Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki jotka tunnette tai tiedätte kehitysvammaisia!

Vierailija
14.09.2012 |

Minua risoo se, kun Downin syndroomaa sairastavat asetetaan erityiselle jalustalle verrattuna muihin kehitysvammaisiin. Downeja pidetään taitavina ja kyvykkäinä ja loukkaannutaan niiden puolesta jos vähänkin sanotaan niistä jotakin kielteistä. Mutta jos jostakin muusta kehitysvammaisesta tai sairaasta sanotaan jotakin kielteistä niin vastatunteenne eivät ole niin suuria. Onko siihen syynä se kun downit antavat niin paljon, ovat niin rakastavia ja sosiaalisia, mutta jotkut muut kehitysvammaiset usein vakavasti autistisia, monivammaisia tai aggressiivisia, esim FAS-keharit tai ne joilla kehitysvamma tuli synnytyksessä tapahtuneen aivovaurion vuoksi.

Usein Downeja jopa yliarvioidaan unohtaen että he ovat kehitysvammaisia siinä missä muutkin kehitysvammaiset ja samoissa laitoksissa, asuntoloissa, tukiasunnoissa, palvelutaloissa jne asuvat ja samoissa työkeskuksissa työskentelevät. Mikä Downissa on niin erityistä verrattuna esim aivovaurioihin, FAS-oireyhtymään, autismiin jne?

Ja miksi noiden muiden ei aina annettas esim hoitaa vauvaa toisen henkilön apuna mutta Downin aina tai lähes aina annetaan?

onko se downin empatia ja tunteikkuus se seikka joka downit nostaa jalustalle vai mikä heissä on niin erinomaista?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heidän sairautensa on todettavissa geenitestillä ja ovat siis abortointisyy.

Itselläni on autistinen tyttö, joka on varmasti yhtä vaikeahoitoinen kuin down. Geeneissä ja ulkonäössä ei ole mitään erikoista. Down vaan on saanut palstatilaa siksikin,kun heidät on nostettu ns mediaseksikkäiksi vammaisiksi, joille on helppoa suoda sympatiaa.

Vierailija
2/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten en siis oikeastaan kerro mistään omakohtaisesta kokemuksesta. Mun lähipiirissäni kaikissa ihmisissä on jotain positiivista, jonka takia heistä pidän, vammoista riipppumatta. Mutta luulen, että monia ihmisiä puhuttelee juuri se downien yleinen avoimuus ja sosiaalisuus. Sen sijaan esim autistit pelottavat monia sen sosiaalisuuden puutteen takia. Jos ihminen vaikuttaa vihamieliseltä, häntä käsittelee sellaisena, vaikka fasaadin takana olisikin jotain ihan muuta. Näin sanon itse asperger-lapsen vanhempana, joka on oppipnut katsomaan fasadin ohi, mutta tunnistaa yleisen ongelman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit yleistää sympaattisuuden kaikkiin downin syndrooman omaaviin? Ja miksi olet pätevä arvioimaan muiden kehitysvammaisten epäsosiaalisuutta? Kuinka monta down- ihmistä tunnet, jotka toimivat lastenhoitajana? Entä muita vammaisia (jotka eivät toimi?)

Vierailija
4/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa downeista joita tunnen, toimii avustavissa siivoustöissä julkisissa rakennuksissa tai keittiöapulaisina. Jotkut työskentelevät päiväkodissa mutta eivät hoida lapsia vaan ovat apuna pyykkihuollossa ja siivouksessa. Muita(ei-downeja), lievän kehitysvamman omaavia tiedän jotka hoitavat lapsia päiväkodilla. Tiedän nämä koska käyn ryhmissä joissa myös kehitysvammaisia. Voi olla yksittäisiä downeja joita ei pidetä sympattisina vaan pelätään jopa. mutta aika monet sanoo et down on erityisen symppis mutta FAS, autisti, angelman, rett, williams, asperger jne ei aina ole.

Vierailija
5/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valkokaulusvammaisia ovat esim audillansa koheltaneet alaraajahalvaantuneet. Alimpana ovat vaikeasti henkisesti kehitysvammaiset.

Vierailija
6/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kehitysvamma" voi olla melkeen mitä taivaan ja maan väliltä. Osa on ihan pimeitä tapauksia, jotka heittelee tavaroita, riehuu puukon kanssa uhaten tappaa ym. antaisinko hoitaa vauvaani? no en.

Jos ei tunne henk.koht kyseistä henkilöä, ei voi tietää hänen vammojensa laadusta ja henkisistä/fyysisistä kyvyistään mitään.

Down on "down" ja siis helpommin lokeroitavissa, eikä niin pelottava ja vieras käsitteenä.

Tämä minun mielipiteeni, laidasta laitaan olen tuntenut kehitysvammaisia työssä ja vapaa-ajalla.

Vierailija
7/8 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downejakin on erilaisia. Osa on symppiksiä mutta osa on aggressiivisia, osa lievästi ja osa vaikeasti vammaisia. Joillakin lisänä myös ADHD tai Autismi. Downin oireyhtymä sinällään ei ole pääsylippu päästä hoitamaan vauvoja sen kummemmin kuin mikä tahansa muukaan kehitysvamma. Vauvanhoito on vastuullista työtä eikä siinä pelkkä sosiaalisuus riitä. on tunnettava kyseinen vauva ja sen vanhemmat ja vauvalla oltava turvallinen olo siinä tilanteessa. Monet vauvat pelästyvät esim kovaäänistä mutta hyvää tarkoittavaa kehitysvammaista varsinkaan jos se ei kuulu omaan perheeseen.

Lastenhoito-oppaassakin sanottiin vastasyntyneestä vauvasta kuta kuinkin näin:"Kovaääninen ja naureskeleva setä hyvine tarkoituksineen voi pelästyttää vauvan. Sosiaalisia kontakteja lapsi ehtii saada myöhemminkin."

Minulle tuli tuosta naureskelijasta mieleen kehitysvammainen tai mielisairas henkilö, ihan yhtä hyvin Autisti, syvästi kehitysvammainen, Down kuin minkä tahansa muunkin vamman omaava. Down ei ole minulle ainakaan millään tavoin erikoisasemassa verrattuna muihin vammaisiin henkilöihin.

Tietysti ohjattuna saa antaa vaikka hoitaakin tuttua vauvaa, mutta yksin Down ei ainakaan pienen vauvan kanssa pärjää, on oltava toinen henkilö AINA läsnä. mutta olettaisin että noin 9kk ikäisen kanssa jo sen aika kun vauvan oma äiti on kaupassa ja kunhan downilla on puhelin jolla soittaa jos hätä tulee ja kunhan vauva on syötetty ja vaihdettu kuiviin jne vaikkapa kaupan parkkipaikalla jossa muitakin ihmisiä on läsnä ja kunhan voidaan olla varmoja ettei kyseinen down-henkilö ole aggressiivinen tai esim pedofiili tai muu lasta väärin käyttävä henkilö. Kehitysvammainen kun ei ymmärrä mikä on oikein ja väärin ja esim Down-henkilö voi ymmärtämättömyyttään käydä esim seksuaalisesti käsiksi lapseen.

Tuohonkin että "voi hoitaa yksin sen aikaa kun äiti käy lähikaupassa", suhtaudun erittäin varauksellisesti ja korkeintaan pitää olla oman perheen jäsen se Down, ei mikään puolituttu lähistöllä olevan palvelutalon asukki tai naapuri jne. Down voi olla arvaamaton, heistä ei koskaan tiedä. Olen kuullut, että eräällä kehitysvammaisten osastolla oli laitoksessa Down-nainen joka hakkasi erään liikuntakyvyttömän naisen päätä kovaan seinään jatkuvasti ja siivooja huomasi sen ja kertoi hoitajille ja se Down siirrettiin aggressiivisempien osastolle.

Olen itse tavannut rauhallisia ja kiltteja downeja mutta myös aggressiivisista ja vaikeasti kehitysvammaisista olen kuullut, ihan yhtä lailla downeista kuin minkä tahansa muunkin sairauden tai vamman omaavista. Down ei ole erikoistapaus millään muotoa. En luota toiseen ihmiseen siksi kun sillä sattuu olemaan down vaan minun luottamukseni perustuu aina niin downin kuin muunkin vammaisen ja terveenkin ihmisen kohdalla aina hyvään kokemukseeni ja näkemykseeni siitä että joku henkilö on vastuunsa tunteva ihminen. Siinä ei mikään diagnoosi merkkaa mitään, kaikki diagnoosit ja ilmankin diagnooseja omaavat ovat samalla viivalla.

Vierailija
8/8 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kehitysvammainen sisko enkä koskaan ole verrannut häntä downiin. Sisko on omanlaisensa. Sillä ei ole merkitystä, millainen ihminen hän on suhteessa downiin tai johonkin muuhun ihmiseen. Sillä on merkitystä, että hänellä on oma elämä, joka on mielekäs. Hän saa toteuttaa omia tärkeitä asioitaan ja hänellä on läheisiä ihmisiä lähellä.

Hänelle ei ole mitään merkitystä sillä, että joku down voi hoitaa vauvaa.