Tuli puhelu työkkäriin, jossa kyseltiin työpaikkaosoituksesta, wtf?
Tässäpä päivänä muutamana työskentelin puhelinpäivystyksessä ja toimistoon soitti närkästynyt nuorehko naisasiakas. Hän on ilmottautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ihan kakkien sääntöjen mukaan, alkuinfotilaisuudet ja tietopaketit suoritettuna.
Mutta vissiin hänellä ei tuo oma infotaso tai logiikka oikein sykkinyt.
Hänelle oli kertynyt yli 2 vuotta työttömyyttä ja nyt oli kollega laittnut menemään työpaikkaosoituksen päiväkotiin, lapsia hoitamaan, osapäiväisesti palkkatukirahoituksella.
Nuori äiti esitti kysymyksen, että voiko tämä olla tottakaan, että tämmöisiä lähetetään. Että tässään ei ole mitään järkeä. Kun mulla on omat lapset täällä kotona ja nyt mun pitäis lähteä hoitamaan toisten lapsia muualle!? Hän kyseenalaisti täysin tämmöiset hulluudet.
Totesin hänelle, että loistava kysymys. Onko siis niin, että kaikki lastensairaaloissa sairaita lapsia hoitavat sairaanhoitajat,niin nehän on tietenki lapsettomia. Ja siellä päiväkodissa,niin eihän ´niillä voi olla itsellä lapsia kenelläkään. Kouluissa toimii opettajina vain lapsettomiksi jääneitä tai sellaisen valinneita miehiä ja naisia. Että näinhän se sitten on. Onpa hyvä, että pitkäaikaistyötön, ilman mitään ammattia tai pohjakoulutusta oleva työnHAKIJA ottikin asian esille.
Mutta in the meanwhile: ennenkuin tämä järjellisyys ja järjettömyys saadaan yhteiskunnassa yleiseen keskusteluun ja selvitettyä, niin joo, sun pitää hakea sitä työpaikkaa, mennä haastatteluun, ja jos valitaan sinne, niin aloittaa työt. Muuten voi tulla sanktioita työttömyyskorvaukseen.
Kun tuota omien lasten hoitoa ei työttömyysturvalaissa kuitenkaan ole sisällytetty sellaiseksi , mitä työttömyyaskorvauksella voisi tehdä.
Onko tämmöinen logiikka yleistäkin äiti-ihmisten aivoituksissa? Ihan totta.
Enää en yllättynyt,kun työttömäksi työnhakijaksi ilmottautunut sairaanhoitaja laittoi runsaasti rajoituksia mahdollisesti hakemiinsa töihin, sillä enhän MINÄ voi mihin van lähteä, minullahan on lapsset. Sama laki työttömyysturvasta se koskee lapsellisia ja lapsettomia.
Itselläni jo lapset isoja. En ole ikinä kieltäytynyt mistään työstä sillä perusteella että mulla on lapsia. Aina on töihin lähdetty ja aina on pärjätty. Onkohan täsä joku sukupolvi päässyt vaihtumaan vai mikä o?
Kommentit (24)
Jokaisella on vapaus ja oikeus, useimmilla myös mahdollisuus kouluttautua sellaiseen ammattiin, että ei tarvitse lähteä hoitamaan toisten lapsia kun omat ovat pieniä.
Esimerkiksi papilla, hammaslääkärillä, kanttorilla, haudankaivajalla, kirjanpitäjällä, puhelinmyyjällä, toimistosihteerillä, opettajalla, metsurilla, puusepällä, ja monella muulla ei yleensä ole yötöitä, harvemmin iltaisinkaan.
Toisten lapsia ei joudu hoitamaan edellä mainittujen lisäksi myöskään maatalouslomittaja, lentoemäntä, tarjoilija, sotilas, rekkakuski ... vaikka voi joutua laittamaan omat lapsensa hoitoon hyvinkin erikoisiin aikoihin.
että pienten lasten äiti kuvittelee voivansa työkkärikorvauksilla olla vaan kotona lapsiaan hoitamassa. Ilmoittautuvat siksi työkkäriin, että saisivat enemmän rahaa kuin pelkällä kotihoidontuella ollessaan ja sitten valittavat, jos työkkäri alkaakin oikeasti tarjota työmahdollisuuksia tai kursseja. Harva tajuaa, ettei niistä saa kieltäytyä, kun kerran on työtön ja saa työttömyysetuuksia.
Uppista! Tämmöisä neroja on tosiaan työkkärissä asiakkaana. NE vaatii ja vaatii ja laittaa ihmeellisiä rajoituksia ja sitten pitää silti tulla katkeamatta rahaa tilille. Onneksi näihin tulee jyrkkä muutos.
Sähkö tulee pistorasiasta.
Raha seinästä.
Ja tuet ei ole kenenkään lompakosta pois (valtio maksaa).
Ja juuri minä,minä ja mun oma napa on se maailman tärkein asia.