Asunnon jako kuolinpesästä, APUA!
Aputtakaa tyhmää. Miten asunto jaetaan lesken ja kahden lapsen kanssa? Onko jako että minä ja minun sisko omistetaan 1/4 molemmat vai 1/4 puoliks? Asuntoa ollaan myymässä ja silloin maksetaan asunnon velat pois ja jako tehdään loppu rahoista mutta mikä osuus tulee minulle? Äiti on sitä mieltä että hän omistaa 3/4 asunnosta. Onko asia näin?
Kommentit (64)
avio-oikeuden perusteella (puolet yhteisestä omaisuudesta noin karkeasti sanottuna) ja sinä ja siskosi 1/4 molemmat.
peri puolisonsa, niin äidilläsi on avio-oikeus ½ asunnosta ja toinen puolikas on sinun ja siskosi. Jos taas on testamentti, niin jako tehdään siten, että äitisi saa avio-oikeuden perusteella ½ asunnosta ja lopusta puolet on sinun ja siskosi lakiosa. Näin äitisi osuus olisi 3/4 ja sinun sekä siskosi yhteinen 1/4.
Mutta jos äitisi kykenee osoittamaan, että hän alunperinkin omisti asunnosta tuon 3/4 niin sitten se pysyy hänellä yksin ja te saatte loput.
Jos omistaa, hän saa puolet myyntihinnasta, sinä 1/4 ja sisaresi 1/4. Jos hän ei omista asuntoa, myyntihinta menee fifty-fifty sinulle ja sisarellesi. Aviopuolisothan eivät peri toisiaan, ellei ole testamenttia, kun on lapsia.
Jos omistaa, hän saa puolet myyntihinnasta, sinä 1/4 ja sisaresi 1/4. Jos hän ei omista asuntoa, myyntihinta menee fifty-fifty sinulle ja sisarellesi. Aviopuolisothan eivät peri toisiaan, ellei ole testamenttia, kun on lapsia.
kyllä äiti ja isä omisti puoliksi sen asunnon. Eli äiti saa vain puolet ja minulle ja siskolle 1/4 molemmille? Äiti siis yrittää saada enemmän kuin sille kuuluisi...
jos ei ole avioehtoa, niin kuoleman jälkeen vanhempien omaisuus lasketaan yhteen ja siitä puolet kuuluu äidillesi ja puolet sulle ja siskollesi. jos on isälläsi oli testamentti, niin tilanne voi muuttua . lakiosana teille yhteisesti kuuluu isän jäämistöstä puolet. eli vanhampien yhteisestä omaisuudesta neljännes.
Jos ei avioehtoa tai testamenttia, niin leskelle kuuluu puolet omaisuudesta ja toinen puolikas jaetaan perillisille. Jos asuntoa avioparin ainoa omaisuus, niin leskelle kuuluu puolet.
äitisi kanssa puoliksi ja on kuollut? Vaikea sanoa, kun ei tiedä velkojen kohdistumista ja miten on mennyt, mutta periaatteessa sinä ja sisko omistatte isän osuuden ja äiti omansa. Ts. sinä ja sisko kumpikin 1/4 ja äiti yksin 2/4 eli puolet.
Minä nyt selvennän vähän. Isän kuolemasta on kolme vuotta. Isällä ei ole testamettiä. Perunkirjotuksessa päätettiin siskon kanssa että äiti saa asua asunnossa niin pitkään kuin haluaa mutta nyt hän on myynti kannalla kun ei ole viihtynyt asunnossa isän kuoleman jälkeen. Äiti on maksanut lainaa yksin kolme vuotta koska siskon kanssa ei peritty hältä vuokraa asunnossa asumisesta. Ja nyt kun asunto myydään äiti on sitä mieltä että velkojen jälkeen hänelle tulee 3/4 rahoista. Rupesin sillä selvittmään kun olen itse sitä mieltä että äiti saa vain 2/4 osan. Meneekö asia siis näin?
viimeisen kolmen vuoden aikana, joten ehkä joku laikimies olisi parempi tuossa seivittämään ositusta.
Minä nyt selvennän vähän. Isän kuolemasta on kolme vuotta. Isällä ei ole testamettiä. Perunkirjotuksessa päätettiin siskon kanssa että äiti saa asua asunnossa niin pitkään kuin haluaa mutta nyt hän on myynti kannalla kun ei ole viihtynyt asunnossa isän kuoleman jälkeen. Äiti on maksanut lainaa yksin kolme vuotta koska siskon kanssa ei peritty hältä vuokraa asunnossa asumisesta. Ja nyt kun asunto myydään äiti on sitä mieltä että velkojen jälkeen hänelle tulee 3/4 rahoista. Rupesin sillä selvittmään kun olen itse sitä mieltä että äiti saa vain 2/4 osan. Meneekö asia siis näin?
Teillä on jakamaton kuolinpesä, jolle äitisi on lainannut rahaa maksamalla lainaa. Tuo summa käsitellään jakotilaisuudessa kuin mikä tahansa laina. Ensin siis asunto myydään, sitten vähennetään tästä summasta kaikki lainat ja muut kulut (esim. myyntipalkkio kiinteistönvälittäjälle) , sitten loppusumma jaetaan siten, että äiti saa puolet, sinä ja siskosi yhdessä puolet.
Antakaa äitinne nauttia rahoista ja elämästä. Tyytykää siihen 1/4 tai antakaa koko asunto äitille, kyllä te aikananne tulette hänet perimään.
äitisi osuus siis on ollut jo ennen kuolemaa 50%. Isäsi 50% jaetaan puoliksi lesken ja lasten kesken, eli äidillesi 50% isän osuudesta = 25% koko asunnosta ja sinä ja siskosi jaatte sen 25% keskenänne.
äitisi on oikeassa. Muutenhan hän ei olisi saanut mitään perintöä isältäsi.
Asunto on ollut äitisi ja isäsi 50/50? äitisi osuus siis on ollut jo ennen kuolemaa 50%. Isäsi 50% jaetaan puoliksi lesken ja lasten kesken, eli äidillesi 50% isän osuudesta = 25% koko asunnosta ja sinä ja siskosi jaatte sen 25% keskenänne.
äitisi osuus siis on ollut jo ennen kuolemaa 50%. Isäsi 50% jaetaan puoliksi lesken ja lasten kesken, eli äidillesi 50% isän osuudesta = 25% koko asunnosta ja sinä ja siskosi jaatte sen 25% keskenänne.
Olis jo pohjanoteeraus, että toinen menettää puolisonsa ja ahneet kakarat on sitten leskeksi jääneeltä vailla vuokrarahaa asunnosta "omasta perintöosuudestaan". Taas av-ämmä huipussaan!!
vuokraa, vaan leskellä on kuolemaansa asti oikeus asua asunnossaan, vaikka se olisi ollut 100% vainajan omistama. Lisäksi hänellä on oikeus käyttää myynnistä tulevat rahat uuden asunnon ostoon, vaikka olettekin perineet ne.
Mutta leski ei ilman testamenttia tosiaankaan peri vainajaa, joten lesken osuus asunnosta on 50%, perilliset saavat loput. Mutta eivät käyttöönsä, vaan leskellä on tosiaan siihen asuntoon oikeus. Jos leski on maksanut asuntolainaa, niin hänen osuutensa pesään on tietysti vastaavalla summalla kasvanut.