunnalta. Saivat siis asua joko täysin ilman mitään kuluja tai yhtiövastikkeen maksamalla. Minullekin maksettiin aluksi vuokria + muita isompia kuluja, enkä näe siinä mitään ihmeellistä. Omia lapsiamme tuemme myös kun aikanaan lähtevät opiskelemaan. Itsenäistyä voi vähitellenkin, ei sen tarvitse mallilla "ovesta ulos ja täysin omillasi olet". t. äiti vm. -73

Ei tokikaan, mutta kun kirjoittaja sanoi tuntevansa monta opiskelijaa, joille vanhemmat ostaneet asunnon, niin yleensä nuo rikkaiden vanhempien kakrut hakeutuvat itsekin noille "raha-aloille".

Noille aloille kun ei pääse ihan helpolla.

Vierailija
94/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylimääräistä tavaraa, joka tytön piti ottaa mukaansa. Ihan kunnon kattiloita (käyttämättömiä jopa), uunivuokia jne., mutta ne ei nyt kelvanneetkaan. Ei kelvannut edes tytön omat rippilahjaksi saamat mukit (väärä väri!) vaan piti saada uusia.

Se ottaa päähän, että samassa perheessä lapset ovat niin epätasa-arvoisia. Miehen mielestä jokainen saa ostaa lapselleen mitä tahtoo, mutta kun minä tienaan kuukaudessa muutaman tonnin ja hän paljon enemmän, ei sitä rahaa minulle jää ylimääräisiin. Omalle pojalle en saa ostettua läppäriä, kun ei rahat riitä, mutta mies ei näihin menoihin tule avuksi. Vetoaa siihen, että ei ole pojan isä ja jos poika läppärin tahtoo, pyytäkööt omalta isältään.

Minulle me olemme perhe, miehelle nähtävästi emme.

ei ole hänen tehtävänsä maksaa sinun lapsellesi läppäriä, se on sinun tai lapsen isän tehtävä. Ei uusperhe tarkoita sitä, ettei mies saisi ostaa omille lapsilleen jotain, koska sinulla ei ole varaa ostaa samaa omille lapsillesi. Perhe olette silti :) Ydinperheessä tietenkin pitää lähtökohtana olla tasapuolisuus sisarusten kesken, mutta uusperheessä sen tavoittelu on utopiaa, koska soppaan kuuluu useita perheitä ja sukuja.

Vierailija
95/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimin aivan samoin.

Tosin olen jo aikaa sitten jemmannut hänelle astiastoa (Arabiaa ja Iittalaa - Ikean kamaa en kelpuuta) omaan kotiinsa. Samoin minulla on Marimekon pyyheliinoja ja ikkunaverhoja hänelle jemmattuna.

Exäni kanssa hankimme asunnon ja avitamme vuokrataakuussa jne. Hankin(mme) myös pölynimurit ja leivänpaahtimet etc.

TOSIN minä olen säästänyt toistakymmentä vuotta lapsilisästä pienen osan. Näillä rahoilla voin avittaa lastani myös elämässä alkuun.

Turhaan kitiset. Miehesi on AIVAN oikeassa. Nykyinen aviomieheni jopa katselee meidän kaappeja ja sanoo, että tuon voi antaa sitten "Pekalle", kun hän muuttaa pois kotoa. Eikä meillä ole ainoatakaan astiaa/ruokaluvälinettä, joka olisi halpa ja merkitön.

Vierailija
96/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kylläkään Helsingissä.

Eivätkä nämä ihmiset olleet mitään superrikkaiden lapsia, hyvin toimeen tulevien kylläkin.

No sitten, itse asun Helsingissä, jossa asuntojen hinnat vähän toisenlaiset kuin jossain pikkukaupungissa.

Vierailija
97/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta ihmistä, joille vanhemmat OSTIVAT asunnon opiskelupaikkakunnalta. Saivat siis asua joko täysin ilman mitään kuluja tai yhtiövastikkeen maksamalla. Minullekin maksettiin aluksi vuokria + muita isompia kuluja, enkä näe siinä mitään ihmeellistä. Omia lapsiamme tuemme myös kun aikanaan lähtevät opiskelemaan. Itsenäistyä voi vähitellenkin, ei sen tarvitse mallilla "ovesta ulos ja täysin omillasi olet". t. äiti vm. -73

ja hyvätuloisilla on yleensä korkeakoulutus. Ei ne lapset välttämättä sen fiksumpia ole. Ero on enemmän siinä, että kouluttamattomat vanhemmat eivät ymmärrä esim. antaa luku rauhaa pääsykokeisiin. Omatkin vanhempani pitivät kauppakorkean pääsykokeisiin lukemista ajan haaskuuna ja sitten kauppiksessa tajusin, että näiden parempien perheiden lapset olivat istuneet kotona kaksi vuotta lukemassa pääsykokeisiin ja käyneet kaikki preppauskurssit, joita rahalla saa.

Vierailija
98/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olla ostamatta omalle lapselleen mitä haluaa? Jos sun rahat ei riitä lasten läppäriin, sitten sun täytyy varmaan olla ostamatta. Miehellä ei siihen ole MITÄÄN VELVOLLISUUTTA.

Tässä taas näkee, että kun nai rahaa, nousee ahneus. Mun veljellä oli kanssa tuollainen yh-loinen, joka vaati ja vinkui kaikkea, ja kun veljeni ei ostanut piti mykkäkoulua. Parissa vuodessa veljeni kyllästyi ja heitti akan ja sen kakarat pihalle.

Vierailija
99/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siis päätellä, että rikkaiden lapset on fiksuja?

Valmennuskurssitkin maksavat noille aloille jo muutaman tonnin, että voisiko tästä päätellä jotakin? Tuskin rikkaita sentään suurinta osaa noista opiskelijoista on, mutta enemmän kuin muilla aloilla.

Vierailija
100/116 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun muutin, sain myös kotoa kaikkea vanhaa mukaan ja koska isoveljeni oli muuttanut 2 v aikaisemmin ja saanut myös mukaan paketin, mulle jäi vaan kaikki jämät.

Mutta hyvin niillä pärjäsi ja hyvin nopeasti ne sitten vaihdoin uudenaikaisiin, kun aloitin työt.

Mutta esim 17 v kummityttöni on myös kerännyt jo muutaman vuoden astioita ja muuta vst ja nyt hän on kesällä myynyt kaikki pois kirppiksellä ja alkanut keräämään uutta sarjaa.

Joten ihan teininä ei kannata alkaa hommaamaan, maku todellakin voi vaihtua.