Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusioperheen raha ongelma, auttakaa ratkomaan

Vierailija
13.08.2012 |

Mies tienaa n. 5000 euroa kuussa, minä 3000 euroa. Minulla on yksi lapsi eksän kansssa. Miehellä on 5 lasta kahdelle eksälle. Ensimmäinen nuorena tehty ja loput aikuisena toisessa avioliitossa.

Nyt olemme muuttamassa yhteen.

Viime kesänä olimme paljon erillämme. Me kävimme kahdella risteilyllä ja olimme viikon Pariisissa. Kävimme myös Linnanmäellä, Eurodisneyssä, sukulaisissa, kylpylöissä, Puuhamaassa, Heurekassa ja taidenäyttelyissä.

Mies oli enimmäkseen lasten kanssa mökillä. Jos meillä on yhteinen talous, onko reilua, että otan kuitenkin omat matka- ja huvittelurahat itselleni ja lapselle. He tekevät mihin rahat riittää.

Vai jos meillä on eritaloudet, onko reilua osalle lapsista, että katsovat vierestä, kun minun lapseni saa huvia ja matkoja ja harrastuksia, kun miehen lapset pääsee ehkä Tallinnan risteilylle, jos on eväät mukana.

Miehen lasten äiti on ollut kotiäitinä kaikki nämä vuodet, eikä hänellä ole rahaa. Vanhin lapsista on jo lähes aikuinen ja pienimmätkin on jo koulussa, mutta töihin ei halua mennä.

Huveista ja matkoista en haluaisi luopua. Varsinkaan matkoista. Vai onko tämä nyt ihan kertakaikkiaan mahdoton yhtälö?

Asuntolainaa joudumme ottamaan törkeästi, koska lapsia on niin monta, eikä kuitenkaan kaikki edes saisi omaa huonetta. Miehen lapset ovat usein meillä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jutellut miehen kanssa mitä mieltä hän on ?

Yksi kompromissi voisi olla että selitätte miehen lapsille että koska sinulla on vain yksi lapsi on sinulla enemmän varaa matkustella. Mutta käytte esim. parilla lomalla vuodessa niin että te vanhemmat ja sinun lapsesi on kummallakin lomalla mukana ja miehen lapset saavat valita kummalle lomalle kukin haluaa mukaan ?

Tai onko tuossa järkeä muuttaa yhteen jos vaan jatkatte kuten viimekesänäkin ? Toimisiko se toistaiseksi paremmin ? Jokusia vuosia vielä erillään asumista ja kotona asuvien lasten määrä on jo vähennyt huomattavasti eikä tarvita jättitaloa.

Vierailija
22/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä vika on rantakohteissa? Oletko oikeasti 40 v.? Kuulostat vähän keskenkasvuiselta.

Mun lapsi on 10. Miehen lapset: 24 vuotias nuoruuden vahinkona, 16, 14, 11 ja 9.

Miehen lapset ovat käyneet Mallorcalla ja jossain muussa rantakohteessa. Mun lapsi on käynyt Venäjällä, Ruotissa, Norjassa, Eestissä, Latviassa, Ranskassa, Thaimaassa ja Canadassa. Suunnittelemme yhdessä aina koko talven, minne seuraavaksi.

Turha teidän on tuomita suhdettamme kun ette oikeasti tiedä siitä mitään ja eiköhän me olla molemmat aika realisteja jo molemmat käytyämme avioerokriisit läpi.

ap

Oot muuten aika naivi. Pysykää omissa kämpissä ja seurustelkaa muuten. Ehkä se mies joskus tulee sun matkoille mukaan. Itse en menisi uusperheeseen - tosin alkup ydinperheen äitinä elelen, että myönnän jääviyteni.

En usko että henkinen kypsyytesi riittää äitipuolena toimintaan, joten unohda se tai ainakin hidasta tahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin muuttaako yhteenmuutto asioita ainakaan parempaan suuntaan? Jos odotatte vielä hetken, niin pari seuraavaakin lasta on lentänyt jo pesästä ja pienempi asuntokin riittäisi.

Vierailija
24/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun ukkos 5 ja sun 3? Ääliömäinen aloitus. Ja taas kerran LAPSET "maksaa".

Vierailija
25/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa myös miehen lapsia matkalle mukaan. Tai se 24-vuotias on jo niin vanha, että minusta on aika luonnollista, että hän on jo omillaan. Mutta kyllä noilla tuloilla minusta pitäisi ihan helposti pystyä tekemään ainakin yksi kunnon ulkomaanmatka viiden lapsen (sinun + miehen neljä nuorinta) kanssa. (Teemme itse kolmen teinin kanssa useita matkoja vuodessa, joten tiedän, mistä puhun.)

Jos miehen lapset asuvat pääasiassa äidillään, niin on aika luonnollista, että teette jonkun matkan myöskin kolmistaan, kunhan miehen lapset pääsevät osalle matkoista mukaan.

Vierailija
26/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainoihin, autoihin, ruokaan, lapsiin... Elatusmaksuihin! Miehen entinen on kotiäitinä, joten mies maksaa 200 euroa per lapsi. Ja kuusi lasta ja 2 aikuista Canadaan, siihen ei ole varaa kellään. Ja kysymys on bruttotuloista, ei netosta. Lukion kirjatkin maksoivat tälle vuodelle 550 euroa. Rahaahan menee kun on lauma lapsia.

ap

Vierailija
27/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikkille lapsille samat edut. Eipä ole kovin tasapuolista jos sinun lapsesi saa kaiken mistä miehesi lapset jäävät paitsi. Jos sinussa ei ole siihen naista niin unohda koko mies.

PS. Helpointa on kun perheessä on vain yhdenlaisia lapsia -yhteisiä

Vierailija
28/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies maksakoot lastensa kulut, sinä omasi. Vai ihanko oikeasti olet valmis elättämään miehesi lapset ja vaimon?

Vierailija
29/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuusi lasta ja 2 aikuista Canadaan, siihen ei ole varaa kellään.

oli kolme lasta (joista kaksi teiniä eli maksoivat aikuisen hinnan kaikesta) ja kaksi aikuista samana vuonna ensin Japanissa ja sitten USAssa. Ei tehnyt tiukkaakaan suunnilleen noilla tuloilla. Pienemällä summalla sitä olisi tehnyt yhden matkan kuuden lapsen ja kahden aikuisen kanssa.

Kysymys on vain siitä, mihin muuhun niitä rahoja käyttää. Toki asia olisi eri, jossa teidän molempien tulot olisivat kahden tonnin luokkaa. Mutta mainitsemillasi tuloilla pitäisi pystyä ihan hyvin tekemään yksi kunnon matka vuodessa koko porukalla. Tosin en ymmärrä, miksi se 24-vuotias tulisi matkalle mukaan. Kun minä olin 24, olin juuri valmistunut diplomi-insinööriksi, täysillä työelämässä ja lisäksi naimisissa. Ei olisi tullut mieleenikään matkustaa Kanadaan lapsuudenperheeni kanssa.

Vierailija
30/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainoihin, autoihin, ruokaan, lapsiin... Elatusmaksuihin! Miehen entinen on kotiäitinä, joten mies maksaa 200 euroa per lapsi. Ja kuusi lasta ja 2 aikuista Canadaan, siihen ei ole varaa kellään. Ja kysymys on bruttotuloista, ei netosta. Lukion kirjatkin maksoivat tälle vuodelle 550 euroa. Rahaahan menee kun on lauma lapsia.

ap

Vierailija
31/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä lähtisi pistämään ylipäänsäkään ynteistä taloutta pystyyn tuossa tilanteessa varsinkaan jos tiedossa olisi vielä tosi iso asuntolaina...

Ettekö voisi olla muuten vaan yhdessä ja molemmilla omat taloudet? Ei se yhdessä asuminen mitään onnea takaa - usein täysin päinvastoin.

Vierailija
32/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Josta päästäänkin siihen, että MIKSI 24v AIKUINEN pitäisi ottaa mukaan, tai ainakaan kustantaa matkaa?

Vierailija
33/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös matkustelin kahdestaan lapseni kanssa ennen uusperhe-kuviota. Kun sitten tähän lähdin niin selvää oli, että lapset lisääntyy ja ollaan sitten tehty vähemmän rahaa vaativia kivoja juttuja yhdessä :) Kirjoituksestasi päätellen en minäkään voi teille suositella yhteen muuttoa.Mutta kukin tekee valintansa.

Vierailija
34/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolinen kohtelu tärkeintä, ei se kuka maksaa.

Vierailija
35/35 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että miehen lapset mielellään viettää aikaa ilman sinua ja lastasi. Mitä jos sopisitte, että joka kesä on viikko, jonka lapset viettävät oman vanhempansa kanssa kuten ennenkin. Veikkaan, että jos teette melko kohtuullisia reissuja Euroopassa, niin viikon hinta on aika sama, jos ei nuppiluvulla jaeta.

Tingitte sitten Lintsireissujen määrässä, mutta muutos ei kokonaisuudessaan ole niin totaalinen. Jos siitä tulee miehen lapsille liian kova pala, niin voittehan te joskus kokeilla tehdä jonkun autoreissun koko porukalla.

Kolmas vaihtoehto lienee, että jätätte lapset äidille/isälle ja matkustatte miehen kanssa kahdestaan. Ei ydinpereheissäkään kaikki aina pääse jokapaikkaan.

Mä en kyllä ole kovimpia täysin yhteisten rahojen kannattajia. Teillä on kuitenkin ihan kohtuulliset tulot, mies toki tienaa enemmän, mutta onhan sillä enemmän elätettäviäkin. Siksi teillä voisi toimia, että valta osa menoista maksetaan yhteiseltä tililtä, mutta vähän jää omaakin, minkä voi sitten säästää/kuluttaa miten tykkää. Näin meillä vältetään tappelu miten kalliin harrastuksen ja mun satunnaisten kalliimpien vaate tms. ostosten (itselle ja lapsille) johdosta - ei tarvi niistä nillittää, kun ei oo toiselta lainkaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme