Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä idea on pitää lapsella AINA lippistä tms. päässä.

Vierailija
14.08.2012 |

Mä en ymmärrä meidän naapuruston tyyliä pitää lapsella lakkia, lippistä, huivia päässää 24/7. Meillä lapsi on useinkin ilman päähinettä koska ei sitä joka hetki tarvita. Eri asia on jossain ulkomailla kun aurinko oikeasti paistaa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi itse haluaa laittaa jotain päähänsä ulos mennessään. On niin tottunut siihen. Aika typerältä tuntuisi kieltääkkään. Tytöllä on aika läjä erilaisia hattuja, lippiksiä ja huiveja ja niitä kaikkia pitäisi päästä käyttämään.

Vierailija
2/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se nyt on sellainen tapa ja pojalla lippis korvaa usein helposti putoavia aurinkolasejakin.

Päiväkodissa kaikilla muillakin on lippikset, niin on laitettu omallekin lapselle lippis mukaan. En tiedä käyttääkö sitä siellä, kotona on käytössä enimmäkseen aurinkoisella säällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ihosyövän riski on Suomessakin ihan huomionarvoinen ja se kasvaa JOKAISESTA auringossa vietetystä hetkestä elämän aikana.

Ja silloin kun aurinko ei paista (ja suurimman osan niistäkin ajoista kun paistaa) Suomessa on kylmä ja tarvii suojaa siltä.

Ennen vanhaan päähinettä pidettiin tarpeellisena osana aikuisenkin pukeutumista.

Vierailija
4/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi käyttää? Meidän poika ainakin itse haluaa laittaa lakin päähän, kun lähdetään ulos. Ihme ongelmia tehdään pikku asioista...

Vierailija
5/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä lippiksessä muuten vikaa, mutta voisi opettaa niille lapsille, että sitä lippistä/pipoa ei pidetä sisällä, saati ruokapöydässä.

Tuntuu, että nykyään ei opeteta enää edes alkeellisimpia käytöstapoja vaan mitä pahempi moukka on, sen parempi.

Vierailija
6/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole viettänyt elämästään hetkeäkään auringossa.

Vierailija
7/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin päähinettä tarvitsee pilvisenä päivänä leudolla säällä jos ei itikatkaan kiusaa?

Vierailija
8/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämstään hetkeäkään auringossa, eikö siis koskaan ole ollut ulkona?

Vierailija
9/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämstään hetkeäkään auringossa, eikö siis koskaan ole ollut ulkona?

mutta ei ikinä ole ollut auringossa. Ei kyllä kuussakaan.

BUAHHAHAHAHAHHAAA!!!!

Vierailija
10/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, isommat lapset päättää itse ja usein pojille se lippis on tyylikysymys.

Mutta sit on nää äidit joiden pikkulapsilla on oltava lakki tiukasti päässä aina ulkona syntymästään lähtien. Ja jotkut vielä käyttävät kesälläkin aina sellaista mallia mikä peittää korvat! Ja valittavat kun kaupoista ei helposti tälläisiä kesälakkeja löydy...

On menny vähän liiotteluksi koko touhu.

Meillä käytetään lakkia kesällä suojaamaan auringolta vain pahimmassa paahteessa tai jos paistaa muuten suoraan silmiin häiritsevästi. Miettikää kuinka hiostavakin se on. Kyllä hiukset suojaa ihan tarpeeksi päätä.

Vierailija
11/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmät olisi hyvä suojata auringolta, jotta ei tule kaihi sitten keski-ikäisenä. Ja silloin, kun me oltiin lapsia ei tänne päässyt niin paljon uv-säteilyä kuin nykyään (niille, jotka sanoo, että ei mullekaan ole tullut vaikka en lapsena pitänyt) Lippis sopii tähän hommaan kohtalaisen hyvin. Tietysti aina ei aurinko paista, että toki joku tolkku tässäkin ja sisällä nyt ei varsinaista uv-vaaraa yleensä ole:) Monilla pikkulapsilla se hattu on kai yleensä aina päässä siksi, että lapsen on helpompi älytä, että aina ulkona hattu päähän, kuin että joskus pitää olla ja joskus ei. Säästyy turhalta väännöltä.

Vierailija
12/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon lomani aikana seurannut muutamien äitien lähes hysteeristä touhua päähineiden suhteen. Jos lapsi on sekunninkin ilman lakkia niin nämä äidit huutavat että HETI lakki päähän tai... Ja tienkin nämä samaiset äidit istuvat varjossa karjakkohuivi päässä.

Vierailija
13/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erottaa ulkomailla kesäisin, on nämä naisten karjakkohuivit. Jostain syystä muilla pohjoismaisilla naisilla ei ole tarvetta suojata päätään etelän auringossa, tai ainakaan sitä ei tehdä navettatyyliin solmitulla huivilla...

Mä oon lomani aikana seurannut muutamien äitien lähes hysteeristä touhua päähineiden suhteen. Jos lapsi on sekunninkin ilman lakkia niin nämä äidit huutavat että HETI lakki päähän tai... Ja tienkin nämä samaiset äidit istuvat varjossa karjakkohuivi päässä.

Vierailija
14/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kuin että av-mammaa sattuu silmään? Omilla lapsillani on lähes aina lakki päässä ulkona. Ja komennan heti, jos ottavat lakin pois. Uv-säteily ei ole leikin asia ja mielummin olen varovainen, kuin otan riskin, että lapseni saa ihosyövän.

Ja sisällä meillä ei kukaan pidä hattua, saati ruokapöydässä.

Vierailija
15/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erottaa ulkomailla kesäisin, on nämä naisten karjakkohuivit. Jostain syystä muilla pohjoismaisilla naisilla ei ole tarvetta suojata päätään etelän auringossa, tai ainakaan sitä ei tehdä navettatyyliin solmitulla huivilla...

En käytä karjakkohuivia, mutta totta mooses käytän jotain hattua etelän matkalla (ja kotosuomessakin hellepäivinä). Auringonpistoksen saa kyllä melko nopeasti kun kunnolla porottaa ja sitten onkin kiva potea pahaaoloa loppu päivä. Ette varmaan ole kovin ulkoilmaihmisiä, jos tällaista ihmettelette?

Vierailija
16/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erottuvat siis edukseen ja fiksuuttaan :)

Kun on hoidellut jonkun auringonpistoksen ja kärsinyt migreenistä auringon porotuksen vuoksi, on punapääpojan äiti ja lapset viettää lisäksi paljon aikaa ulkona kaikkina vuodenaikoina, niin on aika luonnollista, että kehotan lakin käyttöön. Itselläni on melkein aika jokin päähine päässä. Jo lapsena sain herkästi päänsäryn tuulisella ilmalla. Omat vanhempani eivät ymmärtäneet laittaa mulle jotakin lakkia päähän.

Meillä päätä suojataan niin pyöräillessä kypärällä, kylmällä ja tuulella korvia sopivalla pipolla, auringolla herkkää päänuppia ja silmiä lippiksellä (ainoa, missä 8-vuotias tätä nykyä ulkona on ilman lakkia on futispelissä, silloinkin tauolla ihan omasta aloitteestaan suojaa päänsä lippiksellä)

Mun mielestä on ihan tyhmää altistaa mitään kehonosaa tarpeettoman pitkäksi aikaa auringon paahteelle, viimalle tai kylmälle.

Se, miltä me näytämme on ihan sivuseikka. Näytämme mielestämme oikein fiksuilta :)

Vierailija
17/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hattu suojaa auringolta. Edellyttäen toki lippaa tai lieriä. Kesäpipoja en kyllä ymmärrä yhtään- eivät suojaa kasvoja tai silmiä auringolta yhtään. En näe niillä mitään funktiota- lämmittävät päätä aurinkoisella säällä? No, pienimillä päänahkakin tarvii suojaa, mutta ne lierit silti tarvisi.

Aurinkolasit ovat lapsella hankalat,eivät tahdo pysyä päässä, silmiä taas olisi hyvä vähän suojella. Aurinkolasit muutenkin ovat vähän kyseenalaiset, muista yhden silmälääkärin olleen sitä mieltä, että tarpeen vain todella aurinkoisissa olosuhteissa. Muuten lapsi voisi oppia suojelemaan silmiään luonnollisesti- olemaan katsomatta suoraan aurinkoon, siristelemään silmiään jne. Ei kohtuullisesta määrästä aurinkoa sokeaksi tule :)

Lisäksi ne vääristävät ympäristön värit.

Vaalealla lapsella kasvojen suojeleminen suoralta aurinkopaisteelta on usein tarpeen. Ihan pienellä lapsella päänkin suojeleminen, monella lapsella menee aika paljon aikaa, ennenkuin hiuksia on tarpeeksi suojelemaan auringolta. Meillä olis tullut helposti palovammoja päähän vaalealle haituvatukkaiselle pikkuiselle.

Hattu on aurinkorasvaa parempi minusta lapselle.

Hattu on myös tapa- ei minustakaan tarvitse pilvisellä säällä isommalle lapselle, mutta tulee usein silti laitettua tavan vuoksi, tai lapsi itse haluaa hatun.

Suomessa usein tarvitsee päähineen joko kylmän tai auringon vuoksi, ei mahda mitään.

Vierailija
18/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesäisin aina päässä siksi, etten halua jatkuvasti neuvotella pitääkö se olla päässä, milloin se pitää olla päässä ja miksi se pitää olla päässä. Jää pois ne "tarviiko nyt laittaa hattu, miksi pitää olla nyt lippis, en halua laittaa hattua jne." -marinat.

Lapsia on 3 alle kouluikäistä, ja varsinkin noilla pienemmmillä pidän tärkeänä, että on hattu päässä aurinkoisella säällä. Siksi siis aina ja kaikilla, ettei tarvitse neuvotella/riidellä/keskustella, milloin se pitää olla ja milloin ei. Kun se kuitenkin useimmiten pitäisi olla päässä. Tällä tavalla sitä ei edes kyseenalaisteta, kun ulos ei kertakaikkiaan mennä ilman lakkia.

Ja syy on siis se etten halua lasten polttavan ihoaan tai saavan päätänsä kipeäksi auringossa siristellessään tms.

Terveisin laiska äiti :)

Vierailija
19/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmasti vaikea ymmärtää, miten herkkä joidenkin iho on auringolle. Itse lapsena sata kertaa palaneena olen viisaampi vanhempi ja yritän suojata lasteni ihoa.

Vierailija
20/24 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin pojalla on lähes aina ulkona lippis päässä. Mummollansa on ihosyöpä joka seurausta nuorena monesti palaneesta ihosta. Itse sain lapsena herkästi auringospistoksen jos olin ilman hattua. En halua riskiä ottaa joten hattua usein pidetään. Ja siitä on tullut tapa, että ulos lähtiessä hattu päähän laitetaan vaikka ei sillä hetkellä aurinko paista.