Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin, että elämä helpottuu kun koulu alkaa. Paskanmarjat!

Vierailija
13.08.2012 |

Ekaluokkalaisen koulupäivät ovat niin lyhyitä, että itapäivätoimintaan on osallistuttava. Iltapäivätoiminta kestää klo 16 asti, mutta sen jälkeen ei enää pääse koulukyydillä kotiin. Koulumatka on 4km suuntaansa.

Mihin minä lykkään ekaluokkalaisen odottelemaan, että pääsen töistä hakemaan sen??

Olin ajatellut, että vien koululaisen kouluun samalla kun nakkaan sisarensa päivähoitoon. Koulu alkaa n. klo 8. Luulin, että koulukyyti toisi lapsen kotiin iltapäivätoiminnan jälkeen, jolloin ei ehtisi olla yksin kotona kuin hetken. Mutta tämä olikin väärinkäsitys.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon minä vähän tyrmistynyt tästä. Jos se ip-kerho olisi edes 16.30 asti, niin ei olisi mitään ongelmaa.

Ehkä ens vuonna vois alkaa lapsi tulla kotiin heti koulun jälkeen, jos nyt vähitellen totuttelisi siihen. Vähän liian hankalaksi menee näin.

ap

Vierailija
22/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan 80-luvulla ei ollut ip-kerhoja vaan lapset oli yksin kotona tai pihalla kavereiden kanssa koulun jälkeen siihen asti kun vanhemmat tuli töistä.

Minä itse olen ollut ip-kerhossa 80-luvulla. Eikä ollut kovin iso paikkakunta sekään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten laittaa joinain päivinä lapsen aamulla koulutaksiin, viedä hoitolainen hoitoon aiemmin ja päästä töihin aiemmin, jolloin pääsisin poiskin aiemmin.

ap

nyt muutaman ekan viikon viet lapsen ja sen jälkeen lapsi kulkee aamuisin kyydillä ja sinä menet aikaisemmin ja pääset sitten hakemaan aikaisemmin? tulisi miinuksia vain muutaman ekan viikon aikana ja sen jälkeen lähes normaali työaika?

Vierailija
24/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vanhaan 80-luvulla joo lapset saattoivat olla yksin kotona, mutta se oli huono käytäntö ja onneksi nyt on valvottuja iltapäiväkerhoja olemassa. Monen tunnin yksinolo kotona nimittäin lisää merkittävästi lapsen riskiä masentua - jo noin 7 tuntia yksinoloa lisää riskiä.

Ennen vanhaan asiat eivät olleet useinkaan kovin hyvin, eikä niitä aikoja kannata muistella joka asiassa haikeudella. Tai käytttää perusteluina.

Vierailija
25/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi sitten sillä koulukyydillä? Pääset myös aiemmin kotiin.

Vierailija
26/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö se lapsi voi sitten odotella sen reilu puoli tuntia siinä koulun pihalla? Onhan siellä tekemistä ja varmasti joku katos jossa voi pitää sadetta.

Meilläkin poika odotteli joskus koulun jälkeen jopa tunnin koulunpihalla, että pääsi sitten mun kyydissä kotiin kun hain pikkusiskon viereisestä tarhasta. Usein joku muukin oli siellä pihalla odottelemassa tai muuten vaan jäi leikkimään.

Vierailija
27/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon minä vähän tyrmistynyt tästä. Jos se ip-kerho olisi edes 16.30 asti, niin ei olisi mitään ongelmaa.

Ehkä ens vuonna vois alkaa lapsi tulla kotiin heti koulun jälkeen, jos nyt vähitellen totuttelisi siihen. Vähän liian hankalaksi menee näin.

ap

niin eihän tuossa mitään ongelmaa ole! Menet siis puolituntia aikaisemmin töihin (ainakin ymmärsin tekstistäsi, että sinulla on liukuva työaika) ja lähdet saman verran aikaisemmin. Ja tosiaan vaikka ekat viikot treenaatte yhdessä, kyllä kaikki lutviutuu!

Vierailija
28/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat keräsi adressin, kun eskari alkoi, että ip-kerhon aikaa pitäisi jatkaa puoli tuntia.

Siis vuosi ennen kuin mentiin kouluun!

Vierailija
29/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö se lapsi voi sitten odotella sen reilu puoli tuntia siinä koulun pihalla? Onhan siellä tekemistä ja varmasti joku katos jossa voi pitää sadetta.

Meilläkin poika odotteli joskus koulun jälkeen jopa tunnin koulunpihalla, että pääsi sitten mun kyydissä kotiin kun hain pikkusiskon viereisestä tarhasta. Usein joku muukin oli siellä pihalla odottelemassa tai muuten vaan jäi leikkimään.

Tuntuu vielä niin hurjalta ajatukselta jättää se jonnekin kylälle yksin palloilemaan. Onhan ne koulun ovetkin auki, että kai sielläkin vois odottaa hätätapauksessa ja vessakin olisi.

Aamuviemisten aikaistaminen/lapsi koulukyytiin voisi ehkä olla kokonaisuutena toimivin. Täytyy vielä miettiä lukujärjestyksen kanssa kun mies tulee työmatkalta.

ap

Vierailija
30/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ip-kerhossa 16 asti vai 17 asti. Hinta tietysti kalliimpi (20 e/kk) jos on 17 asti.

Miksi siis ip-kerho loppuu noin aikaisin. Eikö kerhoa voisi venyttää pidemmäksi, jos on muitakin jotka tarvitsisivat hoitoa?

Vierailija
31/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan 80-luvulla ei ollut ip-kerhoja vaan lapset oli yksin kotona tai pihalla kavereiden kanssa koulun jälkeen siihen asti kun vanhemmat tuli töistä.

Minä itse olen ollut ip-kerhossa 80-luvulla. Eikä ollut kovin iso paikkakunta sekään.

ap

isovanhempi oli koulun jälkeen kotona hoitamassa. Ne lapset jotka oli yksin pihalla ja kavereiden kanssa oli ihan samalla lailla heitteillä kuin nykyäänkin ovat. Maailma oli ehkä hitusen turvallisempi, mutta lapsen turvan ja aikuisen kaipuu ihan samanlainen kuin tänäkin päivänä. Ymmärrys lapsen hyvinvoinnista taas taisi olla aika paljon heikompi kuin tänä päivänä.

Vierailija
32/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulukuljetuksen piiriin kuuluva eskarilainen oli ip-kerhossa ja kun soittelin koululle, niin sai kuljetuksen kerhosta kotiin. ( Meillä siis klo 15 kulki viimeinen kouluauto.) Oon kuullu et kuljetusta ei kuulu järjestää, mut kannattaa kysellä koululta.

Vierailija
33/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vanhaan 80-luvulla joo lapset saattoivat olla yksin kotona, mutta se oli huono käytäntö ja onneksi nyt on valvottuja iltapäiväkerhoja olemassa. Monen tunnin yksinolo kotona nimittäin lisää merkittävästi lapsen riskiä masentua - jo noin 7 tuntia yksinoloa lisää riskiä.

No voi tsiisus mitä juttua taas. Ai että lapsi ihan masentuu, jos hän tulee koulun jälkeen kotiin eikä helikopteri ole siellä valmiina odottamassa? Miksi ihmeessä meilläpäin sitten oli ihan normaalia, että mukulat tulivat yksin kotiin koulun päätyttyä (juu, ei ollut tarvista ip:lle) ja pärjäsivät hyvin (kesän aikana oli harjoiteltu välipalan tekemistä) ja tekivät läksynsä ja leikkivät pihassa ja kaikki meni hyvin? Miten ihmeessä se ei nykypäivänä onnistu?

Koululla voi tietysti olla velvollisuus järjestää koulukuljetus lapsen tullessa kouluun ja lähtiessä koulusta. Ip ei ole koulua, joten miksi ihmeessä koulun pitäisi järjestää sen jälkeen kuljetus? Pitäisikö koulun rahoista maksaa myös lapsen harrastusreissut? Ottakaa järki käteen ja vastuu lapsistanne älkääkä aina sysätkö asioita muiden niskoille.

Vierailija
34/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisko koulutakjsi, jos lapsi lähtisi ip:stä jo klo 15 aikaan? Näin ei joutuisi olemaan kauaa yksin kotona...

Vierailija
35/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtee ip:stä aikaisemmin, jotta ehtii koulukyytiin? Kotona ei sitten varmaan joudu enää kauaa yksin olemaan.

Meillä ip auki klo 16 tai 16.30 asti ja sieltä voi lähteä vanhemman suostumuksella pois jo aiemmin.

Vierailija
36/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se laPsi voi odottaa koulun pihalla 30min!

Vierailija
37/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset jotka oli yksin pihalla ja kavereiden kanssa oli ihan samalla lailla heitteillä kuin nykyäänkin ovat.

Lapsi on heitteillä, jos hänet tietoisesti saatetaan vaaraan ja jätetään sinne. Vastuuntuntoinen vanhempi on tietysti hyvissä ajoin opettanut lasta olemaan välillä yksinkin. Jo viisivuotiaan voi jättää puolen tunnin lähikauppareissun ajaksi kotiin katsomaan televisiota ja sanoa, että ihan varmasti saa äidin/isän puhelimella kiinni, jos tulee hätä. Lapsen kanssa pitää opetella, miten toimitaan, kun tullaan koulusta: soitetaan vanhemmalle, että ollaan kotona, miten tehdään välipalaa, miten tehdään läksyt, miten televisio avataan jne. Kaipa siinä muksulle hätä tuleekin, jos ei ole tämmöisiä asioita opetettu etukäteen. Näiden asioiden opettelu on vanhempien vastuulla, ei lapsen. Yksinäisyyttäkin pitää ihmisen oppia sietämään.

Vierailija
38/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vanhaan 80-luvulla joo lapset saattoivat olla yksin kotona, mutta se oli huono käytäntö ja onneksi nyt on valvottuja iltapäiväkerhoja olemassa. Monen tunnin yksinolo kotona nimittäin lisää merkittävästi lapsen riskiä masentua - jo noin 7 tuntia yksinoloa lisää riskiä. Ennen vanhaan asiat eivät olleet useinkaan kovin hyvin, eikä niitä aikoja kannata muistella joka asiassa haikeudella. Tai käytttää perusteluina.

Oh hoh, 80-luvulla oli sentään äidit ainakin maalla lähes poikkeuksetta kotona, mutta yksinkin pärjäsi lapset kotona, kun osasi vähän tehdä syötävääkin ilman mikrouunia ja yksin olossa ei ollut mitään kummallista.

Itse olin 5-vuotiaanan n. 2 vkoa yksin päivät kotona, kun äiti oli sairaalassa ja isä töissä. ja ei ole traumoja jäänyt eikä masennusta esiinny.

Silloin lapset olikin omatoimisia ja vailla hyysäyssuojelua nykyisiin pumpulissa pidettyihin lapsiin verrattuna.

Vierailija
39/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulukuljetuksen piiriin kuuluva eskarilainen oli ip-kerhossa ja kun soittelin koululle, niin sai kuljetuksen kerhosta kotiin. ( Meillä siis klo 15 kulki viimeinen kouluauto.) Oon kuullu et kuljetusta ei kuulu järjestää, mut kannattaa kysellä koululta.

Eivät kyllä mitään tällaista ehdottaneet, kun kuntaan kerroin tilanteesta. Totesivat vain, että vanhempien vastuulla, voi voi. Totta kai joo, mutta kyllä mun mielestä verovaroilla pyöritetty kunta sais myös järjestää asioita verovaroja maksavien näkökulmasta. Ei se paljosta ole kiinni ja jossain muualla kerhot on näköjään järjestetty vanhempien työssäkäynti huomioiden.

Toisaalta ehkä me ollaan erikoistapaus, koska kyydistysten päästä löytyy täällä pääasiassa maanviljelijöitä, joilla ei tule sitä ongelmaa, ettei kotona olisi ketään lapsen tullessa koulusta. Kylällä asuvat lapset taas voivat helposti mennäkin ip-kerhon jälkeen kotiinsa.

Mutta kiitos vinkistä, pitää kysellä mahdollisuutta myöhempään koulukyytiin.

ap

Vierailija
40/40 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuonna 1985 olen ainakin minä ollut iltapäiväkerhossa, ihan maaseudulla.

Ja jos itse olet kökkinyt yksin kotona 6-7 -vuotiaana, ei se silti tarkoita että se olisi ennen vanhaan ollut lapselle yhtään parempi juttu kuin nykyäänkään.

Jos nyt oikeasti puhutaan ajoista ennen iltapäiväkerhoja, niin silloin äidit eivät käyneet kodin ulkopuolella töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi