Luulin, että elämä helpottuu kun koulu alkaa. Paskanmarjat!
Ekaluokkalaisen koulupäivät ovat niin lyhyitä, että itapäivätoimintaan on osallistuttava. Iltapäivätoiminta kestää klo 16 asti, mutta sen jälkeen ei enää pääse koulukyydillä kotiin. Koulumatka on 4km suuntaansa.
Mihin minä lykkään ekaluokkalaisen odottelemaan, että pääsen töistä hakemaan sen??
Olin ajatellut, että vien koululaisen kouluun samalla kun nakkaan sisarensa päivähoitoon. Koulu alkaa n. klo 8. Luulin, että koulukyyti toisi lapsen kotiin iltapäivätoiminnan jälkeen, jolloin ei ehtisi olla yksin kotona kuin hetken. Mutta tämä olikin väärinkäsitys.
Kommentit (40)
Toki lähikouluja usein lakkautetaan, ikinä ei sata varma voi olla. Mutta kannattaa miettiä jo muuttuaessa sopiiko tämä asunto myös pikkukoululaisen perheelle (ellei ole aikeissa muuttaa ennen koulun alkamista).
kavereiden, sukulaisten luona tai kimppakyydeillä on ihmiset tämän ratkaisseet. Ei vaan ole oikein ketään sellaista tuttua koulun läheisyydessä :( Kirjastoa ajattelin itsekin, mutta se ei ole kaikkina päivinä edes auki ja vain kahtena päivänä viikossa auki yli klo 16. Mitään muuta julkista tilaa ei ole. Pikkupaikkakunnalla ollaan.
Mun täytyy nyt vaan alkuun varautua tekemään miinussaldoa töissä, kunnes keksin jotain muuta. Mies on paljon reissutöissä, on pakko löytää sellainen ratkaisu että arki toimii pelkästään minun varassani.
ap
Esim. kouluilla on usein harrastuskerhoja. Jos jonkun päivän pystyisi ratkaisemaan sellaisen avulla?
varmaan soittaisin sille, joka kyydityksistä vastaa ja kysyisin, että miksi ip:n jälkeen ei pääse enää kotiin. Ja jos toisten lasten vanhemmat junailevat asian jotenkin sukulaisten avulla, niin asiasta kärsiviähän on silloin muitakin kuin teidän perhe. Eiköhän siinä taksi täyttyisi. En tunne lakia, että onko kunnan pakko järkätä mitään, mutta tulisipa epäkohta tietoon.
Miten kukaan äiti voi olla noin vastuuton?? Nuo pitää selvittää jo helmikuussa, eikä havahtua elokuussa.
onnistui tuon ip:n jälkeinen kotiinkuljetus. Kaupungilta sanottiin, että yksi ajo kotoa kouluun ja yksi ajo koululta kotiin, mutta koska lapsi ei tarvinnut kuljetusta koulun ja ip:n välillä, onnistui myös kuljetus sieltä kotiin klo 16 (jolloin meilläkin ip loppui). Tämän eteen tosin jouduin soittelemaan useampaan paikkaan ja selittämään asiani moneen kertaan monille eri ihmisille... Lopputuloksen takia se kuitenkin kannatti :)
mun kaverilla alkaa koulu 14.8 mut mulla onkin viel kesälomaa 5.9 saakka :P olkaa kateellisia :P
ip-kerhokin on kunnan järjestämät, eli eivät anna kahta "etuutta" samalle lapselle.
siis kuljetuksen järjestämiseen. se on verrattavissa päivähoitoon, eihän sieltäkään saa kyytiä kotiin. Hienoa, jos joissain kunnissa toimiin, mutta nykyisessä kuntien taloustilanteessa on ihan turha lähteä viemään "epäkohtaa koulutoimiston tietoon".
Kantakaa ite vastuu lapsistanne, ei yhteiskunta voi eikä sen kuulu maksaa ja huolehtia kaikesta!
mun kaverilla alkaa koulu 14.8 mut mulla onkin viel kesälomaa 5.9 saakka :P olkaa kateellisia :P
oon kade ;(
ellei sitten poikkeuksellisen turvallinen reitti kotin.
polkupyörällä kotiin...
sillä 5 km on kuljetusraja.... toinen vaihtoehto on kävellen.... mikä taas on lapselle raskaanpaa kuin pyöräily ja houkuttelee hyppäämään vieraan auton kyytiin jos kävely on raskasta..
polkupyörällä kotiin...
On liian vaarallinen reitti, mm. mutkainen kylätie jossa ei ole pyörätietä ollenkaan.
Täytyy ehkä miettiä nämä päiväkohtaisesti. Mahtaakohan tällainen onnistua? En tullut kysyneeksi kyytivastaavalta.
Jos joinain päivinä, kun on vähän pitempään koulua, tulisikin koulukyydillä kotiin. Luotan kyllä siihen, että lapsi osaisi olla kotona. Mutta lyhimpinä päivinä koulu loppuu ruokatuntiin, ei niin montaa tuntia voi vielä olla yksinään jatkuvasti. Sitten saisin tehtyä edes osan viikosta normaalia työpäivää eikä tulisi miinuksia. Pystyisin korjaamaan miinussaldot sitten silloin, kun mies ei ole työmatkalla.
Tai sitten laittaa joinain päivinä lapsen aamulla koulutaksiin, viedä hoitolainen hoitoon aiemmin ja päästä töihin aiemmin, jolloin pääsisin poiskin aiemmin.
Lyhennetty työpäivä olisi paras vaihtoehto, mutta rahallisesti se ei nyt just toimi.
ap
ei kukaan ees asu missään maalla :P
sillä 5 km on kuljetusraja.... toinen vaihtoehto on kävellen.... mikä taas on lapselle raskaanpaa kuin pyöräily ja houkuttelee hyppäämään vieraan auton kyytiin jos kävely on raskasta..
ja väkertää lapsia, joihin ei ole varaa?
1-2-luokkalaisilla raja on 3km ja 3-luokkalaisesta eteenpäin 5kmsillä 5 km on kuljetusraja.... toinen vaihtoehto on kävellen.... mikä taas on lapselle raskaanpaa kuin pyöräily ja houkuttelee hyppäämään vieraan auton kyytiin jos kävely on raskasta..
Ennen vanhaan 80-luvulla ei ollut ip-kerhoja vaan lapset oli yksin kotona tai pihalla kavereiden kanssa koulun jälkeen siihen asti kun vanhemmat tuli töistä.
Luulisi että on muillekin ongelma jos loppu jo klo 16. Kai olet jo laittanut palautetta aikaisesta loppumisajasta?
Onko koulun lähellä esim. kirjastoa jossa lapsi voisi odotella kerhon jälkeen?