Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri soittaa vaikka olen sairauslomalla!

Vierailija
15.05.2024 |

Tuli viesti että soitetaan ja tehdään työnhakusuunnitelma vaikka minulla on sairauslomaa vielä kolma kuukautta. Onko muille käynyt näin? Eikö työtön voi sairastaa edes lääkärin "luvalla".

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko toimittanut heille lääkärintodistuksen?

Vierailija
2/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusmun selittelyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kela työkkäriin mitään ilmoittele. Sinun itse pitää se tehdä.

Vierailija
4/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne näkee kyllä että on sairaslomalla. 

Vierailija
5/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lusmun selittelyä.

Mä en ainakaan halua sairasta töihin. Parantukoon ensin, niin onnistuu sitten työntekokin.

Vierailija
6/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on työnhaku voimassa, niin pitääkin soittaa. Kun ilmoitit olevasi sairaana, niin siellä järjestelmässä kysytään, että jatkatko kuitenkin työnhakua (ja saat mahdollisesti etuutta) ja jos ilmoitit jatkavasi, niin sinun katsotaan olevan työmarkkinoiden käytettävissä. Ei ne ole siellä selvännäkijöitä, ne ei saa pelkän sairastumisilmoituksen perusteella katkaista työnhakua.

Eli nyt menet Oma asiointiin, teet ilmoituksen työnhaun muutoksesta ja laitat rastin ruutuun "en hae etuutta".

Vierailija
7/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sieltä soitettiin, vaikka olin jo ilmoittanut saaneeni työpaikan. Työn alkamiseen oli viikko ja oli kyllä naurettavaa. Mutta olin vielä viikon työtön. Olisi ilmeisesti pitäny hakea töitä vielä tossakin vaiheessa. Tämä vaan yhtenä esimerkkinä, et työkkärin toiminnalla ei yleensä oo päätä eikä häntää.

Toivottavasti ap:n vointi paranee pian ja pystyt nauttimaan kesästä!

Vierailija
8/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän se ensimmäisen 2 minuutin aikana selviää, että turha puhelu. Joko et ole toimittanut sinne todistusta tai sitten on joku virhe jossain kohdassa käynyt. Mahdollista toki myöskin se, että sieltä on tullut automaattiviesti, vaikka tarkoitus ei ole puhua työnhakusuunnitelmasta juuri tällä hetkellä vaan tilanteestasi noin yleensä.

Vierailija
9/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta lain mukaan ne ei voi päättää työnhakua, jos työtön itse ei sitä päätä!

Vierailija
10/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tiedä mistään että olet sairauslomalla, jos et sitä itse ilmoita. Toisekseen, myös sairauslomalla olevien suunnitelma täytyy lain mukaan päivittää 3 kk välein. Työnhakuvelvollisuutta ei sairauslomalla olevalle kuitenkaan aseteta, paitsi jos haluat sairauspäivärahan sijaan hakea työttömyysetuutta. Silloin työnhakuvelvollisuus koskee sinuakin.

Vierailija
11/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna soitella, ei sulla ole velvollisuuksia sairauslomalla.

Vierailija
12/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sieltä soitettiin, vaikka olin jo ilmoittanut saaneeni työpaikan. Työn alkamiseen oli viikko ja oli kyllä naurettavaa. Mutta olin vielä viikon työtön. Olisi ilmeisesti pitäny hakea töitä vielä tossakin vaiheessa. Tämä vaan yhtenä esimerkkinä, et työkkärin toiminnalla ei yleensä oo päätä eikä häntää.

Mutta olit yhä työtön, eikös? Jos haluat, että työkkäri ei soita, niin lopeta työnhaku samantien, kun työpaikka on varma. Siten saat lomailla rauhassa ne pari viikkoa ennen töiden alkamista.

Vierailija
13/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita, että olet virkavapaalla.

Vierailija
14/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinähän se ensimmäisen 2 minuutin aikana selviää, että turha puhelu. Joko et ole toimittanut sinne todistusta tai sitten on joku virhe jossain kohdassa käynyt. Mahdollista toki myöskin se, että sieltä on tullut automaattiviesti, vaikka tarkoitus ei ole puhua työnhakusuunnitelmasta juuri tällä hetkellä vaan tilanteestasi noin yleensä.

Ei se ole turha puhelu, koska työkkäri katkaisee työnhaun samantien ap:n pyynnöstä.Pelkkä sairaslomatodistuksen esittäminen ei katkaise työnhakua, se pitää itse ilmoittaa.

Vierailija
15/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne näkee Kelan päätökset, mikäli olet sairauspäivärahalla, niin unohda koko juttu. Laita verkon kautta tästä vaikka viesti vai trolliko olet.

Vierailija
16/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olit yhä työtön, eikös? Jos haluat, että työkkäri ei soita, niin lopeta työnhaku samantien, kun työpaikka on varma. Siten saat lomailla rauhassa ne pari viikkoa ennen töiden alkamista.

Nimenomaan olin lopettanut työnhaun! Ajattelin kanssa, et homma olisi sillä selvä. Olisi kai pitänyt valehdella töiden alkamispäivä.

Vierailija
17/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua että työkkäri kovasti aktivoituu, kun alkaa olla hommat selvillä vesillä. Puoliso ilmoitti että aloittaa yritystoiminnan x.x.xxxx. Silti hänet ohjattiin just sitä ennen 6 viikkoa kestävälle työnhakukurssille ja sekös vähän sotki sitä, ettei viimeisenä kuukautena liiennyt aikaa niin paljon sen yrityksen kaikelle aloittamispaperihommille. Siinä sitä sitten meni suoli pitkänä että sai kaiken hoidettua yhtä aikaa. Ja sitä ennen ei mitään useaan kuukauteen. Joillakin vain on tarve saada ihminen toimintaan nyt nyt nyt, vaikka ihan kohta muutos on tiedossa.

Vierailija
18/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on työnhaku voimassa, jos hän ei ole tehnyt jotain seuraavista asioista:

"Työnhaun voimassaolo päättyy, jos työnhakija:

1) ilmoittaa työ- ja elinkeinoviranomaiselle, ettei hän enää halua pitää työnhakuaan voimassa tai ei uusi työnhakunsa voimassaoloa;

2) ei esitä työ- ja elinkeinotoimiston asettamassa määräajassa työllistymisen ja julkisten työ-voimapalvelujen tarjoamisen kannalta tarpeellisia selvityksiä työkokemuksestaan, koulutuksestaan ja muusta osaamisestaan sekä työkyvystään;

3) jättää 12 kuukauden tarkastelujakson aikana toistuvasti asioimatta työ- ja elinkeinoviranomaisen kanssa sen antamassa määräajassa ja edellyttämällä tavalla."

Tuossa listassa ei ole, että työnhaku päättyy, kun sairastuu, joten työkkärin kuuluukin soittaa ja tehdä työllistymissuunnotelma. Ap voi kertoa, että on sairauslomalla ja haluaa katkaista työnhaun, jolloin mahdollinen etuuskin katkeaa (kaikista sairauslomista Kela ei maksa korvausta, joten tuo voi tulla kalliiksi).

Vierailija
19/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan olin lopettanut työnhaun! Ajattelin kanssa, et homma olisi sillä selvä. Olisi kai pitänyt valehdella töiden alkamispäivä.

Siis olit lopettanut työnhaun samana päivänä, kun sait tiedon työpaikasta vai lopetit sen vasta tulevaisuudessa olevaan päivään? TYönhaun saa päättää, vaikka ei menisi töihin.

Vierailija
20/37 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niinku mistä? Ei näe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän