Uusioperheen raha ongelma, auttakaa ratkomaan
Mies tienaa n. 5000 euroa kuussa, minä 3000 euroa. Minulla on yksi lapsi eksän kansssa. Miehellä on 5 lasta kahdelle eksälle. Ensimmäinen nuorena tehty ja loput aikuisena toisessa avioliitossa.
Nyt olemme muuttamassa yhteen.
Viime kesänä olimme paljon erillämme. Me kävimme kahdella risteilyllä ja olimme viikon Pariisissa. Kävimme myös Linnanmäellä, Eurodisneyssä, sukulaisissa, kylpylöissä, Puuhamaassa, Heurekassa ja taidenäyttelyissä.
Mies oli enimmäkseen lasten kanssa mökillä. Jos meillä on yhteinen talous, onko reilua, että otan kuitenkin omat matka- ja huvittelurahat itselleni ja lapselle. He tekevät mihin rahat riittää.
Vai jos meillä on eritaloudet, onko reilua osalle lapsista, että katsovat vierestä, kun minun lapseni saa huvia ja matkoja ja harrastuksia, kun miehen lapset pääsee ehkä Tallinnan risteilylle, jos on eväät mukana.
Miehen lasten äiti on ollut kotiäitinä kaikki nämä vuodet, eikä hänellä ole rahaa. Vanhin lapsista on jo lähes aikuinen ja pienimmätkin on jo koulussa, mutta töihin ei halua mennä.
Huveista ja matkoista en haluaisi luopua. Varsinkaan matkoista. Vai onko tämä nyt ihan kertakaikkiaan mahdoton yhtälö?
Asuntolainaa joudumme ottamaan törkeästi, koska lapsia on niin monta, eikä kuitenkaan kaikki edes saisi omaa huonetta. Miehen lapset ovat usein meillä.
Kommentit (35)
Jos miehen lapset eivät koko ajan ole teillä, eivät he varmaankaan kaikkia miehen rahojakaan saa kulumaan. Sinun lapsesi varmaan on sinulla enimmäkseen vai?
Mielestäni ei muuta kuin kaikki rahat yhteen vaan yhteisen perheen hyväksi. Sovitte pelisäännöt vaan etukäteen eli että isommista ostoista neuvottelette ja että laitatte sovitun summan säästöön joka kuukausi jotta matkat onnistuvat jatkossakin jne.
että haluat kyseisen miehen kolmanneksi ex-vaimoksi? Miksi sä olisit sen kummempi kuin kaksi edellistä?
Ei mut joo, tehkää nyt vielä viivyttelemättä se "rakkauslapsi" niin on sitten eron tullen lisää tappelemista?
tuo onnistuu varmasti jossain määrin.
Meillä on tilanne, jossa minä olen isotuloinen, mies pienituloinen ja miehellä lapsi ennestään. Jos minä maksan matkan, niin en jaksa stressata miehen lapsesta. Tulee joskus mukaan, joskus ei. Hän ei edes asu meillä ja hyvä, jos kuulee edes matkoista, kun on vielä poika ja ei niin nuusku kuin tytöt. Enkä tiedä, haluaisiko edes meidän kanssa johonkin Blue Village -hotelliin istumaan lastenaltaalle. Ikää jo 15.
Se nyt tästä puuttuisi, että mun pitäisi miehen etälapsen huveistakin vastata kuten omieni.
vaihtoehto 1: kaikki taloudellisesti samalla viivalla. Yks pääsee, kaikki pääsee, jos ei pääse ei se yksikään pääse. Lopputulos kukaan ei ehkä pääse? Tässä se epäkohta että se on pois sinun lapseltasi. Tuntuu sekin epäreilulta. Nyt ei enää voida lähteä tekemään tätä joka vuotista reissua, kun sun sisarpuolet ei pääse.
Vaihtoehto 2: Elätte omia talouksianne. Ikäänkuin kämppiksinä.
Vaihtoehto 3: Elätte kuten ykkösessä, mutta vietätte sun lapsen kanssa "laatuaikaa"
Minkä ikäisiä lapsia?
En oikein ymmärrä miten tuo voisi toimia muutoin kuin yhteisillä rahoilla. Miten ihmeessä laskisitte kaikki kulut osiin jos miehen lapset ovat vain osan aikaa teillä?
Sinä tienaat melkein puolet vähemmän kuin mies, joten sinuna olisin vain tyytyväinen jos mies suostuu yhteisiin rahoihin.
ja hän erosi vaimostaan.
että haluat kyseisen miehen kolmanneksi ex-vaimoksi? Miksi sä olisit sen kummempi kuin kaksi edellistä? Ei mut joo, tehkää nyt vielä viivyttelemättä se "rakkauslapsi" niin on sitten eron tullen lisää tappelemista?
Ei tässä mitään yhteisiä lapsia ruveta hommaamaan yli 40-vuotiaina. Kysymys on naapurista, jonka kanssa me nyt vaan oikeasti löysimme vastakappaleemme. Miehen eksä oli myös aika ongelmainen, joten mies rakastui siihen, että minä en ole. Miehelle olisi riittänyt ensimmäiset kolme, mutta vaimo väenvängällä halusi kaksi lisää. Mies alistui ja ahdistui.
Onko kukaan koskaan käynyt kuuden lapsen kanssa Linnanmäellä? Rannekkeet pelkästään 37 euroa kappale ja ruuat päälle. Yhden kanssa voi käydä vaikka monta kertaa kesässä. Kuuden kanssa ehkä kerran, koska se on niin kallista.
Matkustamisen unohtaminen mua harmittaa ehkä eniten. Miestä rakastan tietysti mielettömästi, mutta mä joudun luopumaan mun rakkaimmasta harrastuksesta, jos en keksi jotain.
ap
että haluat kyseisen miehen kolmanneksi ex-vaimoksi? Miksi sä olisit sen kummempi kuin kaksi edellistä?
Ei mut joo, tehkää nyt vielä viivyttelemättä se "rakkauslapsi" niin on sitten eron tullen lisää tappelemista?
Mun lapsi on 10. Miehen lapset: 24 vuotias nuoruuden vahinkona, 16, 14, 11 ja 9.
Miehen lapset ovat käyneet Mallorcalla ja jossain muussa rantakohteessa. Mun lapsi on käynyt Venäjällä, Ruotissa, Norjassa, Eestissä, Latviassa, Ranskassa, Thaimaassa ja Canadassa. Suunnittelemme yhdessä aina koko talven, minne seuraavaksi.
Turha teidän on tuomita suhdettamme kun ette oikeasti tiedä siitä mitään ja eiköhän me olla molemmat aika realisteja jo molemmat käytyämme avioerokriisit läpi.
ap
Mies sai ensimmäisen lapsensa opiskeluaikana 18-vuotiaana. Oli muiden lasten äidin kanssa naimisissa 17 vuotta ja liiton natistessa jo kriisistä toiseen, muutin miehen naapuriin ja rakastuimme.
Voisko joku viksu vielä vastata alkuperäiseen kysymykseen?
ap
Säästyt paljolta harmilta. Voihan sitä muutenkin olla yhdessä.
Ja mikä vika on rantakohteissa? Oletko oikeasti 40 v.? Kuulostat vähän keskenkasvuiselta.
Mun lapsi on 10. Miehen lapset: 24 vuotias nuoruuden vahinkona, 16, 14, 11 ja 9.
Miehen lapset ovat käyneet Mallorcalla ja jossain muussa rantakohteessa. Mun lapsi on käynyt Venäjällä, Ruotissa, Norjassa, Eestissä, Latviassa, Ranskassa, Thaimaassa ja Canadassa. Suunnittelemme yhdessä aina koko talven, minne seuraavaksi.
Turha teidän on tuomita suhdettamme kun ette oikeasti tiedä siitä mitään ja eiköhän me olla molemmat aika realisteja jo molemmat käytyämme avioerokriisit läpi.
ap
ei halua mennä rantakohteeseen. Ongelmaan en osaa vastata. Liian kinkkinen ja liian monta liikkujaa.
muutatte yhteen?
Luulis sun oppineen yhdestä erosta sen että useimmin ihmiset riitelee rahasta.
En ymmärrä miksi muuttaa jonkun kanssa yhteen jos
-rahat ei ole yhteisiä ts. mene yhteiseksi hyväksi vaan pitää ruveta laskemaan joka sentti ja kuka sai mitä
-jos ei pysty hyväksymään kaikkia perheenjäseniä yhtä arvokkaina (kts. ylle)
ja lapsethan ei taas kärsi kun uusi suhde ja uudet kuviot...
Saatte sen varmasti järjestymään, kun ei tartte vauvasta asti kasvattaa. Muutama hassu vuosi ni ne on kaikki jo omilla teillään :)
Puhukaa miehenne kanssa! Ja lasten kanssa.
Olen vastannut jo, ei tule toimimaan erillisillä rahoilla. Ota ihmeessä vastaan koko paketti eli mies ja lapset.
Sopikaa miehen kanssa että laitatte rahaa säästöön joka kuukausi matkoja varten. Ja kai niiden miehen lasten äitikin vie lapsia matkalle joskus.
en kyllä lähtisi pistämään ylipäänsäkään ynteistä taloutta pystyyn tuossa tilanteessa varsinkaan jos tiedossa olisi vielä tosi iso asuntolaina...
Ettekö voisi olla muuten vaan yhdessä ja molemmilla omat taloudet? Ei se yhdessä asuminen mitään onnea takaa - usein täysin päinvastoin.
Rahat ovat yhteisiä niin kauan kun ei ole matkoista puhe. Miehen rahat menevät harrastukseen, joten minä ruokin kaikki lapset. Myös hänen. Risteilyillä käyvät noin kerran parissa kuussa. Minulla ei ole lapsieni kanssa varaa lähteä joten me olemme kotona. Tänään viimeksi lähtivät taas laivalle.
Ai miksikö tässä vielä olen? En halua muuttaa pois tästä talosta enkä kykene lunastamaan sitä kokonaan itselleni.
"Miehen kamala exä kinusi itselleen kaksi lasta". "Exä on vaikea ihminen!"
A) Mä ihan luulin, että lasten tekemiseen tarvitaan kaksi.
B) En tiedä ketään neljän lapsen äitiä, joka ei muuttuisi hieman hankalaksi kun mies huomaa 17 vuoden jälkeen että tarttis tehdä jotain ja lähtee naapurin rouvan mukaan...
Alkuperäiseen kysymykseesi vastaten:
Koko tilanne on jo kohtuuton lapsille, joten anna palaa vaan. Menee siihen samaan traumaan.
jos yhtälö olisi toisinpäin, olisivat miehen rahat ilman muuta koko perheelle ja viidelle lapsellesi. Mutta naiset rahat ei koskaan ole yhteisiä, ne on aina naisen ja mies maksaa.