Minkä ikäisen jo pitäisi osata ajaa ilman apupyöriä?
Meillä tyttö täyttää vuodenvaihteen jälkeen 6 vuotta, eikä kyllä pienintäkään merkkiä, että oppisi ennen lumien tuloa ajamaan pyörällä ilman apupyöriä. Ei todellakaan.
Mietin vaan, että mahtaako vielä ensi kesänäkään oppia! Miten muilla, joko teillä 5-vuotias osaa ajaa ilman apupyöriä?
Pihassa saa joskus auttaa tytön liikkelle, kun ei meinaa päästä eteenpäin niiden apupyörienkään kanssa, * huoh *
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2012 klo 10:24"]
Pihassa saa joskus auttaa tytön liikkelle, kun ei meinaa päästä eteenpäin niiden apupyörienkään kanssa, * huoh *
[/quote]
Onko pyörä ja apurenkaat sitten ihan ok, jos noin tekee?
Meillä oli yhdellä lapsella apurenkaat aluksi väärinpäin, siis oikea ja vasen, tuolloin apurenkaat jarruttaa.
Meillä 5-vuotiaalla apurenkaat, kun pyöräillään harvemmin; ei ole pyörätietä. Lähin pinnoitettu tie on niin vilkasliikenteinen valtatie, ettei pientareelle uskalla mennä. Monella kaverilla jo ajotaito. Toiset voineet harjoitella jo 2-3.v kesästä ja kesän joka päivä, kun taajamassa pyörätiet. Noilla lapsilla pyörällä on liikuttu puistoon, koiralenkillä ja lähikauppaan. Kun pyörä rullaa hyvin; pienikin jaksaa. Riippuu harjoittelun määrästä.
Meidän tyttö oppi vasta 9-vuotiaana, ei vaan kiinnostanut aiemmin ja kun oma kaverikaan ei osannut ajaa, niin ei ollut kannustimia. Taisivat sitten samoihin aikoihin oppia ja seuraava kesä menikin sitten heillä ahkerasti pyöräillessä. Tekivät jopa retken 15km päähän, mitä hämmästelin suuresti.
Olisin enemmän huolissani, jos lapsi ei opi lukemaan.
Mun mielestä koululaisen olisi hyvä osata. Keskimäärin ehkä 5-vuotiaana opitaan yleensä kyseinen taito.
3- vuotiaana opin itse ja myös lapseni. 4-v sitten 16" pyörä niin pääsee normaalia vauhtia Eikä satu polviin. Olishan se aika noloa jos 16"pyörässä olisi apupyörät:D
Vanhin lapsi opetettiin apurenkaista pois "puoliväkisin" kesällä ennen kouluun lähtöä eli melkein 7 vuotiaana. Samalla oppi kaksi vuotta nuorempi sisarensa kun halusi kokeilla ja lopulta näyttää isosikolle että miten se tapahtuu. Itse olen ajanut ilman appareita neljävuotiaasta.
5v synttäreiden tienoilla oppineet kumpikin. Esikoinen rauhallinen, hieman kömpelö. Kakkonen sähikäinen, mutta ei opettele asioita vaan pitäisi osata heti. Aika keskiverto tuo ikä mitä kaveripiirin lapsia seuraa.
Useimmat oppivat 2-vuotiaana, 3-vuotiaana viimeistään. Myöhemmin luokitellaan kehityksen viivästymäksi.
Itse opin 8-vuotiaana vasta vähän vanhempien ja isosiskon kiristyksen alaisena.:) Ja nykyään varmaan pyöräilen eniten verrattuna mun siskoihin. :)
T: 21-vuotias nuori mies
meilläki 2 vee ajelee ilman apupyöriä. isosisko oppi vasta 3 vuotiaana, mutta tulikin talvi väliin niin oli pyörät varastossa.
Vanhempi lapsista ei olisi oppinut ikinä, jos omaa tahtoa olis kuunneltu. Ei kiinnostanut pyörät eikä uskaltanut, appareilla eikä ilman. Pakolla opetettiin ekaluokkaa edeltävänä keväänä/kesänä pyöräilemään eli 6v. pienempi oppi huomaamatta samalla 5v. Nyt pienemmän 6v. neuvolassa kovasti kummasteli, kun osaa (osannut jo vuoden) ilman appareita, siitä piti ihan neuvolakorttiinkin laittaa. Eli kai se eskari/ekaluokka ikä on tavallinen aika oppia.
Potkupyörällä kun aloittaa, niin oppii suoraan ajamaan! Meidän 3-vuotias oppi kevään potkupyöräilyn päätteeksi ajamaan ihan suorilla! Ihan mahtavaa, kun ei tarvi hankkia appareita lainkaan!
Varmasti on lapsesta kiinni, kuinka nopeasti oppii. Toiset ovat motorisesti vaan taitavampia ja toiset ehkä sitten jossain muussa asiassa lahjakkaampia. Varmasti oppii ennen aikuisikää, siitä ei kannate murehtia kyllä mun mielestä!
Meillä oppi 11v. Pakotin opettelemaan, ei ajanut pyörällä moneen vuoteen kun ei tietenkään appareilla voinut.
Tyttären poika 3.5v eilen otettiin apupyörät pois .40 min ja ajoi ympyrää itsekseen .lapset ovat niin erilaisia.Oma poika taisi olla 4 ja risat tyttö lähempänä 6v
Jaha..meikäläinen oppi 8 vuotiaana revi siitä :)
😃
3- vuotiaan pitää osata ajaa ilman apupyöriä mikäli näin ei ole niin kehityksessä häiriö josta mentävä lääkäriin. Mikäli vanhempi ei vie lasta lääkäriin niin selvä lasu tapaus.
Vierailija kirjoitti:
tällasia asioita, oppii kun oppii. Loppuelämän kannalta ei ole mitään merkitystä sillä minkäikäisenä on oppinut ajamaan pyörällä tms.
Meillä esikoinen oppi vasta 8-vuotiaana ja nyt 15-vuotiaana kulkee pääosin pyörällä joka paikkaan. Yks päivä vaan mietin miten typerää oli aikoinaan stressata opettelemisesta.:)
Tällä asenteella ei sitten kyllä mitään huippuosaajia kasvateta. Jos on sitä mieltä että ns huipulle pääseminen on sitten ihan typerää ja mahdotonta ja haluaa viettää sellaista hälläväliä elämää, niin sit tuo on kyllä ihan oikein. Lasten haastaminen ei kyllä tarkoita välttämättä että heistä tulisi huippu, mutta jos on lahjakas, niin olisi edes mahdollisuus. Jos sitten ei haasta ja antaa vain mennä, niin siinä moni lahjakkuus menee ihan hukkaan.
hard work beats talent, if talent works hard
Mutta kai se on kiva ja helppo tuo keskivertoisuuden tavoitteleminen vanhemmille. Harmittaa vain heidän lasten ja yhteiskunnan puolesta.
Meillä harjoiteltiin polkupyörällä joskus 3 vuotiaana ja 4 vuotiaana harjoiteltiin kentällä ilman apupyöriä, kyllä se paremmin lähtee kun ei ole niitä apupyöriä välissä. Neljä vuotiaana kulki minun kanssa pyörällä jo päiväkotiin ja keskustan kautta uimarannalle.
Meillä molemmat tyttäret ajoi ilman apupyöriä 4 vuotiaana joten kyllä normaalisti kehittynyt lapsi oppii viimeistään 5-6 ikävuoteen mennessä. Pojalla ei apupyöriä ollut lainkaan vaan hänellä oli potkupyörä jolla harjoitteli alkuun ja 5 vuotiaana hän ajoi jo 50 kuutioisella krossipyörällä.
En tiedä toimiiko muilla mutta meillä on toiminut potkupyörä meininki erittäin hyvin. 12" fillarista laskee satulan ihan alas ja ottaa polkimet pois. Esikoinen (poika) potkutteli 2 viikkoa noin ja sen jälkeen laitoin polkimet takaisin ja se siitä se lähti.
Hänen pikkuveli nyt 2v5kk oppi tässä kesällä ajamaan ilman apupyöriä.